انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
سیاست
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
رابطه ایران و پاکستان «بی‌نظیر» نیست!
درخواست نمايندگان از ظريف براي بازگشت به وزارت‌خارجه
ادعاي كريمي‌قدوسي درباره ظريف
لرزه ظريف بر اندام سياستمداران
انتقاد تند آيت‌الله‌خامنه اي از ازدواج سفيد
تكذيب دستور گرفتن روحاني از MI6
تكذيب يك شنود
نبرد ديدگاه‌ها
نقش اصلاح‌طلبان در بحران‌ امروز
احزاب در ایران نان انتخابات را خورده اما چوبش را نخورده‌اند
آرشيو صدا و سيما را از كشور خارج كرده‌اند!
وضع آزادی از زمان طاغوت بدتر شده است
تقدير آيت‌ا...‌خامنه‌اي از نوجوان شطرنج‌باز
نمره ۲۰ از ۱۰۰ روحاني
دومينوي خودخواهي و ضربه به هم‌ميهن
دولت نمي‌تواند به متخلفان كمك كند
سرنوشت FATF در گرو رفراندوم
اندیشه ایرانشهری به مثابه ابرگفتمان
ارسال لایحه «جامع انتخابات» به مجلس
اصلاح‌طلبان نباید با یکدیگر درگیر شوند
واكنش خنثي ظريف درباره FATF
زندگي اشرافي با انقلابي‌گري سازگاري ندارد
اميد به كليد سندرز
پارادوكس مودت ـ تخاصم
نپیوستن به FATF یعنی نه به شفافیت بین المللي
تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تا ۴ ماه دیگر
آيت‌الله خامنه‌ای درگذشت محمدمؤمن را تسلیت گفتند
يك امام جمعه ديگر نيز كناره‌گيري كرد
تحكيم وحدت با اژدهاي زرد
لبيك صوتي!
گره ارشادي
رد شهادت و عباي روحانيت
راهبرد شرقي
پژمانفر، رييس دفتر روحاني را تهديد كرد
رياست‌جمهوري اختصاص هزارميلياردي به پديده را تكذيب كرد
شهادت زکریا سازمان ملل را از خواب غفلت بیدار کند!
ایران و ایالات متحده ،حکایت تلخکامی و شرح جدایی
شکایت سید محمد خاتمی از کریمی قدوسی
بدهكار اصلي اروپاييان هستند
حاتم‌بخشي هزارميلياردي
نماينده ولي فقيه در خوزستان از امامت جمعه استعفا داد
شكايت دادستاني عليه دو نماينده براي نطق در مجلس
كنايه جهنمي به علي‌مطهري!
جزييات انهدام خانه‌های تيمى عوامل حادثه تروريستی زاهدان
اعانه‌اي كه پايمال مي‌شود!
سایه بحران دیپلماتیک بر روابط تهران- اسلام آباد
هشدار از قم به عربستان و پاكستان
من به مسئولین و دولتی‌ها نمی‌گویم چه کنند
اولين سيلي سپاه به تروريست‌هاي زاهدان
فيك‌نيوز فارس را كريمي قدوسي تكذيب كرد!
بیشتر
کد خبر: 61715 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۷ - 10:00
لابی گری رفقا
چرا نمايندگان مجلس، طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را پيگيري نمي‌كنند

لابی گری رفقا

با سياسي‌كاري‌هاي قاليباف ممكن بود كه با جان مردم بازي شود

قانون- مسئولان بسياري در كشور هستند كه براي خدمت به مردم تلاش‌هاي فراواني مي‌كنند ولي در اين بين، برخي افراد آن‌گونه كه بايد انجام وظيفه نكرده و گاهي نيز با سوءاستفاده از جايگاه‌شان سبب مي‌شوند تا به مردم ضرر برسد. در همين راستا شهرداري تهران در زمان مديريت قاليباف شايد اقدامات فراواني براي مردم پايتخت در دستور كار داشت ولي فعاليت‌هاي بيهوده‌ بسياري نيز انجام دادند. اقداماتي كه برخي از آن‌ها هزينه بي‌ فايده از جيب بيت‌المال بود و برخي نيز مانند خط هفت مترو، مي‌توانست جان مردم تهران را به خطر بيندازد. غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران چندي پيش با هشدار نسبت به اینکه افتتاح نمایشی و تبلیغاتی پروژه های شهری، بازی با جان مردم است، گفته بود: افتتاح خط هفت مترو تهران، سیاسی‌کاری و تبلیغاتی بود. او از افتتاح عجولانه و زودهنگام خط هفت مترو پایتخت انتقاد کرد و با هشدار نسبت به اینکه اين افتتاح و مانند آن، بازی با جان مردم است، گفت: متاسفانه این پروژه بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی افتتاح شد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: کیفیت پروژه های شهری نباید فدای سرعت افتتاح شود و باید جنبه های ایمنی در پروژه ها مورد توجه قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه با توقف فعالیت خط هفت مترو، از بروز حوادث ناگوار پیشگیری شد، تصریح کرد: افتتاح نمایشی پروژه های شهری از سوی هر مسئولی از هر جناح و طیفی زیبنده کشور نیست و باید این معضل مدیریت شود. اين اظهارات مبني بر آن است كه در مديريت محمدباقر قاليباف، ابهامات فراواني وجود دارد ولي سوال اينجاست كه چرا برخوردي با وي صورت نگرفت! يا اينكه به چه علت طرح تحقيق و تفحص از اين سازمان در دستور كار نمايندگان مجلس قرار نمي‌گيرد؟ اين سوال‌ها و ابهاماتي است كه مردم در ذهن دارند و بايد مسئولان، پاسخگو باشند. در همين راستا به سراغ نمايندگان مجلس رفتيم تا نظرات آن‌ها را در اين باره جويا شويم كه در ادامه مي‌خوانيد.


معضلي به نام لابی گری همفکران و طرفداران قالیباف

حسن لطفی/ عضو کمیسیون اجتماعی

در افتتاح پروژه خط هفت مترو تهران متاسفانه توجه به زیرساخت های لازم صورت نگرفته که این موضوع، زمینه ساز بحران های زیادی درباره ایمنی پروژ های عمرانی شده است. برهمین اساس برنامه ریزی های لازم و اساسی نیز در این پروژه انجام نشده و این طرح را با مشکلات زیربنایی بسیاری همراه کرده است. نبود برنامه ریزی ها نیز در این زمینه باعث شده تا یک سری پیامدهای قانونی هم متوجه این طرح شود. پیامدهایی که به نظر می رسد در اثر نبود متولیان کافی شکل گرفته است. درباره پروژه خط هفت مترو تهران باید گفت که در درجه اول، شهردار قبلی تهران مقصر اصلی است و طرح را بدون توجه به نکات اصولی در ساخت پروژه های عمرانی افتتاح کرده که این موضوع زمینه ساز بسیاری از خطرات برای مسافران شده است. عدم توجه به نکات ایمنی این طرح از سوی شهردار تهران موضوعی است که در درجه اول باید با استیضاح خود آقای قالیباف انجام شود و در درجه بعدی نیز باید وزرات راه و شهرداری برای آن توجیه کافی داشته باشد. در واقع عدم دخالت مجلس شورای اسلامی در زمینه رسیدگی به غفلت های انجام شده در این طرح و عدم رسیدگی خانه ملت به نحوه اجرای نکات ایمنی این پروژه، از این جهت است که مجلس تنها وظیفه اش، قانونگذاری است. اما نحوه اجرای قانون و نظارت بر چگونگی انجام کارهای قانونی موضوعی است که مجلس نمی‌تواند به آن ورود کند. در حال حاضر با توجه به وظایف فراواني که بر عهده مجلس شورای اسلامی است و همچنین مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف وجود دارد، مجلس مسئولیت های بالاتری را بر عهده دارد و نمی تواند به تک تک موضوعات مطرح شده در جامعه ورود کرده و نقش داشته باشد. به عبارتی مجلس فرصت اینکه به همه طرح‌های تصویب شده نظارت داشته باشد ، ندارد و نحوه اجرای طرح های تصویب شده در خانه ملت تنها بر عهده متوالیان و مدیران طرح ها است. درباره پروژه خط هفت مترو تهران نیز باید متولی این پروژه یعنی آقای قالیباف پاسخگو باشد و در درجه بعدی نیز وزیر راه و شهرسازی استیضاح شود تا درباره عدم توجه به نکات ایمنی این پروژه، مردم و مسئولان را توجیه کند. همچنین وظیفه مجلس شورای اسلامی نیست که بخواهد در پروژه های عمرانی ورود و نظارت کند. تنها وظیفه مجلس وضع قوانین است و بس. همان‌گونه که اشاره شد مجلس شورای اسلامی نمی تواند مسببان این بی‌توجهی را بازخواست کند و فقط اجازه استیضاح مسئولان این طرح را دارد. در حال حاضر یکی از مشکلاتی نيز که مانع از تحقیق و تفحص درباره مدیریت جناب آقای قالیباف می شود، وجود یک سری از لابی‌گری‌هایی است که مانع از انجام تحقیقات درباره چگونگی مدیریت پروژه‌های شهری توسط شهردار پیشین پایتخت می شود. در واقع افرادی که طرفداران شهردار قبلی هستند، لابی گری کرده و اجازه نمی دهند که فعالیت های آقای قالیباف زیر سوال برود. متاسفانه این موضوع باعث انجام یک سری غفلت ها درباره امنیت پروژ های عمرانی در دوره های قبلی و زمینه‌ساز مشکلات و خطرات بسیاری برای مسافران شده است. این لابی‌گری ها نیز از طرف افرادی که همفکر با آقای قالیباف هستند صورت می گیرد که موجب تاسف است اما باید ابتدا، با درنظر گرفتن امنیت و جان مردم، برای استیضاح افرادی که مسبب این بی توجهی به امنیت مسافران بوده اند، هر چه زودتر اقدامات اساسی انجام داد و برای برقراری امنيت افرادی که از این طرح ها استفاده می کنند، تلاش بیشتری کرد.


تعامل و دوستی؛ یکی از موانع اصلی برسرراه نظارات مجلس

محسن علیجانی زمانی/ عضو کمیسیون بهداشت و درمان

در افتتاح و ایجاد هر طرح عمرانی در درجه اول باید به نکات ایمنی آن توجه شود. زیرا جان و مال مردم بالاترین سرمایه در هر کشور است که باید مسئولان برای آن اهمیت ویژه ای قايل شوند. در بحث پروژه خط هفت مترو تهران نیز باید گفت که در درجه اول باید به استانداردهای این طرح توجه شود. اما به عقیده بنده بحث نبود استانداردها در این طرح، موضوعی تخصصی است که نیاز به انجام کارهای کارشناسانه دارد و بنده به طور شخصی نمی توانم درباره نبود ایمنی این پروژه نظر بدهم. تنها به این نکته اشاره می‌کنم که وجود استانداردها در افتتاح پروژ های عمرانی موضوعی بسيار مهم است و باید متولیان طرح ها به آن توجه داشته باشند. در بحث استانداردها نیز توجه به دو موضوع ضروری است؛ اینکه هر استانداردی می تواند در پروژ های عمرانی دارای حداقل و حداکثر میزان باشد. بنابراین به نظر می رسد که استانداردهای موجود در پروژه خط هفت مترو تهران نیز به صورت حداقل و حداکثری مطرح بوده که باید کارشناسان این موضوع، نظر خود را درباره کف یا سقف استانداردهای این پروژه اعلام کنند. اما در مجموع باید گفت که اگر به موضوع استاندارد توجهی نشود، جان مردم که یکی از مهم‌ترین دارایی‌های کشور است به خطر می‌افتد و باید با مسببان این بی انضباطی ها برخورد قاطعی صورت گیرد. اگر با فرض اینکه پروژه خط هفت مترو تهران از نگاه کارشناسانه دچار اشکالات فنی است ، باید ابتدا گزارش هایی به مجلس شورای اسلامی داده شود. چون مجلس زمانی می تواند به این بحث ورود کند و از نبود ایمنی این پروژه انتقاد کند که گزارشی جامع به دست اعضای هیات ريیسه رسیده باشد. اینکه تاکنون مجلس، دخالتی در این موضوع نکرده نیز به دلیل عدم گزارش به هیات ريیسه است. اما باید گفت که مجلس شورای اسلامی در صورت دریافت این گزارش، بي‌شك به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد. از طرفی یکی از دلایل دیگری که باعث شده تا مجلس به نبود ایمنی در این پروژه اعتراض نکند نیز به علت توجه به موضوع تعامل و دوستی با مسئولان است. چون به عقیده بنده توجه به موضوع تعامل و برقراری ارتباطی سازنده با مدیران پروژه‌ها می‌تواند ایمنی و امنیت کشور را بالاتر برده و رفاه در زندگی را بیشتر کنند. اما با این همه اگر تخلفی در زمینه بی‌توجهی به ایمنی پروژ های عمرانی صورت گیرد باید کمیسیون عمران به آن ورود کند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت تخلف در این زمینه باید در درجه اول، شوراهای شهر را مسببان چنین غفلت هایی دانست و از آن ها خواست تا توجه بیشتری در نظارت بر ایمنی پروژ های شهری داشته باشند. در واقع، این شورای شهرها و مدیران شهری هستند که در کنار شهردار باید پاسخگوی بی توجهی به ایمنی پروژه‌های شهری و عمرانی باشند. مجلس نیز زمانی که گزارشی از این تخلف ها دریافت کند، می تواند به این موضوع ورود و مسببان آن را بازخواست کند؛ اما ایمنی پروژ های شهری در حیطه مدیران شهری است که باید درباره میزان استانداردهای به کار رفته در طرح های افتتاحی خود دخالت داشته باشند و اگر سوالی در این زمینه بود ، به خوبی پاسخ دهند. در این میان وظیفه نمایندگان مجلس نیز این است که طبق قانون، نسبت به هر موضوعی که در جامعه اتفاق می افتد، اظهار نظر کرده و طرح‌های کامل‌تری را برای مدیریت بهتر جامعه ارائه کنند. از طرفی هم کمیسون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی نیز مسئولیت مهمی را در زمینه پروژه های شهری دارند که باید نظارت بیشتری بر کارهای شهردار داشته باشند.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.