انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
ورزش
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کی‌روش از مصری‌ها برای جواب نهایی وقت خواست
مدیرعامل استقلال استعفا داد
علیرضا فغانی ممنوع التصویر نیست
پرسپولیس برنده سوپرجام اعلام شد
آدم كشي براي بز!
خسته شد دل كند
بحران استقلال آتش زیر خاکستر است
دیدار تاج به همراه فغانی با رییس فیفا
فوتبال به ايجاد همدلي در مردم كمك مي‌كند
برخورد گرم روسای جمهور فرانسه و کرواسی+تصاویر
سیدجلال سکوت راشکست و از کی روش حمایت کرد
حذف یک بند جنجالی از قرارداد استقلالی‌ها
نامه وزیرورزش برای معافیت۷ملی پوش جام جهانی
محدوديتي براي حضورزنان‌آفرود سوار وجود ندارد
مرحوم هادی نوروزی ممنوع‌الخروج شد!
سروش رفیعی باامضای قرارداد به پرسپولیس پیوست
جزییات تازه از پرونده حق پخش ۳۱۶ هزار دلاری
سردار آزمون دچار سانحه رانندگی شد
برنامه دو بازی حساس نیمه‌نهایی جام‌جهانی
از اروپا پیشنهاد دارم
سرمربی تیم ملی مورد حمایت من است
داریوش یزدی رسماً سرمربی استقلال خوزستان شد
بوفون به پاری سن ژرمن پیوست
تیم والیبال نوجوانان ایران به مقام سوم آسیا رسید
ترکیب برزیل و بلژیک اعلام شد
اسامی بازیکنان تیم ملی والیبال اعلام شد
شانس قضاوت در فینال جام جهانی
کی‌روش شخصا در تمرینات رزمی ووشو آموزش دید
بازگشت وینفرد شفر به ایران
کی‌روش بدون تمدید قرارداد تهران را ترک کرد
تیم والیبال نوجوانان ایران جهانی شد
کی‌روش سرمربی آفریقای جنوبی می شود؟
نباید در ورزشگاه‌ها مرزبندی جنسیتی ایجاد کنیم
بازیکن تیم ملی مراکش مقابل ایران، مرتکب قتل شد
ساعت دیدار استقلال و پرسپولیس در سوپرجام اعلام شد
تبريك با بودجه بيت المال
به داد مردم برسيد تا دير نشده!
بمب نقل و انتقالاتي با پرسپوليس توافق كرد
مسي و يارانش حذف شدند
هافبك ارزشمند استقلال در آستانه جدايي
واكنش بيرانوند به شايعات درباره جدايي وحيد اميري
دست رد شفر به سينه 5 بازيكن
پاسخ تند كي روش به برانكو
قرارداد آقاي گل پرسپوليسي اصلاح شد
از مصاحبه‌هاي برانكو و بيانيه‌هاي كي‌روش بيزارم
اشتباه غم انگيز يك هوادار آرژانتيني
توافق پرسپوليس با دو بمب نقل و انتقلالاتي
مي‌گفتند رونالد و بيچاره‌ات مي‌كند
برنامه یک هشتم نهایی جام‌جهانی مشخص شد
ایران تیم هجدهم جام جهانی روسیه شد
بیشتر
کد خبر: 64246 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۲۸ - 13:27
حراج زندگي خصوصي!

حراج زندگي خصوصي!

يك سامانه پيامكي گمنام ادعا مي‌كند پيامك خصوصي بازيكنان را در اختيار دارد.

قانون-هرچند بسياري از مردم مي‌دانند چگونه از دست پيامك‌هاي تبليغاتي خلاص شوند اما همچنان پيامك‌هايي هستند كه باتوجيهاتي مثل ارائه خدمات يا طرح‌هاي تبليغاتي براي مردم ارسال مي‌شوند؛ پيامك‌هايي كه در ساعات مختلف روز براي هواداران ارسال مي‌شوند و با تيترهاي جذاب، سعي در وسوسه كردن مردم دارند. داستان پيامك‌هاي تبليغاتي و وعده‌هايي مثل ارسال ويديوها يا پيام‌هاي خصوصي مدت‌هاست كه هواداران ورزشي را درگير كرده است. اين پيامك‌ها از هواداران مي‌خواهند تا با ارسال عددي، يك پكيج جذاب را دريافت كنند. اتفاقي كه درآمدي ميلياردي را نصيب‌شان مي‌كند اما مشخص نيست به چه ارگان يا سازماني وصل هستند.

بازيكن و باشگاه بي‌خبر از پيامك‌ها

روز گذشته پيامكي براي برخي مشتركان ايرانسل ارسال شد كه از آن‌ها خواسته بود با ارسال يك عدد،‌ پيامك‌هاي خصوصي علي عليپور،‌ آقاي گل پرسپوليس را دريافت كنند. اين دسته از پيامك‌ها كم نيستند و در بيشتر موارد نيز محتواي جديدي ندارد كه براي مخاطبان ارسال كند. برخي از آن‌ها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه بدون آنكه مشترك آن اپراتور بداند، ماهيانه هزينه‌هاي گزافي را از هر كاربر دريافت مي‌كند يا هزينه آن به قبض ماهيانه اضافه مي‌شود. پیش از این محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با پیامک‌هایی که در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرده بود: «هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند». او همچنین درباره پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود: «این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد». موضوع مهم‌تر اما اين است كه براساس قوانين كپي – رايت،‌ آيا يك سامانه پيامكي حق دارد براي كسب درآمد بيشتر از ويديوها يا پيامك‌هاي خصوصي يك بازيكن فوتبال استفاده كند؟ اين در حالي است كه نه باشگاه پرسپوليس و نه علي عليپور اطلاعي از اين موضوع ندارند. پندار خمارلو، مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس درباره اين اتفاق به «قانون» گفت: «هيچكدام از بازيكنان پرسپوليس از جمله علي عليپور حق امضاي قرارداد با يك شركت خصوصي يا عمومي براي كسب درآمد از طريق سامانه پيامكي را ندارد. هر قراردادي بايد از مجراي باشگاه پرسپوليس به امضا برسد و تا جايي كه من اطلاع دارم، بازيكني با شركت‌هايي كه پيامك تبليغاتي ارسال مي‌كنند، قرارداد نبسته است». او در ادامه درباره احتمال شكايت باشگاه پرسپوليس از شركت‌هايي كه با اقدامات اينچنيني به دنبال كسب درآمد هستند، گفت: «بدون شك اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد تا حق باشگاه به راحتي ناديده گرفته نشود». هومن صميمي، مديربرنامه‌هاي علي عليپور نيز در اين باره به «قانون» گفت: «هيچ شركتي با علي عليپور قرارداد تبليغاتي نبسته و حق استفاده از ويديوهاي او را در فضاي مجازي ندارد».

هرگونه خدمات نيازمند مجوز است

مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۱۳۹۰، در خصوص ارسال پیامک‌های انبوه و سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده، ضوابط و مقرراتی را مطرح کرد که به واسطه‌ آن‌ها «کلیه اپراتورها موظفند برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغات، بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارائه خدمات، پس از تایید کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت و با تایید سازمان شروع به ارائه خدمات کنند». از طرفی در این مصوبه آمده است: «تمامي اپراتورها موظفند ضمن اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند.» و همچنین «در هر گونه خدمات پیامکی محتوایی که برای مشترک هزینه ایجاد می‌کند، باید تعرفه‌های مذکور به تصویب کمیسیون برسد». همچنین طبق مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۱، «اپراتور موظف است قبل از شروع ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی مورد نظر، در خصوص شرایط ارائه از جمله تعرفه خدمات، نحوه ارائه خدمت (به‌صورت اشتراکی و یا در ازای هر پیامک)، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع‌رسانی کرده و همچنین در پرتال رسمی اپراتور هزینه خدمات و توصیه‌‌های لازم برای دریافت خدمت با جزيیات شرایط ارائه خدمات را داشته باشد». در این مصوبه همچنین تاکید شده است که «اپراتور موظف است در حین ارائه خدمت با ارسال پیام­‌های اطلاع‌رسانی، مشترک را از مجموع هزینه‌‌های ایجاد شده آگاه كند و در تمام مراحل ارائه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند».

واكنش ايرانسل

در اين رابطه با ايرانسل نيز تماس گرفتيم تا بدانيم اين سامانه‌هاي تبليغاتي از سوي چه شركتي براي هواداران ارسال شده است. يكي از كارشناسان ايرانسل در اين باره به «قانون» گفت: «پيامكي كه ارسال شده از سوي شركت‌هايي نيست كه با ايرانسل قرارداد داشته باشند و بايد با بررسي بيشتر درباره شركت يا افرادي كه اقدام به ارسال اين پيامك‌ها مي‌كنند نظر بدهيم. به هر ترتيب آنچه به طور قطعي مي‌توانم بگويم اينكه اين پيامك از سوي ايرانسل براي هواداران ارسال نشده است».

سامانه‌هاي ميلياردي

مدت‌هاست كه هواداران استقلال، تراكتورسازي و پرسپوليس براي حمايت از تيم محبوب‌شان عددي را به يك سامانه پيامكي كه حامي مالي باشگاه‌ها بود ارسال مي‌كردند. اين موضوع درآمدهاي ميلياردي را نصيب مديران اين باشگاه‌ها كرده بود اما در نهايت و پس از اختلاف مديران اين شركت با مديرعامل پرسپوليس و استقلال، باشگاه‌ها اقدام به معرفي سامانه پيامكي جديدي كردند كه ماهيانه حدود 6 هزارتومان از هواداران مي‌گيرند تا به آن‌ها خدماتي را ارائه كنند. البته مديرعامل باشگاه پرسپوليس علاوه بر درآمدي كه از اين حامي مالي داشت،‌ به طور جداگانه از هواداران نيز پول دريافت كرد تا به حساب ژوزه واريز كند. اين در حالي بود كه او بارها از مشكلات مالي گلايه داشت و از وزارت ورزش و يكي از هواداران متمول پرسپوليس نيز كمك‌هاي ميلياردي دريافت كرده بود. به هر ترتيب اختلاف علي اكبر طاهري و حامي مالي پيامكي باشگاه پرسپوليس منجر به تشكيل كمپيني براي لغو حمايت از باشگاه از طريق اين سامانه پيامكي شد و حال سامانه‌هاي پيامكي ديگر در اقدامي مشابه تصميم گرفته‌اند از طريق تيترهاي جذاب و وسوسه‌كننده، اقدام به جذب كاربران كنند. اتفاقي كه نه تنها سودي را عايد پرسپوليس نمي‌كند بلكه نماد بارز زير پا گذاشتن حق كپي – رايت است.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.