انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
«روز اصفهان» اول آذرماه ثبت ملی می‌شود
ازدواج آسان با جوایز ۱۰۰ میلیونی نمی‌خواند
زمان قطعی پخش «خندوانه»
نگران منع پرداخت دستمزد به بازنشستگان هستیم
می‌گویند غلط ننویسید و خودشان غلط می‌نویسند
تراکم اکران، فیلم‌سوزی و چند داستان دیگر
افرادی در تلویزیون ارزش‌ها را به پول می‌فروشند
فلسفه، انتخاب واقعی‌ام بود
خاطره «عموپورنگ» از سه بار خواستگاری رفتنش
هر گردشگر، ۳۰ بشکه نفت
«مامان اتی» سینما درگذشت
آغاز توزیع دوباره «ممنوعه» از 21 آبان ماه
غلط‌نویسی و پویایی زبان فارسی
پدر دلسوز قصه‌های «تابه‌تا» این روزها چه می‌کند؟
نظام‌نامه سینما معطل تصویب دولت
تهیه‌کننده‌های بدحساب ممنوع‌الفعالیت می‌شوند
سینماها از عصر سه‌شنبه تعطیل می‌شوند
حمایت هنرمندان از پانته‌آ بهرام درمقابل تلویزیون
كاشف «بروس لی» در سینما درگذشت
در خدمت سلطه
چرا به برخي بازیگران دستمزد نجومی می‌دهند
ما اکران سانسی نمی‌خواهیم
پشت پرده ماجرای حمید هیراد
کتایون ریاحی در راهپیمایی اربعین+عکس
سینمای کودک ورشکسته است
سینما ظرفیت پولشویی ندارد
شینید اوکانر، خواننده ایرلندی مسلمان شد
پژمان بازغی جلوی دوربین پوراحمد رفت
تایتانیک ۲ اوایل ۲۰۲۲ به آب می‌زند
بازیگرانی که به‌طرزعجیبی دستمزدشان نجومی شد!
نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی شود
تمام فيلم هاي من زخمي است!
برگزاری مراسم یادبود علی‌اشرف درویشان
ممنوعه آزاد شد
بعد از 20 سال کار مرا به صداوسیما راه نمی دهند
بازیگر ۳۰ میلیونی دستمزد ۴۰۰ میلیونی می‌خواهد
چندنفر مدیراز صداوسیما می‌روند؟
«پايیزِ» رسانه ملی در سریال سازی
اختلافات جناحی، مانع ملی را هدف قرار داده است
پروژه جدید کارگردان «مختارنامه» چیست؟
صادق عبداللهی پیشکسوت رادیو درگذشت
«رئیس جمهور گمشده» ترجمه و منتشر شد
نیم بها شدن بلیت سینماهای تهران در روزهای شنبه
تاریخ اعلام نامزدهای اولیه اسکار اعلام شد
حسین زمان پس از ۱۶ سال مجوز گرفت
بازیگر و تهیه‌کننده پیشکسوت در آی‌سی‌یو بستری شد
«سخن و زبان نامیرا»
اجاره آنتن
ماریز کُنده برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات شد
تلویزیون هم بخواهد، خودم تمایلی ندارم!
بیشتر
کد خبر: 44355 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۲۳ - 19:57
گنجینه مبهم
مشکلات موزه هنرهای معاصرتهران تا کجا ادامه دارد؟

گنجینه مبهم

موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356 در ضلع غربی پارک لاله بنا شد. این موزه شامل مهم‌ترین گنجینه‌های هنر‌مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است و یکی ازپنج تا 10مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست

قانون- موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356 در ضلع غربی پارک لاله بنا شد. این موزه شامل مهم‌ترین گنجینه‌های هنر‌مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است و یکی ازپنج تا 10مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست که با هدف حفظ و نگهداری و معرفی آثار مطرح ایرانی به جهانیان ساخته شده است. اما باید ببینیم که امروز کدام‌یک از این اهداف پیگیری شده است. 40سال از ساختن این موزه می‌گذرد و در این سال ها هیچ‌گونه تعمیر و بازسازی روی آن صورت نگرفته است ؛ مثل همیشه، کمبود بودجه بهانه شده است. وضعیت نگهداری آثار هنری در این موزه، همواره یکی از دغدغه های هنرمندان، به‌خصوص هنرمندان تجسمی بوده است و مسئولان نیز در این باره وعده وعیدهای فراوانی داده اند که بسیاری از آن ها عملی نشده است. موزه هنرهای معاصر تهران با این‌که یکی از مهم‌ترین بناهای معاصراست و ارزشمندترین آثار هنری در آن گردآوری شده است، با مشکلات متعددی درگیر است که به‌نظر می رسدتصميمي برای حل آن‌ها از سوی مسئولین گرفته نشده است. از مشکلاتي که هنرمندان سال‌هاست با آن درگيراند، نامشخص بودن آثار گنجینه و ارائه‌نکردن لیستي جامع و کامل از آن است. شناسنامه بسیاری از آثار موزه همچنان به نام خانواده پهلوی است؛ چطور در این سال ها موفق نشدیم آثار را به نام ملت ایران و موزه هنرهای معاصر ثبت کنیم؟

ملانوروزی: لیست آثار، روی طاقچه خانه من است!

یکی از بحث‌هایی که به‌تازگی مطرح شده است، ارسال آثار موزه به کشورهای اروپایی و برپایی نمایشگاه برای نشان دادن این آثار است. این ایده در ذات خود بسیار ارزشمند است اما نبود یک لیست کامل از آثار موزه، معضلي است كه به هیچ وجه اجازه این کار را نمی دهد. آثاري كه از كشور خارج مي‌شود با چه ضمانتي دوباره به کشور بازگرداننده مي‌شود، وقتی کسی اطلاعی از تعداد آن ها ندارد. مخالفت شخص وزیر فرهنگ و کمیسیون فرهنگی مجلس با خارج کردن آثار را می توان یکی از مهم‌ترین اقدامات دلسوزانه دولت دوازدهم نامید.مجید ملانوروزی (مدیر سابق موزه هنرهای معاصر) در رابطه با ارائه لیست آثار به «قانون» می گوید: آثار گنجینه از ابتدای انقلاب همواره برای ما مشخص بوده است و هیچ مشکل و ابهامی در این زمینه وجود ندارد. عده ای می گویند نامعلوم است اما این‌گونه نیست.

ملانوروزی البته پاسخ دقیقی به این سوال که لیست کامل آثار موزه کجاست نمی دهد و با خنده می گوید: لیست آثار روی طاقچه خانه من است!

وی بیان می کند: رسانه ها اگر فکر می کنند ابهامی وجود دارد یا اثری گم شده است، می توانند به نهادهای نظارتی درخواست دهند که از گنجینه بازدید کنند. همه تابلوها و آثاری که وارد موزه می شود در لیست اموال و آثار نقل می‌شود که در چه تاریخی و با چه قدمتی وارد شده است. در این تاریخ وارد شده است و با چه قدمتی. ما همواره آمادگی داریم که به هر ابهامی پاسخ دهیم تا به این وسیله به اعتمادسازی و تفاهم بیشتر در جامعه دولتی و هنری برسیم.

اما به نظر نمی رسد تهیه کردن یک لیست از آثار گنجینه، کار چندان بزرگی باشد که پس از گذشت نزدیک به 40 سال از انقلاب اسلامی، این کار به انجام نرسیده است. باتوجه به اینکه قطعا پیش از انقلاب، اموال موزه لیست شده بودند؛ گویی انگیزه ایی جدی برای نامشخص ماندن اموال گنجینه، در دوره‌های مختلف وجود داشته است و جز تعداد اندکی از دولتمردان، کسی به‌درستی نمی داند که در گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر چه خبر است. موزه های مختلفی در تهران و شهرستان ها وجود دارد که اموال آن ها بسیار شفاف و روشن در دسترس است و هرکس بخواهد می تواند به آن مراجعه کند اما گویی قصه لیست آثار موزه هنرهای معاصر، سر دراز دارد و شاید‌هم سودی در میان است که از همین ابهام در تعداد آثار موزه، به وجود می آید.

بابک اطمینانی (نایب ريیس انجمن نقاشان) در خصوص رفتن آثار به خارج از کشور به «قانون» می‌گوید: هم اکنون در کشور آلمان، نمایشگاهی با 400 اثر از طرف سازمان میراث فرهنگی دایر است و این خیلی عالی است که بخواهند ما وارد داد و ستدهای موزه ای شویم و به این وسیله گشایش های بزرگی برای هنر ایرانی اتفاق می افتد و همه از این موضوع استقبال می کنیم.

وی اضافه می‌کند: مشکل انجمن نقاشان برای خارج‌کردن آثار گنجینه این بود که باید مراحل قانونی آن گذرانده شود. ما تنها خواهان شفاف سازی هستیم.

اصغر مسعودی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) در این‌باره به «قانون» می گوید: ارائه لیست گنجینه، لازمه حفاظت از آثار است. حساسیت های زیادی روی این گنجینه از نظر ارزش تاریخی و هنری و مالی وجود دارد و مشخص‌شدن تعداد آثار و قدمت و ارزش آن‌ها، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. اروپاییان بسیار مشتاق دیدن این گنجینه هستند اما تا زمانی که ثبت و ظبط قانونی آثار صورت نگیرد، امکان خارج شدن آن ها وجود ندارد.

گذشته از ارائه نکردن یک لیست کامل از آثار، مشکل‌دیگری که موزه با آن دست به گریبان است، پایین بودن کیفیت نگهداری آثار است . ملانوروزی خود به این مساله اذعان می‌کند و می گوید: کیفیت نگهداری آثار در موزه مناسب نیست و پارکینگ موزه هنرهای معاصر به حلبی آبادی بدل شده است که هیچ سنخیتی با یک مکان فرهنگی ندارد. ما از این موضوع بسار رنج می بریم اما تاکنون این مشکلات، باعث تخریب آثار هنری نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شناسنامه بسیاری از آثار ثبت نشده است می گوید: لیست آثار مشخص است اما درباره شناسنامه تعدادی از آن ها مشکلاتی وجود دارد. نیازمند ثبت شناسنامه آثار هستیم.

شاید بهتر است یک‌بار برای همیشه تکلیف لیست آثار را روشن کنیم. مسئولینی که دغدغه فرستادن آثار به اروپا و برگزاری نمایشگاه را دارند، چطور به ارائه لیست نمی‌اندیشند که در این صورت به سهولت می توانند آثار را برای مدتی خارج و دوباره بازگردانند.

موزه را از حالت گدایی خارج کنیم

موزه هنرهای معاصر تهران پس از گذشت 40 سال ترمیم و بازسازی نشده است و با مراجعه به این مکان تاریخی‌-فرهنگی، ترک های روی دیوار و نم دادن بعضی از بخش ها در سقف و دیوارها، بسیار غم انگیز است. هر زمان‌که صحبت از ترمیم و بازسازی موزه به میان می آید، مسئولین به سرعت بحث بودجه را به میان می کشند از کمبود آن سخن‌می گویند؛ این در حالی است که به‌تازگی آقای مرادخانی دو اثر به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برای موزه خریداری کردند. در این شرایط سوالی که ذهن خیل عظیمی از هنرمندان، به خصوص هنرمندان تجسمی را به خود مشغول کرده این است که چطور چنین مبالغی برای خرید یک اثر هزینه می شود اما برای تعمیر و بازسازی موزه، بودجه ای وجود ندارد؟

اطمینانی با اشاره به اینکه این یک فریب است می گوید: با توجه به شرایط مالی موزه، از نظر من، به عنوان کسی که در جریان اخبار هستم باید بگویم که خبر خرید این آثار برای عده زیادی غیرقابل توجیح و شوک آور بود و منطقی به نظر نمی رسد. اگر وزیر از بودجه شخصی خود دست به این خرید می زدند، می شد که مساله را شخصی کرد اما آیا این خرید از طرف بودجه وزارت ارشاد تامین شده یا دفتر وزیر؟ وقتی موزه تحت چنین فشاری است، این مساله به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی ادامه می دهد: در این بین، بحث هیات امنایی شدن موزه با بهانه‌هایی از جمله اینکه موزه پول بلیت را هم باید به خزانه دولت بدهد و هیچ پولی ندارد، مطرح می شود؛ این خرید به هیچ وجه توجیه نمی شود. من به عنوان یک هنرمند و بخشی از انجمن نقاشان با مساله هیات امنایی شدن موافق نیستم و معتقدم که موزه باید در شرایطی قرار گیرد که یک ریاست مشخص داشته باشد و بتوان بر اعمال کلی این مجموعه نظارت کرد.نایب رییس انجمن نقاشان با اشاره به اینکه موزه نیازمند یک ردیف بودجه مشخص است بیان می کند: تا زمانی‌که موزه یک بودجه شایسته نداشته باشد که بتواند روی پاي خودش بايستد مشکلات حل نمی شود. موزه هنرهای معاصر باید بتواند در دوران پسابرجام، به عنوان یک دژ مستحکم دست به فعالیت‌های گسترده در سطح جهان بزند و این امکان پذیر نیست جز با تعیین یک ردیف بودجه اساسی تا موزه از این حالت گدایی خارج شود.

ملانوروزی نیز در خصوص ترمیم و بازسازی موزه هنرهای معاصر می گوید: لازم است بودجه ای در سازمان برنامه و بودجه برای نگه داری و حفظ آثار فرهنگی و هنری و معماری مانند تئاتر شهر و تالار وحدت و موزه هنرهای‌معاصر در نظر گرفته شود. در واقع بخش پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد است که وظیفه حفظ بناها را دارد. همان‌طور که می‌دانید موزه بعد از 40 سال نیاز به بازسازی و تکنولوژی‌های به‌روز دارد. یکی دیگر از بهانه هایی که برای خارج کردن آثار از کشور مطرح شده است، این است که درآمدزایی صورت‌گیرد تا ساختمان موزه ترمیم و بازسازی شود. چنین سخنانی جدا از خنده دار بودن آن‌ها، به‌گونه ای هم تحقیر‌آمیز است. در شرایطی که آقای مرادخانی می تواند یک میلیارد و پانصدميليون تومان برای خرید دو اثر هزینه کند، چرا با چنین بهانه‌هایی می خواهند آثاری که دارای هیچ لیست و شناسنامه مشخصی نیستند را از کشور خارج کنند؟

به نظر می رسد وضعیت موزه هنرهای معاصر امروز دیگر به جایی رسیده است که نیاز است تمام ارگان های وابسته مانند مجلس، سازمان بازرسی کشور و وزارت فرهنگ و‌ارشاد به طور جدی وارد عمل شوند و برای حل این مشکلات کاری کنند چرا که تاکنون این مشکلات علاوه بر تاکید رسانه های مختلف و هنرمندان، همچنان پا برجا مانده است و مسئولین نيزحاضر به پاسخگویی روشن و شفاف نیست.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.