انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
سرزمين
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بازارهای تاریخی شیراز ایمن نیست
مازندران با انتقال آب خزر دچار بحران می‌شود
گردشگرانِ شبانه مناطقِ ناامنِ تهران را امن می‌کنند
محوطه‌ی ساسانی «بازه‌هور» در خطر تخریب
تنش آبی همچنان پابرجاست
صدور 2000 مجوز شکار پرنده، علمی یا عشقی؟
یوز و پلنگ ایرانی در سراشیبی تند انقراض
چهارمین جاده زیبای جهان ٨٥ ساله شد
کلکسیون گردشگری ایران در قلب زاگرس
مرمت غیراصولی پاسگاه جزیره هرمز متوقف شد
ورود سامانه جدید بارشی از بعدازظهر امروز
قرارگرفتن شهر بندرعباس بر چشمه‌های لرزه‌زا
انتقال آب خزر در قوه مجریه مطرح شد
احتمال گسترش بیماری‌های ناشی از خاک در ایران
البرزی‌ها ماسک واجب شدند!
ثبت سالانه ۴ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در ایران
سرانجام نامعلوم ۶۲ پرونده تخریب باغات
فردا سامانه بارشی وارد کشور می‌شود
روزهای بی‌باران در انتظار کشور
هوای تهران فردا آلوده‌تر می‌شود
آلودگی شدید هوا پکن را فرا گرفت
کدام استان‌ها کم‌ترین بارش را داشته‌اند؟
در حوزه آب، رویکرد منسجمی در کشور وجود ندارد
فاصله ۷۵ کیلومتری زلزله امروز با تهران
رصد پوشش برف در کشور با تصاویر ماهواره‌ای
صنایع دستی شناسنامه دار شوند
لزوم ایجاد رشته محیط‌بانی در دانشکده‌های محیط زیست
تکثیر یوزپلنگ آسیایی با همکاری پژوهشگاه رویان
نخستین بافت ثبتی کشور،محصوردرمیان سیم‌های برق
تداوم بارش‌ها در غرب و شمال غرب کشور
خاک مازندران نمک خوار شده!
مهندسی رودخانه متولی ندارد
دستور آماده باش به امدادگران در غرب کشور
کاهش دمای ۱۶ استان در روزجمعه
اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده کرج - چالوس
گنبد قابوس روی آب بنا شده
تخریب مجدد خط انتقال آب به یزد
زنده گیری یک سر تمساح سرگردان درسیستان
بیش از هزار زمین‌لرزه در آبان‌ماه ثبت شد
رصد ماهواره‌ای جابه‌جایی پوسته زمین در زلزله ۲۱ آبان
دعا کنیم در تهران زلزله نیاید
آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور
در این مناطق منتظر برف باشید
آغاز عملیات باروری ابرها از دو هفته آینده
برف و باران در راه است
تصاویر عجیب از احترام به درخت در تهران
تحریم‌های آمریکا «سفر ایران» را ارزان کرد
کشتار دسته جمعی گرازها با سیم برق لخت
از پنج شنبه بارندگی های جدید در راه است
هوای پایتخت ناسالم شد
بیشتر
کد خبر: 73155 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - 21:50
تراژدي چناركشي
۴۱ درصد درخت‌هاي خيابان وليعصر(عج)نابود شده است

تراژدي چناركشي

وليعصر بلند‌ترين خيابان خاورميانه از بلنداي تاريخ پر فراز و نشيب تهران به‌سلامت عبور كرد تا به نسلي امانت سپرده شود كه در نابودي ميراث ملي خود شهره‌ آفاق هستند

قانون- وليعصر بلند‌ترين خيابان خاورميانه از بلنداي تاريخ پر فراز و نشيب تهران به‌سلامت عبور كرد تا به نسلي امانت سپرده شود كه در نابودي ميراث ملي خود شهره‌ آفاق هستند. آن زمان كه 60 هزار چنار در خيابان وليعصركاشته مي‌شد، هيچ‌گاه تصور آن نمي‌رفت 77 سال بعد تنها هفت هزار چنار در اين خيابان باقي بماند.

وليعصر تنها يك خيابان نيست بلكه يك محور تاريخي، فرهنگي و معنوي است. اين اهميت موجب شد در سال 91 خيابان وليعصر ثبت ملي شود؛ اين ثبت شامل تمامي جداره، آسفالت، پوسته خيابان و هزاران چنار آن است.

اما ثبت ملي وليعصر دردي از آن دوا نكرد و همچنان حال و روز چنارهاي ‌اين خيابان خوش نيست. پاي‌ آن‌ها نمك مي‌پاشند و با فاضلاب آبياري مي‌شوند، شب‌‌ها با اره به آن‌ها هجوم مي‌آورند و آن‌ها را قطع مي‌كنند و سرانجام روزها ،جلوي چشم هزاران رهگذر شهرداري به باقي‌مانده‌ تنه چنارها نيز رحم نمي‌كنند و آن را با پتك نابود مي‌كنند تا براي هميشه از صحنه خيابان وليعصر پاك شوند؛ گويا هيچ‌گاه در آن سمت خيابان چناري وجود نداشته است و تنها خاطره‌اي از آن‌ها در ذهن مردمان اين شهر باقي مانده است.

اما اين روزها رويكرد شهرداري نسبت به وليعصر و چنارهاي آن تغيير كرده و تصميم بر پايان تراژدي چناركشي در طولاني‌ترين خيابان خاورميانه دارد.

سامان سیار، مدیر گروه کانون ولیعصر شناسی (کاوش) در نشست تخصصی خیابان ولیعصر گفت: کانون ولیعصر شناسی (کاوش) با هدف تهیه طرح جامع خیابان ولیعصر بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات شکل گرفته است و امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.خیابان ولیعصر نه تنها اقشار مختلف مردم را به ‌يكديگر وصل كرده بلکه اقلیم نیمه بیابانی جنوب تهران را نیز به نقاط کوهپایه ای شمال تهران متصل می‌کند.

سیار ادامه داد: به بیانی دیگر، خیابان ولیعصر تمامی ملک های اقتصادی تهران را نیز به يكديگر متصل می‌کند. وی با بیان اینکه طرح جامعی که در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای تهران تهیه و اجرا شد، به نوعی منجر به آن شد که بخش‌هاي مختلف تهران به وسیله اتوبان‌ها از يكديگر جدا شوند، اظهار کرد: اما همچنان به واسطه خیابان ولیعصر می توان طول شمال و جنوب تهران را به صورت لاینفک طی کرد.  

مدیرگروه کاوش با یادآوری این موضوع که خیابان ولیعصر در ابتدا، تنها جاده ای برای اتصال دو کاخ مرمر و گلستان به يكديگر بود، خاطرنشان کرد: در ادامه، این خیابان به ایستگاه راه آهن سراسری متصل شد و از آن پس، به خیابانی برای عبور یا به نوعی به یکی از جاده های تفریحی مردم تبدیل شد.

سیار ادامه داد: پس از سال ۱۳۲۰ به علت برخورداری خیابان ولیعصر از قنات‌های متعدد، نقاط تفریحی همچون ونک و باغ های شمیران نیز در این منطقه شکل گرفت و این تغییر در حالی بود که این مسیر در ابتدا، تنها یک جاده اختصاصی بود و هیچ تصمیم گیری برای تبدیل آن به یک خیابان اصلی در تهران صورت نگرفته بود.

مدیرگروه کاوش با بیان اینکه در سال ۱۳۰۰، تهران شهری با وسعت چهار کیلومتر با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت بود، افزود: این ارقام در سال ۱۳۴۵ به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت با ۱۸۰ کیلومتر مربع مساحت و تراکم ۱۵ هزار نفر در هر یک کیلومتر رسید.

وی افزود: اما در همان سال ۱۳۴۵ نیز خانه های تهران به طور متوسط دو طبقه بود؛ در حالی‌که امروز خانه‌های تهران به طور متوسط پنج طبقه بوده و این موضوع بیانگر رشد دو و نیم برابری طبقات منازل مسکونی و رشد چهار برابری در سطح تهران است.

سیار با اعلام اینکه هم اکنون جمعیت تهران حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و گاهی با افزایش جمعیت شناور، به ۱۴ میلیون نفر نیز می رسد، اظهار کرد: بنابراین می توان نتیجه گرفت که سرانه اختصاصی واحدهای مسکونی در تهران کم شده است.

مدیرگروه کاوش با اشاره به این موضوع که در تهران بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون خانه مسکونی خالی وجود دارد، افزود: بر اساس آنچه در طرح جامع تهران اعلام شده، بیش از ۱۵درصد واحدهای مسکونی تهران خالی است.

سیار ادامه داد: اگرچه امروز میزان سطح تجاری تهران دو و نیم برابر میانگین جهانی است اما در حوزه خدمات فرهنگی، تهران با میانگین جهانی فاصله بسیاری داشته و در سطحی بسیار پایین تر از میانگین جهانی قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر موقعیت ارزشمند خیابان ولیعصر که به لحاظ محوری لاینقطع است، تصریح کرد: این موقعیت می تواند برای توسعه فرهنگی تهران مورد بهره‌برداری قرار گیرد زیرا در حالی که در تهران، ظرفیت‌های بسياری برای فضاهای مسکونی و تجاری ایجاد کردیم، با خلأ های فرهنگی بسیاری در این شهر مواجه هستیم.

مدیر گروه کاوش اشاره ای نيز به طرح پژوهشی انجام شده توسط این گروه بر درختان چنار خیابان ولیعصر داشت و گفت: در این پژوهش مشخص شد اگرچه تعداد کنونی درختان این خیابان، ۶ هزار و ۷۸۰ درخت چنار است اما به صورت حدسی، تعداد اولیه درختان چنار این خیابان ۱۶ هزار و ۲۱۶ بوده است.

سیار افزود: به طور تخمینی در حال حاضر تنها ۴۱درصد درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است که آن نيز دارای توزیعی یکسان نیست و به طور نمونه، گرچه در محدوده پارک وی تا تجریش حدود ۸۰ درصد درختان چنار ولیعصر باقی مانده اما در برخی نقاط و محدوده های این خیابان تنها حدود ۲۰ درصد از درختان چنار باقی مانده است.

وی با یادآوری این موضوع که یکی از عناصر و شاخص‌های فرهنگی تهران، پاتوق‌های قدیمی خیابان ولیعصر است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، گرچه در حال حاضر پهنه خیابان ولیعصر، تنها دو و نیم درصد مساحت تهران را تشکیل داده است اما ۱۴ درصد سینماها، هفت درصد موزه ها و ۱۴ درصد کافه ها در این خیابان قرار دارد.

مدیر گروه کاوش افزود: همچنین قرار گرفتن ۱۸درصد هتل های کشور و ۲۵ درصد هتل های تهران در خیابان ولیعصر ، بیانگر آن است که این خیابان، بار فرهنگی و توریستی تهران را به دوش می کشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد جداره خیابان ولیعصر، متروکه است، گفت: در تلاشیم با تقویت «پیاده» به معنای پیاده روی و استفاده از دوچرخه برای تردد و جابه جایی در شهر، زندگی جدید شهری در تهران را رقم بزنیم.

سیار با یادآوری جایگاه ۱۹۵ تهران از میان ۲۰۵شهر مورد بررسی در جهان به لحاظ اتلاف زمان افراد در ترافیک، خاطرنشان کرد: خیابان ولیعصر می تواند شروع پیاده محوری در تهران باشد زیرا اين خیابان تنها خیابانی است که در سراسر آن، شیب هم برای پیاده روی و هم برای عبور معلولان مناسب است.شیب معمول خیابان برای پیاده روی هفت درصد، برای دوچرخه پنج درصد و برای اتوبوس ۹.۸ درصد است و بر طبق برآوردهایی که سال های اخیر در خصوص قیمت یک دستگاه اتوبوس بی آر تی و یک دستگاه دوچرخه معمولی که قادر باشند در این شیب ها حرکت کنند، صورت گرفت، مشخص شد قیمت هر ۴۰۰دوچرخه برابر یک دستگاه اتوبوس بی آر تی است.مدیر گروه کاوش افزود: سوئد با حداکثر فاصله زمانی ۲۱دقیقه ای میان محل کار و خانه در جایگاه نخست شهرهای دنیا به لحاظ کمترین میزان اتلاف زمان افراد در ترافیک قرار دارد و البته این زمان در شهر لندن، حدود ۴۷دقیقه و در تهران حدود ۵۴ دقیقه است.

وی خاطرنشان کرد: گرچه سرعت ترافیک در تهران بسیار پایین است اما سایر آیتم های ترافیک همچون امنیت، در وضعیت و جایگاه خوبی قرار ندارند.

مدیر گروه کاوش یادآوری کرد: ترافیک تهران در اثر تراکم زیاد نبوده بلکه به علت حرکت زیاد است. فاصله خانه تا محل کار در تهران در سال 1345 حداکثر ۶ کیلومتر بود اما امروز به ۴۰ کیلومتر رسیده است. در نتیجه مجبور شدیم بزرگراه ایجاد کنیم و آن را دو طبقه بسازیم. در حال حاضر ۱۰ درصد خیابان ولیعصر رها شده ، یعنی زمینی درگذشته ساخته شده است اما امروز از آن استفاده نمی‌شود.

سیار با اشاره به ۱۰ ماموریت تعریف شده برای گروه کاوش به منظور ایجاد الگویی از یک زندگی شهری جدید در خیابان ولیعصر، گفت: تقویت و ایجاد فضای فرهنگی و تفریحی، ‌احیای فضاهای رها شده، تقویت و ایجاد فضاهای توریستی، احیای درختان، تقویت و تجهیز پیاده‌راه‌های موجود، احداث مجموعه‌های پارکینگ، احداث خط عبور دوچرخه، ایجاد خط مترو یا تراموا در خیابان ولیعصر، ایجاد تدریجی یک شبکه پیاده و دوچرخه در پهنه مرکز شهر با محوریت این خیابان می‌تواند در تعریف زندگی شهری در خیابان ولیعصر موثر باشد و البته در بررسی ها و پژوهش های صورت گرفته برای اجرای این ماموریت ها به این نتیجه رسیدیم که عمق خطوط مترو به نحوی است که نمی تواند تاثیری خاص بر درختان چنار این خیابان داشته‌باشد.

وی با ارائه آماری از حدود ۱۰ درصد خیابان ولیعصر که رها شده است، گفت: این میزان مربوط به فضاهایی است که پیش از این به شکل اداری، تجاری یا مسکونی مورد استفاده بوده اما در حال حاضر، استفاده ای از آن صورت نمی گیرد.

سیار اشاره ای نيز به روند معکوس اروپا از اواخر دهه ۹۰ میلادی برای بازگشت مردم به مراکز و نقاط کانونی شهر داشت و گفت: در حالی که در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی تلاش بسیاری برای سوق دادن مردم به سکونت در دهکده های اطراف شهرها صورت گرفته بود،با استدلال هایی همچون غیر قابل سکونت شدن شهرها به دلیل آلودگی‌های مختلف، از اواخر دهه ۹۰ میلادی این روند معکوس و شاهد بازگشت مردم به شهرها بودیم. اما متاسفانه در تهران همچنان شاهد سکونت مردم در محیط‌های پیرامونی یا دور از مرکز شهر هستیم که امیدواریم بتوانیم در این روند تغییر مثبتي ایجاد کنیم.

 

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.