انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
خدمات ویژه برترین اپراتور ارتباطات ثابت کشور به اعضای خانه کارگر
اخلاق حرفه ای، گم‌شده مهندسی!
مجلس با «سهميه‌بندي بنزين» مخالفت كرد
حداقل دستمزد کارگران باید ۳ میلیون و ۷۵۹ باشد
وعده جذاب دولت براي خانه‌دار كردن پنج دهك جامعه
پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی برخي حقوق‌ها
مشاغل نجات‌بخش
بخش کشاورزی و ضعف رسانه‌ای
مزد بلاتكليف!
ركورد طلايي!
حفظ دارایی در گرو جلوگیری از زیان ساز بودن
سهام ؛ ارزش واقعی یا ذاتی؟
حاشیه ادامه‌دار چک‌ها
رئیس سازمان شیلات ایران برکنار شد
وزارت صادرات یا وزارت بازرگانی
فرصت های صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک
رانت اطلاعاتی، مفسده ای که جرم تلقی نمی‌شود
راه سوء‎استفاده واردکنندگان از ارز دولتی بسته شد
اشتغال چرمی!
تعيين تكليف برای پیش‌خریدها
سياسي كاري با دستمزد کارگران
بازار نفت در سه ماهه اول ۲۰۱۹ به تعادل می‌رسد
پاسخ به ماجراي ممانعت بانك‌مركزي از كاهش نرخ ارز
پیامک «یارانه شما قطع شد» جعلی است
هشدار نسبت به افزايش تحريم‌هاي آمريكا
سهم نفت در بودجه باید به صفر برسد
بودجه 98 مغایر با احکام برنامه ششم توسعه است
قیمت جهانی طلا کاهش یافت
بازار كساد طلاي سياه
فشارهای کمرشکن، حقوق‌های اندک!
لزوم راه‌اندازي ديپلماسي هوانوردي
سامانه‌های "سرکاری" سازمان تامین اجتماعی و سردرگمي مردم!
معرفي مقصر اصلي وجود تورم
سالانه حدود ۸۰۰ هزار زوج جوان به مسکن جدید نیاز دارند
اقدامی بیات
بحران گوشت‌هاي سلطنتي!
جهنم اجاره ‌نشینی
قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۸ افزایش نمی‌یابد
كارگران زير ضرب زندگي
وعده‌اي كه وابسته به كمك دولت است
پيشتازي گازي ايران
بازار بي تحرك مسكن
پروازهاي نجومي!
طرح سهمیه‌بندی بنزین مردم را فقیر می‌کند
هشدار يك نماينده مجلس درباره آينده ناخوشايند خودروسازي
ارزش پول ملی یک سوم کاهش یافته است
طلا به بالای ۱۳۰۰ دلار صعود خواهد کرد
خبرهای خوبی بانك مركزي درباره کسب وکارهای نوپا
وام 25 ميليوني به دانشجويان صنعتي شريف
تزريق نجومي به صنعت خودرو
بیشتر
کد خبر: 79864 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۱۲ - 11:55
جزئیات سوال خودرویی مجلس از وزیر اقتصاد

جزئیات سوال خودرویی مجلس از وزیر اقتصاد

ماجرای عدم پرداخت عوارض گمرکی طی سال‌های متمادی از سوی برخی تولیدکنندگانی که خودرو مونتاژ می‌کنند، پای وزیر اقتصاد را برای پاسخ به سوال به مجلس باز کرده است.

قانون- ماجرای عدم پرداخت عوارض گمرکی طی سال‌های متمادی از سوی برخی تولیدکنندگانی که خودرو مونتاژ می‌کنند، پای وزیر اقتصاد را برای پاسخ به سوال به مجلس باز کرده است.

به گزارش قانون به نقل از مهر، ماجرای عدم پرداخت عوارض گمرکی طی سال‌های متمادی از سوی برخی تولیدکنندگانی که خودرو مونتاژ می‌کنند، پای وزیر اقتصاد را برای پاسخ به سوال به مجلس باز کرده است. آن هم برای خودروسازانی که سالهای متمادی عوارض گمرکی نمی‌دادند. نمایندگان مجلس با طرح سوالی از مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به دلیل عدم دریافت عوارض گمرکی خودروها و قطعات منفصله خودرو(CKD) طی سال‌های متمادی از برخی تولیدکنندگانی که خودرو تولید و همچنین وارد می‌کنند، خواستار ارایه توضیحات شفاف در این رابطه از وی شده‌اند.

حال این مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی است که باید بابت عدم پرداخت عوارض و حقوق گمرکی که طی سال‌های متمادی از سوی خودروسازانی که اتفاقا واردات خودرو را هم انجام می‌دادند، به مجلس پاسخگو باشد.

واقعیت آن است که خروج غیرقانونی خودروها طی سنوات گذشته از گمرکات یکی از مباحثی است که امروز مساله‌ساز شده و مشخص نیست که گمرک، به چه دلیل از دریافت این عوارض قانونی آن هم از تعدادی واردکننده خودرو، سر باز زده است.

حال این نمایندگان مجلس هستند که با طرح سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار ارایه توضیحات شفاف در این رابطه شده و اصرار دارند تا این موضوع با توضیحات وزیر برایش شفاف شود. هر چه باشد، پای صدها میلیارد تومان پول در میان است که مشخص نیست طی سالهای گذشته بر اساس چه مصوبه قانونی یا تبصره‌ای، به عنوان حقوق دولت پرداخت نشده است.

در متن سوال نمایندگان آمده است: به دلیل خروج غیرقانونی خودروها در سنوات گذشته از گمرک منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و گزارشاتی که به وزارت اطلاعات و دادستانی استان کرمان رسیده است، به تازگی شرکت‌های خودروسازی همچون کرمان موتور، مدیران خودرو، کارمانیا، خودروسازان بم و راین خودرو، بابت عوارض گمرکی پرداخت نشده در سنوات قبلی مبلغ حدود چند صد میلیارد تومان در فواصل ماههای مرداد تا دی سال 96 به گمرک منطقه پرداخت کرده اند که سوالات زیر پیرامون این موضوع طرح شده است:

آیا فرآیند مدون و قابل کنترلی برای دریافت عوارض خودروهای خروجی از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم وجود دارد؟

گمرک چگونه بر انجام صحیح تشریفات گمرکی در خروج کالا و قطعات منفصله و خودرو نظارت و کنترل دارد؟

آمار خروج غیرقانونی و خروج بدون تشریفات خودرو از سوی شرکتها و خودروسازان منطقه از ابتدای تاسیس منطقه چگونه بوده است؟

مبالغ دریافت شده در بین ماههای مرداد تا دی 96 بابت عوارض گمرکی خروج خودرو توسط شرکتهای منطقه بابت خودروهای جدیدالترخیص بوده است یا مربوط به سنوات گذشته است؟

این سوالات که در تاریخ 6 خردادماه سال جاری از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است، البته ابعاد دیگری را هم مطرح می‌کند، از جمله آن که اگر مبالغ یادشده یا بخشی از آن مربوط به سنوات گذشته است، پس چرا تاکنون پرداخت نشده است یا اصولا، نحوه محاسبه یا تعیین مبالغ برای سنوات گذشته چه بوده است؟

نمایندگان البته این سوالها را هم از وزیر اقتصاد طرح کرده اند که آیا موارد فوق نیازمند اخذ مصوبه و رعایت تشریفات از مراجع بالاتر بوده است که در این صورت وزارت اقتصاد باید مستندات لازم را ارایه دهد.

البته اکنون مجلس این تضمین را از وزارت اقتصاد می‌خواهد که اگر خطاهای مشابه در آینده اتفاق بیفتد، چه سرنوشتی را می توان انتظار کشید.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر اقتصاد در گزارشی که به مجلس ارایه می‌دهد، خبر از تشکیل پرونده‌ای در مراجع قضایی و دادگاههای مربوط به رسیدگی به شکایات و تخلفات کارمندان دولت و همچنین خودروسازان متخلف می دهد یا خیر و اصولا چه تضمینی وجود دارد که اتفاقات مشابه در خصوص سایر کالاها و اقلام ورودی به کشور رخ ندهد؟ این ها سوالاتی است که مسعود کرباسیان، باید به آنها در مجلس پاسخ دهد.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.