انتخاب تاریخ:   /  /   
تلگرام قانون آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران خبرخوان فارسی
قضایی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
پول خرید دکل نفتی نزد کیست؟
مصوبه اخذ هزینه خدمات مستمر از مشترکین گاز ابطال شد
فاز جدید رجیستری هفته آینده کلید می‌خورد
محاکم را بهتر بشناسیم
هوای پاک قربانی درآمدزايي شهرداری
برگزاری پنجمین جلسه محاکمه متهمان دکل نفتی
دشمن از عدم آگاهی برخی افراد برای نفوذ استفاده می‌کند
جرم اسيد پاشي،غيرانساني ترين جرم
بفر مایید اسید!
نجفی، مدرکی برای فساد در شهرداری ارائه نداد
مصاديق«رجل سیاسی» نهايي شد
اصطلاحات رایج تشکيلات حقوقی
اجرای جزای اسلامی فقط‌ درجامعه اسلامی جایز است
انتقاد قاضی عسکر از سازمان حج و زیارت
خواستار مشارکت بیشتر معاونت‌های حقوقی دستگاه‌ها هستیم
تشکیل پرونده قضایی درباره حادثه نفتکش سانچی
داغداران پلاسکو آوارگان نـور
تکذیب اجبار زندانیان به مصرف هرگونه دارو
بقایی در تمام اتهامات محکوم شده است
دولت پیگیر اجرای منشور حقوق شهروندی است
واکنش وزیر دادگستری درباره قرص دادن به زندانیان
لایحه مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی، نیاز جامعه فسادآلود ایران
مجازات سخت سلاحی زنگ ‌زده
مجازات سخت‌گیرانه درانتظار ناامن کنندگان جامعه است
بقایی در تمام اتهامات محکوم شده است
تضاد محرومیت از تحصیل با روح قانون اساسی
تحریم خود از سوی آمریکا را افتخار می دانم
صدور دستور ویژه دادستان کل کشور در پی حادثه نفتکش سانچی
آزادی دو مددجوی مجتمع ندامتگاه تهران
آزادي چهار مددجوی ندامتگاه شهرری توسط خیرین
باید و نبایدهای حفاظت از محیط‌زیست دریایی
تصرف غيرقانوني روحاني در اموال دولتي!
قوه قضائیه به گزارش ۱۰۰ روزه نجفی رسیدگی کند
آخرین وضعیت پرونده قتل اهورای سه ساله
تشکیل کمیته پیگیری قتل 4 زن کرمانشاهی
آمار سخنگوي دستگاه قضا ازبازداشتي هاي اخير
زلزله فقر و عدالت اجتماعي در ترازوي سنجش
قاچاق در قوانين
تعهدات نامرغوب چینی
مهلت ۲ماهه خاوری/همه چیز به تاییدحکم باز میگردد
شکل‌گیری معضل نوزادان کارتن‌خواب در تهران
تبعات حقوقي یک خروج
اعدام قاچاقچیان بازدارنده نیست
پرونده اعدام قاچاقچیان
عمده بازداشت‌شدگان اخیر آزاد شدند
آخرین وضعیت پرونده قتل ناپدری توسط رَپر معروف
انتقاد مقام قضایی از رفع فیلتر اینستاگرام
لغو قطعی ۵۰۰۰ حکم اعدام
جان زندانی امانتی در دست مسئولان
مرگ یکی از زندانیان زندان اوین به روایت یک مقام مسول
بیشتر
کد خبر: 66092 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۱۵ - 12:33
حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی خبر داد

حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده حذف شد.

قانون- گروه حقوق و قضا

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده حذف شد.هادی قوامی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه عمر این قانون به پایان رسیده است، افزود: قرار بر این بود تا این قانون به صورت آزمایشی برای مدت پنج سال اجرایی شود که این امر انجام شده و هم اکنون حذف شده است.

ارزش افزوده در اصطلاح لغوی‌ به‌معناي افزایش ارزش یک محصول از ابتدای تولید تا مرحله تکمیل است؛براي مثال تاجر، کشاورز يا جنگلدار، یک کیلوگرم چوب درخت را به بهای ۱۰ ریال به کارخانه کاغذسازی می‌فروشد و ۱۰ درصد یعنی 9/0 ریال مالیات نهفته ارزش افزوده کسب می‌کند. کاغذ تولید شده از دست ده‌ها تولیدکننده ، بازرگان و دلال عبور می‌کند تا در انتها به شکل یک کتاب با قیمت فروش ۵۰۰۰۰ ریال (با مالیات نهفته ۱۰ درصدی ) به دست مصرف‌کننده برسد.

در این بین خزانه دولت شاید ده‌ها یا صدها بار مالیات بر ارزش افزوده کسب کرده و باید کل مبالغ تفاوت ارزش‌های افزوده دریافتی را به پرداخت‌کننده‌ها یعنی همه «ارزش افزاها» که در تبدیل چوب به کتاب سهیم بوده‌اند، از جمله کارخانه چوب‌بُری، کارخانه اره‌سازی، فروشنده‌های عمده و خرده اره تا کاغذ ساز، کاغذ فروش، شرکت‌های باربری و ترابری، شرکت‌های بیمه، شرکت برق، شرکت آب، شرکت تلفن، شرکت خدمات اینترنت، شرکت دفع زباله، سازنده رنگ کاغذ، سازنده رنگ چاپ، فروشنده رنگ کاغذ، فروشنده رنگ چاپ، عمده فروش‌های مختلف، چاپخانه کتاب، صحافی کتاب، شرکت‌های تبلیغات و تک فروش کتاب بازگرداند زیرا مالیات بر ارزش افزوده حقیقی را فقط باید مصرف‌کننده انتهایی بپردازد. این امر کار بخش خصوصی و اداره‌های مالیات را بسیار سنگین می‌کند.

حال به گفته اين نماينده مجلس، زمان اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده تمام شده و اين قانون حذف شده است و تا زمانی که اصلاحات لازم برای این قانون صورت نگیرد، قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی نمی‌شود.قوامی اظهار کرد: تولید کننده علاوه برپرداخت ماليات خود،بايد مالیات بر ارزش افزوده را نیز كه بر گردن آن‌ها افتاده بود، به سازمان امور‌مالیاتی پرداخت می‌کرد.

وی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده بر دوش تولیدکنندگان و پیمانکاران افتاد و این امر آن‌ها را ضعیف کرد، از سوی دیگر موجب‌تضعيف فضای کسب و کار در استان ضعیفی همچون خراسان شمالی، شده‌بود.نماینده مردم اسفراین در مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر جرايم مالیات بر ارزش افزوده بسیار بالا بود و حتی تا سه برابر نيز باید پرداخت می‌شد. وی خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده برای دولت درآمد کسب کرده اما روی فضای کسب‌وکار تاثیر نامطلوبی گذاشته است.قوامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید به اشتغال توجه ویژه شود، گفت: باید در استان‌ها به این موضوع توجه ویژه‌ای شود تا پروژه‌ای اجرایی شود که بتواند اشتغال بیشتری را فراهم کند.

لازم به ذكر است كه به منظور اجرای این مالیات در ایران، لایحه آن برای اولین بار در دی ۱۳۶۶ به مجلس شورای اسلامی برده شد. این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و پس از اعمال نظرات موافق و مخالف به صحن علنی مجلس رفت که پس از تصویب ۶ ماده از آن بنا به تقاضای دولت و به دلیل اجرای سیاست تثبیت قیمت‌ها به دولت بازگردانده شد.درسال ۷۰ بخش امور مالی صندوق بین‌المللی پول، در راستای اصلاح نظام مالیاتی جمهوری اسلامی ایران، اجرای سیاست مالیات بر ارزش افزوده را به‌عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اصلاح نظام مالیاتی پیشنهاد كرد. با توجه به نظرات کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، مطالعات و بررسی‌های متعددی در این زمینه در وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرفت و اجرای مالیات بر ارزش افزوده در سمینارها و کمیته‌های مختلف علمی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی مورد تاکید قرار گرفت. وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای طرح ساماندهی اقتصادی کشور، انجام اصلاحات اساسی در سیستم مالیاتی از جمله حذف انواع معافیت‌ها، حذف انواع عوارض وگسترش پایه مالیاتی را با تاکید خاص بر کارایی نظام مالیاتی، شروع كرد و مطالعات جدید امکان‌سنجی در این زمینه به عمل آورد. با توجه به اهمیت بسط پایه مالیاتی به‌عنوان یکی از اصول اساسی سیاست‌های مالی طرح ساماندهی اقتصاد کشور، معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مطالعات علمی متعددی را با در نظر گرفتن خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در زمینه اجرای مالیات بر ارزش افزوده، از دی ۱۳۷۶ آغاز کرد. لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اکنون با در نظر گرفتن اثرات اقتصادی ناشی از اجرای این مالیات با اصلاحات و بازنگری‌های متعدد، به مجلس شورای اسلامی ارائه شده‌است. قانون مالیات بر ارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ17/2/1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌است تا در مدت آزمایشی ‌پنج سال از تاریخ اول مهر ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شود (این قانون جایگزین قانون تجمیع عوارض شد).

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.