انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
طرح تاسیس بانک توسعه ایران تصویب شد
فرار مدیر مجموعه سکه ثامن تایید نشده است
واردات ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک توسط وزارت صمت
کشف ۳۰ هزار دلار تقلبی در زنجان
بررسی استیضاح شریعتمداری به هفته آینده موکول شد
پرداخت ارز مسافرتی به یک بانک محدود شد
واحد پول ایران «ریال» می‌ماند
قیمت طلا افزایش یافت
قیمت مرغ به ۹۵۰۰ تومان رسید
با پذیرش شروط FATF مشکلات بانکی حل نمی شود
سراب نفتي آمريكا
قیمت نفت رکورد جدیدی زد
کارمندان منتظر افزایش حقوق نباشند
سامانه نیما ایراداتی دارد، اما نباید آن را کنار گذاشت
مصرف ۱۲۰ میلیون لیتری بنزین در شهریور
به نام بانکداری اسلامی چه‌ها که نکردند
انبوه ثروت در اختیار شبکه‌های رانتی است
حذف رمز دوم کارت‌های بانکی عملی می‌شود
۴ میلیارد دلار تاکنون به سامانه نیما تزریق شده
تاجران روسی در حال خرید کنسروها و رب‌های ایرانی
بورس دوباره گُل کاشت
برای یک سال دستمال کاغذی و پوشک و... هست
نهادهای موازی و چندگانه تجمیع شوند
دولت در هر شرایطی کالا‌های اساسی را تامین می کند
سکه طرح جدید گران شد
کسی به بازار ارز سر نمی‌زند؟
بسته‌های مواد غذایی کوچک شد!
کمبود کالا نداریم؛ مردم را به وحشت نیندازید
اوپک و روسیه از افزایش تولید نفت صرف نظر کردند
خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی‌شود
دولت زیر بار پرداخت ارز دولتی به دانشجویان نمی‌رود
توقف استیضاح شریعتمداری تا اعلام تصمیمات دولت
استعفاي پرماجرا !
تاثیرافزایش تورم برمعیشت کارگران نبايدمغفول بماند
کمبود سوخت شایعه است
اوپک روز گذشته پاسخ مثبتی به ترامپ نداد
نوع فعالیت سایت‎های بدون مجوز شبه دلالی است
واگذاری ۲۳ شرکت وزارت جهاد کشاورزی به ایثارگران
تعیین اعضای هیات تحقیق و تفحص از بازار خودرو
طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت رد شد
رشد ۴۵۰۰ واحدی شاخص بورس
وزیر صنعت به کمیسیون صنایع و معادن می‌رود
بازگشت بنزین سوپر به جایگاه‌های سوخت
تورم دو رقمی شد
کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع کرد
نقص در قطعات خودروهای داخلی تعمدی نیست
حجم بدهی‌های خارجی ایران کاهش یافت
افزایش سقف برداشت از خودپردازها در ایام اربعین
تکذیب استعفای شریعتمداری
رشد تسهیلات خرید مسکن به صلاح نیست
بیشتر
کد خبر: 12055 | تاریخ : ۱۳۹۵/۸/۱ - 13:37

ترانزیت ایران با سر سقوط کرد

در شش ماهه نخست امسال حدود ۲۴ میلیون تن کالا از طریق جاده‌های ایران جابه‌جا شده است که این رقم در قیاس با سال گذشته کاهشی حدود ۳۳ درصدی داشته است.

قانون- در شرایطی که با لغو تحریم‌های هسته‌ای حمل‌ونقل ایران آماده می‌شود خود را برای دورانی جدید از تاثیرگذاری در عرصه ترانزیت منطقه آماده کند، آمارها نشان می‌دهد شرایط برای اجرای طرح‌های ترانزیتی برهم خورده و همین موضوع زنگ خطر را در این عرصه به صدا درآورده است.

به گزارش قانون به نقل از ایسنا، ایران در طول ماه‌های گذشته در قالب توافق‌ها و قراردادهایی جداگانه از یکسو بستر لازم برای حمل‌ونقل کالا میان کشورهای مختلف را افزایش داده و از سوی دیگر نقش خود برای جابه‌جایی محموله‌های تجاری را تثبیت کرده است.

با وجود آنکه به نظر می‌رسد چنین رویکردی در کنار تاثیر بلندمدت خود نقشی کوتاه‌مدت نیز در شاخص‌های ترانزیتی ایفا کند، اما آمارهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، نشان از آن دارد که در شش ماه نخست سال ۱۳۹۵ آمار ترانزیت به شکل قابل توجهی سقوط کرده است، سقوطی که تنها مربوط یه یک بخش نیست و در هر سه حوزه دریایی، ریلی و جاده‌ای قابل مشاهده است.

در شش ماهه نخست امسال حدود ۲۴ میلیون تن کالا از طریق جاده‌های ایران جابه‌جا شده است که این رقم در قیاس با سال گذشته کاهشی حدود ۳۳ درصدی داشته است. در عرصه ریلی نیز حدود یک میلیون تن کالا جابه‌جا شده که این رقم نیز در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در عرصه دریایی نیز طبق آمارها ۳.۲ میلیون تن کالا ترانزیت شده است که در قیاس با سال قبل کاهشی ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وزارت راه و شهرسازی کاهش ترانزیت نفت با مبدا عراق را اصلی‌ترین عامل در کاهش ترانزیت جاده‌ای و دریایی و کاهش تقاضا برای ترانزیت گوگرد از سوی قزاقستان و ترکمنستان را اصلی‌ترین عامل در کاهش ترانزیت ریلی عنوان کرده است.

با وجود آنکه هیچ یک از این عوامل ریشه‌ای داخلی ندارند و ایران توانسته شرایط خود را مانند گذشته حفظ کند و حتی با سیاست‌های جدید صاحبان بار را نسبت به عبور کالایشان از خاک کشور ترغیب کنند، اما کاهش آمار ترانزیت یک زنگ خطر بزرگ را به صدا در می‌آورد، زیرا ایران برای ایام پس از تحریم حساب ویژه‌ای روی این بخش باز کرده و البته مزیت نسبی کشور نیز این موضوع را تثبیت می‌کند، اما اگر بنا باشد تنها تغییر سیاست و یا تغییرات اساسی در چند کشور همسایه اوضاع را به‌طور کلی در ترانزیت متحول کند، قطعا نیاز به تغییر رویه و یا ایجاد سیاست‌هایی جدید خواهد بود، موضوعی که به نظر می‌رسد در جریان جلسات گذشته در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.