انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
قضایی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
هرج و مرج در زندان اوین، پس از خودکشی یک زندانی در بند روحانیت
جزييات شكايت دادستاني از وزير روحاني
ایران و اقلیم کردستان کمیته تبادل زندانیان تشکیل دادند
دخالت افراد غیرمتخصص در امور قضایی غیرقابل قبول است
آزادی 15 محکوم به قصاص با رضایت اولیای دم
شکایت سید محمد خاتمی از کریمی قدوسی
شكايت دادستاني عليه دو نماينده براي نطق در مجلس
تشريح پرونده حسين‌فريدون، شريعتمداري و حسن‌عباسي
محدودیت حق بر اشتغال و پدیده‌ درهای چرخان
محدودیت حق بر اشتغال آقازاده‌ها، به استناد منفعت عمومی مردم
ترک همدانی مشمول عفو رهبری قرار گرفت و آزاد شد
سخنان اژه‌اي درباره مرتضوي و رييس جديد دستگاه قضا
چرخش شغلی از قضاوت به وکالت
بهترين شيوه كنترل زندانيان
چالش انتخاب شهرداران در بزنگاه اقدامات خلاف قانون
بطلان عقد رهن به جهت نبودن دین در حقوق ایران
استفاده از ظرفیت های دعاوی حقوقی درمقابل نقض برجام
سندهایی با دو مر جع ثبت
جزئیات عفو گسترده زندانیان دوشنبه اعلام می‌شود
تاييد ممنوع‌الخروجي يك مقام ارشد دولتي
نكاتي كه بايد در زمان تنظيم قرارداد بدانيم
سكه هاي سلطان سكه چه شد؟!
تكذيب حكم اعدام شهردار پيشين كرج
رييس سازمان خصوصي‌سازي ممنوع الخروج شد
حبس سرباز خواب‌آلود براي شلیک به سربازي دیگر
رييس قوه‌قضاييه دلايل حمله به دستگاه قضا را تشريح كرد
مقصران حادثه دانشگاه آزاد معرفي شدند
خطر تبدیل ارزش علم به ضد علم
نشاط اجتماعی با محوریت حقوق زنان
عقب نشینی آمریکا از سوريه فرار رو به جلو است
تحلیلی حقوقی بر خویشاوندگرایی در مشاغل دولتی
نماینده‌ هتاک یا هتاکی به نماینده
داوری و کاهش اطاله دادرسی
حمايت مشروط رييس‌قوه قضاييه از حبس زدايي
زنان اسير پنج‌گانه خشونت
نمايندگان مجلس پرسشگر گراني‌هاي بي‌رويه باشند
تایید محکومیت‌های اسفندیار رحیم مشایی
حق از ياد رفته
سرنوشت اموال سلطان سكه چه شد؟
بررسي مشکلات آب مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ
شرمساري جهـاني
پيش‌بيني رهبر انقلاب درباره حوادث فرانسه
يك حكم اعدام ديگر تاييد شد
قبولی ۳۸ مددجوی زندان‌های تهران در آزمون‌های سواد آموزی
بازرسی دوره‌ای از دادسراهای تهران
دستگیری ۴ متهم در رابطه با حادثه تروریستی چابهار
نباید خودمان را در معرض پولشویی قرار دهیم
آیین‌نامه مربوط به دادگاه‌های ویژه اقتصادی ابلاغ شد
وزارت اطلاعات دستگاه‌های اقتصادی را رصد کند
قانون اصلاح قانون صدور چک،راهگشا خواهد بود؟
بیشتر
کد خبر: 64997 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۵ - 12:24
روایت اشغال یک خاک
خوانشی تاریخی از آنچه بر بیت‌المقدس گذشت

روایت اشغال یک خاک

بیت‌المقدس یا اورشلیم، شهری در فلسطین اشغالی است که نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان پس از مکه و مدینه و مقدس‌ترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان محسوب می‌شود.

قانون-

بیت‌المقدس یا اورشلیم، شهری در فلسطین اشغالی است که نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان پس از مکه و مدینه و مقدس‌ترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان محسوب می‌شود. این شهر، از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است که هر یک از این ادیان، آثار و ساختمان‌هایی در آن دارند. دولت اسراییل این شهر را پایتخت ابدی خود می‌داند اما سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، این ادعا را به رسمیت نمی‌شناسند. قدیمی‌ترین نامی که بر این شهر اطلاق شده «أوروشالم» نزد کنعانی‌ها به معنای خدای آرامش و صلح بوده است. اما در کتیبه‌های مصری تل‌العمارنه(کنار نهر نیل در شمال شهر اسیوط) متعلق به قرن نوزدهم و هجدهم پیش از میلاد، از این شهر به نام «روشالیموم» یاد شده است. در تورات واژه اورشلیم که به عبری «یروشالایم» تلفظ می‌شود، بارها آمده است و از حیث ریشه‌شناسی، گفته‌اند که به‌طور مستقیم از نام کنعانی آن یعنی «اوروشالم» گرفته شده است. در تورات با نام‌ها و مضامینی چون سالیم، شالیم، یبوسی، یبُوس، شهر یهودا، شهر خدا، قریه پادشاه عظیم و شهر مقدس از این شهر یاد شده است. در آثار راجع به تاریخ نخستین سده‌های اسلامی، برای این شهر از عبارت «ایلیاي مدینه بیت‌المقدس» استفاده شده است. ایلیا ، اشاره به نام هادریانوس اول، امپراتور روم است.

ویژگی‌های جغرافیایی و جمعیت شناختی

بیت‌المقدس در نزدیکی مرکز فلسطین در حدود ۲۴کیلومتری غرب بحرالمیت و ۵۶کیلومتری شرق دریای مدیترانه، در آب‌پخشان بین جلگه مدیترانه و دره« رود اردن» قرار دارد و شهری کوهستانی است که ۲۵۰۰ پا از دریای مدیترانه و ۳۸۰۰ پا از بحرالمیت بالاتر است. آب و هوای شهر، گرمسیری، نیمه خشک، همراه با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و بارانی است.

۳۹ درصد جمعیت بیت‌المقدس، عرب‌ و بقیه مهاجران، یهودی با ملیت‎های مختلف و نیز اقلیتی مسیحی هستند. زبان غالب مردم، عربی و عبری است. بيشتر مسلمانان بیت المقدس، اهل سنت و یهودیان ساکن این شهر، ارتدوکس و در اجرای شریعت تورات مشهور به بنیادگرایی و تندروی هستند.

بازگشت به اورشلیم در دوران کوروش کبیر

در عهد عتیق، روایت شده است که داوود، پادشاه قوم بنی‌اسراییل بیت‌المقدس را حدود هزار سال پیش از میلاد مسیح از دست یبوسیان(تیره‌ای از کنعانیان) آزاد و این منطقه را به مرکز حکمرانی و کانون دینی قلمرو خود تبدیل کرد. طبق روایت انجیل سلیمان، فرزند او تلاش‌های پدرش در راستای گسترش بیت‌المقدس را ادامه داد و معبد مقدس یا هیکل سلیمان را که به معبد اول معروف است، در این شهر بنا کرد. نبوکد نصر دوم(بخت نصر)، پادشاه بابل در سال‌های۵۹۷و۵۸۶ پیش از میلاد، اورشلیم را تسخیر و معبد «هیکل سلیمان» را نابود کرد. او پس از فتح اورشلیم دستور حبس یهودیان را داد و بسیاری از آنان را آواره کرد. کوروش، پادشاه هخامنشی، پس از آنکه بابل را به تصرف خود درآورد، به یهودیان اجازه داد که به بیت‌المقدس بازگردند و معبد اول را بازسازی کنند و همچنین کنیسه بسازند.

بیت‌المقدس در دوران روم و بیزانس

بیت‌المقدس از سال63 پس از میلاد مسیح، تحت سلطه روم باستان قرار داشت. یهودیان در این دوران دست به مقاومت در برابر امپراتوری روم زدند. در سال ۶۶ میلادی جنگي بین یهودیان و رومیان آغاز شد. این جنگ که چهار سال طول کشید، با پیروزی رومیان و نابودی دوباره معابد اورشلیم پایان یافت. حکومت‌های روم و بیزانس در مجموع حدود6 قرن بر بیت‌المقدس حکومت کردند.

دوره اسلامی تا پایان دوره عثمانی

پس از نبرد یرموک (۱۵رجب / آگوست ۶۳۶)، مسلمانان بیت‌المقدس را فتح کردند. نخستین مسلمانانی که در بیت‌المقدس ساکن شدند، تعدادی از مردم مدینه همچون اوس، برادرزاده حسان‌بن‌ثابت، شاعر خاص پیامبراکرم(ص)، بودند. مقدسی و دیگران گفته‌اند که عثمان، عواید باغ‌های سلوام(شیلوه) را به فقرای شهر اختصاص داد. باوجود اینکه نظم جامعه مسیحیان این شهر با فتح بیت‌المقدس به دست مسلمانان دستخوش دگرگونی شد، بیت‌المقدس هویت مسیحی خود را تا حدودی حفظ کرد.

دوره امویان

در حدود سال ۱۹ هجری قمری، معاویه‌‌بن‌ابی‌سفیان به فرماندهی سپاه اسلام در فلسطین و شام منصوب شد. او مدت40‌سال، نخست به عنوان والی و سپس به عنوان خلیفه بر این سرزمین حکومت کرد.

دوره عباسیان

در عهد مامون، بیت‌المقدس دچار قحطی شد و مسلمانان از آن کوچ کردند. شورش عظیم فلاحین در اواخر حکومت معتصم به رهبری ابوحرب‌المبرقع، در سراسر شام گسترش یافت. هنگامی که او وارد بیت‌المقدس شد، مردم شهر از مسلمان و مسیحی و یهودی از شهر گریختند و تمام عبادتگاه‌ها غارت شد. سرانجام، المبرقع در مقابل سپاه معتصم شکست خورد.

دوره فاطمیان، ترکمانان و سلجوقیان

اندکی پس از فتح مصر به دست فاطمیان، فلسطین و بیت‌المقدس نیز تحت سلطه آن‌ها درآمد. فلسطین پیوسته مورد هجوم قرمطیان و صحرانشینان بود. از حدود اواسط قرن پنجم، بیت‌المقدس به‌تدریج به عنوان شهر اصلی جانشین رمله شد. در ثلث پایانی قرن پنجم، به‌جای رمله، بیت‌المقدس کانون رویدادهای نظامی بود. فاطمیان که از قحطی و طاعون و هرج و مرج در مصر به تنگ آمده بودند، برای سرکوب صحرانشینان یاغی و متمرد و دست اندازی‌های سلاجقه در فلسطین، از اَتسِزبن اُوَق، فرمانده ترکمن، استمداد جستند اما اتسز خود به دشمنی با فاطمیان برخاست و در۴۶۳ بیت‌المقدس را پس از محاصره‌ای طولانی به تصرف درآورد و به مصر نیز حمله برد. سرانجام در ۴۷۰ به دست تُتُش، برادر ملکشاه سلجوقی، مغلوب شد و بیت‌المقدس به قلمرو سلاجقه منضم شد. در شعبان ۴۹۱، هنگامی که صلیبیان در راه بیت‌المقدس بودند، الافضل، نایب‌الحکومه فاطمی مصر، شهر را محاصره و تصرف کرد.

دوران ممالیک و عثمانی‌ها

پس از پیروزی ممالیک در عین جالوت در شوال ۶۵۸، بیت‌المقدس به‌طور مشخص در قلمرو آن‌ها ادغام شد و ابتدا تحت حکومت مملوک نایب‌الحکومه دمشق درآمد. تاریخ دقیق ورود ترک‌های عثمانی به بیت‌المقدس روشن نیست. در خلال مبارزات پیروزمندانه سلطان سلیم اول با ممالیک، جانشین وی، سلطان سلیمان قانونی، آثار متعددی از خود در این شهر برجای گذاشت. تا حدودي در تمامی طول مدت استیلای ترک‌ها بر این شهر، و تا نیمه دوم قرن سیزدهم، فقدان امنیت، مانع پیشرفت و توسعه بیت‌المقدس بود. این وضع از آنجا ناشی می‌شد که استانبول بیشتر از آنکه در بند سامان بخشیدن به امور بیت‌المقدس باشد، این شهر را منبع درآمد تلقی می‌کرد. در این دوره، حاکم بیت‌المقدس، نظامی بود.

دوره معاصر

در این دوره تحولات اساسی در این شهر روی داد و بیت‌المقدس به صورت آشکار به شهری مسیحی-یهودی درآمد اما سکنه مسلمان آن نیز به نحو محسوسی افزایش یافت. افزایش غیرمترقبه شمار مسیحیان این شهر به سبب وابستگی فزاینده ترکیه عثمانی به تحولات اروپا بود. این تحول، با فتح فلسطین و خارج‌شدن آن از سلطه عثمانی به دست ابراهیم‌پاشا فرزند محمدعلی‌پاشا خدیو مصر، در سال۱۲۴۷ آغاز شد. مسیحیان و یهودیان بیت‌المقدس از بسیاری از مالیات‌های ویژه‌ای که ناگزیر بودند به حکام محلی پرداخت کنند، خلاص و مجاز شدند که برای خود اماکن مذهبی بسازند یا آن‌ها را مرمت کنند و به خدمت حکومت درآیند. با ورود عثمانی به جنگ جهانی اول، تلاش‌های بریتانیا برای تجزیه عثمانی شروع شد. بریتانیا، ‌نخست به وسیله نمایندگان خود با شریف‌حسین، حاکم مکه از سوی عثمانی و پسران او مذاکره کرد و به آنان وعده داد که از ایجاد حکومت واحد عربی در تمام سرزمین‌های عرب حمایت خواهد کرد. در سال1916 قرارداد سایکس پیکو میان فرانسه و بریتانیا به امضا رسید. این قرارداد با وعده‌های بریتانیا به شریف حسین در تضاد بود زیرا براساس آن فلسطین به صورت بین‌المللی اداره می‌شد. سپس انگلستان برای کسب حمایت مالی و سیاسی یهودیان با صهیونیست‌ها وارد مذاکره شد و در نوامبر سال۱۹۱۷ با صدور اعلامیه بالفور ایجاد «وطن ملی یهود» را تعهد کرد. این اعلامیه در اصل، نامه بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس، به لرد رتشیلد، از رهبران صهیونیسم، بود. اعلامیه بالفور محصول گرایش متقابل امپریالیسم و صهیونیسم بریتانیا به یکدیگر بود و با وعده‌های سابق انگلستان در موافقتنامه سایکس پیکو تضادی آشکار داشت. در واقع دولت انگلیس به این وسیله توانست بحران مسیحیت یهود را به جهان اسلام منتقل کند.

اشغال توسط نیروهای انگلیسی

در ۹دسامبر۱۹۱۷، بیت‌المقدس به اشغال نیروهای انگلیس تحت فرمان ژنرال النبی درآمد. بیت‌المقدس که همواره مرکز فلسطین به حساب می‌آمد، به کانون حرکت‌های ضداستعماری و ضدصهیونیستی مسلمانان فلسطین تبدیل شد. با تشکیل جمعیت اسلامی مسیحی، بیت‌المقدس به ریاست موسی‌کاظم‌پاشا الحسینی، در اوایل سال۱۹۱۹، مقاومت مسلمانان و سایر عرب‌های فلسطین در بیت‌المقدس سازماندهی شد. در آوریل سال۱۹۲۰، نخستین قیام جدی مسلمانان بیت‌المقدس در مبارزه با سلطه مشترک انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها بر فلسطین و بر شهر قدس شکل گرفت که از سوی سربازان انگلیسی سرکوب شد.

تقسیم فلسطین به دو کشور

در نوامبر ۱۹۴۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای دایر بر تقسیم فلسطین به دو کشور عربی و یهودی که از طریق اتحادیه‌ای اقتصادی وحدت یافته باشند، تصویب کرد. در این قطعنامه بیت‌المقدس به صورت مرکزی بین‌المللی و غیرنظامی در نظر گرفته شد که از سوی کارگزاری شورای قیمومت سازمان ملل متحد اداره می‌شود. این در حالی بود که فعالیت‌های تروریستی گروه‌های صهیونیستی شدت یافته بود. از جمله در آوریل سال۱۹۴۸ سازمان تروریستی ایرگون در روستای دیریاسین، در نزدیکی بیت‌المقدس، کودکان و زنان را قتل عام کرد. در مه ۱۹۴۸، بن‌گوریون به عنوان نخست وزیر، تشکیل رژیم صهیونیستی اسراییل را اعلام کرد.

اشغال توسط اسرايیلی‌ها

با پایان یافتن نظام قیمومت در 15مه سال1948 جنگ، فلسطین را در برگرفت و اسراییل بخش غربی شهر بیت‌المقدس را به اشغال خود درآورد. این درحالی بود که اردن بخش شرقی شهر، شامل شهر محصور قدیمی را در تصرف داشت. در ژانویه۱۹۵۰، رژیم صهیونیستی پایتخت خود را به بیت‌المقدس غربی انتقال داد و در بخش غربی آن کارگزاری‌های حکومتی تاسیس کرد. به‌دنبال جنگ 6روزه در ژوئن سال۱۹۶۷، اسراییل بخش شرقی شهر را نیز به اشغال خود درآورد. با اشغال کامل این شهر، فصل جدیدی در تاریخ آن گشوده شد.

شهرک‌سازی یهودیان

در سال1991 با پیشنهاد دوشرکت اسراییلی به وزیر مالیه رژیم صهیونیستی، سیاست مصادره اراضی برای یهودی کردن بیت‌المقدس آغاز شد. شهرک‌سازی و اسکان یهودیان در بیت‌المقدس در مذاکرات صلح نیز ادامه یافت. در جولاي سال۱۹۹۳ تعداد ساکنان شهرک‌های یهودی در قدس شرقی به ۱۶۰هزار تن افزایش یافت که در هشت منطقه زندگی می‌کردند. در همین حال تعداد فلسطینیان ۱۵۵هزار تن بود. به عبارت دیگر برای نخستین‌بار یهودیان در این شهر اکثریت یافتند. اجرای سیاست شهرک‌سازی در جبل ابوغنیم نیز که از اهمیت راهبردی ارتباطی بین بخش شرقی و سایر نواحی مسلمان‌نشین برخوردار است، با هدف قطع ارتباط این شهر با مناطق الخلیل و بیت‌الحم صورت می‌گیرد تا زمینه انزوای بیشتر فلسطینیان ساکن شهر را فراهم سازد. براساس یک برآورد آماری، همه‌ساله در برابر اجازه احداث ۲۱۷۰ بنای مسکونی به یهودیان مهاجر، تنها اجازه ساخت ۲۳۰بنا به فلسطینی‌های بیت‌المقدس داده می‌شود.مجموعه این سیاست‌ها، بافت جمعیتی شهر را دچار تغییر و دگرگونی کرده و زمینه پاکسازی تدریجی قومی را در بیت‌المقدس فراهم آورده است. مقامات اسراییلی صرف‌نظر از مصادره اراضی، ایجاد شهرک‌ها و اقدامات تشویقی برای مهاجرت یهودیان مانند برقراری معافیت مالیاتی و عوارض شهری، اقدامات دیگری چون ممانعت از ترمیم و مرمت ابنیه و منازل مسلمانان، تحمیل مالیات‌های سنگین و اخذ اوراق هویت را نیز درپیش گرفته‌اند. پس از آنکه مجلس اسراییل به‌طور رسمي بیت‌المقدس را پایتخت اعلام کرد، شورای امنیت سازمان ملل در سال1980 این اقدام اسراییل را محکوم کرد و از دولت‌هایی که دفاتر نمایندگی سیاسی خود را به بیت‌المقدس منتقل کرده بودند، خواست تا آن‌ها را به تل‌آویو بازگردانند. باتوجه به کوشش های بعضی از کشورها در مخالفت با اشغال بیت المقدس، اکنون دخالت های آمریکا در اشغال کامل این شهر به طور آشکار مشهود است. چنانكه دونالد ترامپ، رییس جمهورآمریکا به تازگی اعلام کرده است که سفارت آمریکا به اورشلیم یا همان بیت‌المقدس منتقل خواهد شد. رویکرد اخیر آمریکا نشان از سیاستی استعماری برای اشغال تمام بیت‌المقدس دارد که باید با هوشیاری کشورهای اسلامی همراه شود.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.