انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران خبرخوان فارسی
سیاست
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
مدیر دولتی نباید از اخم کسی بترسد
هشدار جهانگیری به احمدی‌نژاد
پست سردار سلیمانی به مناسبت روز پاسدار+عکس
سردار فضلی فرمانده دانشگاه امام حسین (ع) شد
قضاوت‌های ناصحیح درباره سپاه تازگی ندارد
قانون گذاری در موضوع مصادیق رجل سیاسی ؛ اختیار مجلس یا شورای نگهبان؟
تحریم شویم، معطل نمی‌مانیم
تحرکات اخیر احمدی‌نژاد دشمن شادکن است
قطع استفاده از کالاهای خارجی واجب شرعی است
عارف «پاشنه ورکشیده» نیست
ما از ملامت و ملامت‌کنندگان نمی‌هراسیم
نمایندگان رییس جمهور هفته آینده در بهارستان
واکنش سردار غیب‌پرور به تخریب ها علیه سپاه
اعتراض مجدد توكلي به تعلل در تأسیس سامانه ثبت حقوق
بنای عقب‌ نشینی از سوریه وجود ندارد
برجام نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد
حضور ۵ وزیر در کمیسیون‌های مجلس
بیانیه سپاه به مناسبت روز پاسدار
جزئیاتی از جلسه چهار نفره منزل روحانی
دعوا بر سر میثاق‌نامه
لاریجانی با رئیس مجلس سریلانکا دیدار کرد
دستگاه‌های کشور زیر بازو‌های تجار را بگیرند
طرح لایحه قانون جامع انتخابات در هیأت دولت
پیام تشکر وزیر اطلاعات از مقام معظم رهبری
خبر وزیر اطلاعات درمورد فیلترینگ تلگرام
نشست دولت و مجلس هفته آینده برگزار می‌شود
طرح سوال از دو وزیر وصول شد
امنیت مرزهای ما در عالی ترین سطح است
بخشنامه‌دولت‌به‌دستگا‌ه‌ها‌درباره‌پیام‌رسان‌‌‌های‌داخلی
بیانیه ارتش به مناسبت سالروز تشکیل سپاه
آغاز دور جدید جنگ سرد
تحریف اصل15 قانون اساسی در خانه ملت
زير‌ آبي اعتدال و توسعه!
جبهه پایداری در مباحث سیاسی فیتیله را پایین کشید
آموزش شكاف قوميتي!
مرتضوی را آيينه عبرت بدانيد!
مهدی هاشمی به مرخصی آمد
حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل شود!
تشکیل کشوری به نام قم
وزارت اطلاعات باید صد در صد انقلابی بماند
هیچ استیضاحی در مجلس مطرح نیست
استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع شد
دیدار وزیر، مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات با رهبر انقلاب
از موضوع کاوه مدنی اطلاعی ندارم
دولت اجازه ندهد جاسوسان در ارکان مختلف کشور نفوذ کنند
سامانه موشکی «کمین ۲» رونمایی شد
پرواز بالگردهای ارتش برفراز مرقد امام(ره)
اعلام وصول سوال ۱۶ نماینده از «ظریف»
اگر انقلاب آسیب ببیند لعنت ابدی دامن گیر ما می‌شود
کشورهای منطقه بدانند اقتدار عاریه‌ای عزت نمی‌آفریند
بیشتر
کد خبر: 44708 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۲۶ - 12:54

قاسمی:اعتقادی به ساخت هواپیما ندارم

اگر در سال های گذشته به جای مطرح کردن بحث ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره، از ساخت هواپیماهای ۲۰ نفره حمایت می شد، الآن ایرتاکسی در فرودگاه های کوچک فعال بود.

قانون-اگر در سال های گذشته به جای مطرح کردن بحث ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره، از ساخت هواپیماهای ۲۰ نفره حمایت می شد، الآن ایرتاکسی در فرودگاه های کوچک فعال بود.

به گزارش قانون به نقل از مهر مسعود قاسمی  درباره ساخت هواپیما در داخل گفت: من اعتقادی به طراحی و ساخت هواپیمای بزرگ در داخل ندارم بیشتر اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز با من همراه هستند. قرار نیست از اول چرخ را اختراع کنیم و با هزینه زیاد بعد از سالها به جایی برسیم که الان دنیا رسیده است. وقتی هواپیما تولید می شود دیگر نیازی به ساخت هواپیما در داخل کشور نیست.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: از طرف دیگر من معتقدم قرار نیست مصرف کننده صرف تولیدات دیگر کشورها باشیم. بلکه می توانیم با انتقال تکنولوژی به داخل و از قطعه سازی شروع کرده و سپس درصدی از تولیدات شرکت های معروف مانند ایرباس و بویینگ را در داخل انجام دهیم و پس از آن بتوانیم در طولانی مدت به یک هواپیماساز تبدیل شویم. همان کاری که چینی ها کردند ابتدا قطعه ساز ایرباس شدند و در حال حاضر هواپیمای ایرباس راتحت لیسانس فرانسه در چین تولید می کنند. ما هم می توانستیم با قراردادی که با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند ایرباس داشتیم موضوع  انتقال تکنولوژی و تولید قطعه در داخل را قید کنیم.

وی با اشاره به شعارهایی که در دولت گذشته مبنی بر ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره در ایران داده می شود تصریح کرد: این کار عملا نشدنی است، ولی می توانیم با حمایت از صنایع  هواپیماسازی داخل که در حال حاضر چند شرکت هواپیمای کوچک تولید می کنند به یک تولید کننده هواپیما در دراز مدت تبدیل شویم. هر چند سازندگان هواپیماهای کوچک نتوانستند محصولات خود را بفروشند ولی تعدادی تولیدکننده پرنده های تک موتوره که تکنولوژی آن را از تولید کننده اصلی به ایران منتقل کرده بودند در فروش محصولات خود موفق بوده اند.

قاسمی با اشاره به شرایط سخت تحریم که همکاری شرکت های خصوصی تولید قطعه هواپیما با دولت در کشور توانست صنعت هوایی را سرپا نگه دارد خاطرنشان کرد: اما در جریان مذاکرات برجام و خرید و هواپیما متاسفانه کرسی بخش خصوصی خالی بود و دولت همه منافع خرید هواپیماهای نو را برای خود می خواست. این در حالی است که پیش از لغو تحریم ها بخش خصوصی بود که با تولید یا واردات قطعات موردنیاز در بخش های تجاری و نظامی توانست این صنعت را از زمین گیر شدن نجات دهد.

وی ادامه داد: اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در حال حاضر با وزارت خانه های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفتگو و آمادگی خود را برای همکاری در تامین قطعات صنایع هوایی اعلام کرده است. همچنین بخش خصوصی صنایع هوا و فضا در نمایشگاه توانمندی های اعضای اتحادیه این صنف همه توان خود را در زمینه تولید قطعه هواپیما نشان داده است.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به تغییر مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اظهار کرد: خانم شرفبافی سرپرست جدید هما از اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی بوده و امیدواریم با حضور وی در این سمت اتفاق خوبی برای شرکت های عضو اتحادیه صنایع هوا و فضا به خصوص در بخش خرید قطعات هواپیما رخ دهد.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درخصوص خرید هواپیمای ATR و امکان ساخت هواپیماهای کوچک به جای آن اظهار کرد: اگر چه هواپیماهای ATR برای رونق فرودگاه های کشور مناسب است اما امکان ساخت هواپیمای ۱۰ تا ۱۵ نفره را در میان مدت در داخل داشتیم. اگر دولت در سال های گذشته حمایت می کرد و بجای سرمایه گذاری برای ساخت هواپیماهای ۱۵۰ نفره از تولید هواپیماهای ۱۰، ۱۵ تا ۲۰ نفره در داخل پشتیبانی می شود امروزه می توانستیم این هواپیماها را در ایران تولید کنیم و بسیاری از فرودگاه های شهرهای کوچک را با استفاده از ایر تاکسی و هواپیمای بومی رونق می دادیم.

وی با اشاره به طرح اتحادیه صنایع هوا و فضا در خصوص «خرید هوشمند هواپیما» افزود: از آنجایی که صنعت هوایی کشور از ابتدای انقلاب تا به حال تحریم بوده و ما همواره امکان خرید هواپیمای نو را نداشتیم، اتحادیه صنایع هوا و فضا طرح خرید هوشمند هواپیما به سازمان هواپیمایی ارائه داد تا بر اساس آن ایرلاین های ما که مجبورند تنها هواپیمای دست دوم خریداری کنند بر اساس برنامه مشخص هواپیمایی از تایپها و مدل های مشابه خریداری کنند تا اگر مجددا تحریم بر صنعت هوایی حاکم شد، بتوانند با استفاده از قطعات هواپیماهای یکدیگر اجازه زمین گیر شدن هواپیماها را ندهند. به عنوان مثال در سال های گذشته هما تعدادی ایرباس از یک مدل خریداری کرد و توانست با باز کردن قطعات هواپیمای زمین گیر سایر هواپیماهای خود را فعال نگه دارد. این اتفاق می تواند درس خوبی برای سایر ایرلاین ها باشد تا اگر مجددا تحریم به صنعت هوایی بازگشت بتوانیم با استفاده از قطعات هواپیماهای زمین گیر شده سایر هواپیماها را عملیاتی نگه داریم.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.