انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران خبرخوان فارسی
ورزش
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
قرارداد با آدیداس، توهین به فوتبال ایران و فیفاست
دامه تحریم صدا و سیما از سوی علی دایی
ابهامی دیگر در ماجرای لباس‌های تیم ملی
سورپرايز مدافع پرسپوليس
نام 8ورزشکار دوپینگی ایران به همراه میزان محرومیت
بی توجهی نیمار به مسی و رونالدو
عملکرد رونالدو و مسی
درخواست سازمان‌محیط‌زیست درباره پیراهن‌تیم‌ملی
ورود مجلس به ماجرای لباس تیم ملی
خوشحالم كه به پرسپوليس برگشتم
دروازه‌بان افسانه‌اي به تيم‌ملي بازگشت
کریمی و دایی در جمع ۷ لژیونر آسیایی برتر فوتبال اروپا
پرسپوليس با اقتدار صعود كرد
سرود تيم‌ملي را سنتي‌ها مي‌خوانند
چرا فدراسیون فوتبال قرارداد آدیداس را بزرگ جلوه می‌دهد؟
مهدي تاج به دادسرا احضار شد
نامه رسول خادم به شورایعالی امنیت ملی
ایران امید اول آسیا برای درخشش در جام جهانی
اشکان خودش را مسافر روسیه کرد
پشت پرده ممنوعيت عكاسي از ديدار ملي‌پوشان زن ايران
استیلی مدیر تیم ملی امید شد
تکواندو نوجوانان ایران قهرمان جهان شد
برنامه بازی‌های مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
نتیجه آزمایش مهم نیمار برای رسیدن به جام جهانی
بازگشت غول پرتاب ایران با طلای مسابقات ussd آمریکا
حکم یوفا درباره محرومیت بیشتر سرخیو راموس
دبیرکل فدراسیون والیبال استعفا داد
قرارداد شفر با استقلال به زودی تمدید می‌شود
واکنش به ماجرای لباس‌های موقتی تیم ملی فوتبال
ما چه كرديم و رم چه كرد؟
بیانیه رسول خادم پس از بازگشت
احتمال صدور حكم جلب فردوسي پور
خادم با گلايه از وزارت، بازگشت
رسول خادم مکلف به بازگشت به فدراسیون کشتی شد
دادوفریاد شفر در رختکن برسر چشمی تایید شد
خادم جواب تلفن‌هاي نماينده نيروهاي مسلح را نمي‌دهد
زننده گل قهرماني پرسپوليس در آستانه جدايي
پرسپوليس براي چهارمين بار قهرمان شد
سه سهمیه المپیک برای نوجوانان ایران
رونمايي از نخستين بليت جام‌جهاني روسيه
آخرين وضعيت تمديد قرارداد شفر با استقلال
دردسرهاي يك صرافي براي پرسپوليس
20 درصدجمعیت یک کشور بلیت جام جهانی خریدند!
48ساعت تا پایان مهلت یکماهه برای بازگشت رسول به ریاست
برانکو؛مردی که همه چیز را پس گرفت
ستاره الهلال باز هم بازی استقلال را ازدست داد
ماندنم در استقلال تا ۷۰درصد قطعی است/حقوقم باید منصفانه باشد
درگذشت کاپیتان با معرفت ۲۰ ساله شد
واکنش برانکو به موضوع شکایت از پدر سردار آزمون
عیدی خوبی به هوادران دادیم
بیشتر
کد خبر: 64246 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۲۸ - 13:27
حراج زندگي خصوصي!

حراج زندگي خصوصي!

يك سامانه پيامكي گمنام ادعا مي‌كند پيامك خصوصي بازيكنان را در اختيار دارد.

قانون-هرچند بسياري از مردم مي‌دانند چگونه از دست پيامك‌هاي تبليغاتي خلاص شوند اما همچنان پيامك‌هايي هستند كه باتوجيهاتي مثل ارائه خدمات يا طرح‌هاي تبليغاتي براي مردم ارسال مي‌شوند؛ پيامك‌هايي كه در ساعات مختلف روز براي هواداران ارسال مي‌شوند و با تيترهاي جذاب، سعي در وسوسه كردن مردم دارند. داستان پيامك‌هاي تبليغاتي و وعده‌هايي مثل ارسال ويديوها يا پيام‌هاي خصوصي مدت‌هاست كه هواداران ورزشي را درگير كرده است. اين پيامك‌ها از هواداران مي‌خواهند تا با ارسال عددي، يك پكيج جذاب را دريافت كنند. اتفاقي كه درآمدي ميلياردي را نصيب‌شان مي‌كند اما مشخص نيست به چه ارگان يا سازماني وصل هستند.

بازيكن و باشگاه بي‌خبر از پيامك‌ها

روز گذشته پيامكي براي برخي مشتركان ايرانسل ارسال شد كه از آن‌ها خواسته بود با ارسال يك عدد،‌ پيامك‌هاي خصوصي علي عليپور،‌ آقاي گل پرسپوليس را دريافت كنند. اين دسته از پيامك‌ها كم نيستند و در بيشتر موارد نيز محتواي جديدي ندارد كه براي مخاطبان ارسال كند. برخي از آن‌ها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه بدون آنكه مشترك آن اپراتور بداند، ماهيانه هزينه‌هاي گزافي را از هر كاربر دريافت مي‌كند يا هزينه آن به قبض ماهيانه اضافه مي‌شود. پیش از این محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با پیامک‌هایی که در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرده بود: «هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند». او همچنین درباره پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود: «این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد». موضوع مهم‌تر اما اين است كه براساس قوانين كپي – رايت،‌ آيا يك سامانه پيامكي حق دارد براي كسب درآمد بيشتر از ويديوها يا پيامك‌هاي خصوصي يك بازيكن فوتبال استفاده كند؟ اين در حالي است كه نه باشگاه پرسپوليس و نه علي عليپور اطلاعي از اين موضوع ندارند. پندار خمارلو، مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس درباره اين اتفاق به «قانون» گفت: «هيچكدام از بازيكنان پرسپوليس از جمله علي عليپور حق امضاي قرارداد با يك شركت خصوصي يا عمومي براي كسب درآمد از طريق سامانه پيامكي را ندارد. هر قراردادي بايد از مجراي باشگاه پرسپوليس به امضا برسد و تا جايي كه من اطلاع دارم، بازيكني با شركت‌هايي كه پيامك تبليغاتي ارسال مي‌كنند، قرارداد نبسته است». او در ادامه درباره احتمال شكايت باشگاه پرسپوليس از شركت‌هايي كه با اقدامات اينچنيني به دنبال كسب درآمد هستند، گفت: «بدون شك اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد تا حق باشگاه به راحتي ناديده گرفته نشود». هومن صميمي، مديربرنامه‌هاي علي عليپور نيز در اين باره به «قانون» گفت: «هيچ شركتي با علي عليپور قرارداد تبليغاتي نبسته و حق استفاده از ويديوهاي او را در فضاي مجازي ندارد».

هرگونه خدمات نيازمند مجوز است

مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۱۳۹۰، در خصوص ارسال پیامک‌های انبوه و سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده، ضوابط و مقرراتی را مطرح کرد که به واسطه‌ آن‌ها «کلیه اپراتورها موظفند برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغات، بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارائه خدمات، پس از تایید کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت و با تایید سازمان شروع به ارائه خدمات کنند». از طرفی در این مصوبه آمده است: «تمامي اپراتورها موظفند ضمن اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند.» و همچنین «در هر گونه خدمات پیامکی محتوایی که برای مشترک هزینه ایجاد می‌کند، باید تعرفه‌های مذکور به تصویب کمیسیون برسد». همچنین طبق مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۱، «اپراتور موظف است قبل از شروع ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی مورد نظر، در خصوص شرایط ارائه از جمله تعرفه خدمات، نحوه ارائه خدمت (به‌صورت اشتراکی و یا در ازای هر پیامک)، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع‌رسانی کرده و همچنین در پرتال رسمی اپراتور هزینه خدمات و توصیه‌‌های لازم برای دریافت خدمت با جزيیات شرایط ارائه خدمات را داشته باشد». در این مصوبه همچنین تاکید شده است که «اپراتور موظف است در حین ارائه خدمت با ارسال پیام­‌های اطلاع‌رسانی، مشترک را از مجموع هزینه‌‌های ایجاد شده آگاه كند و در تمام مراحل ارائه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند».

واكنش ايرانسل

در اين رابطه با ايرانسل نيز تماس گرفتيم تا بدانيم اين سامانه‌هاي تبليغاتي از سوي چه شركتي براي هواداران ارسال شده است. يكي از كارشناسان ايرانسل در اين باره به «قانون» گفت: «پيامكي كه ارسال شده از سوي شركت‌هايي نيست كه با ايرانسل قرارداد داشته باشند و بايد با بررسي بيشتر درباره شركت يا افرادي كه اقدام به ارسال اين پيامك‌ها مي‌كنند نظر بدهيم. به هر ترتيب آنچه به طور قطعي مي‌توانم بگويم اينكه اين پيامك از سوي ايرانسل براي هواداران ارسال نشده است».

سامانه‌هاي ميلياردي

مدت‌هاست كه هواداران استقلال، تراكتورسازي و پرسپوليس براي حمايت از تيم محبوب‌شان عددي را به يك سامانه پيامكي كه حامي مالي باشگاه‌ها بود ارسال مي‌كردند. اين موضوع درآمدهاي ميلياردي را نصيب مديران اين باشگاه‌ها كرده بود اما در نهايت و پس از اختلاف مديران اين شركت با مديرعامل پرسپوليس و استقلال، باشگاه‌ها اقدام به معرفي سامانه پيامكي جديدي كردند كه ماهيانه حدود 6 هزارتومان از هواداران مي‌گيرند تا به آن‌ها خدماتي را ارائه كنند. البته مديرعامل باشگاه پرسپوليس علاوه بر درآمدي كه از اين حامي مالي داشت،‌ به طور جداگانه از هواداران نيز پول دريافت كرد تا به حساب ژوزه واريز كند. اين در حالي بود كه او بارها از مشكلات مالي گلايه داشت و از وزارت ورزش و يكي از هواداران متمول پرسپوليس نيز كمك‌هاي ميلياردي دريافت كرده بود. به هر ترتيب اختلاف علي اكبر طاهري و حامي مالي پيامكي باشگاه پرسپوليس منجر به تشكيل كمپيني براي لغو حمايت از باشگاه از طريق اين سامانه پيامكي شد و حال سامانه‌هاي پيامكي ديگر در اقدامي مشابه تصميم گرفته‌اند از طريق تيترهاي جذاب و وسوسه‌كننده، اقدام به جذب كاربران كنند. اتفاقي كه نه تنها سودي را عايد پرسپوليس نمي‌كند بلكه نماد بارز زير پا گذاشتن حق كپي – رايت است.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.