انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
سرزمين
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بازارهای تاریخی شیراز ایمن نیست
مازندران با انتقال آب خزر دچار بحران می‌شود
گردشگرانِ شبانه مناطقِ ناامنِ تهران را امن می‌کنند
محوطه‌ی ساسانی «بازه‌هور» در خطر تخریب
تنش آبی همچنان پابرجاست
صدور 2000 مجوز شکار پرنده، علمی یا عشقی؟
یوز و پلنگ ایرانی در سراشیبی تند انقراض
چهارمین جاده زیبای جهان ٨٥ ساله شد
کلکسیون گردشگری ایران در قلب زاگرس
مرمت غیراصولی پاسگاه جزیره هرمز متوقف شد
ورود سامانه جدید بارشی از بعدازظهر امروز
قرارگرفتن شهر بندرعباس بر چشمه‌های لرزه‌زا
انتقال آب خزر در قوه مجریه مطرح شد
احتمال گسترش بیماری‌های ناشی از خاک در ایران
البرزی‌ها ماسک واجب شدند!
ثبت سالانه ۴ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در ایران
سرانجام نامعلوم ۶۲ پرونده تخریب باغات
فردا سامانه بارشی وارد کشور می‌شود
روزهای بی‌باران در انتظار کشور
هوای تهران فردا آلوده‌تر می‌شود
آلودگی شدید هوا پکن را فرا گرفت
کدام استان‌ها کم‌ترین بارش را داشته‌اند؟
در حوزه آب، رویکرد منسجمی در کشور وجود ندارد
فاصله ۷۵ کیلومتری زلزله امروز با تهران
رصد پوشش برف در کشور با تصاویر ماهواره‌ای
صنایع دستی شناسنامه دار شوند
لزوم ایجاد رشته محیط‌بانی در دانشکده‌های محیط زیست
تکثیر یوزپلنگ آسیایی با همکاری پژوهشگاه رویان
نخستین بافت ثبتی کشور،محصوردرمیان سیم‌های برق
تداوم بارش‌ها در غرب و شمال غرب کشور
خاک مازندران نمک خوار شده!
مهندسی رودخانه متولی ندارد
دستور آماده باش به امدادگران در غرب کشور
کاهش دمای ۱۶ استان در روزجمعه
اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده کرج - چالوس
گنبد قابوس روی آب بنا شده
تخریب مجدد خط انتقال آب به یزد
زنده گیری یک سر تمساح سرگردان درسیستان
بیش از هزار زمین‌لرزه در آبان‌ماه ثبت شد
رصد ماهواره‌ای جابه‌جایی پوسته زمین در زلزله ۲۱ آبان
دعا کنیم در تهران زلزله نیاید
آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور
در این مناطق منتظر برف باشید
آغاز عملیات باروری ابرها از دو هفته آینده
برف و باران در راه است
تصاویر عجیب از احترام به درخت در تهران
تحریم‌های آمریکا «سفر ایران» را ارزان کرد
کشتار دسته جمعی گرازها با سیم برق لخت
از پنج شنبه بارندگی های جدید در راه است
هوای پایتخت ناسالم شد
بیشتر
کد خبر: 68339 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۴ - 17:53
پس‌کرانه توسعه نیابد، چابهار از دور رقابت خارج می‌شود

پس‌کرانه توسعه نیابد، چابهار از دور رقابت خارج می‌شود

‌زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌های زیرساختی در چابهار موجب شده فرصت‌های طلایی این بندر در اختیار رقیبان منطقه‌ای که به گواه کارشناسان در حد و قواره چابهار نیستند، قرار گیرد.

قانون-  ‌زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌های زیرساختی در چابهار موجب شده فرصت‌های طلایی این بندر در اختیار رقیبان منطقه‌ای که به گواه کارشناسان در حد و قواره چابهار نیستند، قرار گیرد.

‌به گزارش قانون به نقل از ‌ایسنا، بر اساس اعلام سازمان ملل متحد چابهار یکی از 14 نقطه استراتژیک دنیا در حمل و نقل و ترانزیت است و از میان 3 شاهراه شمال- جنوب،بهترین مزیت ترانزیتی جهان را در منطقه داراست‌.

چابھار به لحاظ شرایط جغرافیایی و ژئوپلتیکی و قرار گرفتن در مبدا ورودی دریای عمان و اقیانوس ھند یکی از 10 بندر مھم جھان است و ویژگی خاص آن موجب شده،صاحبان نظران به این بندر لقب دروازه ملل را نسبت دهند چراکه چابهار بهترین و مطئمن ‌ترین مسیر برای  اتصال دو کانون جمعیتی جهان یعنی کشورهای حوزه اقیانوس هند با بیش از دو میلیاردنفر و کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا با بیش‌از 800 میلیون نفر جمعیت است‌.

چابهار آن قدر از نظر ملی و بین‌المللی اهمیت دارد که رییس جمهور به اتفاق مقامات 17 کشور جهان برای افتتاح بندر آن چندی پیش به چابهار آمدند.

چابهار ملت‌های منطقه را به هم متصل می‌کند

دکتر روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح توسعه بندر شهید بهشتی با بیان اینکه چابهار یک نقطه درخشان در منطقه است، گفته بود؛ امروز کشتی‌هایی با ظرفیت 100 هزار تنی می‌توانند در این بندر رفت و آمد کنند. ما به‌دنبال فازهای بعدی توسعه در این بندر و هم‌چنین اتصال بهتر این بندر به کشورهای منطقه از طریق جاده بهتر و ریل هستیم. ما باید جاده‌ای که بین زاهدان و چابهار وجود دارد را اصلاح و در نهایت به بزرگراه تبدیل کرده و باند دوم آن را احداث کنیم .

وی تاکید کرده بود که مسائل زیست‌محیطی در تکمیل فاز نخست پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار مورد توجه قرار گرفته و این موضوع جای تقدیر دارد.

حرکت لاک‌پشتی چابهار در پس توسعه همه جانبه رقبیان

هرچند چابهار ملی و فراملی در سال گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و بسیاری از فرصت‌های آن در اختیار بنادر رقیب قرار گرفته؛ بنادری که به گواه کارشناسان بین‌المللی در حد و قواره چابهار هم نیستند، اما مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید، بندر چابهار ظرفیت ترانزیت 50 میلیون تن بار در سال را دارد و از آنجایی که کشورهای آسیای میانه سالانه 160 میلیارد دلار مبادلات تجاری با کشورهای شرق آسیا و آفریقای جنوبی دارند که شامل 14 تا 15 میلیون تن حجم بار است، چابهار کوتاه‌ترین وبه صرفه‌ترین مسیر برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به دریاست.

محمد راستاد در گفت‌وگو با ایسنا ادامه می‌دهد: هم‌چنین بیش از 15میلیون تن کالای معدنی سالانه از ایران به چین صادر می‌شود و از  آنجایی که اکثر معادن در شرق کشور واقع هستند و سیستان و بلوچستان با توجه به شناسایی بیش از یک میلیارد تن ذخایر معدنی در خود رنگین کمان معادن کشور نام گرفته بنابراین بهترین وکوتاه‌ترین مسیر برای ترانزیت سنگ معدن به چین چابهار است.

ترانزیت و حمل این کالاهایی که مدیرعامل سازمان بنادر می‌گوید نیاز به جاده،ریل و زیرساخت دارد که چابهار هنوز هیچ کدام را ندارد و بنا به شواهد موجود به این زودی‌ها هم به این زیرساخت ها دسترسی پیدا نمی کند از راه آهن آن گرفته که 7سال است روی ریل بی‌پولی جلومی رود تا فرودگاه به اصطلاح بین المللی که هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده وجاده ای که به مراتب وضعیتی بدتر از ریل و هوا دارد .

چابهار درحالی سال‌هاست درجامی‌زند که 400 کیلومتر آن طرف‌تر از آن و در بندر رقیب یعنی گوادر پاکستان وضع انگار 50 سال جلوتر از چابهار است. منطقه آزاد صحار دیگر رقیب چابهار در بازه زمانی 10 ساله توانسته است 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب کند وبندر تازه تاسیس دوقم عمان نیز هر روز پیشرفت می‌کند.

توسعه چابهار تنها راه محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می‌گوید:تعلل در تکمیل زیر ساخت‌های بندری و پسکرانه‌ای در چابهار باعث از دست دادن فرصت طلایی بندر چابهار در جذب سهم تجارت دریایی کشور و کمک به گرایش تجار به 2 بندر صحار و گوادر خواهد شد .

بهروز آقایی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید:ایران تجربه این فرصت سوزی را در گذشته نیز دارد، چراکه فرصت بندر شهید رجایی در گذشته به بنادر جبل علی و فجیره(امارات متحده عربی) واگذار شده است .

به گفته آقایی رتبه اول ترانزیت، ترانشپ، بانکرینگ و کشتی‌های ورودی و لاینر در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را بنادر جبل علی، خورفکان و فجیره در امارات متحده عربی دارند و این درحالی است که این بنادر از نظر موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی قابل مقایسه با بندر چابهار نیستند؛ تمام فرصت‌هایی که الان دراختیار این بنادر قرارگرفته در نتیجه فرصت‌سوزی‌های گذشته چابهار و تعلل در اجرای پروژه‌های زیرساختی است.

شرایط نامناسب جاده‌های ترانزینی انتقال محموله گندم افغانستان را زمان‌بر کرده است

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان اگر به دنبال اجرایی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی که اصل آن مبتنی بر اقتصاد دریامحور است هستیم راهی جز توسعه بندر چابهار و افزایش سهم تجارت دریایی از راه این بندر نداریم .

آقایی چابهار را بندری بدون محدودیت وسوپاپ اطمینان دیگر بنادر کشور خواند و ادامه می‌دهد: تنها با توسعه بندر چابهار و زیرساخت‌های پسکرانه‌ای آن چهره کم بهره‌مندی از استان سیستان و بلوچستان زدوده می‌شود .

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نامناسب بودن راه‌های ترانزیتی چابهار می‌گوید: درحال حاظر بخش اول محموله یک میلیون تنی گندم اهدایی هند به افغانستان به میزان 110 هزار تن گندم درقالب حدود 4700 دستگاه کامیون کانتینردار از مسیر چابهار- میلک درحال انتقال به افغانستان است.

ایرانژاد می‌افزاید: هرچند پیش‌بینی می‌شود که این محموله 110 هزارتنی در مدت سه ماه به افغانستان منتقل شود، اما باتوجه به شرایط نامناسب و تک بانده بودن جاده‌های ترانزینی چابهار-میلک مدت زمان بیشتری برای انتقال این محموله لازم است.

به گفته نماینده مردم چابهار در مجلس، در شأن چابهاری با این میزان از اهمیت ملی و فراملی نیست که جاده‌هایی کم عرض، فاقد شانه و قدیمی با عمر بیش از 40 داشته باشد، درصورتی محورهای مواصلاتی و ترانزینی چابهار به دلیل وجود بندری با 8 میلیون تن ظرفیت دارای پرترافیک ترین راههای سیستان وبلوچستان هستند .

زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌های زیرساختی، رئیس دیوان محاسبات را چابهار کشاند

زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌های زیرساختی در چابهار و هم چنین عدم تخصیص بودجه‌های لازم به ‌آن‌ها پای دیوان محاسبات را هم به چابهار باز کرده است .

رئیس دیوان محاسبات چندی پیش در سفر به چابهار در گفت‌وگو با خبرنگاران می‌گوید: برای دیوان محاسبات که به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس وظیفه صیانت از بیت‌المال را دنبال می‌کند بسیار مهم بود تا در بازدیدی میدانی پیشرفت و کارآمدی پروژه‌ها در حوزه سواحل مکران را که مورد تاکید نظام است و اهمیتی برای ایران دارد، بررسی کنیم.

عادل آذر می‌افزاید: بازدید از پروژه‌های عمرانی سواحل مکران دید بسیار وسیعی را به ما که درچاچوب عملکرد حسابرسی فعالیت می‌کنیم می‌دهد؛ و متوجه شدیم هرچند توسعه سواحل مکران مورد تاکید نظام و شخص رهبری است و تاکنون اعتبارات بسیار خوبی برای آن درنظر گرفته شده و درقالب بودجه کشوری هم آمده اما عدد بسیار ناچیزی تخصیص یافته است .

رییس دیوان محاسبات تصریح می‌کند:متوسط تخصیص بودجه به طرح‌های راهبردی سواحل مکران با وجود اهمیت بسیار بالای این سواحل از متوسط تخصیص کشوری کمتر است و دیوان محاسبات به صورت جدی به این موضوع وارد می‌شود .

او اضافه می‌کند: هرچند شاید قدرت چانه‌زنی کارگزاران محلی برای تخصیص بودجه‌های لازم پایین بوده اما مشخص است سواحل راهبردی مکران با وجود اهمیت استراتژیک برای کشور در اولویت دستگاه‌های متولی در توسعه آن نبوده است.

به گفته آذر، گزارش حسابرسی بودجه‌ای و مشکلات تخصیصی طرح‌های سواحل مکران به زودی پس از جمع‌بندی بازدیدهای میدانی دیوان محاسبات به سران قوا و کمیسیون‌های اقتصاد، کشاورزی، برنامه و بودجه و عمران مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود .

اهمیت ملی و فراملی چابهار برکسی پوشیده نیست و بهتر است قبل از آن‌که چابهار در توسعه روزافزون بنادر اطراف جا بماند، دولت در سهم‌خواهی از تجارت دریایی تدبیر کند .

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.