انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
قضایی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
جزييات شكايت دادستاني از وزير روحاني
ایران و اقلیم کردستان کمیته تبادل زندانیان تشکیل دادند
دخالت افراد غیرمتخصص در امور قضایی غیرقابل قبول است
آزادی 15 محکوم به قصاص با رضایت اولیای دم
شکایت سید محمد خاتمی از کریمی قدوسی
شكايت دادستاني عليه دو نماينده براي نطق در مجلس
تشريح پرونده حسين‌فريدون، شريعتمداري و حسن‌عباسي
محدودیت حق بر اشتغال و پدیده‌ درهای چرخان
محدودیت حق بر اشتغال آقازاده‌ها، به استناد منفعت عمومی مردم
ترک همدانی مشمول عفو رهبری قرار گرفت و آزاد شد
سخنان اژه‌اي درباره مرتضوي و رييس جديد دستگاه قضا
چرخش شغلی از قضاوت به وکالت
بهترين شيوه كنترل زندانيان
چالش انتخاب شهرداران در بزنگاه اقدامات خلاف قانون
بطلان عقد رهن به جهت نبودن دین در حقوق ایران
استفاده از ظرفیت های دعاوی حقوقی درمقابل نقض برجام
سندهایی با دو مر جع ثبت
جزئیات عفو گسترده زندانیان دوشنبه اعلام می‌شود
تاييد ممنوع‌الخروجي يك مقام ارشد دولتي
نكاتي كه بايد در زمان تنظيم قرارداد بدانيم
سكه هاي سلطان سكه چه شد؟!
تكذيب حكم اعدام شهردار پيشين كرج
رييس سازمان خصوصي‌سازي ممنوع الخروج شد
حبس سرباز خواب‌آلود براي شلیک به سربازي دیگر
رييس قوه‌قضاييه دلايل حمله به دستگاه قضا را تشريح كرد
مقصران حادثه دانشگاه آزاد معرفي شدند
خطر تبدیل ارزش علم به ضد علم
نشاط اجتماعی با محوریت حقوق زنان
عقب نشینی آمریکا از سوريه فرار رو به جلو است
تحلیلی حقوقی بر خویشاوندگرایی در مشاغل دولتی
نماینده‌ هتاک یا هتاکی به نماینده
داوری و کاهش اطاله دادرسی
حمايت مشروط رييس‌قوه قضاييه از حبس زدايي
زنان اسير پنج‌گانه خشونت
نمايندگان مجلس پرسشگر گراني‌هاي بي‌رويه باشند
تایید محکومیت‌های اسفندیار رحیم مشایی
حق از ياد رفته
سرنوشت اموال سلطان سكه چه شد؟
بررسي مشکلات آب مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ
شرمساري جهـاني
پيش‌بيني رهبر انقلاب درباره حوادث فرانسه
يك حكم اعدام ديگر تاييد شد
قبولی ۳۸ مددجوی زندان‌های تهران در آزمون‌های سواد آموزی
بازرسی دوره‌ای از دادسراهای تهران
دستگیری ۴ متهم در رابطه با حادثه تروریستی چابهار
نباید خودمان را در معرض پولشویی قرار دهیم
آیین‌نامه مربوط به دادگاه‌های ویژه اقتصادی ابلاغ شد
وزارت اطلاعات دستگاه‌های اقتصادی را رصد کند
قانون اصلاح قانون صدور چک،راهگشا خواهد بود؟
کمتر از ۵۰ قاضی بازنشسته، استثنا شدند
بیشتر
کد خبر: 28161 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - 11:50
شهر عـادل
گذاری بر رابطه فضای شهری و حقوق زنان

شهر عـادل

حق مشارکت در نحوه اداره مملکت از جمله حقوق طبیعی مردم است. از این‌رو زنان هم که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و حق مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مهم را دارند، می‌توانند تصمیم‌ساز باشند.

قانون- سجاد حیات‌بخش / کارشناس مدیریت

حق مشارکت در نحوه اداره مملکت از جمله حقوق طبیعی مردم است. از این‌رو زنان هم که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و حق مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مهم را دارند، می‌توانند تصمیم‌ساز باشند. اما این یادداشت قصد پرداختن به این اتفاق مبارک را ندارد بلکه قصد بررسی مولفه‌هایی چون میزان سازگاری محیط عمومی شهر با شهروندان، بررسی عدالت جنسیتی در فضاهای شهری، میزان تناسب تصمیم‌های مدیران شهری با محدودیت‌های در نظر گرفته‎شده برای زنان، چینش فضاهای شهری با نیم‌نگاهی به امنیت زنان و رابطه فضاهای شهری با هویت شهر را دارد.

1.مدیریت شهری باید مناسبات بین شهروندان را به بهترین نحو فعال نماید. اگر فضاهای عمومی به شکلی طراحی شود که گفت‌وگوی بین شهروندان تسهیل شود، سرنوشت شهر فعالانه و توسط خود شهروندان رقم می‌خورد. وقتی شهروندان احساس مهم‌بودن کنندیا بهتر بگوییم حس دیده‌شدن در بازی قدرت کنند، شهر را فقط به مثابه محلی برای زیست نمی‌دانند بلکه حس تعلق و دلسوزی به آن خواهند‌داشت. اگر موجودیت شهر را پویا و زنده بدانیم و وقتی شهر مکانی باشد برای گردهم‌آمدن مردم با تمام سلایق و تنوع‌های ذاتی، آنگاه همین مردم که مالکان حقیقی شهرها هستند با گفت‎وگو و هم‎افزایی، سرنوشت شهر را رقم می‌زنند. اگر به بهانه توسعه، دچار مدرنیزاسیون بدون عقلانیت شویم، پیامدهای ناگواری در انتظارمان خواهد بود. فضاهای شهری باید نشان‎دهنده حافظه تاریخی، فرهنگی و هویت شهر باشند نه اینکه در راستای نفی هویت و نفی حافظه حرکت کنند. متاسفانه در بسیاری موارد فضاهای شهری در حال نمایش یک آنارشی کامل است. کوچه‎ها، خانه‌ها، ترکیب‌بندی ساختمان‌ها، طراحی میادین و خیابان‌ها عموما به شکلی است که هیچ‌گونه برداشتی نمی‌توان از قومیت، هویت و اصالت آن محله یا شهر داشت. پس باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا توانسته‌ایم با ایجاد نشانه‌های هویتی، پیامی از جنس فرهنگ و اصالت‌مان به بیننده برسانیم؟ نکته حايز اهمیت دیگر، به رسمیت‎شناختن تنوع و تفاوت در شهروندان است؛ مثلا تفاوت‎های درآمدی. فضاهای شهری نباید موجب عمیق‎شدن شکاف غنی-فقیر و پررنگ‌کردن فاصله طبقاتی شود. برج‌سازی، پاساژ‌سازی و مال‌سازی‌های بی‌رویه، فضای عمومی را از دسترس همه طبقات درآمدی خارج می‌کند و عملا این فضا را برای استفاده قشری خاص مهیا می‎کنند.

2.در وهله اول باید به این مساله پرداخت که تا چه‌میزان‌حق‌حضورزنان در عرصه عمومی را به رسمیت می‌شناسیم؟ شاید مشکل از پله اول باشد که اندیشه‌های حاکم بر شهر مشکلات و محدودیت‌های زنان را مشروع نمی‌دانند، چه برسد به دخالت‌دادن این ویژگی‌هابه‌عنوان یک‌مولفه در تصمیم‌گیری یا شاید درک این مساله الزاما نیاز به تجربه چنین محدودیت‌هایی دارد که چاره آن تصمیم‌گیری مستقیم از سوی زنان است.

امروز با توجه به «افزایش زنان‌سرپرست خانوار»، «بالابودن نرخ‌بی‌کاری زنان»، «آسیب‌پذیری در برابر آسیب‌های اجتماعی» و... فوریت برنامه‌ریزی برای عدالت جنسیتی حس می‌شود. همان‌طور که اصل20قانون‌اساسی مقرر می‌دارد: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد، يكسان در حمايت قانون‌ قرار دارند و از همه حقوق انساني‌، سياسي‌، اقتصادي‌، اجتماعي وفرهنگي با رعايت موازين اسلام برخوردارند». و نیزاصل21 این قانون که اشعار دارد: «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعايت موازين اسلامي تضمين نمايد و امور زير را انجام دهد. ايجاد زمينه‌هاي مساعد براي رشد شخصيت زن و احياي حقوق مادي و معنوي او؛ حمايت مادران‌، بالاخص در دوران بارداري و حضانت فرزند و حمايت از كودكان بي‌سرپرست».

به هر طریق بنابه آموزه‌های دینی، پررنگ‌بودن نقش زنان در فرهنگ‌سازی و توصیه اکید بزرگان ما، باید مساله زنان از اولویت‌های تصمیم‌سازان باشد. با درک نواقصی که لحاظ نکردن این مساله ممکن است داشته باشد، باید به بازنگری در نحوه تصمیم‌گیری‌ها و نقد حوزه‌ عمومی شهر از زاویه دیدگاه جنسیتی بپردازیم.

از آنجا که بین فضاهای شهری و مناسبات اجتماعی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، توزیع متناسب فضاهای شهری بین شهروندان خواسته طبیعی آن‌ها است. فراهم‎سازی فضاهایی متناسب با ویژگی‎های بانوان و عوامل محدود کننده آن‌ها باید اولویت مدیران شهری باشد تا از دوری این قشر از فضاهای شهری‌جلوگیری شود. وقتی فضای عمومی امکان عمل اجتماعی را به شهروند ندهد، افراد به فردگرایی گرایش پیدا می‌کنند و خصوصی‌ترین جای خانه را ترجیح می‌دهند. علاوه بر اجتماع گریزی، عدم برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند شهر را به مکانی برای بروز ناهنجاری‌ها و جرایم تبدیل کند زیرا نتوانستیم فضا را برای بازی بازیگری که نیمی از جامعه را نمایندگی می‌کند، فراهم‌کنیم. برای مثال درفضاهای عمومی برای انواع نقش‌هایی که زن ایفا می‌کند مثلا به عنوان مراقبت‌کننده از کودک یا دارای کودک شیرخوار، یا به عنوان زنی سالمند، تدبیری اتخاذ شود. با لحاظ‌کردن ملاحظاتی که در بحث امنیت وجود دارد، چاره‌اندیشی برای خیابان‌های متروکه، روشنایی معابر، خرابه‌ها که محیطی ناامن از نظر فیزیکی برای زنان هستند، می‌تواند در قدم اول منجر به احساس امنیت درونی آنان شده و در قدم دوم به این فکر کند که در این شهر امن نقش‌آفرینی کند. امروز بسیاری از این آسیب‌ها ملموس است؛ همچنین می‌دانیم که تعاملات اجتماعی به درستی شکل نمی‌گیرد. می‌توانیم این مطالبات را به‌طور ویژه در ایام انتخابات، چه در سطح ریاست جمهوری و چه در سطح شوراها که تصمیم‌سازان شهری هستند پیگیری کنیم.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.