انتخاب تاریخ:   /  /   
تلگرام قانون آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران خبرخوان فارسی
ورزش
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تساوي استقلال مقابل پديده
برگزاری فوتبال در گرد و خاک برای بانوان آری، برای مردان خیر!
شهباز‌زاده در ليگ ستارگان
ديوان شاعري ديوانه
كوتينيو، ستاره نجومي آبي‌اناري‌ها
لزوم متعهد بودن باشگاه‌ها
روياي سراب ‌‌‌شده
مربي‌گري را جدي گرفته‌ام
اتمسفر غيرعادي
خيريت يك جدايي
اسیر بی‌كفایتی‌های جهانیان شدیم
ركورد شگفت‌انگيز گلر جوان استقلال
سكوت نمي‌كنم
خواب زمستاني فدراسيون ايران
روزگار بي ‌قانوني
علی پروین در بیمارستان بستری شد
لغو مسابقه واليبال به منظور حفظ امنيت!
روياي سفر نجومي
برندگان مطلق
از پيش باخته‌ها
همسرم يكي از مهم‌ترين حاميانم بود
کمک صفايي به زلزله‌زدههاي كرمانشاه
پیگیری قانونی تهمت‌ها
دشمن دانا به از نادان دوست!
كسي دلش براي فوتسال نمي‌سوزد!
شكست شرطي!
واكنش معاون وزير ورزش به حضور دختران با ريش در ورزشگاه
دوران برده‌داري گذشته است!
افشاگري‌هاي عابديني
مهندسي‌هاي آقاي دكتر
مدال شيرين ، ظرف ترشي، زندگي گس
بازيكنان سرخ‌پوش راهي اهواز شدند
كشتي ايران و تعيين و تكليف ماجراي تعليق
تساوی مدعیان در دربی خوزستان
بازگشت فاتح تریم به گالاتاسرای
جابر به تمرینات استقلال بازگشت
استقلال خوزستان راهي نيمه‌نهايي شد
حذف پرسپولیس از جام حذفی
خادم رييس فدراسيون كشتي ماند
صدور مجوز براي ۲۹ فدراسيون
حراج زندگي خصوصي!
نويسندگي در هياهوي رينگ و تاتامي
جانشین بیت سعید در استقلال مشخص شد
مهمانی برانکو چقدر برایش آب خورد؟
اخراج طارمی از پرسپولیس
دورهمي خانوادگي در ليگ برتر
روسياهي سرزمين چكمه
لیورپول آماده فروش کوتینیو به بارسلونا است
بازيكن استقلال رفتني شد
از دوئل در خيابان تا حضور در المپيك
بیشتر
کد خبر: 64246 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۲۸ - 13:27
حراج زندگي خصوصي!

حراج زندگي خصوصي!

يك سامانه پيامكي گمنام ادعا مي‌كند پيامك خصوصي بازيكنان را در اختيار دارد.

قانون-هرچند بسياري از مردم مي‌دانند چگونه از دست پيامك‌هاي تبليغاتي خلاص شوند اما همچنان پيامك‌هايي هستند كه باتوجيهاتي مثل ارائه خدمات يا طرح‌هاي تبليغاتي براي مردم ارسال مي‌شوند؛ پيامك‌هايي كه در ساعات مختلف روز براي هواداران ارسال مي‌شوند و با تيترهاي جذاب، سعي در وسوسه كردن مردم دارند. داستان پيامك‌هاي تبليغاتي و وعده‌هايي مثل ارسال ويديوها يا پيام‌هاي خصوصي مدت‌هاست كه هواداران ورزشي را درگير كرده است. اين پيامك‌ها از هواداران مي‌خواهند تا با ارسال عددي، يك پكيج جذاب را دريافت كنند. اتفاقي كه درآمدي ميلياردي را نصيب‌شان مي‌كند اما مشخص نيست به چه ارگان يا سازماني وصل هستند.

بازيكن و باشگاه بي‌خبر از پيامك‌ها

روز گذشته پيامكي براي برخي مشتركان ايرانسل ارسال شد كه از آن‌ها خواسته بود با ارسال يك عدد،‌ پيامك‌هاي خصوصي علي عليپور،‌ آقاي گل پرسپوليس را دريافت كنند. اين دسته از پيامك‌ها كم نيستند و در بيشتر موارد نيز محتواي جديدي ندارد كه براي مخاطبان ارسال كند. برخي از آن‌ها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه بدون آنكه مشترك آن اپراتور بداند، ماهيانه هزينه‌هاي گزافي را از هر كاربر دريافت مي‌كند يا هزينه آن به قبض ماهيانه اضافه مي‌شود. پیش از این محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با پیامک‌هایی که در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرده بود: «هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند». او همچنین درباره پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود: «این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد». موضوع مهم‌تر اما اين است كه براساس قوانين كپي – رايت،‌ آيا يك سامانه پيامكي حق دارد براي كسب درآمد بيشتر از ويديوها يا پيامك‌هاي خصوصي يك بازيكن فوتبال استفاده كند؟ اين در حالي است كه نه باشگاه پرسپوليس و نه علي عليپور اطلاعي از اين موضوع ندارند. پندار خمارلو، مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس درباره اين اتفاق به «قانون» گفت: «هيچكدام از بازيكنان پرسپوليس از جمله علي عليپور حق امضاي قرارداد با يك شركت خصوصي يا عمومي براي كسب درآمد از طريق سامانه پيامكي را ندارد. هر قراردادي بايد از مجراي باشگاه پرسپوليس به امضا برسد و تا جايي كه من اطلاع دارم، بازيكني با شركت‌هايي كه پيامك تبليغاتي ارسال مي‌كنند، قرارداد نبسته است». او در ادامه درباره احتمال شكايت باشگاه پرسپوليس از شركت‌هايي كه با اقدامات اينچنيني به دنبال كسب درآمد هستند، گفت: «بدون شك اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد تا حق باشگاه به راحتي ناديده گرفته نشود». هومن صميمي، مديربرنامه‌هاي علي عليپور نيز در اين باره به «قانون» گفت: «هيچ شركتي با علي عليپور قرارداد تبليغاتي نبسته و حق استفاده از ويديوهاي او را در فضاي مجازي ندارد».

هرگونه خدمات نيازمند مجوز است

مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۱۳۹۰، در خصوص ارسال پیامک‌های انبوه و سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده، ضوابط و مقرراتی را مطرح کرد که به واسطه‌ آن‌ها «کلیه اپراتورها موظفند برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغات، بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارائه خدمات، پس از تایید کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت و با تایید سازمان شروع به ارائه خدمات کنند». از طرفی در این مصوبه آمده است: «تمامي اپراتورها موظفند ضمن اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند.» و همچنین «در هر گونه خدمات پیامکی محتوایی که برای مشترک هزینه ایجاد می‌کند، باید تعرفه‌های مذکور به تصویب کمیسیون برسد». همچنین طبق مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۱، «اپراتور موظف است قبل از شروع ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی مورد نظر، در خصوص شرایط ارائه از جمله تعرفه خدمات، نحوه ارائه خدمت (به‌صورت اشتراکی و یا در ازای هر پیامک)، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع‌رسانی کرده و همچنین در پرتال رسمی اپراتور هزینه خدمات و توصیه‌‌های لازم برای دریافت خدمت با جزيیات شرایط ارائه خدمات را داشته باشد». در این مصوبه همچنین تاکید شده است که «اپراتور موظف است در حین ارائه خدمت با ارسال پیام­‌های اطلاع‌رسانی، مشترک را از مجموع هزینه‌‌های ایجاد شده آگاه كند و در تمام مراحل ارائه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند».

واكنش ايرانسل

در اين رابطه با ايرانسل نيز تماس گرفتيم تا بدانيم اين سامانه‌هاي تبليغاتي از سوي چه شركتي براي هواداران ارسال شده است. يكي از كارشناسان ايرانسل در اين باره به «قانون» گفت: «پيامكي كه ارسال شده از سوي شركت‌هايي نيست كه با ايرانسل قرارداد داشته باشند و بايد با بررسي بيشتر درباره شركت يا افرادي كه اقدام به ارسال اين پيامك‌ها مي‌كنند نظر بدهيم. به هر ترتيب آنچه به طور قطعي مي‌توانم بگويم اينكه اين پيامك از سوي ايرانسل براي هواداران ارسال نشده است».

سامانه‌هاي ميلياردي

مدت‌هاست كه هواداران استقلال، تراكتورسازي و پرسپوليس براي حمايت از تيم محبوب‌شان عددي را به يك سامانه پيامكي كه حامي مالي باشگاه‌ها بود ارسال مي‌كردند. اين موضوع درآمدهاي ميلياردي را نصيب مديران اين باشگاه‌ها كرده بود اما در نهايت و پس از اختلاف مديران اين شركت با مديرعامل پرسپوليس و استقلال، باشگاه‌ها اقدام به معرفي سامانه پيامكي جديدي كردند كه ماهيانه حدود 6 هزارتومان از هواداران مي‌گيرند تا به آن‌ها خدماتي را ارائه كنند. البته مديرعامل باشگاه پرسپوليس علاوه بر درآمدي كه از اين حامي مالي داشت،‌ به طور جداگانه از هواداران نيز پول دريافت كرد تا به حساب ژوزه واريز كند. اين در حالي بود كه او بارها از مشكلات مالي گلايه داشت و از وزارت ورزش و يكي از هواداران متمول پرسپوليس نيز كمك‌هاي ميلياردي دريافت كرده بود. به هر ترتيب اختلاف علي اكبر طاهري و حامي مالي پيامكي باشگاه پرسپوليس منجر به تشكيل كمپيني براي لغو حمايت از باشگاه از طريق اين سامانه پيامكي شد و حال سامانه‌هاي پيامكي ديگر در اقدامي مشابه تصميم گرفته‌اند از طريق تيترهاي جذاب و وسوسه‌كننده، اقدام به جذب كاربران كنند. اتفاقي كه نه تنها سودي را عايد پرسپوليس نمي‌كند بلكه نماد بارز زير پا گذاشتن حق كپي – رايت است.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.