انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
افزایش حقوق نداریم
کمیسیون صنایع در اختیار لابی خودرو
بيمه تکمیلی فرهنگیان از انحصار برخی شرکت‌ها خارج شود
افزایش ۱۲۰ میلیونی خرید یک آسانسور برای ساختمان
قاچاق سوخت کاهش یافت
بازار معاملات نقدی و حواله ارز راه‌اندازی می‌شود
استمرارطلبي شوراي رقابت!
از بازار لوازم خانگی چه خبر؟
این بار هم تحریم‌ها را شکست می‌دهیم
قیمت سوخت روی دور صفر کیلومتر
از ثبت‌نام جا نمانید!
هیولای چند سرِ «دلّالانِ نیروی انسانی»
افت فشار ارز
هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین اخذ نشده
برای خرید ارز چه مداركي الزامی شد
پیام ورود طیب‌نیا به شورای پول و اعتبار چیست؟
تمام پول نفت به خزانه واریز می‌شود
پرونده فلایت چک در دادسرا مفتوح است
رشد ۴۸ درصدی پرداخت وام مسکن
سیاست ارزی فروردین امسال کار دولت بود
ادغام سه سناریو برای بودجه ریزی سال ۹۸
گفتگوي صميمانه مدير عامل سازه گستر با قطعه سازان
بازار آمریکا را برای همیشه از دست دادیم
یارانه آبان ماه؛ شنبه واریز می‌شود
کاهش ۶۸۰هزار تومانی قیمت سکه در یک هفته
امسال بیشتر بر قاچاق، گمرک و بانک تمرکز می‌کنیم
پول باید به فوریت به خانوارهای فقیر برسد
مهلت تحویل سکه‌های پیش‌فروش پایان می‌یابد
افت دوباره قیمت طلای سیاه
ایرلاین‌ها در آستانه فرسودگی
سال آینده از بودجه عمرانی کسر نمی‌شود
دفاع آقای رئیس از پسته ۲۰۰ هزار تومانی!
ترخیص کالا در گمرک عادی شد
افزایش قیمت گوجه گلخانه‌ای به۱۱هزارتومان
واکنش رییس سازمان بازرسی کل کشور به یک خبر
افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی سود سهام عدالت
جزئیات بسته پیشنهادی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها
بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد
درآمد مالیاتی ایران محقق نشد
دولت ۲ برابر سال۹۶ خود را مقروض کرده است
پیشنهاد یک اقتصاددان برای نحوه پرداخت یارانه
مقاومت و تهمت در برابر خصوصی‌سازی واقعی
مقصد کارت سوخت‌های خریداری شده کجاست؟
قیمت مرغ در بازار، ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب!
وزیر کار دستور حذف دوشغله‌ها را صادر کرد
نقدینگی ١٦٧٢ هزار میلیارد تومان شد
صادرکنندگان فولاد به ناحق متهم شده‌اند
قیمت خانه تهرانی ها در عرض ۲۳ سال چند برابر شده؟
آخوندی در حوزه مسکن کاری نکرد
يك اتصال گرانبها
بیشتر
کد خبر: 49459 | تاریخ : ۱۳۹۶/۵/۳۰ - 09:00
 9پیشنهاد درون سازماني به محمد شریعتمداری در شروع کار
درباره برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت (4)

9پیشنهاد درون سازماني به محمد شریعتمداری در شروع کار

با توجه به شروع کار جناب آقای شریعتمداری، حسب مطالعات نظری و بخصوص تجربه زیسته ام در ستاد وزارتخانه، برخی پیشنهادها و بعضا توصیه‌های برادرانه بصورت خلاصه و البته بي پيرايه ارائه می گردد.

قانونقاسم خرمی /پژوهشگر مسائل صنعتی ایران

با رای مجلس به برنامه و صلاحیت محمد شریعتمداری، از امروز فعالیت ایشان به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. ارائه برنامه واقع بینانه، حمایت جدی دولت، رای مطلوب نمایندگان مجلس و استقبال خوب فعالان بخش خصوصی می‌تواند مقدمه و زمينه مناسبي برای حضور ایشان در این وزارتخانه بزرگ و کلیدی باشد؛ اما اجرای آن برنامه و تضمین موفقیت‌های آتی جملگی منوط به فراهم سازی سازکارهای اجرایی و درون تشکیلاتی در جلب نظر و همراهی بدنه سازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در سه قسمت قبلی این نوشتار به ضرورت «اصلاح ساختار بوروکراسی»، « تغییر ذهنیت مکانیکی به دینامیکی» و « اقدامات اجتماعي برای توانمندی بخش خصوصی» اشاراتي صورت گرفت. اکنون با توجه به شروع کار جناب آقای شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسب مطالعات نظری و بخصوص تجربه زیسته ام در ستاد وزارتخانه، برخی پیشنهادها و بعضا توصیه‌های برادرانه بصورت خلاصه و البته بي پيرايه خدمت ايشان ارائه می گردد تا در فرصت هاي آتي  به توضیح و تشریح بیشتر آن مبادرت ورزم :

1-با نگاه انتقادی وارد شوید!

فردي كه قرار است وزير چهار سال آينده صنعت، معدن و تجارت باشد بايد نسبت به فضاي پيراموني و محل ماموریت خودش نگاه انتقادي داشته باشد. شما اکنون با در دست داشتن برنامه‌اي جديد براي تغيير وضع موجود به وضع مطلوب آمديده‌ايد، پس بنابراين نمي بايد و نمي‌توانيد در گذشته متوقف بمانيد. شما مختاريد و حق داريد كه  نگرش‌ها، سياست‌ها، خط مش‌ها و حتي برنامه‌هاي قبلي را نقد كنيد. هيچ تصميم و برنامه‌اي  - بويژه تصميمات اساسي مرتبط با آينده صنعت  كشور- به صرف آنكه در گذشته انجام و تحسين مي شده عاري از نقد و بازبيني نيست. نقد سیاست ها و عملکردها به معنی ضایع کردن نام نیک دیگران نیست. شكي نيست كه در گذشته بويژه در دوره همين وزير قبل از شما ، تلاش ها و اقدامات فراواني انجام شده است كه شايسته  است از آن به نيكي ياد كنيد اما اين قدر شناسي ها نبايد به معناي تاييد نگرش ها و جهت گيري هاي گذشته باشد . شما قرار است صنعت را از جايي كه اكنون ايستاده است ، دست كم يكقدم جلوتر ببريد . انجام اين كار جز با تغيير نگرش ها و فضاي ذهني و فكري حاكم بر وزارتخانه ميسر نخواهد بود . با حضور خودتان و تغييرات هدفمند  طرحي نو در اندازيد و جنبش تازه اي آغاز كنيد !

2-بينش شما از برنامه شما مهم‌تر است، آنرا حفظ کنید!

آنچه شما به عنوان برنامه به مجلس ارائه كرديد خطوط كلي و جهت نماي حركت آينده شماست. بسياري از مسائل مطروحه در برنامه شما از مشكلات ديرپاي اين بخش است كه كمابيش در برنامه وزاري پيشين هم منعكس شده است . به عبارتي همه وزراء به رشد و رونق صنعت و بازرگاني علاقمند بوده اند .آنچه مي تواند وزراي اين وزرارتخانه را از هم متفاوت و متمايز ‌كند در حقيقت نوع بينش و جهت گيري آنها بويژه بينش و باور سياسي و اجتماعي آنهاست. جنابعالي معاون رئیس جمهور و رئیس ستاد تبليغات نامزد پيروز انتخابات و داراي تجربه و اعتبار کار در دولت اصلاحات بوده ايد . با سیاست و اقتصاد و از همه مهمتر با اقتصاد سیاسی کشور آشنایید. نقش جریانات و طبقات و نیروهای اجتماعی در تعیین مسیر و جهت توسعه صنعتی کشور و تاثیر صنعتی شدن بر آینده سیاسی و اجتماعی کشور را به درستي می فهمید. اين بینش سیاسی و اجتماعی را براي خود حفظ کنید چراکه تلاش براي صنعت گستري بدون رويكرد اجتماعي و بدون  درك اقتصاد سياسي مي تواند به تقويت نيروهاي رانت خوار و غير مولد و تضعيف موقعيت كارآفرينان واقعي منجر شود .جنابعالي  همچنين به عنوان كسي كه از بيرون وارد اين مجموعه مي شويد و هنوز آغشته به محافظه كاري‌هاي معطوف به حفظ وضعيت موجود نشده ايد، از اراده و انرژي لازم براي تغيير و انجام كارهاي بزرگ و درست برخورداريد. از اين موقعيت استفاده كنيد . بوروكراسي وزارت صنعت به شدت جذب كننده و هضم كننده است . مراقب باشيد كه اين ساختار و فضاي فني و عمل زده حاكم بر آن ، شما را از ايده ها و آمال اصلي تان بويژه جهت برنامه اي كه اعلام كرده ايد ، دور نكند !

3-مدیران را ،  تا می توانید از کارمندان درون وزارتخانه انتخاب کنید !

هر وزيري ممكن است تعدادي از همكاران نزديك به خود داشته باشد كه همراه او مي آيند و مي روند . تا اين حد طبيعي است و ايرادي هم ندارد . اما همانطور كه مستحضريد ؛وزرات صنعت ، معدن و تجارت فعلي تركيبي از چند وزارتخانه با چندين دهه تجربه است . در داخل اين وزارتخانه براي هر مسئوليتي با هر نوع تخصصي به اندازه كافي كارشناس و متخصص و مدير موجود است . از جنابعالي كه خود يكي از پرسنل اين وزارتخانه بوده ايد ، انتظار است كه در هنگام گزينش مديران  به نيروها و ظرفيت هاي داخلي وزراتخانه بيش از ديگران بهاء دهيد. از اینرو توصيه مي شود كه مديران كل و سمت هاي مادون آنرا بطور مطلق از نيروهاي داخل وزارتخانه انتخاب كنيد و براي سمت هاي بالاتر حداقل از افراد داراي سابقه كار در دو وزاتخانه صنعت و تجارت سابق دعوت به همكاري كنيد . اين وزارتخانه بيش از اين تحمل «مديريت سعي  و خطا » را  ندارد .

4-زیر نظر  مستقيم خودتان،  «مركزشناسایی شایستگان »تشکیل دهید!

در بخشي از برنامه پيشنهادي به « ارتقاي توانمندي منابع انساني شاغل و مورد نياز بخش » اشاره كرده ايد . شيوه درست تحقق اين امر ابتدا شناسايي استعداد ها و سپس آموزش و رشد نيروي انساني است . مدیریت های عالی در یک بوروکراسی سالم  باید از کف سازمان و سطوح کارشناسی بجوشد و بالا بیاید . اگر افراد در درون سازمان این شانس و فرصت را داشته باشند که پس از طی دوره کارشناسی و بروز شایستگی ها به ترتیب کارشناس مسئول ، رئیس ادره ، معاون مدیرکل ، مدیرکل و سپس معاون و مشاور وزیر شوند ، قدر مسلم این سازمان باثبات بيشتري برخوردار خواهد بود  و مسئولیت ها و مدیریت ها ارزش و معنی ديگري خواهد داشت. در غیر اینصورت با مدیریت های «اتفاقی» و «تصادفی» کاري از پیش نرفته و نمی رود و در حقیقت وقت شما ، وقت ما و وقت صنعت گرفته خواهد شد . برای غلبه بر فضا و بوروکراسی استعداد کش فعلی اين وزراتخانه ، پیشنهاد می شود که یک مرکز و یا اداره مستقل شناسایی و جذب استعداد ها ، نخبگان و شایستگان زیر نظر مستقیم خودتان تشکیل دهید. شما می توانید یکی از مشاوران توانمند را به مسئولیت این امر بگمارید تا با شناسایی افراد واجد شرایط در درون وزارتخانه و رصد مستمر عملکردها ، خلاقیت ها ، طرحها ، نوشته ها ، آثار  و پیشنهادها به تشويق و ارتقاء موقعیت شغلی آنان اقدام شود . کارکنان باید احساس کنند که جز جلب نظر و رضایت مدیران بعضا تنگ نظر ، سازوکار هاي منطقي تري هم برای رشد و ترقی اداری وجود دارد . اجازه دهید افراد واجد شرایط و یا هر کس که هنر  و استعدادی در خود سراغ دارد به همراه سوابق علمی و تجربی و آثار و آفرینش هایش با این مرکز در ارتباط باشد .

5- حداقل دوساعت در هفته را صرف ملاقات با کارمندان وزارتخانه کنید !

غرق شدن در انبوه کارها و وظایف روزانه شما را از رسیدگی به امور و احوالات کارمندان حتی مسائل  و مصائب شخصی آنان باز ندارد . جنابعالی هر سن و سالی داشته باشید، اکنون از حیث مسئولیتی که عهده دار شده اید ، ملجاء و پناهگاه و به عبارتی پدرکارمندان و کارکنان این وزارتخانه محسوب می شوید . برخی از خواسته ها و مشکلات کارکنان در درون روندهای اداری و طبیعی قابل حل نیست . اجازه دهید این امورات مستقیما به خود شما ارجاع شود . برخی کارکنان به درست یا غلط ممکن است احساس کنند مورد ظلم و تضییع حقی قرار گرفته اند ، اجازه دهید  كه شما ، ایستگاه آخر تظلم خواهی باشید . برخی کارکنان در زندگی شخصي از ناحیه فشارهای اقتصادی ، بیماری همسر ، جهیزیه دختر ، شهریه پسر و از این قبیل  مصائب زیر فشارند، اجازه دهید در این خصوص با جنابعالی رو در رو صحبت کنند . مشکلات کارمندان متعدد است اما گزاف و پرهزینه نیست. حتی اگر مشکلی حل نگردد، لااقل اجازه دهید با شما طرح مشکل کنند و سبک شوند. کارکنان به نگاه و نقش پدرانه شما نیاز دارند. به جای اینکه « پدر صنعت» باشید ، پدر «کارکنان صنعت ، معدن و تجارت » باشید . برای این منظور پیشنهاد می شود كه هفته ای حداکثر یک یا دوساعت را به ملاقات کارکنانی اختصاص دهید که برای این دیدار از قبل آعلام آمادگی و ثبت نام کرده اند . هفته ای 5 نفر و یا دوهفته ای 10 نفر از کارکنان را ملاقات کنید .این ملاقات ها را فقط به آدمهای گرفتار محدود نکنید . به جاي صندوق هاي بي خاصيت پيشنهاد و انتقادات  از همکاران صاحب طرح و ایده بخواهید که در این ملاقات ها  نظرات خود را مستقیما با شما در میان گذارند .

6-تفکیک نمی کنید ، لااقل ادغام کنید !

موضوع تفکیک بخش صنعت و معدن از تجارت اگر چه  فروکش کرده اما هنوز به تمامی حل و رفع نشده است . این تفکیک خواهی جدای از لایحه دولت و نظر صاحبنظران ، منشا وریشه ای در درون وزارتخانه هم داشت که در یادداشتی جداگانه به بررسی آن پرداخته ام . به اختصار ا بايد يادآوري كرد که در درون این وزارتخانه اکثریت کارکنان با لایحه تفکیک موافق بودند و البته هستند . علت و انگیزه اصلی حمایت آنان از تفکیک ، نوعا انعكاس  یاس و نارضایتی از وضعیت موجود وزارتخانه بود . کارمندان در حقیقت تفکیک را گذرگاه و معبری برای خلاصی از گرفتاری‌هایی می دانستند که البته  لزوما ریشه در ادغام نداشت . موافقت همه جانبه وزیر و مدیران مربوطه با ادامه ادغام و مخالفت یکپارچه کارکنان با ادامه وضع حاکم ، موضوع قابل تاملی است که باید در فرصت مناسب مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد . پیشنهاد می شود در این خصوص در فضایی آرام و مناسب از کارکنان وزارتخانه نظر خواهی کنید و به پرسش ها و ابهامات آنان بصورت جدی و حتی موردی پاسخ دهید . واقعیت اینکه این دو وزارتخانه به رغم شش سال همنشینی هنوز به ادغام و یکپارچگی لازم دست نیافته است . مسائل ادغام و تفکیک را از منظر کارکنان داخل وزارتخانه هم پیگیری و بررسی نمایید. به عبارتی اگر طالب تفکیک نیستید ، دست کم موانع ذهنی و عینی ادغام را مرتفع سازيد .

7-به پست « مشاوران وزیر» اول معنا و بعدا بهاء بخشید !

حضور مشاوران جدی و متخصص به عنوان عوامل موثر بر تصمیم سازی ها می تواند به غنای تصمیمات و در نتیجه به افزایش  اعتبار وزیر و مجموعه وزارت صنعت ، معدن و تجارت كمك كند  . در غیر اینصورت انبوهی از «مشاوران وزیر»  و ایضا  لشکری از « مشاوران معاونان وزیر » با تجربه ها و تخصص های نامرتبط و وظایف مبهم و نا مشخص ، نه تنها کمکی به بهبود تصمیم گیری ها نمی کند بلکه با  از بین بردن منابع مالی وزارتخانه و بی اگیزه کردن دیگر کارکنان ، در حقیقت تبدیل به سوژه ای برای تخریب و زیر فشار قرار دادن وزیر از سوی منتقدان و رسانه های مخالف دولت می شود . بنابراین شایسته تر است که تعداد و تنوع مشاوران را بر اساس نیازهای جديد بازخوانی و بازنگری کنید . مشاور باید در حوزه ای انتخاب و به کار گماشته شود که وزیر احساس کند در آن حوزه خلایی وجود دارد و برای تصمیم گیری نیاز به مشورت دارد . هر وزیر جدیدی با توجه به نوع دانش  و مهارت خودش نیاز به مشاوران جدید دارد . به همین دلیل بعد از انتخاب مشاوران صاحب نظر و ترجیحا تمام وقت ، حوزه مشاوران را مجددا بازسازی و سازماندهی کنید . در همین خصوص پیشنهاد می شود یک نفر از افراد با تجربه (با توانمندی هایی در حد معاون وزیر) را به عنوان مسئول حوزه مشاوران انتخاب کنید تا با تعریف و تدوين دقیق وظایف و حوزه عمل مشاوران و با نظارت و هماهنگی بصورت مستمر و هدفمند عملکرد آنها رصد و از نظرات و تجربه های آنان استفاده شود وگرنه از اتاق های قفل و راهروهای خلوت و صاحبنظران غایب ، مشورتی و برکتی سرایت نمی کند .  

8- فاصله حقوق  و مزایای مدیران و کارکنان را منطقی تر کنید !

در درون یک سازمان هر کسی باید به اندازه شایستگی ها و مسئولیتش از حقوق و تشویق های اداری برخوردار شود . در اینجا هم باید به مدیران به اندازه مسئولیت و البته لیاقتشان توجه شود تا هم رخنه های فساد اداری و هم انگيزه لازم براي كار باقي بماند. تعداد زیادی از مدیران وزارتخانه همانند کارشناسان و کارکنان زیردستشان با کم و زیاد حقوق ستاد وزارتخانه ساخته اند؛  اما رسم نامبارکی از سال‌ها پیش باب شده که برخی مدیران در ستاد وزارتخانه کار می کنند و از شرکت ها و سازمان های تابعه وزراتخانه حقوق می گیرند! حقوق این افراد در شرایط طبیعی بعضا  دوبرابر حقوق یک مدیر ستادی و چند برابر یک کارمند با سوابق و تحصیلات مشابه است. اینکه به چه دلیل باید حقوق شرکت های  تابعه وزارتخانه دو برابر حقوق کارکنان ستادی باشد؟ بحث دیگری و نیازمند بررسی جداگانه ایست اما هرچه هست این نابرابری ها بر روی انگیزه های کار و کوشش جمعی تاثیر منفی دارد. ادامه اعطای امتیازات این چنینی به مرور باعث شکل گیری «طبقه ای از مدیران» با درآمد و رفاه بالا و سبک و سلوک زندگی و اجتماعی متفاوت از بدنه کارکنان وزارتخانه می شود. در اینصورت با دو دنیای متفاوت مدیران و کارکنان وزارتخانه روبریم خواهیم شدکه همدیگر را نمی‌فهمند و بر سر اهداف و ماموریت ها و حتی  مسائلي مثل ادغام و تفکیک وزارتخانه همدلی و همراهي نخواهند داشت. آنها دیگر معنی قسط و وام و کار شیفت دوم و خستگی های مضاعف و دغدغ هاي کارمندان زیر دست را درک نخواهند كرد  .پیشنهاد می‌شود که به این تبعیض ها پایان دهید و يا دست كم فاصله حقوق و مزاياي مديران و كاركنان ستادي را به رسته هاي مشابه در شركت هاي تابعه نزديك كنيد .

9- کارکنان را با خودتان همراه کنید !

یکی از چالش های معمول  وزاری  صنعت و تجارت غلبه بر بحران نفوذ  و يا جستجوي راهي براي نزديك  شدن به بدنه سازمان و جلب رضایت و همراه سازی آنان است . برخی اهمیت اجماع با همکاران  بر سر تحقق اهداف  و ماموریت ها و اجرای برنامه و پروژه ها را دست کم می گرفتند ،  برخی علاقه اي به اين نزديكي نداشتند و از اينكه وزير کارخانه ها و کار فرمایان خوانده شوند،  ابايي نداشتند .  برخي از وزراء به بدنه سازمان علاقمند بودند اما براي همراه سازي كاركنان استراتژي و برنامه اي نداشتند . جنابعالی اگر در صدد تحقق رشد و توسعه صنعتی هستید باید ابتدا برنامه خود برای توسعه صنعتی را به برنامه و پروژه مشترک خود و همکارانتان تبدیل نمایید .شما باید از طریق نوسازی و تقويت  دستگاه بوروکراسی و شبكه هاي ارتباطی راهی تازه برای ارتباط با همکاران پیدا کنید . در باره برنامه و پروژه ها ابتدا با همکاران داخل وزارتخانه و سپس با رسانه ها و مخاطبان بیرونی صحبت کنید. برنامه ها و عملكرد وزارتخانه و راه پيش رو به همراه شرح تنگناها و مشكلات را به شيوه اي بديع براي همكاران تشريح كنيد . اگر همكاران قرار است در گرفتاريها و مشكلات شما را درك كنند ، آنها را در هيجان لذت كنگ زني ها و افتتاحها و افتخارات و موفقيت هاي وزارتخانه شريك كنيد . مطمئن باشید که اگر همکارانتان بر سر درست بودن فکر و عمل شما به باور نرسند ، باور پذیر کردن آن برای رسانه ها و دیگران به غایت مشکل خواهد بود. تا قبل از آن برای همراه کردن کارکنان ابتدا به میان آنها بیاید . ما همه از بابت پوپولیسم آزار دهنده دولت قبل ، جمعیت را ترک کرده ایم . جنابعالی دیوار سرد و ضخیم میان وزیر و کارکنان را تخریب کنید . برای این منظور از کارهای ساده تر شروع کنید . به عنوان مثال هر از گاهی از طبقه دهم دفتر کارتان به جای آسانسور از پله ها پایین بیایید و از میان کارکنان عبور کنید . به رستوران بروید و از غذای آنها بچشید. از مهمانسراها و مراکز تفریحی  كاركنان بازید کنید. اجازه ندهید محافظان و آسانسورها شما را از واقعیت‌های درونی وزارتخانه ای که در آن وزیرید جدا کنند! اين وزارتخانه به حسن خلق و كارداني جنابعالي اميدها بسته است ، از اين سرمايه اجتماعي مراقبت كنيد !

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.