انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بهترین دیدنی‌های شیراز
چرا باید بیمه مسافرتی بخریم؟
10 هتل نزدیک به فرودگاه بین المللی امام خمینی
شهرت‌طلبی و پشت کردن به جامعه!
نهاد آموزش و بیماری بی عدالتی
بلای توسعه سیمانی!
انتقاد پذیری، رکن اصلی رشد وتعالی در آموزش و پرورش
معیشت پرفشار کارگری
زن بلوچ؛ چهارمین بانوی روستایی برتر جهان
جزييات بدهي و ميراث 52 هزار میلیاردي قالیباف
اپيدمي كلاهبرداري پيامكي !
جزييات منتفي شدن فروش سربازي در سال 98
سونامی تحصیل‌کردگان بی سواد
تلاش براي «فلج نشدن» زندگي
آیناز کودک ربوده شده یا گم شده؟
خطر دخالت دیگران بر روابط
متهمِ طلبکار
اثر مستقیم فرار مالیاتی پزشکان بر بیکاری
دوره گشت ارشاد به سر آمده است
سپندارمذگان روز زن، زمین و مادر
رویکردهای نوین در توسعه پایدار شهری
از قاچاق تا ورود دام‌های مشكوك!
سرگرمی و کسب درآمد به قیمت آزار حیوانات
ازدواج با چه زناني معافيت سربازي در پي دارد؟!
حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان
جلسه هاشمی باحناچي درباره اعتبار خطوط ۶ و ۷ مترو
حکایت مصايب رسانه
دستفروشی؛ چالشي پايدار!
گامی دیگر برای مشارکت فرهنگیان
پیش بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
رسيدگي به جريمه‌هاي رانندگي در مراسم 22 بهمن
جزئیات لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸
برج ميلاد و تهدید جانی حدود ۲۲۳۶ نفر
شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز
رکود-تورمی و زنان سرپرست خانوار
عوارض شبهه‌ناك
لزوم عادت دادن بچه ها به رفتار خوب
باروتي در انتظار جرقه
۲۱۳ هزار نفر مقرری بیکاری می‌گیرند!
فیلترینگ، راه‌حلی است که جواب نمی دهد
تخم افکار خود را در کدام زمین می‌افشانید؟
اعتراض به پیمان‌کاری
واکاوی رابطه تلقین‌گرایی و مصرف گرایی
سفیدنمایی ازدواج‌های کدر!
بايد پزشكان را ملزم به نصب كارتخوان كنيم
مدیریت های «دلال پرور»
مردان، قربانیان خاموش تبعيض
ماموریت در درایت ، مدیریت در ظرافت
دوگانه بودن يا نبودن «سگ» !
عذرخواهی، یک توانمندی در زندگی
بیشتر
کد خبر: 50914 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۸ - 22:11
ورود سازمان بازرسی به تاخیر در پروازها

ورود سازمان بازرسی به تاخیر در پروازها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به موضوع تاخیر در پروازها خبرداد.

قانون- رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به موضوع تاخیر در پروازها خبرداد.

به گزارش قانون به نقل از مهر، تاخیر و بعضا تاخیرهای بسیار طولانی مدت پروازهای داخلی، گلایه ای است که تقریبا همه مسافرانی که سفرهای هوایی را انتخاب می کنند، به نحوی با آن مواجه هستند. شرکت های هواپیمایی هم عمدتا در برابر این تاخیرها جواب متقنی نداشته و بهانه تراشی های متعددی را مطرح می کنند. علاوه بر تاخیر های چندین ساعته، در ماه های اخیر مشکلات متعددی از جمله عدم اجازه خروج مسافران از هواپیما و حبس های چندین ساعته ناشی از تاخیر پرواز ها در هواپیما را هم شاهد بودیم حتی سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش تأخیرات پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد در تیر ماه اعلام کرد که هواپیمایی آسمان با انجام ۵۴۶ سورت پروازی دارای تأخیر و اختصاص ۱۹ درصد کل تأخیرات پروازی به خود، رکورددار این حوزه است. پس از آسمان، ایران ایر و آتا هر دو با انجام ۳۴۸ و ۳۴۷ پرواز با تأخیر و دارا بودن ۱۲ درصد تأخیرات پروازی، مشترکا در رتبه دوم و ماهان با انجام ۲۹۰ پرواز تأخیردار و تخصیص ۱۰ درصد کل تأخیرها به خود، سومین ایرلاین پرتأخیر ماه گذشته است. در همین هفته جاری هم در بیرجند تاخیر ۱۳ساعته برای مسافران پرواز نجف در خراسان جنوبی رخ داد.

این تخلفات مکرر و پی درپی شرکت های هواپیمایی در حالی است که مسافران سفرهای اینچنینی، حق و حقوقی دارند که در قانون هم به آن اشاره شده است. بر اساس قانون مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایران در مورد حمل و نقل مسافرین، بار واثاثیه در پروازهای داخل کشور در حدود مسئولیت مقرر در پروازهای بین‌المللی مذکور در کنوانسیون مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی منعقده در ورشو و پروتکل اصلاحی‌آن در لاهه به امضاء رسیده است. اما علاوه بر این مورد، مجموعه دستورالعمل‌هایی برای رعایت حقوق مسافران در پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و به شرکت‌های فعال در این حوزه ابلاغ شده است.

در رابطه با موضوع تاخیر در پروازها هم مسافران حقوقی دارند به طوری که در ماده ۴ دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای هوایی، در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیط مسافر، نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌کند. در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول شامل میان وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) به عمل خواهد آمد، البته ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

در تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقلی گفته شده با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.

اما در تاخیر بیش از ۴ ساعت، شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیط مشابه با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته اگر پرواز به هر دلیلی کلا کنسل شده و بلیت ابطال شود، شرکت موظف است علاوه بر استرداد کامل وجه پرداختی، یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافران ارائه کند.

تشکیل شورای حل اختلاف فرودگاهی

با توجه به اینکه موضوع تاخیر در پروازها نقض حقوق عامه محسوب می شود، دستگاه قضا هم در راستای تحقق توجه به حقوق مردم، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور هم اخیرا با انتقاد از موضوع تاخیر در پروازها به رعایت حقوق عامه تاکید کرده و می گوید: یکی از مهمترین مسایلی که باید در این زمینه ساماندهی شود موضوع پروازهای چارتری است که جلساتی در این زمینه برگزار کرده‌ایم.

حشمتی می گوید: به منظور رسیدگی فوری به شکایت معترضان در این زمینه شورای حل اختلاف فرودگاهی تشکیل شده است و مسافرانی که در این رابطه شکایت دارند می توانند به شورای حل اختلاف فرودگاهی مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.

البته شورای حل اختلاف فرودگاهی در همه فرودگاه ها تاسیس نشده است و باید در همه فرودگاه های کشور این موضوع لحاظ شود.

ورود سازمان بازرسی به موضوع تاخیر پروازها

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم به موضوع بررسی تخلفات فرودگاهی اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی به کلیه تخلفات فرودگاهی ورود کرده است.

وی افزود: همکاران ما در فرودگاه ها مستقر شدند و به همه قسمت های فرودگاهی ورود کردند و مسائل و تخلفات را رصد و گزارش می دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با تاخیر پروازهای فرودگاهی هم اظهارداشت: با توجه به اینکه بازرسان و ناظران سازمان بازرسی کل کشور به همه قسمت ها ورود کردند، به موضوع تاخیر در پروازها هم ورود شده و بررسی هایی در حال انجام است.

سراج تصریح کرد: تخلفات این چنینی هم بررسی و گزارشات نهایی آماده و به مراجع مربوطه ارسال می شود.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.