انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شهرت‌طلبی و پشت کردن به جامعه!
نهاد آموزش و بیماری بی عدالتی
بلای توسعه سیمانی!
انتقاد پذیری، رکن اصلی رشد وتعالی در آموزش و پرورش
معیشت پرفشار کارگری
زن بلوچ؛ چهارمین بانوی روستایی برتر جهان
جزييات بدهي و ميراث 52 هزار میلیاردي قالیباف
اپيدمي كلاهبرداري پيامكي !
جزييات منتفي شدن فروش سربازي در سال 98
سونامی تحصیل‌کردگان بی سواد
تلاش براي «فلج نشدن» زندگي
آیناز کودک ربوده شده یا گم شده؟
خطر دخالت دیگران بر روابط
متهمِ طلبکار
اثر مستقیم فرار مالیاتی پزشکان بر بیکاری
دوره گشت ارشاد به سر آمده است
سپندارمذگان روز زن، زمین و مادر
رویکردهای نوین در توسعه پایدار شهری
از قاچاق تا ورود دام‌های مشكوك!
سرگرمی و کسب درآمد به قیمت آزار حیوانات
ازدواج با چه زناني معافيت سربازي در پي دارد؟!
حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان
جلسه هاشمی باحناچي درباره اعتبار خطوط ۶ و ۷ مترو
حکایت مصايب رسانه
دستفروشی؛ چالشي پايدار!
گامی دیگر برای مشارکت فرهنگیان
پیش بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
رسيدگي به جريمه‌هاي رانندگي در مراسم 22 بهمن
جزئیات لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸
برج ميلاد و تهدید جانی حدود ۲۲۳۶ نفر
شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز
رکود-تورمی و زنان سرپرست خانوار
عوارض شبهه‌ناك
لزوم عادت دادن بچه ها به رفتار خوب
باروتي در انتظار جرقه
۲۱۳ هزار نفر مقرری بیکاری می‌گیرند!
فیلترینگ، راه‌حلی است که جواب نمی دهد
تخم افکار خود را در کدام زمین می‌افشانید؟
اعتراض به پیمان‌کاری
واکاوی رابطه تلقین‌گرایی و مصرف گرایی
سفیدنمایی ازدواج‌های کدر!
بايد پزشكان را ملزم به نصب كارتخوان كنيم
مدیریت های «دلال پرور»
مردان، قربانیان خاموش تبعيض
ماموریت در درایت ، مدیریت در ظرافت
دوگانه بودن يا نبودن «سگ» !
عذرخواهی، یک توانمندی در زندگی
تبعیض مثبت به نفع زنان
تولید پریشانی با بیمه شخص ثالث
منتهی‌الیه سمت چپ
بیشتر
کد خبر: 77603 | تاریخ : ۱۳۹۷/۲/۱۶ - 21:10
اعتراض، حاصل روز اول اجرای طرح جدید ترافیک
گزارش« قانون» از بلاتكليفي شهروندان در پايتخت

اعتراض، حاصل روز اول اجرای طرح جدید ترافیک

بالاخره طرح جدید ترافیک تهران با کش‌وقوس‌های فراوان از دیروز اجرایی شد و مطابق پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان، با مشکلات مختلف و عدیده ای نیز مواجه شد.

قانون-بالاخره طرح جدید ترافیک تهران با کش‌وقوس‌های فراوان از دیروز اجرایی شد و مطابق پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان، با مشکلات مختلف و عدیده ای نیز مواجه شد. بر اساس این طرح، نرخ های مربوط به عوارض ورود به محدوده مرکزی پایتخت چند برابر شد و به اسم مبارزه با «رانت»، مشکلات ترددی در تهیه مجوز ورود به محدوده مرکزی شهر با گنگی و ابهام های بسیار مواجه شد چرا که سیستم های نرم افزاری پیش بینی شده پاسخگوی نیاز مردم نبود و مسئولان ارشد مدیریت شهری نیز پاسخ روشنی در برابر سوالات پرشمار شهروندان نمی دادند. سایت ثبت نام طرح ترافیک به نشانی my.tehran.ir برای ساعات طولانی از دسترس خارج شد و همین موضوع سبب شد تا گروهی از شهروندان پشت خط دریافت مجوز باقی بمانند و برخی دیگر نیز دل را به دریا زدند و با ورود بدون مجوز به محدوده شهر، منتظر دریافت برگه جریمه از سوی پلیس باشند!

شکل جدید یک طرح

به گفته پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سهمیه طرح ترافیک در سال‌های گذشته ۱۲۹ هزار مورد بود که امسال به ۱۰۳ هزار طرح ترافیک کاهش یافته و سهمیه، سهمیه‌بگیران نهادها و دستگاه‌های اجرایی نیز تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و سهمیه همکاران ما در شهرداری نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز می توانند تا ساعت ۸:۳۰ از محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد خارج شوند و در هنگام برگشت نیز از ساعت ۱۷ به بعد، یعنی دو ساعت زودتر از پایان طرح ترافیک و زوج و فرد به سمت منزل حرکت کنند، البته این موضوع فقط یک‌بار ورود و خروج است. معاون شهردار تهران گفته بود که طرح قبلی ترافیک از حدود ۳۸ سال پیش تا کنون در حال اجراست، اما نتوانست مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را حل کند بنابراین لازم بود این طرح را تغییر دهیم! وی به برخی از مشکلات طرح ترافیک قبلی تهران اشاره و اضافه کرد: افراد،پول طرح ترافیک قبلی را باید یک باره و سالیانه می‌پرداختند و اگر در طول سال از آن طرح استفاده نمی‌کردند، ضرر می‌کردند بنابر این همه مایل بودند به طوردايم از این طرح استفاده کنند.در تهران حدود چهار میلیون خودرو داریم و به حدود ۱۲۰ هزار خودرو سهیمه طرح ترافیک سالانه می‌دادیم و برای بقیه خودروها حدود ۲۰ هزار سهیمه قرار داده بودیم و حدود پنج برابر هم پول بیشتری را می‌پرداختند.معاون شهردار تهران گفته بود که نهادها و سازمان‌هایی که سهمیه طرح ترافیک سالیانه داشتند، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پول می‌پرداختند، در حالی که مردم عادی در صورت استفاده هر روز از این طرح باید حدود ۱۲ میلیون تومان می‌پرداختند. در طرح جدید سهیمه‌ها را کاهش دادیم و طرح سالیانه را هم قطع کردیم و هر کس که می‌خواهد وارد طرح شود، روزانه باید عوارض آن را پرداخت کند. در طرح جدید برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند، ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

اعتراض وانت‌داران و آژانسی ها

یکی از گروه‌هایی که دیروز درنخستین روز از اجرای طرح جدید شهرداری با مشکلات زیادی مواجه شد، راننده های وانت بار و آژانس‌های حمل و نقلی بودند. آن‌ها که از قیمت های چند برابر شده تعرفه های طرح ترافیک بسیار گلایه داشتند، با حضور در تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر تهران مشکلات‌شان را علنی کردند تا شاید گرهی از مشکلات‌شان باز شود. این گروه از شهروندان، تعدیل سهمیه های موسسات اتومبیل کرایه را ناعادلانه خوانده و به جلوگیری‌كردن شهرداری از طرح تعویض پلاک وانت بارها اعتراض کردند.

گم شدن اسنپ و تپسی در شهر!

اما یکی از اتفاقات جالب نخستین روز از اجرای طرح ترافیک جدید، گم شدن خودروهای فعال در اپلیکیشن های حمل و نقلی بود و در ساعاتی از دیروز، اسنپ و تپسی به دلیل عدم دسترسی خودروهای‌شان به دریافت مجوز طرح ترافیک خدمات حمل و نقلی به شهروندان ارائه نکردند. این درحالی بود که با توجه به محدودیت ایجاد شده در تردد خودروها در مرکز شهر و افزایش ساعات طرح ترافیک، افزایش نرخ در خودروهای اپلیکیشن‌های حمل و نقلی نیز پیش آمد و در اولین روز از اجرای طرح جدید شهرداری، هزینه حمل و نقل شهروندان در شهر افزایش یافت. اتفاقی که به نظر می آید در روزهای آینده نیز تشدید شود و نرخ تردد شهروندان برای جابه‌جایی های روزانه از طریق آژانس‌های خودرو و اپلیکیشن های حمل و نقلی به طور محسوسی افزایش یابد.

سرگردانی خبرنگاران!

با آنکه مسئولان شهرداری تهران هفته گذشته بارها گفته بودند که تا پایان هفته، وضعیت سهمیه حداقلی به رسانه ها برای استفاده از مجوز طرح ترافیک مشخص می شود و خبرنگاران با دریافت پیامک، می توانند از روز شنبه وارد محدوده طرح ترافیک شود، اما این اتفاق به طور کامل نیفتاد. تا ساعات پایانی روز جمعه، درصد کمی از خبرنگاران متقاضی طرح ترافیک با پیامک مجوز طرح ترافیک مواجه شدند و اکثر آن‌ها، نه پیامکی از معاونت ترافیک شهرداری دریافت کردند و نه مسئولی در این معاونت پاسخگوی ابهامات و مشکلات‌شان بود.البته دیروز از سوی برخی خبرگزاری ها اعلام شد که خبرنگارانی که مجوز طرح ترافیک دریافت نکردند، می‌توانند به سامانه طرح my.tehran.ir مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند و البته باید مدارک خود را دوباره بازبینی و در سامانه بارگذاری کنند.این در شرایطی است که چندی قبل شورای شهر طی مصوبه‌ای اعلام کرد که بر اساس قوانین و چارچوب‌ها شهرداری باید به خبرنگارانی که خبرنگاربودن‌شان محرز است، آرم طرح ترافیک ارائه کند. شهرداری تهران ارسال 10 اثر در 6 ماه پایانی سال 96 یا تصویر بیمه‌نامه خبرنگاری به همراه یک برگ معرفی‌نامه از رسانه مربوطه را شرط احراز هویت خبرنگاران عنوان کرد و تا پیش از اینکه خبرنگاران مدارک خود را ارسال کنند، محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: تمامی خبرنگارانی که خبرنگار بودن‌شان محرز است آرم طرح ترافیک دریافت می‌کنند.بعد از چند روز شهرداری تهران از بین خبرنگارانی که آثار خود را ارسال کرده بودند، تعدادی از اسامی را لیست کرد و به رسانه‌ها فرستاد و از آن‌ها خواست تا از بین این افراد تعداد کمی را انتخاب کنند؛ چرا که سهمیه‌ها محدود است.بدین ترتیب تاکنون تعداد زیادی از خبرنگاران واقعی نتوانسته‌اند ‌آرم طرح ترافیک را دریافت کنند!

آغاز جریمه خودروها!

اکنون با اجرای طرح ترافیک جدید اما و اگرهای زیادی در خصوص میزان جریمه خودروهای فاقد مجوزی که وارد این محدوده می‌شوند نیز به ‌وجود آمده است. طبق محاسبه اعلامی شهرداری، این جریمه درنهایت ۶۳۲۰۰ تومان ولی براساس محاسبه پلیس، روزانه بیش از ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. به‌گفته سردار محمدرضا مهماندار، از دیروز تمام خودروهایی که بدون مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، وارد این محدوده می‌شوند، پیامک اخطار دریافت می‌کنند و باید بلافاصله برای ثبت‌نام در سایت تهران من و اخذ مجوز ورود به این محدوده اقدام کنند. بر اساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، طبق ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورت نداشتن مجوز ورود به طرح ترافیک ویژه سال 97 راننده‌هایی که وارد محدوده زوج و فرد و یا طرح ترافیک اصلی شوند یا در این محدوده‌ها تردد کنند به‌وسیله سیستم هوشمند و دوربین ترافیکی جریمه خواهند شد. جریمه طرح ترافیک سال 97 به‌ازای هر ساعت تردد در داخل طرح، مبلغی معادل با 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است.البته به‌نظر می‌رسد این جریمه اعلامی پلیس راهور که به‌ازای هر ساعت تردد، 20‌هزار تومان جریمه در سابقه خودرو ثبت می‌شود، همان‌طور که در سنوات قبلی اجرایی نشده، برای امسال هم قابلیت اجرایی نداشته باشد.

اعتراض رانندگان آژانس به طرح ترافیک چهار میلیونی

حسن خلیل آبادی/ از اعضای شورای شهر تهران

جمعی از رانندگان آژانس و اعضای اتحادیه آژانس‌داران ديروز در اعتراض به قیمت طرح ترافیک جدید مقابل شورای شهر تجمع کردند. اعتراض آن‌ها بیشتر به این به خاطر این بود که سال های گذشته طرح ترافیک را با قیمت 650هزار تومان می خریدند و حالا باید برای خرید آن چهار میلیون تومان پرداخت کنند. این در حالی است که تردد تاکسی‌های اینترنتی بازار آژانس‌ها را کساد کرده است. راننده های آژانس و اسنپ ديروز مقابل شورای شهر تجمع کرده بودند و اعتراض کردند.

علت اعتراض های‌شان هم این بود که به قیمت چهار میلیون تومانی خرید طرح ترافیک یک‌ساله‌شان اعتراض داشتند. اسنپ هنوز تحت لیسانس شهرداری نیست؛ یعنی اینکه مجوز کسب کار از اصناف ندارد و تنها یک اپلیکیشن است اما آژانس ها که پروانه دارند، هر سال به آن‌ها طرح ترافیک می‌دادند. ما با معاون حمل و نقل و ترافیک صحبت کرده ایم که چون شغل‌شان رانندگی است، به آن‌ها تخفیفی بدهند و رضایت‌شان را جلب کنند.

 

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.