انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
"پس از برخوردِ جسم سخت به سر" دوباره به روی صحنه می رود
خيز براي تصاحب فصل طلايي!
نامتناهی سازی ذهن در سینما
روايت سكانس هاي در بند!
آغاز ثبت آثار برای شرکت در نخستین جشنواره ملیِ هنرهای دیجیتال
رشد زیر سایه‌ حاشیه ها
ترکیب عشق و سینما با ذائقه شرقی
از فرمان قیصر تا فرمان جوجه فکلی
روایتی از سرگشتی انسانی
کله‌پاک‌کن سینما
وضعيت سيمرغ‌هاي جشنواره مشخص شد
نابودی درک و حضور زیبایی در اثر هنری
بلوغ کارگردانی
فقدان شخصیت داستانی
روزِ فیلم‌هایی که از جشنواره اعتبار می‌گیرند
ميركريمي با «قصر شيرين» به اوج بازگشت
رويارويي انعطاف و اغراق!
وامانده در فرم و مفهوم!
لزوم قانون‌گذاری و نظارت تعاملی در رسانه های مختلف
ديدار با يك ذهن جوان
خط بطلان بر يك گمان!
روز متظاهرانه‌های روشنفکری
صف کشی متـوسط‌ها و ضعیف‌ها
خراشِ فالش بر حنجره موسيقي!
رهایی با فرم‌گرایی
روایتگر زیبای یک فاجعه انسانی
از نگاه کیوریتور
انزواي ژانر وحشت بر پرده نقره اي!
انعكاس سيماي زنان در سيمرغ و سينما
«مردمی بودن» مهمترین ویژگی انقلاب است
آشوبِ ستاره‌هاي خاموش!
اميركبير، فرزند خلف اما ناکام رویاهای ضد استعماری
هنر در بودجه مهجور مانده است
6 ایرانی در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر ۲۰۱۸
طرح مجلس برای وزارت‌خانه‌اي كه متولي است ولي هنر ندارد!
پنجاه ميليون ايراني يك بار هم سينما نرفته اند
آلبوم هاي موسيقي درخواب زمستاني
انیماتوریست شرقی با نگاهی جهانی
هشت کتاب در مینای مهتاب
تقابل جهان دیروز و امروز
پرواز سیمرغ‌ها بر فراز آشیانه!
جدول کامل برنامه نمایش فیلم‌ها در جشنواره فجر
مهرمجوزهای ارشاد پای تئاتر جنجالی
جای خالی و یاد ماندگار
كوتاه آمدن مهدي يراحي در برابر ارشاد
گرته برداري از آمريكايي‌ها در صداوسيما
پیاده شده گان در ایستگاه سلینجر
سطرهاي كتاب در سكانس‌هاي سينما
پشت پرده يك ابطال!
زمان آن رسیده که چرخ صنعت تئاتر ایران به حرکت در آید
بیشتر
کد خبر: 72481 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - 17:00
کتاب «درام کودک با استعداد بودن و جست‌وجو برای خودِ واقعی» منتشر شد

صدای درونی کودک در بزرگسال

شاید ما چندان خاطرات پررنگی از دوران کودکی خود نداشته باشیم.

قانون- شاید ما چندان خاطرات پررنگی از دوران کودکی خود نداشته باشیم. غم ها، شادی ها یا گریه های کودکی مان، امروز دیگر چندان اهمیتی برای‌مان ندارند. در اکثر زندگینامه‌ها‌ نيز، نویسنده با توضیحاتی اندک، از دوران کودکی رد می‌شود. کتاب «درام کودک با استعداد بودن و جست‌وجو برای خودِ واقعی» نوشته «آلیس میلر» به ما نشان می‌دهد که دوران کودکی چگونه می‌تواند تاثیراتی عمیق بر روح و روان فرد بگذارد. او این تاثیرات را زنجیرهایی نامريی می‌داند که دست و پای شخص را می بندد و او خود شاید تا پایان عمر متوجه این زنجیرها نشود.

«آلیس میلر» از سال 1946، پس از پایان تحصیلاتش در رشته روان‌شناسی و فلسفه، در سویيس اقامت گزید و به مدت 20 سال به کار روانکاوی پرداخت. او تنها پس از روبه رو شدن با «کودک درون» خود از طریق نقاشی و شنیدن صدای کودک درونش بود که روانکاوی فرویدی را برای پاسخگویی به ترومای کودکی (روان زخم) ناکارآمد دانست و آن را کنار گذاشت و به کار تحقیق و نوشتن مشغول شد.

میلر، جزو معدود روان‌شناسانی بود که به شنیدن صدای درونی کودک در بزرگسال توجه نشان داد و ریشه اختلالات نوروز پیسکوز و روان‌تنی را ناشی از سوءرفتار والدین دانست. برخلاف نظریه فروید که (لیبیدو) و غریزه ویرانگر را در کودک، عامل اصلی تروما می‌دانست، میلر بدرفتاری با کودک و سرکوب احساسات او را دلیل اصلی اختلالات می‌دانست.

کودک که نمی تواند احساسات خود را بیان کند و نیاز به مهر دارد، برای به دست آوردن محبت والدین خواسته اساسی خود را سرکوب کرده و به‌گونه‌اي رفتار می‌کند که مطابق میل والدین باشد. سرکوب احساسات واقعی کودک به بروز افسردگی، بی‌بضاعتی عاطفی‌و ناهنجاری‌های رفتاری متعاقب آن منجر می‌شود.

میلر با مطالعه بیوگرافی افرادی نظیر هیتلر، استالین و سایرین به این نتیجه رسید که خشونت و بی مهری در کودکی به بازتولید چرخه خشونت در بزرگسالی و ادامه آن در نسل های متوالی منجر می‌شود. او واژه آموزش یا (پداگوژی) مسموم را برای توصیف آموزش خشن والدین استفاده کرد که شامل کتک زدن و تنبیه بدنی، تحقیر، بی‌اعتنایی و بی مهری می‌شود.

هیچ کودکی در بدو تولد بدذات و خبیث نبوده است و نحوه پرورش و خشونتی که در کودکی با آن روبه‌رو می شود او را ناهنجار و خشن بار می‌آورد. هیتلر و استالین نیز حاصل پداگوژی سیاه دوران خود بودند و بی مهری و عدم مدارایی را که در کودکی با آن مواجه شدند، بعدها در جامعه بازسازی کردند.

نویسنده در بخش مقدمه کتاب می نویسد:

«ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که تشویق می‌شویم تا رنج خود را جدی تلقی نکنیم و آن را بی ارزش بپنداریم یا حتی به آن بخندیم. مهم‌تر از آن، این طرز تلقی به عنوان فضیلت شناخته می‌شود و بسياري افراد، حتی خود من در گذشته، به‌دليل عدم حساسیت نسبت به سرنوشت خود و به‌ويژه‌نسبت به سرنوشت دیگران به عنوان کودک، احساس افتخار می‌کردیم. در کتاب‌هایم سعی کرده ام تا نشان دهم که چرا این اعتقاد مصیبت بار با چنین سرسختی ای حسن محسوب می‌شود و همچنین تلاش کرده‌ام تا شرایط فاجعه‌آمیزی را که سعی در پنهان کردن آن می‌شود، نشان دهم.

خوانندگان بسياری از کشورهای مختلف، بارها به من گفته اند که بعد از خواندن کتاب «درام کودک بودن» احساس آسودگی کرده و برای اولین بار در زندگی شان چیزی شبیه همدردی با کودک فراموش شده درون‌شان که زمانی مورد بدرفتاری قرار گرفته و آزار دیده بود، احساس کرده‌اند و اینکه اکنون بیشتر از قبل برای خود ارزش قایل هستند و بهتر می‌توانند نیازها و احساسات خود را تشخیص دهند».

کتاب از سه فصل با نام‌های «درام کودک حساس/با استعداد بودن و اختلال نارسیستی روانکاو» ، «افسردگی و احساس خودبزرگ بینی مرتبط با اختلال نارسیستی» و «دور باطل» تشکیل شده است.

دیباچه کتاب چنین آغاز می شود:

«ضرب المثلی قدیمی می گوید، اگر دیوانه‌ای سنگی را در آب بیندازد، 100 آدم عاقل نمی‌توانند آن را بیرون بیاورند. براساس این مثل، هوش در مقابل حماقت رنگ باخته است و نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ در حالی که اگر کودک خلاقی با این تصویرسازی سروکار داشته باشد، ممکن است بپرسد که دنیا پر از سنگ است، پس چرا 100 نفر عاقل این همه تلاش می کنند تا آن یک سنگ را از آب بیرون بیاورند؟ چرا آن‌ها اطراف خود را نگاه نمی کنند؟ در حالی که اگر خوب نگاه کنند، ممکن است گنج‌های تازه‌اي را پیدا کنند که تا به حال ندیده‌اند؛ چراکه بیهوده مشغول جست‌وجو در آب بوده‌اندو این درست همان موردی است که درباره کلمه نارسیسم وجود دارد».

نویسنده در فصل اول تلاش می کند تا خواننده را با دوره کودکی و بدرفتاری هاي این دوره که شخصیت فرد را شکل می دهد، آشنا کند. آلیس میلر در ابتدای این فصل می نویسد: «تجربه به ما می آموزد که تنها یک اسلحه با دوام در مبارزه با اختلالات روانی در اختیار ماست و آن کشف و پذیرش عاطفی-هیجانی و واقعیت فردو تاریخ منحصر به فرد کودکی ماست. پس آیا ممکن است به کمک روانکاوی، خود را از خطاهای حسی رها کنیم؟ تاریخ به ما نشان می دهد که این خطاهای حسی از همه جا سر در می آورند و همه زندگی ها به گونه ای از آن ها پر شده است زیرا حقیقت، اغلب غیرقابل تحمل است. با این حال حقیقت چنان ضروری است که افراد بسیاری بايد برای از دست دادن آن، بهای بسیار سنگینی را همراه با بیماری و اختلالات شدیدی پرداخت کنند. در واقع، ما در طی فرآیند طولانی روانکاوی سعی می کنیم حقیقت شخصی خود را بازیابیم».

او فصل اول را چنین ادامه می دهد: «آدم هایی هستند که به عنوان بهای کوچک ترین چیزهای زندگی‌شان، تمامیت وجود و سلسله اعصاب خود را می‌پردازند. این یک درد تکرار شونده دایمی است و زمانی می آید که آن‌ها از زجر کشیدن خسته می‌شوند...

آیا عشق مادر چیزی است که بيشتر آدم‌ها بايد به گونه ای متناقض نما به بهای گذشتن از زندگی خویش به دست آورند؟».

«درام کودک با استعداد بودن» با برگردان نیسان فروزین در تیراژ 500 نسخه و قیمت پشت جلد 15هزار تومان توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.

 

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.