انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
بي قانون
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بي قانون/اشعاری که دورکرسی سروده می‌شوند
بی قانون/زبان نامادری
بی قانون/مسعود فراستی را بهتر بشناسید
بی قانون/بي‌اعتنايي غرب وحشي به تربيت كودكان
بي قانون/یه بوس کوچولو برای مدیریت بحران
بي قانون/هفت‌تپه رستم
بي قانون/یا در آتش یا در حسرت
بي قانون/داستان یک روح
بي قانون/دوستی عموخرسه
بي قانون/بازگشت پشت مو کفتری به بازار مد و فشن
بي قانون/ 80 درصد مردم میخکوب صدا و سیما
بی قانون/فرشید، فرشته فرناز و دیگران
بي قانون/قصه‌جهانگرد
بي قانون/بچه‌ها متشكريم
بي قانون/آقای ترامپ! برو از خدا بترس!
بي قانون/سماق؛ مکیدنیِ گران‌قیمت!
بي قانون/ترامپ شود سبب خیر . . .
جايي براي نئاندرتال‌ها نيست
بي قانون/وله کِن دونالد!
بي قانون/دور دور با نفت‌کش
بي قانون/جادوی یک نگاه
بی قانون/گیر و گور
بی قانون/یه حبه قند در مراسم ختم بابای خانم رشیدی
بي قانون/استوری رو هاید می‌کنی؟
بي قانون/نوشابه شیشه‌ای مال من هرچی که دارم مال تو!
بي قانون/انتخاب‌وزیر ازمیان‌همسایه‌ها
بی قانون/چرا فردوسی‌پور باید کتک بخورد؟
بی قانون/فواید بی‌شمار نوشابه برای بازنشستگان
بی قانون/برنامه جامع مقابله با قطعی اینترنت
بی قانون/دفترچه سوالات مبانی بی‌آرتی
بی قانون/بازنشسته نشو لعنتی
بي قانون/باغچه‌ بی گُلابی
بی قانون/ماه مهر، ماه مدرسه در دو رايحه
بی قانون/اي داد و بيداد از دست آقای جهانگیری
بی قانون/چرا با FATF مخالفیم؟!
بی قانون/تابستانی که در انتظار پاییز ماندم!
بی قانون/تاپ تن‌ زندگی‌ اجتماعی و شهری ما
بی قانون/محمدرضا گلزار را بهتر بشناسید
بي قانون/عشق سیاسی
بي قانون/نامه‌ای محرمانه به خودم پیرامون fatf
بی قانون/خاطرات خوابگاه شماره ۸۴ وکیل مدافع شیطان
بي قانون/مهارت‌های مناسب دختران
بي قانون/استفاده از مترِ پارچه‌ای در اقتصاد کلان
بي قانون/چرا سریال ممنوعه ممنوع التصویر شد
بي قانون/اولین تجربه روی نیمکت جلوی دانشکده ریاضی
بی قانون/آینده‌نگری تخم‌مرغی
بی قانون/اگر با من نبودش هیچ میلی، چرا منو accept نمی‌کرد لیلی؟
بی قانون/در آستانه فصلی زرد
بی قانون/واكنش‌ها به پيروزي پرسپوليس مقابل ا لسد
بي قانون/مونیکا بلوچی را بهتر بشناسید!
بیشتر
کد خبر: 19788 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - 11:02
بی قانون/تِم!

بی قانون/تِم!

قانون-مهرداد نعیمی

مثلی بین استادان فیلمنامه وجود دارد به این‌صورت که شما حتی اگر در شروع نوشتن سناریو، داستان یا طنزتان فقط یک ایده داشته باشید و هیچ تم و درونمایه‌ای در ذهن نداشته باشید و حتی اگر نوشته‌ شما از نظر خودتان هیچ پیامی نداشته باشد،  باز هم در روند نگارش ناخودآگاه به سوی بیان یک تم گام برخواهیدداشت.

زیرا این امر در ذهن نوع بشر نهادینه شده است. فلسفه پیدایش یک داستان اصولا برای بیان یک موضوع انسانی است، بیان دغدغه ذهن نویسنده و نویسنده عطش بروز افکار و جهان‌بینی خود را دارد.

حتی اگر قصد ظاهری او از نوشتار، مشهور شدن باشد. اما در باطن و در ناخودآگاه او نخست می‌خواهد افکارش را با تمام جامعه بشری به اشتراک بگذارد.

بنابراین کم‌کم به این نتیجه می‌رسید که متن نباید توخالی و پوچ باشد و باید تِم و درونمایه‌ای به اثرتان اضافه کنید.

اما حتما دیده‌اید که گاهی این درونمایه آن‌قدر ضعیف در متن وارد می‌شود که کاملا توی ذوق می‌زند و به‌اصطلاح گل‌درشت است. پس خودتان کم‌کم یاد می‌گیرید که باید برای اینکه تِم خاصی در متن‌تان داشته باشید، از ریتم و الگوی خاصی استفاده کنید.

تِم باید در حاشیه وارد شود و نه در اصل ماجرا. بعضی‌ها به تِم عبارت پیرنگ را استفاده می‌کنند. عده‌ای معتقدند تِم اصلا رسالت اصلی فیلمنامه‌نویس یا نویسنده است.

شاید باور نکنید اما بعضی‌ها تِم را با ژانر و ایده اشتباه می‌گیرند. اما من مطمئنم شما چنین اشتباهی نمی‌کنید و اصلا لازم به گفتنِ من نیست که تِم و پیرنگ باید در تمام اجزای فیلمنامه و متن حضور داشته باشند تا این‌طوری از یک بخش خاص بیرون نزنند.

با توجه به اینکه همه‌ موارد بالا را گفتیم، قطعا خودتان یاد می‌گیرید. فعلا از بحث تِم خارج می‌شوم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.