انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بهترین دیدنی‌های شیراز
چرا باید بیمه مسافرتی بخریم؟
10 هتل نزدیک به فرودگاه بین المللی امام خمینی
شهرت‌طلبی و پشت کردن به جامعه!
نهاد آموزش و بیماری بی عدالتی
بلای توسعه سیمانی!
انتقاد پذیری، رکن اصلی رشد وتعالی در آموزش و پرورش
معیشت پرفشار کارگری
زن بلوچ؛ چهارمین بانوی روستایی برتر جهان
جزييات بدهي و ميراث 52 هزار میلیاردي قالیباف
اپيدمي كلاهبرداري پيامكي !
جزييات منتفي شدن فروش سربازي در سال 98
سونامی تحصیل‌کردگان بی سواد
تلاش براي «فلج نشدن» زندگي
آیناز کودک ربوده شده یا گم شده؟
خطر دخالت دیگران بر روابط
متهمِ طلبکار
اثر مستقیم فرار مالیاتی پزشکان بر بیکاری
دوره گشت ارشاد به سر آمده است
سپندارمذگان روز زن، زمین و مادر
رویکردهای نوین در توسعه پایدار شهری
از قاچاق تا ورود دام‌های مشكوك!
سرگرمی و کسب درآمد به قیمت آزار حیوانات
ازدواج با چه زناني معافيت سربازي در پي دارد؟!
حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان
جلسه هاشمی باحناچي درباره اعتبار خطوط ۶ و ۷ مترو
حکایت مصايب رسانه
دستفروشی؛ چالشي پايدار!
گامی دیگر برای مشارکت فرهنگیان
پیش بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
رسيدگي به جريمه‌هاي رانندگي در مراسم 22 بهمن
جزئیات لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸
برج ميلاد و تهدید جانی حدود ۲۲۳۶ نفر
شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز
رکود-تورمی و زنان سرپرست خانوار
عوارض شبهه‌ناك
لزوم عادت دادن بچه ها به رفتار خوب
باروتي در انتظار جرقه
۲۱۳ هزار نفر مقرری بیکاری می‌گیرند!
فیلترینگ، راه‌حلی است که جواب نمی دهد
تخم افکار خود را در کدام زمین می‌افشانید؟
اعتراض به پیمان‌کاری
واکاوی رابطه تلقین‌گرایی و مصرف گرایی
سفیدنمایی ازدواج‌های کدر!
بايد پزشكان را ملزم به نصب كارتخوان كنيم
مدیریت های «دلال پرور»
مردان، قربانیان خاموش تبعيض
ماموریت در درایت ، مدیریت در ظرافت
دوگانه بودن يا نبودن «سگ» !
عذرخواهی، یک توانمندی در زندگی
بیشتر
کد خبر: 79667 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۹ - 16:40
تجاوز جنسی نتیجه‌ی نگاه کمّی یا کیفی به آموزش؟

تجاوز جنسی نتیجه‌ی نگاه کمّی یا کیفی به آموزش؟

یک معلّم برای ورود و استخدام رسمی در سیستم آموزشی کشور،بايد فیلترهای گزینشی بسیاری را اعم از علمی، جسمی، عقیدتی و الخ از سر بگذراند...

قانون- بهزاد قوامی/معلم و فعال صنفی


متاسفانه وقوع حادثه‌ی تلخ تجاوز جنسی اخیر در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران در کنار کیفیت‌ پایین پروسه‌ی آموزش در این مدارس که دیروز نیز به شکل مصداقی از زبان دکتر رسول‌ عمادی، رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش‌وپرورش، در ارتباط با نتایج ضعیف امتحانات‌ نهایی در این مدارس از آن صحبت شد، نشان از این واقعیت تلخ دارد که نگاه مسئولان و کاربدستان ارشد نظام آموزشی کشور به مقوله‌ی آموزش صرفاً کمّی ست و نه کیفی.

 یک معلّم برای ورود و استخدام رسمی در سیستم آموزشی کشور،بايد فیلترهای گزینشی بسیاری را اعم از علمی، جسمی، عقیدتی و الخ از سر بگذراند تا در نهایت بتواند از نقطه‌نظر سیاست‌های حاکم بر این وزارتخانه بعنوان یک معلم کارآمد و آموزش یافته وارد این سیستم متمرکز بورکرات شود.

اما در نقطه‌ی مقابل مشاهده می‌کنیم فیلترهای سنگین و تنگ گزینشی برای افرادی که در مدارس غیرانتفاعی و در کسوت معلمی اقدام به فعالیت می‌نمایند، بسیار مُنعطفانه و حتی می‌توان ادعا کرد کاملاً تراوا و غیرمسئولانه برخورد می‌نمایند، بطوریکه حتی حداقل‌هایی که بايد بعنوان شاخص و معیار برای ورود به این حرفه در نظر گرفته شود، به طرز عجیبی محلی از اعراب ندارد!

مهمترین و کلیدی‌ترین دلیلی که می‌توان برای این برخورد دوگانه از آن صحبت نمود، نگاه‌ مصرفی و هزینه‌ای کاربدستان نظام به فرایند آموزش است.

وقتی صحبت‌های دست‌اندرکاران حاکمیتی اعم از وزیر، نمایندگان مجلس و دولتمردان را در ارتباط با هزینه‌هایی که یک معلم رسمی در قیاس با یک معلم غیررسمی می‌تواند برای سیستم آموزشی کشور ایجاد نماید، بررسی می‌کنیم، ملاحظه می‌کنیم که نگاه کمی به آموزش بر نگاه کیفی غالب است و همین مسئله پاشنه آشیلی برای وقوع اتفاقات ناخوشایندی مثل تجاوز جنسی اخیر است.

هزینه‌ی یک دانش‌آموز برای سیستم آموزشی کشور در مدارس رسمی چیزی حدود ۳ میلیون تومان و در مدارس غیرانتفاعی در حدود ۷۰۰ هزار تومان است. با توجه به این داده‌ رسمی می‌توان به خوبی استنباط کرد چرا علی‌رغم آنکه مدارس غیرانتفاعی نیز مطابق قانون جزو نهادهای حاکمیتی به شمار می‌آیند و طبیعتاً بايد قوانین حاکم بر مدارس دولتی نیز در مورد آنها و آموزش‌دهندگان در این مدارس حکمفرما باشد، اما عملاً بواسطه‌ی آنکه برای دولت نقش یک منبع درآمدزا را ایفاء می‌ كند، از سازوکارهای ستبر گزینشی برای استخدام نیرو مصون می‌مانند.

شوربختانه نگاه مصرفی و کمی کاربدستان نظام به فرایند آموزش در کنار سیاست‌های اقتصادی شبه نئولیبرالی، رفاقتی و رانتی دولت‌های حاکم بر نظام جمهوری اسلامی باعث شده که مدارس غیرانتفاعی صرفاً به بنگاه‌های اقتصادی مُبدل شوند که تنها کارکرد آنها صرفاً نمایش قانون کاریکاتوریزه شده آموزش‌عمومی است.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.