انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
سیاست
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
رابطه ایران و پاکستان «بی‌نظیر» نیست!
درخواست نمايندگان از ظريف براي بازگشت به وزارت‌خارجه
ادعاي كريمي‌قدوسي درباره ظريف
لرزه ظريف بر اندام سياستمداران
انتقاد تند آيت‌الله‌خامنه اي از ازدواج سفيد
تكذيب دستور گرفتن روحاني از MI6
تكذيب يك شنود
نبرد ديدگاه‌ها
نقش اصلاح‌طلبان در بحران‌ امروز
احزاب در ایران نان انتخابات را خورده اما چوبش را نخورده‌اند
آرشيو صدا و سيما را از كشور خارج كرده‌اند!
وضع آزادی از زمان طاغوت بدتر شده است
تقدير آيت‌ا...‌خامنه‌اي از نوجوان شطرنج‌باز
نمره ۲۰ از ۱۰۰ روحاني
دومينوي خودخواهي و ضربه به هم‌ميهن
دولت نمي‌تواند به متخلفان كمك كند
سرنوشت FATF در گرو رفراندوم
اندیشه ایرانشهری به مثابه ابرگفتمان
ارسال لایحه «جامع انتخابات» به مجلس
اصلاح‌طلبان نباید با یکدیگر درگیر شوند
واكنش خنثي ظريف درباره FATF
زندگي اشرافي با انقلابي‌گري سازگاري ندارد
اميد به كليد سندرز
پارادوكس مودت ـ تخاصم
نپیوستن به FATF یعنی نه به شفافیت بین المللي
تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تا ۴ ماه دیگر
آيت‌الله خامنه‌ای درگذشت محمدمؤمن را تسلیت گفتند
يك امام جمعه ديگر نيز كناره‌گيري كرد
تحكيم وحدت با اژدهاي زرد
لبيك صوتي!
گره ارشادي
رد شهادت و عباي روحانيت
راهبرد شرقي
پژمانفر، رييس دفتر روحاني را تهديد كرد
رياست‌جمهوري اختصاص هزارميلياردي به پديده را تكذيب كرد
شهادت زکریا سازمان ملل را از خواب غفلت بیدار کند!
ایران و ایالات متحده ،حکایت تلخکامی و شرح جدایی
شکایت سید محمد خاتمی از کریمی قدوسی
بدهكار اصلي اروپاييان هستند
حاتم‌بخشي هزارميلياردي
نماينده ولي فقيه در خوزستان از امامت جمعه استعفا داد
شكايت دادستاني عليه دو نماينده براي نطق در مجلس
كنايه جهنمي به علي‌مطهري!
جزييات انهدام خانه‌های تيمى عوامل حادثه تروريستی زاهدان
اعانه‌اي كه پايمال مي‌شود!
سایه بحران دیپلماتیک بر روابط تهران- اسلام آباد
هشدار از قم به عربستان و پاكستان
من به مسئولین و دولتی‌ها نمی‌گویم چه کنند
اولين سيلي سپاه به تروريست‌هاي زاهدان
فيك‌نيوز فارس را كريمي قدوسي تكذيب كرد!
بیشتر
کد خبر: 49235 | تاریخ : ۱۳۹۶/۵/۲۸ - 15:57
قانون جامع ایثارگران، واقعی و راهبردی نیست
حجت‌الاسلام احمد‌مازني در گفت‌وگو با «قانون»:

قانون جامع ایثارگران، واقعی و راهبردی نیست

بايد توجه داشت بخشی از خدماتی که به جامعه ایثارگری(مانندحقوقی که به جامعه هدف از طریق بنیاد شهید پرداخت شده است) ارائه می‌شود،یک امتیاز نیست

قانون-مريم‌ چهاردولي

مسئولان جمهوري‌اسلامي ايران، مي‌توانند بهترين الگو براي مردم و اقشار مختلف جامعه باشند. در ميان اين مسئولان ،كساني‌ بودند كه همواره در خط مقدم جبهه‌ها ايستادند و براي دفاع از كيان اين كشور و نظام اسلامي، جان خود را فدا كردند و اين سبب شد تا ملت نيز دسته‌دسته پا در اين مسير بگذارند. برخي از مقامات و مسئولان در دوران ستم‌شاهي همواره در مسير آزادي‌خواهي حركت كردند ودر آن دوران نيز با از خودگذشتگي درس ايستادگي به همه دادند. يكي از اين شخصيت‌ها كه امروز در عرصه دفاع از حقوق مردم در خانه ملت مشغول فعاليت است، حجت‌الاسلام‌والمسلمين احمدي‌مازني است.نماينده ايثارگر مجلس، معاون پيشين بنیاد شهید و امور ایثارگران و عضو سابق حزب جمهوری اسلامی، معتقد است توسعه فرهنگ ایثاروشهادت متعلق به جامعه ایثارگری نیست و به همه مردم مربوط است و جامعه ایثارگری می‌تواند پرچمدار این حرکت باشد. در ادامه، گفت‌وگوي ما را با اين نماينده مجلس مي‌خوانيد.

شما به عنوان یک ایثارگر هیچ گاه ازعملکرد خود پشیمان نشده‌اید؟

خیر؛ درآن زمان براي انجام یک اقدام که مصحلت ومنافع اعتقادی وارزش‌های مورد باورمان، احساس وظیفه وجود داشت وهمچنین آن فعاليت‌ را به نفع ملت انجام دادیم و هرچه به گذشته برمی‌گردیم، به آن حال‌مان غبطه می‌خوریم و بیشتر به آن حال و وظیفه‌ای که انجام دادیم، امیدوار می‌شویم و اعتقادمان راسخ‌تر می‌شود.متاسفانه درحال حاضر مقداري ازآن فضا فاصله گرفته‌ایم.

وقتی احساس مي‌كنيد برخي از آرمان‌هایی که براي آن ایثار کردید به نتیجه نرسیده‌است ،دچار یاس نمی شوید؟

به دلیل اینکه سعی دارم همیشه واقع بین باشم، احساس می‌کنم مثل همه کسانی هستم که درطول تاریخ درمقطعی به وظیفه خود عمل كرده اما به همه اهداف خود در دوران پس از وفات یا درزمان حیات‌شان، نرسیده‌اند و اهداف‌شان محقق نشده است وهمچنين هنگامي كه به مجموعه تاریخ وحیات انسان نگاه می‌کنيم، مي‌بينيم اين مسائل كه شما به آن اشاره مي‌كنيد، طبیعی است. بزرگان نيز مي‌گويند ما مامور به وظیفه هستیم و هیچ وقت برای نرسیدن به آن اهداف، احساس پشیمانی نداریم.

آزادگان، فشارهای رژیم بعث ودوری از میهن را چگونه تحمل می کردند؟

بنده دوره اسارتم را درزمان شاه و زندان سیاسی وي تجربه کرده‌ام و باید از عزیزانی که در دوران جنگ،تجربه اسارات بعثيان را در زمان طولانی داشتند، پرسید كه چگونه دوری از وطن و سختی دوران اسارات را تحمل کردند؛ اما فضایی که درآن زمان بيشتر از محدودیت وشکنجه،كار را براي ما سخت مي‌كرد، فضای خفقان واستبداد بود اما به دلیل اینکه احساس می‌کردیم کار بزرگی را در دستور داريم و به تکلیف‌مان عمل می‌کنیم، برای‌مان قابل تحمل بود.

امروزه به مشکلات ایثارگران وآزادگان آن‌گونه که باید رسیدگی می‌شود؟

اگرمجموعه خدمات جمهوری اسلامی ایران را با کشورهای دیگر قیاس کنیم، میزان ارائه خدمات به ایثاگران کمتراز آن‌ها نیست اما اگر ارزش معنوی آن‌را قیاس کنیم، اقدامات بزرگی که ایثارگران کرده‌اند، هیچ امر دنیوی نمی‌تواند پاسخگو و مزد آن‌ها در جهت خدمات به ایثارگران باشد ولی نهاد یا نهادهايی که مامور رسیدگی به ایثارگران هستند، به نوعی در اولویت‌ها وانجام مدیریت‌شان دچار مشکل شده‌اند و نیاز به بازنگری در اولویت‌بندی و سیستم مدیریتی خود دارند. براي مثال ایثارگران بیش از آنکه نیاز معیشتی داشته باشند، نیازمندان آن هستند که از ظرفیت وتوانمندی‌شان برای رفع مشکل جامعه استفاده شود. برآوردن نیازها وخدمات معیشتی ايثارگران باید باعث حفظ عزت وکرامت آنان شود. اين‌گونه نباشد که خدمات فراوانی ارائه شود اما عزت آن‌ها به‌عنوان افرادی که از دیگران خدمات می‌گیرند، آسیب ببیند. در چنین شرایطی به ويژه بنیاد شهید وامورایثارگران بايد یک آسیب‌شناسی وبررسی راهبردی نسبت به ماموریت خود وشیوه ارائه خدمات داشته باشد که دراین مسير باید با استفاده از توانمندی، ظرفیت وتجربیاتی که ایثارگران دارند، این کار را در اولین فرصت انجام داد.

مشکل قانونی بر سرراه رسیدگی به مشکلات این عزیزان چیست؟

بايد توجه داشت بخشی از خدماتی که به جامعه ایثارگری(مانندحقوقی که به جامعه هدف از طریق بنیاد شهید پرداخت شده است) ارائه می‌شود،یک امتیاز نیست. این عزيزان مثل همه کسانی که بعد از 30 سال خدمت، حقوق دریافت می‌کنند و بعد از بازنشستگی به سمت سازمان‌های بیمه ای می‌روند، هستند؛ از اين رو بنیاد شهید نيز بايد برای ایثارگران وخانواده شهدا ، حکم صادر واز طریق مجلس ودولت بودجه بگیرد تا حقوق افراد را پرداخت کند.دراين‌صورت تمام وقت بنیادشهيد صرف تامین بودجه چند هزار میلیاردی که نیاز به مدیریت هیچ نهادی نيز ندارد، نمی‌شود. بودجه‌ می‌تواند توسط دستگاه‌هايی که حکم صادرمی کنند، یک‌جا از طریق سازمان برنامه به حساب آن‌ها واریز شود یا از طریق ادارات وسازمان‌هايي مانند ایثارگران سپاه ، ارتش یا آموزش وپرورش وادارت مختلف پرداخت شود.

مشكلات اصلي اين قشر چيست؟

سالمندی، مساله مهم ديگري در ایثارگری است. والدین شهدا در سنین بالایی قرار دارند و بسیاري از آن‌ها را ازدست داده‌ایم؛این عزيزان نیازمند خدمات ویژه هستند. از طرف ديگر، همسران شهدا که روزی زنان جوانی بودند و در جنگ همسران‌شان را ازدست داده‌اند، امروز تبدیل به زنانی شده‌اند که سن‌شان بالا رفته ‌و فرزندان‌شان ازدواج کرده‌اند و کم کم در منزل، تنها و با انواع بیماري‌ها وشرایط سنی سالمندی مواجه می‌شوند. لازم به ذكر است جانبازاني نيز حضور دارند كه به دليل وضعيت جسماني‌شان مشكلات فراواني دارند و الزامي‌است كه آن‌ها را نيز مورد توجه قرار داد.

از سوي ديگر به مرور، فرزندان شهدا وارد فضایی شدند که همسر وفرزندان‌شان نيز به خانواده آن‌ها اضافه شده‌اند و بايد به مشكلات آن‌ها نيز توجه داشت و بنياد بايد اصلاح راهبردي را در دستور كار خود قرار دهد تا نظام پرداخت درست شده و مشكلات اين عزيزان حل شود.

ازجمله مشکلات دیگر جامعه ایثارگری، بانک، بیمه و کارخانه‌هايی است که هیچ سودی برای بنیادشهيد ندارد. اين مسائل معایبش برای ایثارگران است و هيچ محاسني براي آن‌ها ندارد. اين مجموعه‌هایي که درآمدي ندارند، اگر دربخش مالی آن‌ها اتفاقي بیفتد، کل بنیاد وجامعه ایثارگری زیر سوال می روند. اين مسائل بايد رفع شود تا بنياد، ماموریت اصلی خود مانند مددکاری اجتماعی ومشاوره ازدواج جوانان ایثارگر، مسکن خانواده‌هاي ايثارگر، بهداشت و درمان سالمندان اين قشر و دیگرحوزه‌هاي مربوط را انجام دهد.

وظيفه اصلي ترويج فرهنگ ايثار بر عهده كيست؟

بي‌شك در اين روزگار، ماموریت مهم همه مردم و به ويژه دستگاه‌هاي مربوط با ايثارگران، توسعه فرهنگ ایثاروشهادت در جامعه است. این مساله متعلق به جامعه ایثارگری نیست و به همه مردم مربوط است و جامعه ایثارگری، می‌تواند پرچمدار این حرکت باشند.

آیا مجلس برای حل مشکلات ایثارگران وآزادگان، برنامه‌ای دارد؟

مجلس نيز به نوعی درگیر همین نگاه روزمره به مسائل بوده ولي دربرنامه ششم و لايحه بودجه، پیش‌بینی‌هایي صورت گرفته است. قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، خدمات قابل توجه ای را پیش بینی کرده اما نوع نگاه، جامع به مفهوم واقعی و راهبردی نیست. در این خدمات، تنها مسكن فراهم مي‌شود و ساير نيازمندي‌هاي اجتماعي آن‌گونه كه بايد مورد توجه نيست.

تعریف شما از ساير مفاهيم ایثارچیست؟

دو واژه ایثار و استئثار را در مقابل يكديگر داریم. استئثاریعنی همه چیز را برای خود خواستن و ایثار به معنی از خود برای دیگران گذشتن است. معنای عام اين واژه يعني آنكه براي ديگران از خود بگذريم، ولی اگر ایثار را درجه بندی کنیم بالاترین ایثار،گذشتن از جان وشهادت است و در وهله بعدي، هرانسانی می‌تواند در راه خدا وراه خدمت به خلق خدا، اقداماتي مثل انفاق یا فداكاري انجام دهد. گفتني است انفاق به مفهوم آن است كه شخصي در جایی بخشی از دارايی خود را به دیگران دهد تا شکاف‌های اقتصادی واجتماعی موجود در جامعه کاهش پیداکند اما ایثار آن است که آنچه که خودم نیاز دارم را به دیگران تقدیم کنم. مانند کار حضرت زهرا(س) وحضرت علی(ع) واهل بیت‌(ع) که طبق آیات شریفه سوره دهر، سه روز پشت سرهم افطار خود را تقدیم مسکین ،اسیر ویتیم کردند.ايثارگران افرادی هستند که همه دارايی‌شان را كه شاید یک افطار، مقداري مواد غذایی، یک دست لباس یا حتی ساختمان،ماشين و پول باشد، به نفع ديگران ايثار مي‌كنند. به هر حال مقدار مهم نیست، مهم این است که فرد ازآنچه داشته وخود به آن نیاز دارد، برای رفع نیاز دیگران گذشت مي‌كند.

به نظرشما واژه ایثار فقط منحصر به ایثارجان درمیدان جنگ است؟!

وقتی می گوییم ترویج فرهنگ ایثار، به این معنا نیست که فقط فرهنگ جنگ ونبرد مسلحانه ودفاع را تقویت کنیم! در واقع ترویج ايثار، ترويج جنگ‌طلبی نیست. وقتی فردی شهادت را به عنوان بالاترین افتخار بشناسد در سطوح پایین‌تر نيزحاضر به گذشت وایثار است و در مباحث سیاسی به دنبال پست و‌مقام نبوده، در عرصه اقتصاد دنبال ثروت نيست، در ميادين اجتماعي به فكر معصیت وگناه نخواهد بود و آن زمان است كه جامعه با وجود اين معيارها به جامعه‌اي اخلاقي تبديل مي‌شود كه در آن ازخودگذشتگي وفداكاري رونق پيدا مي‌كند.

آيا ایثار وفداکاری درجامعه امروزی کمرنگ شده است؟

بله، مي‌توان گفت كه ایثار و فداکاری در جامعه امروزی کمرنگ شده است. در اوايل انقلاب هركس كه وارد جايگاه‌هاي سياسي،اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مي‌شد، براي خدمت به مردم، اين سمت‌ها را قبول مي‌كرد ولی در حال حاضر برای رسیدن به قدرت وثروت، افراد نه تنها به دیگران تعارف وحمایت نمی‌کنند بلکه افراد را زیر پا لگدمال كرده ودر پله‌های نردبان موفقیت‌شان، انسان‌هایي را جای پله‌ها قرارداده وعبور مي‌کنند تا به اهداف‌شان برسند! متاسفانه در جامعه، این فرهنگ رواج پیدا کرده است وهرچه جلوتر می‌رویم، ازمفهوم ایثار وازخودگذشتگی فاصله می‌گیریم.

اين نوع نگاه كمي نااميد كننده نيست؟

البته نشانه‌هایي از ایثار وفدارکاری در بین قشرهای مختلف دیده می‌شود که این‌ها نيز تک ستاره‌هایي در آسمان تاریک هستند. اما بايد واقع بين بود، هنوز آن انتظاري كه از جامعه ايراني داريم، برآورده نشده است.

شما، هم در دوران انقلاب بودید وهم جنگ را لمس کردید؛ درآن زمان فضاي جامعه دنبال ایثاروشهادت بوده ولي جوان امروزي شاید دفاع‌مقدس را دردوران کودکی لمس نکرده باشد و نتوان به آن‌ها انتقاد كرد، نظر شما چيست؟

بله،فضا متفاوت شده‌است. شما به صدر اسلام توجه کنید كه درزمان امام حسن مجتبی (ع) جامعه به سمتی می رود که امام حسن (ع) حتی به خوبان امت نيز مطمئن نبود اما وقتی سيد‌الشهدا(ع) وارد صحنه می‌شود، حماسه‌ای می‌آفریند که آن حماسه، فرصتی را فراهم می‌کند که ازکودک خردسال تا پیرمرد 80ساله در ركاب ايشان قرار مي‌گيرند و از آن سفره استفاده مي‌كنند اما اندكي بعد و در زمان خلفاي بعدي، مردم هيچ‌گاه از اين موهبت بهره‌مند نشدند. موقعیت زمان، مکان ومحیط بسيار تاثیر دارند. به همین جهت قرآن می فرماید : ایام‌ا... را به مردم یادآوری کنید. یادآوری ایام ا... یا مکان‌های مقدسی مثل خانه خدا وحرم ائمه ومساجد، انسان را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. به نظرم براي آنكه فضاي ايثار و شهادت در جامعه ايجاد شود بايد وصيتنامه شهدا را بخوانيم و در كنار نماز و خواندن قرآن، از اين وصيتنامه‌ها استفاده كنيم و فضا را به آن روزها ببريم.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.