انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
خدمات ویژه برترین اپراتور ارتباطات ثابت کشور به اعضای خانه کارگر
اخلاق حرفه ای، گم‌شده مهندسی!
مجلس با «سهميه‌بندي بنزين» مخالفت كرد
حداقل دستمزد کارگران باید ۳ میلیون و ۷۵۹ باشد
وعده جذاب دولت براي خانه‌دار كردن پنج دهك جامعه
پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی برخي حقوق‌ها
مشاغل نجات‌بخش
بخش کشاورزی و ضعف رسانه‌ای
مزد بلاتكليف!
ركورد طلايي!
حفظ دارایی در گرو جلوگیری از زیان ساز بودن
سهام ؛ ارزش واقعی یا ذاتی؟
حاشیه ادامه‌دار چک‌ها
رئیس سازمان شیلات ایران برکنار شد
وزارت صادرات یا وزارت بازرگانی
فرصت های صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک
رانت اطلاعاتی، مفسده ای که جرم تلقی نمی‌شود
راه سوء‎استفاده واردکنندگان از ارز دولتی بسته شد
اشتغال چرمی!
تعيين تكليف برای پیش‌خریدها
سياسي كاري با دستمزد کارگران
بازار نفت در سه ماهه اول ۲۰۱۹ به تعادل می‌رسد
پاسخ به ماجراي ممانعت بانك‌مركزي از كاهش نرخ ارز
پیامک «یارانه شما قطع شد» جعلی است
هشدار نسبت به افزايش تحريم‌هاي آمريكا
سهم نفت در بودجه باید به صفر برسد
بودجه 98 مغایر با احکام برنامه ششم توسعه است
قیمت جهانی طلا کاهش یافت
بازار كساد طلاي سياه
فشارهای کمرشکن، حقوق‌های اندک!
لزوم راه‌اندازي ديپلماسي هوانوردي
سامانه‌های "سرکاری" سازمان تامین اجتماعی و سردرگمي مردم!
معرفي مقصر اصلي وجود تورم
سالانه حدود ۸۰۰ هزار زوج جوان به مسکن جدید نیاز دارند
اقدامی بیات
بحران گوشت‌هاي سلطنتي!
جهنم اجاره ‌نشینی
قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۸ افزایش نمی‌یابد
كارگران زير ضرب زندگي
وعده‌اي كه وابسته به كمك دولت است
پيشتازي گازي ايران
بازار بي تحرك مسكن
پروازهاي نجومي!
طرح سهمیه‌بندی بنزین مردم را فقیر می‌کند
هشدار يك نماينده مجلس درباره آينده ناخوشايند خودروسازي
ارزش پول ملی یک سوم کاهش یافته است
طلا به بالای ۱۳۰۰ دلار صعود خواهد کرد
خبرهای خوبی بانك مركزي درباره کسب وکارهای نوپا
وام 25 ميليوني به دانشجويان صنعتي شريف
تزريق نجومي به صنعت خودرو
بیشتر
کد خبر: 40749 | تاریخ : ۱۳۹۶/۳/۳۰ - 15:38

پاساژگردی با بليت اينترنتي

پاساژگردی با بليت اينترنتي

قدیم‌ها که بچه بودیم بازار رفتن آدابی داشت. اصولا وقتی ضرورتی برای خرید پیش می‌آمد، بازار می‌رفتیم. مثلا یا قرار بود لباس عید بخریم یا مادر برای عروسی دخترخاله برای‌مان کفش نو بخرد.

قانون-  تاثیرفروشگاه های اینترنتی بر اقتصاد شهر و خانوار بررسي شد.

قدیم‌ها که بچه بودیم بازار رفتن آدابی داشت. اصولا وقتی ضرورتی برای خرید پیش می‌آمد، بازار می‌رفتیم. مثلا یا قرار بود لباس عید بخریم یا مادر برای عروسی دخترخاله برای‌مان کفش نو بخرد. هر کالایی نيز بازار مخصوص به خود را داشت. راسته کفش‌فروش‌ها، بازار پارچه‌فروشان راسته زرگرها و ... ؛کافی بود بدانی می‌خواهی چه بخری مستقیم خودت را به خیابانی می‌رساندی که انبوهی از کالای مورد نظرت را که اغلب نيز تحت تاثیر فضای رقابتی بازار قیمت‌های نزدیک به هم داشتند، پیدا می‌کردی اما حالا شرایط به گونه دیگری است. حتما لازم نیست قصد خرید داشته باشی تا سر از بازار دربیاوری. پاساژهای خوش‌رنگ و لعاب این روزها فضایی است برای فراغت و تفریح، اگر شد خرید هم می کنی. اصولا بازار به شیوه کنونی تمام نیازهای یک مراجعه‌کننده، غیر از خرید را تامین می‌کند تا او را ترغیب به خرید کالاها نيز بکند،کافی شاپ،کافی نت، فست فود، شهربازی‌های سرپوشیده و ... همه چیزهایی است که شهروند امروزی در بازار می‌بیند. قیمت کالا نيز دیگر متاثر از فضای رقابتی شهر نیست، اینجا متراژ مغازه و حداقل قیمت زمین منطقه، نرخ کالا را تعیین می‌کند. در سبک جدید بازارگردی آن‌قدر با انبوه کالاهای متنوع مواجه می‌شوی که روح سرمایه‌داری در تو جاری می‌شود و بدون نیاز به کالا یا ضرورت آن دست به جیب می‌شوی. تغییر در ساختار خرید شهروندان به اینجا ختم نمی‌شود بلکه گونه‌های جدیدی از تامین نیاز به عنوان سبک زندگی مدرن با تکنولوژی آمیخته شده است که مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در کلانشهرها که جابه‌جایی از یک نقطه شهر به نقطه دیگر، مستلزم صرف ساعت‌ها زمان و تحمل ترافیک و هوای آلوده است، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی موهبتی انکارنشدنی است. در واقع خرید اینترنتی به عنوان شاخه‌ای از تجارت الکترونیک می‌تواند ضمن مدیریت تقاضا و مدیریت رفتار سفر در شبکه شهری، فصل جدیدی از اقتصاد خانواده و مدیریت شهری را بگشاید. در ایران این شیوه با پیشرفت فناوری و سیستم اطلاع‌رسانی در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده است. اهمیت خدمات خرید اینترنتی به عنوان گونه‌ای از رفتار مصرفی خانوار و تاثیر توسعه این خدمات بر اقتصاد حمل و نقل شهری، دارای اهمیت است.

کنترل هزینه‌های حمل ونقل و ترافیک

ساخت بزرگراه‌ها، تونل‌ها و پل‌های جدید و اصلاح معابر موجود در کلانشهرها از اقداماتی است که توانسته در کنترل حمل و نقل شهری و عبور و مرور شهروندان موثر باشد اما با توجه به افزایش روزانه 1200 خودرو در شهر تهران، قطعا کافی نخواهد بود. بنابراین سال‌هاست که بخش حمل و نقل شهری تصميم گرفتند تا علاوه بر روش‌های افزایش عرضه و امکانات سفرهای شهری بتوانند همزمان تقاضای سفرهای درون‌شهری را کاهش دهند. از جمله این اقدامات، می‌توان به اعمال سیاست‌گذاری برای محدوده‌ای از شهر و یا قیمت‌گذاری پارکینگ، تغییر ساعت بعضی از فعالیت‌ها ،توزیع کاربری زمین به نحوی که حجم و طول سفرها کاهش یابد، استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و شبکه‌ای به جای سفر رفتن و... اشاره کرد.گسترش خدمات الکترونیک و روش‌های ارتباطی از راه دور، یکی از راهکارهای نوین مدیریت تقاضا در نقاط مختلف دنیاست که در سال‌های اخیر در کشور ما نیز در حال گسترش بوده است. از جمله این خدمات، می‌توان به فرآیند خرید اینترنتی اشاره کرد که در آن، رابطه خریدار و فروشنده از حالت سنتی خارج می‌شود و شکل جدیدی می‌یابد. این نوع از تجارت به واسطه مراجعه غیرحضوری و حمل و نقل کالا بدون زحمت، مورد اقبال خانواده‌های امروزی است. شرکت مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک تهران، برخی از مهم‌ترین مزایای خریدهای الکترونیک را این‌گونه معرفی کرده است: افزایش چشمگیر قدرت خرید، دسترسی به انواع بیشتری از کالاها و خدمات،کسب اطلاعات فراوان در مورد همه امور، سهولت بیشتر در سفارش کالا و روابط متقابل خریدار و فروشنده.

علاوه بر مزیت‌هایی که اعلام شد کاهش سفرهای روزانه و به تبع آن کاهش هزینه‌ها و تبعات ترافیک بر بدنه شهر و شهروندان را می‌توان از دلایلی شمرد که توسعه این خدمات و شیوه داد وستد را در کلان شهرها اجتناب‌ناپذیر کرده است. خدمات خرید از راه دور به‌علاوه جایگزین سفرهای فیزیکی شده و از این باب تاثیر قابل توجهی در هزینه‌های حمل‌ونقل شهری و به‌ویژه سوخت دارد. در سال‌های اخیر، توسعه ساخت وسازهای مراکز بزرگ تجاری به‌ویژه در بافت‌های مسکونی، منجر به نابسامانی‌های ترافیکی و نارضایتی ساکنان محلی شده است. در این باره می‌توان به ترافیک ایجاد شده در خیابان‌های منتهی به مجتمع تجاری کوروش اشاره کرد. نتایج مطالعات و تجارب سایر کشورها درباره بررسی اثر خریدهای الکترونیک بر شاخص‌های ترافیک قابل توجه است. مطالعه‌ای درباره تاثیر ترافیکی توسعه خریدهای اینترنتی در هلند به روی 150 کاربر نشان می‌دهد بیشتر افرادی که از خریدهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، زمان بيشتري را در منزل خود می‌گذرانند.

مردان تحصیل‌کرده و پولدار چگونه خرید می‌کنند؟

نکته قابل توجه این است یک سوم افرادی که این شیوه از خرید را انتخاب می‌کنند، صاحب خودروی شخصی نیستند و بدون قرار دادن خود در معرض ترافیک و شرایط گرما و سرمای فصلی و آلودگی کلانشهرها، کالای مورد نظرشان را تامین مي‌كنند. این بررسی نشان می‌دهد افرادی که ساعات زیادی را در فروشگاه‌ها برای خرید سپری می‌کنند، بيشتر بانواني با سن بالاي 60 سال ، سطح تحصیلات پایین و درآمد کم هستند. خریداران اینترنتی را بیشتر مردان رده سنی 25 تا 40 سال با تحصیلات بالا، درآمد زیاد و ساکن مناطقی با امکانات شهری کمتر تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، ارزش زمان تحویل کالا که در این پژوهش، کتاب مدنظر قرار گرفته است ا زیک کتاب‌فروشی آنلاین به یک مشتری حدود 53/0 دلار در هر روز برآورد شده است. به اين معنی که یک کتاب‌فروشی آنلاین برای جذب خریداران سنتی و ترغیب آن‌ها براي استفاده از خرید اینترنتی، باید قیمت هر کتاب را حدود 53/0 دلار کمتر عرضه کند. در ایران نیز بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی که امکان خرید حضوري نيز دارند، برای مشتریان مجاز خود تخفیف‌هایی درنظر می‌گیرند. طبق این پژوهش اعمال چنین تخفیف‌هایی، ارزش‌گذاری زمانی ‌است که فروشنده برای ارائه کالا به مشتری صرف می‌کند.

«اعتماد» حلقه مفقوده ایرانیان

آسیب‌شناسی این شیوه از خریدکه در کشور ما دارای سابقه کوتاهی است، امری ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین نباید ارائه خدمات الکترونیک و توسعه آن به‌عنوان یک هدف مدنظر باشد بلکه این خدمات به عنوان ابزاری که می‌تواند در اقتصاد شهر و خانوار جایگزین سفرهای درون‌شهری شود، مورد نظر است. شرکت مطالعات حمل و نقل و ترافیک تهران در گزارشی اعلام کرده که 13 درصد از سفرهای روزانه در تهران با هدف خرید صورت می‌گیرد که از این میان، تنها بخشی از آن‌ها به عنوان سفرهای غیرضروی قابل جایگزینی است؛ بنابراین لازم است تا ضمن توجه به مزایای اقتصادی توسعه خریدهای الکترونیکی بر شرایط و زمینه تامین چنین اقداماتی متمرکز شویم. برا ی مثال همان‌گونه که در ابتدای گزارش نيز اشاره شد، امروزه سفر با خرید پیوند خورده است؛ به‌ویژه با گسترش مراکز خرید که توانسته جنبه‌های گوناگونی از زندگی شهری و فراغتی شهروندان را به خود اختصاص دهد. بنابراین خرید اینترنتی تنها در صورتی جایگزین‌پذیر است که خرید، الزامی باشد و شامل جنبه‌های فراغتی و تفریحی نشود. موضوع دیگری که درباره این شیوه خرید در ایران مورد توجه قراردارد، عدم اطلاع کافی شهروندان از منافع و مزایای خریدهای اینترنتی است.گسترش این موضوع به کمک رسانه‌های گروهی می‌تواند به توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی منجر شود. از آنجا که اعتماد، شرط لازم برای هر گونه تعامل بشری به شمار می‌رود ، مبهم، ناشناس و غیرقابل‌اعتماد بودن فروشگاهای اینترنتی، از دلایلی است که ایرانیان همچنان خرید کالا و محصولات موردنیاز خود را به شیوه سنتی انجام می‌دهند؛ هرچند ممکن است برای یک خرید کوچک یا سفارش مختصر، نیمی از روز خود را در ترافیک و آلودگی هوا از دست بدهند. به هر روی، سرمایه‌گذاری و ایجاد بسترهای مناسب رشد و گسترش چنین خدماتی، می‌تواند در مناسبت‌های خاص همچون روزهای منتهی به نوروز یا آغاز سال تحصیلی در کلانشهرهای پرمساله، راهگشا باشد.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.