انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شهرت‌طلبی و پشت کردن به جامعه!
نهاد آموزش و بیماری بی عدالتی
بلای توسعه سیمانی!
انتقاد پذیری، رکن اصلی رشد وتعالی در آموزش و پرورش
معیشت پرفشار کارگری
زن بلوچ؛ چهارمین بانوی روستایی برتر جهان
جزييات بدهي و ميراث 52 هزار میلیاردي قالیباف
اپيدمي كلاهبرداري پيامكي !
جزييات منتفي شدن فروش سربازي در سال 98
سونامی تحصیل‌کردگان بی سواد
تلاش براي «فلج نشدن» زندگي
آیناز کودک ربوده شده یا گم شده؟
خطر دخالت دیگران بر روابط
متهمِ طلبکار
اثر مستقیم فرار مالیاتی پزشکان بر بیکاری
دوره گشت ارشاد به سر آمده است
سپندارمذگان روز زن، زمین و مادر
رویکردهای نوین در توسعه پایدار شهری
از قاچاق تا ورود دام‌های مشكوك!
سرگرمی و کسب درآمد به قیمت آزار حیوانات
ازدواج با چه زناني معافيت سربازي در پي دارد؟!
حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان
جلسه هاشمی باحناچي درباره اعتبار خطوط ۶ و ۷ مترو
حکایت مصايب رسانه
دستفروشی؛ چالشي پايدار!
گامی دیگر برای مشارکت فرهنگیان
پیش بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
رسيدگي به جريمه‌هاي رانندگي در مراسم 22 بهمن
جزئیات لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸
برج ميلاد و تهدید جانی حدود ۲۲۳۶ نفر
شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز
رکود-تورمی و زنان سرپرست خانوار
عوارض شبهه‌ناك
لزوم عادت دادن بچه ها به رفتار خوب
باروتي در انتظار جرقه
۲۱۳ هزار نفر مقرری بیکاری می‌گیرند!
فیلترینگ، راه‌حلی است که جواب نمی دهد
تخم افکار خود را در کدام زمین می‌افشانید؟
اعتراض به پیمان‌کاری
واکاوی رابطه تلقین‌گرایی و مصرف گرایی
سفیدنمایی ازدواج‌های کدر!
بايد پزشكان را ملزم به نصب كارتخوان كنيم
مدیریت های «دلال پرور»
مردان، قربانیان خاموش تبعيض
ماموریت در درایت ، مدیریت در ظرافت
دوگانه بودن يا نبودن «سگ» !
عذرخواهی، یک توانمندی در زندگی
تبعیض مثبت به نفع زنان
تولید پریشانی با بیمه شخص ثالث
منتهی‌الیه سمت چپ
بیشتر
کد خبر: 75030 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱/۲۱ - 20:50
چرایی افزایش تلفات رانندگی در نوروز

چرایی افزایش تلفات رانندگی در نوروز

به هیچ وجه وقتی راه، خودرو و قوانین مناسب نداریم نباید پلیس را در تصادفات مقصر بدانیم....

قانونفرمانده اسبق پلیس راه کشور گفت: به هیچ وجه وقتی راه، خودرو و قوانین مناسب نداریم نباید پلیس را در تصادفات مقصر بدانیم. بهتر است برای ساماندهی حوزه تصادفات و تلفات، کمیسیون ایمنی راه‌ها منحل شود و نهادی بالادستی جای این کمیسیون را بگیرد.
                                                                                                    
به گزارش قانون به نقل از ميزان،  تصادف سید هادی هاشمی  در رابطه با چرایی افزایش تلفات رانندگی در نوروز امسال گفت: حمل و نقل و ترافیک و تصادفات موضوعی چند بخشی است که یک بخش آن مربوط به راه می‌شود که این موضوع دارای دو بخش کیفی و کمی است. متاسفانه میزان راهی که ما در کشور داریم حداقلی است و به راه ایمن به مقدار مورد نیاز حمل ونقل کشور احتیاج داریم.

هاشمی افزود: وجه دیگر ترافیک و تصادفات، خودرو ایمن است که باید دارای پایداری، فرمانپذیری، سازگاری با سرنشین مدنظر قرار گرفته و به راننده کمک کند که بتواند در هنگام بروز حادثه قدرت مانور داشته و در صورت بروز حادثه میزان آسیب را به حداقل برساند.

به گفته کارشناس ارشد ترافیک و تصادفات موضوع سوم داشتن قوانین و مقررات بازدارنده است که ارتکاب تخلف راننده را مهار کند. امروزه دیگر امکان کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده‌ها به صورت دستی امکان پذیر نیست و باید سیستم کنترلی هوشمند خودرو‌ها را در جاده کنترل کند.

فرمانده اسبق پلیس راه کشور با اشاره به عوامل نهفته در بروز تخلفات و تصادفات مرگبار گفت: شرایط اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی باعث می‌شود که گاهی رانندگان از قوانین و مقررات کوتاه آمده یا آن را کمرنگ ببینند. همچنین شرایط جسمی و روحی راننده در بروز تخلفات و حوادث تأثیر دارد چرا که راننده‌ای که مشروبات الکلی مصرف کرده، مواد مخدر کشیده یا دارای بیماری است نمی‌تواند هنگام رانندگی در شرایط عادی رانندگی کند.

وی با بیان اینکه برای تصادفات کمتر باید تنوع حمل و نقل افزایش یابد، تاکید کرد: باید ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی مناسب و فراگیر باشد تا مردم برای سفرهایشان قدرت انتخاب داشته باشند.

هاشمی در مورد نقش پلیس در افزایش تصادفات و تلفات خاطرنشان کرد: پلیس مسئولیت آنچنانی در تعداد تصادفات یا تلفات رانندگی ندارد چرا که در راه، قوانین و خودروسازی نقشی ندارد هنگامی که در کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب می‌شود که یکسری از تصادفات جزو آمار محسوب نشود یا برخی افراد در آمار کشته‌های تصادفات قرار نگیرند ارتباطی با پلیس ندارد. نیروی انتظامی باید حتی اگر در کوره راهی تصادفی رخ می‌دهد به شدت مدعی شود که چرا این تصادف رخ داده است.

کارشناس ارشد ترافیک و تصادفات افزود: پلیس از سالیان قبل روی رفتار رانندگان کار کرده و با تلاش بسیار نظارت‌ها را به خوبی انجام داده است. در زمستان، تابستان و بهار پلیس طرح‌های ویژه‌ای دارد و همیشه در جاده‌ها حضور دارد تا میزان تلفات کمتر شود. حال اگر آمار افزایش پیدا می‌کند پلیس هیچ نقشی در آن ندارد و باید عوامل این افزایش را در جای دیگر جستجو کنیم.

فرمانده اسبق پلیس راه کشور با بیان اینکه اگر آمار تصادفات و تلفات کم شد باید بسیار متعجب شویم نه افزایش آن، تاکید کرد: مردم می‌توانند قضاوت کنند که آیا راه و خودروی ایمن داریم و امداد و نجات ما عالی است. سیستم پزشکی ۵ دقیقه زمان طلایی دارد تا بتواند فرد را نجات دهد بعد از تصادفات، امداد و نجات باید از سوی امدادگران حرفه‌ای هلال احمر یا اورژانس انجام شود و برای این کارباید زمان رسیدن به حادثه را کاهش دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اگر حجم تصادف و تلفات بالا می‌رود آن را با افزایش حجم سفر یا تعداد زیاد خودرو مقایسه کنیم اشتباه محض است چرا که در ایام نوروز هم شاهد بودیم هموطنان راه کوتاه دو تا سه ساعته را ۱۲ ساعت در جاده‌ها ماندند.

هاشمی بیان کرد: به عنوان نمونه باید بگویم در آلمان به ازای هر 10 نفر، ۱۱ خودرو وجود دارد، اما تراکم راه آن‌ها ۲۸۰ است در حالی که تراکم راه در ایران ۵.۲ است. علاوه بر راه خشکی باید ریل با ایمنی جدید گسترش یابد تا محیط زیست هم آلوده نشود و مردم بتوانند هر وسیله نقلیه عمومی ایمنی را که می‌خواهند انتخاب کنند.

به گفته هاشمی پلیس تنها کنترل رفتار راننده را در اختیار دارد و کاهش تلفات اراده جمعی می‌خواهد.

فرمانده اسبق پلیس راه کشور خواستار انحلال کمیسیون ایمنی راه‌ها شد و گفت: به جای کمیسیون ایمنی راه که مصوباتش قانونی نیست و دستگاه‌ها هم آن را اجرا نمی‌کنند باید فکر راه اندازی شورای عالی با حضور و ریاست رئیس جمهور باشیم، کمیسیون ایمنی راه‌ها ۸۴ مصوبه دارد که یکی از آن‌ها تشکیل هر ۱۵ روز جلسه برای آنالیز حوادث و تصادفات است که اجرا نمی‌شود. به جرات می‌توان گفت سالی یک یا دو بار این کمیسیون تشکیل جلسه می‌دهد.

وی افزود: موردی دیگر که در این کمیسیون به تصویب رسیده، اما پشت گوش انداخته می‌شود استقرار پمپ‌های شرکت نفت در سطح شهر‌ها است تا در صورت وقوع حادثه برای خودرو‌های حامل مواد سوختی و خطرناک در کمترین زمان این مواد از خودروی حادثه دیده تخلیه شود، اما در حادثه واژگونی تریلی در آزاد راه کرج – قزوین مشاهده کردیم که 10 ساعت بعد پمپ به محل حادثه رسید.

هاشمی با بیان اینکه پلیس تنها یک مسئول کوچک در حوزه حمل و نقل و تصادفات است، تاکید کرد: پلیس راه با توجه به موضوعاتی که گفتم در کجای این قضیه قرار دارد که آن را مسئول بدانیم هیچ کس خودش را مسئول کامل نمی‌داند، اما پلیس همیشه با تمام وجود در آماده باش است تا هرچند اندک تلفات رانندگی را کاهش دهد.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.