قانون- کورش الماسی/پژوهشگر
عرصه سیاسی مملو از ایده ها،اهداف،راهکارها، طرح ها و راهبردهای گوناگون است. در جهان معاصر بر خلاف قرون وسطی تنها هدف و وظیفه سیاست ورزی حل و فصل سختیها و درد و رنج انسانها از طریق ایجاد راهکارهایی عملی، زمینی و تحقق نیازها، خواسته ها و آرزوهای شهروندان است. اما بنابر شواهد بی شمار عینی، ملموس و روزمره در ساحت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، بهداشتی و... از زیست شهروندان در بيشتر نقاط ایران زمین، سیاست ورزان یا بر خي «مدعیان خدمت به مردم» در انجام وظیفه ذاتی خود موفق نبوده اند.
لزوم راستي با ملت
باید گفته شود برطرف کردن درد و زنج غیر انسانی شهروندان ایران زمین بی شک منوط به صداقت، ارداه، راست اندیشی، راست گویی، دلسوز آب و خاک بودنِ نخبگان بهویژه سیاسیت ورزان انتصابی، انتخابی و متنفذان در سطوح و ساحت های گونا گون مدیریتی است. بدون راست اندیشی، راستگویی و عملکرد درست سیاست ورزان، برطرف کردن دشواریها شهروندان که بنیاد پایداری، ثبات و اقتدار نظام مدیریت کلان هستند، یک آروزی مقطعی، پر هزینه با نگرانی پیوسته خواهد بود.
پاس دادن تقصير به ديگران
یکی از ناهنجاریهای عرصه سیاسی این است که سیاست ورزان تلاش می کنند ریشهمشکلات گوناگون اجتماعی را در رقیب خود جستوجو كرده و فکر می کنند كه اگر، با انواع ترفندها، رقیب خود را از عرصه سیاسی حذف کنند، آنگاه میتوانند مشکلات خود و شهروندان را حل و فصل کنند. به باور نگارنده همین باور غلط و غیر کاربردی موجب ناکارآمدی سیاست ورزان انتصابی و انتخابی در حل و فصل انواع دشواریهای شهروندان است. اینکه برای حل و فصل دشواریهای گوناگون شهروندان که ریشه در مدیریت ناکارآمد کلان دارد، باید باورهای حاکم بر اذهان نخبگان را مورد کنکاش قرار داد.
باورهايي ناكارآمد
زيرا واقعیت امر این است که «کیفیت زندگی انسانها برآیند مستقیم انواع باورهایی است که در اذهان انسانها وجود دارد». به اين معنی که اعتقادات و باوراهای گوناگون فقط ابزارها یا راهکارهای ذهنی به منظور حل و فصل دشواریها و کاستن درد و زنج انسانها است. بنابرا این میتوان ادعا کرد که باورها(تابع یا برآیند) انواع نیازهای انسانی هستند. به عبارتی، باورهايي که توانایی و قابلیت حل و فصل سختی های عینی، ملموس و روزمره شهروندان را نداشته باشد هیچ ارزش منطقی، عینی، ملموس و کاربردی نخواهند داشت.
بيشك یکی از بنیادیترین ریشه های انواع مشکلات گوناگون اجتماعی که موجب ناکارآمدی مدیریت کلان است، وجود باورها غیر کاربردی در اذهان شهروندان و به ویژه برخی نخبگان در ساحت های گوناگون از جمله مدیریت سیاسی کلان است. به بیان بسیار ساده و کاربردی انواع رفتار ها در ساحت های گوناگون نمود عینی، ملموس و سنجش پذیر باورها و اعتقادات ذهنی انسانها هستند. بنابراین اعتقادات و باورهایی که در رفتار عینی، ملموس و سنجش پذیر نمود می یابد ابزار یا راهکارهای تحقق نیازها، خواسته ها، آرزوها و اهداف گوناگون انسانها( شهروندان) هستند.
آزمايشي ساده
«شفاف ترین نتیجه کاربردی، قابل سنجش و ارزیابی استدلال فوق اینکه ارزش، اهمیت و کاربرد تمامی اعتقادات و باورها انسانی تابع بی قید و شرط نتایج عینی، ملموس و سنجش پذیری است که در مدت زمان معیین در راستای تحقق نیازها، خواسته ها و آرزوهای انسانها بهبار می آورند، است». به احتمال فراوان برخی عالمان متافیزیک مخالف این ادعا خواهند بود. از آنجا که کشف و فهم حقیقت هدف بسیاری از اذهان جستوجوگر از جمله عالمان متافیزیک است، بنابراین در راستار کشف حقیقت و درستی یا نادرستی ادعای فوق عالمان متافیزیک میتوانند یک هفته بدون به همراه داشتن هیچ یک از دستآورد های زیست مدنی و فقط به اتکا باورهايي كه بي شك صاحبان واقعي آن از آن بهرهمند هستند و نه مدعيان، به آغوش طبیعت بروند!
اين نكته را نيز فراموش نكنيم كه کیفت زیست انسانها در شکل فردی، گروهی، و ملی تابع مستقیم و بی قید و شرط چیستی و انواع باورها انسانها است. بیشتر اعتقادات و باورها اجتماعی ذاتی نیستند بلکه برآیند تلاش ذهنی انسانها و به ویژه نخبگان به منظور حل و فصل چالش ها و دشواریهای اجتماعی است. بنابراین، بيشك نخبگان یک جامعه در جایگاهای گوناگون سیاسیی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و... مسئول مستقیم کیفت زندگی شهروندان هستند.
حذف تدريجي يك راهكار
به طور حتم نیاز به تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی نیست تا انواع دشواریها و درد و رنج شهروندان در همه نقاط ایران زمین را درک یا لمس كنيم. با وجود اینکه برخي رسانههای آنگونه که باید دشواریهای شهروندان را به گوش مسئولان نمی رسانند اما درد و رنجی که در طلاق های فراوان، اعتیاد، مشكلات معيشتي، شهروندانی که برای امرار معاش مجبور به فروش اعضای بدن می شوند، جوانان بی کار، ناتوانی مالی بسیاری سرپرستهای خانواده ها، عدم دسترسی بخش قابل توجه ای از شهروندان به آموزش و بهداشت مناسب به دلیل عدم توانایی مالی و... دشواریهای بسیار دیگر نمود می یابد، برای همگان قابل رویت است. بنا بر شواهد عینی بی شمار از زندگی شهروندان و با یک مطالعه و آمار سطحی می توان دریافت برخي که خود را متخصص باورهای شهروندان می پندارند و اینکه به اعتبار تخصص خود از منابع عمومی ارتزاق می کنند،گاهي نقش یا کاربردی بسیار ضعیف در کاستن درد و رنج بی پایان بخش قابل توجه ای از شهروندان ایران زمین دارند.
اعتبار و پذیرش باورها از هر نوعی از جانب شهروندان منوط به کارکرد و نتایج عینی و ملموسی است که در زندگی روزمره و قابل درک، این جهانی و زمینی برای شهروندان بهبار می آورند. به عبارتی باورها که قابلیت و توان تحقق نیازهای گوناگون و عینی و ملموس شهروندان را نداشته باشند به مرور از اذهان و زندگی عملی شهروندان خارج میشوند.
در صورتی که سیاستورزان با هر گرایش فکری مصرانه تلاش کنند باورها را که مرتبط با زندگی عملی و عینی شهروندان نباشد را ترویج کنند نه فقط اعتبار و مشروعیت اجتماعی خود را از دست می دهند بلکه بی شک بنا بر قاعده ضرورت کاربردی بودن باورها و اعتقادات به منظور ادامه بقا، از عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی حذف خواهند شد.
انقلاب باورهاي كارآمد
تاریخ مملو از حذف سیاست ورزانی است که بر ترویج باورهاي غیر کاربردی میان انسانها اصرار داشته اند. تاریخ انقلاب مملو از نمونه های به حاشیه رفتن سیاست ورزانی است که توان یا خواست به روز رسانی باورهاي مختلف خود را در سطح جامعه نداشته اند.
اصلاطلبان امروز اصولگراهای دیروز هستند. آشکار ترین تفاوت میان اصلاح طلب و اصولگرا در نوع باورها و اعتقادات است و فقط به همین دلیل است که شهروندان اقبال بیشتری به اصلاح طلبان دارند و اصولگراها بنابر نتایج انتخابات متعدد از طرف شهروندان به حاشیه رانده شده اند.
میدان عمل معتبر ترین سنگ محک چیستی، چرایی، عملی یا عملی نبودن و ضرورت یا عدم ضروت برخی باورها است. قبل از انقلاب تاریخ ساز جمهوری اسلامی ایران متخصصان و مدعیان فراوانی در عرصه اعتقادات و باورها انسانها وجود داشت. اما به دلیل فقدان میدان عمل برای برخی متخصصان باورها ؛ سنجش، ارزیابی و کاربردی یا غیر کاربردی بودن برخی متخصصان باورها برای شهروندان دشوار بود. یکی از دستاوردهای انقلاب بزرگ سال 57 که به باور نگارنده قرنهای متمادی تاثیری مثبتی بر روند توسعه کشور خواهد داشت، ایجاد زمینه عملی برای متخصصین باورها انسانی بود تا هر آنچه در چنته داشته اند در معرض نظر شهروندان قرار دهند.
به عبارتی انقلاب بزرگ و تاریخ ساز 57 زمینه عملی برای پالایش باورها کاربردی، ضروری، سودمند و دارای نتایج قابل سنجش در مقابل باورها و اعتقادات غیر کاربردی را ایجاد کرد.
در آخر بايد بگوييم كه بيانات امام خمینی (س) در انقلاب اسلامي شفاف ترین بیان باورهای ضروری و کاربردی به منظور توسعه همه جانبه و کاستن درد و رنج شهروندان و بهبود ناکارآمدی ها در مدیریت کلان است. باورها و اعتقادات اجتماعی باید برای شهروندان مسکن، غذا، لباس، آموزش، بهداشت، شادی، امید، آرامش و... ایجاد کنند در غیر این صورت هدف یا اهداف داشتن یک سری باوراها چیست؟