انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
جزئیات طرح جدید مجلس برای حذف کنکور
سیر صعودی افزایش بدهی دانشگاه ها متوقف شود
مرگ ۳ کودک یک خانواده با دلایل نامعلوم
وضعیت اقلام مصرفی پزشکی در بیمارستان‌ها
سازمان مبارزه با جرائم اطفال تشکیل شود
اقدامات سازمان حج برای جلوگیری از بازار سیاه
وزیر بهداشت از فیزیوتراپیست ها عذرخواهی کند
دانش آموز سفیر حمایت از کالای ایرانی باشند
برای تعطیلات زمستانی به جمع بندی نرسیده‌ایم
علت شلوغی داروخانه‌های دولتی
بانوان دستفروش چشم انتظار ساماندهی در قالب تعاونی
روند «استخدام معلولان» تغییر کرد
قانون منع به کارگیری بازنشستگان را اجرا می کنیم
نمی‌توان دور مدرسه حصار کشیدکه آسیبها واردنشوند
تهیه ظروف پلاستیکی با ماده سمی و شیمیایی
انتقاد زنان ازدستورالعمل ترویج زایمان طبیعی
استان هايي كه بیشترین رشوه رادریافت کرده اند!
هشدار درباره مصرف نوشیدنی های الکلی
اعلام نرخ جدید تاکسیهای درون شهری و آژانش تلفنی
ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت
چگونگی اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان
فروش کبابی اندام حرام گوسفند!
«خودروهای لوکس متخلف» تحت‌نظر پلیس هستند
افشاني هم مثل نجفي پيگير باشد
در رابطه با وضعیت شهردار، منتظر نظر وزیر کشوریم
ترخیص 27 مجروح حمله تروریستی
وزیر علوم به دستور افراد دیگری عمل می کند
ترافیک سنگین در بزرگراههای تهران
مکمل های تقلبی در عضلات جوانان
وام ۵۰ میلیونی دانش‌آموزی با چه ساز و کاری تعلق می‌گیرد؟
ضرورت حمایت از دانش‌آموزان افاغنه
پذیرش ۱۶۴ دختر فراری ۱۱ تا ۱۶ ساله در تهران
ورود «اضافه تدریس» معلمان به احکام حقوقی
لنز تماسی عامل یک نوع عفونت چشمی خطرناک
رابطه متقابل کمال‌جویی و سقوط در تک فرزندان
دليل سرطاني شدن چشم و تیروئید
کمتر از ۵۰ درصد ارز دارو را داده اند
اعزام رئیس سازمان اورژانس کشور به اهواز
2 نفراز پرسنل صدا و سیمای خوزستان مجروح شدند
دانشگاه آزاد قانونمند عمل نکرد
پاکسازی اطراف مدارس و دانشگاه‌ها ازخرده فروشان
برگزاری مرحله دوم جشن عاطفه‌هادر مدارس؛۱۱ مهرم
دستور وزیر بهداشت برای درمان مصدومان حمله اهواز
مشارکتهای مردمی یا اجباریِ كارگران به مدارس
ساعت ها را یک ساعت به عقب بکشید
بهبودیافتگان طلوع بی‌نشان‌ها از «معجزه تاسوعا» گفتند
پیشنهاد نمایندگان برای تعطیلی روز زن
شناور شدن ساعات کاری کارمندان در دو هفته اول مهرماه
ساعت حرکت قطارها و اتوبوس‌ها تغییر نمی‌کند
علت اصلی خالی بودن کلاس‎های اول مهر از معلم
بیشتر
کد خبر: 82175 | تاریخ : ۱۳۹۷/۴/۱۳ - 09:25
آزادراهی برای پولدارها!

آزادراهی برای پولدارها!

افزایش عوارض در آزادراه ۱۷ کیلومتری تهران-پردیس سبب شده تا رانندگان استفاده از محور قدیمی و کم‌عرض جاجرود را به تردد در آزادراه ترجیح دهند.

قانون-آزادراه ۱۷ کیلومتری تهران- پردیس به عنوان یکی از گران ترین عوارضی های آزادراه کشور را به خود اختصاص داده است، اما در سال جاری نرخ عوارض این آزادراه از ۳۵۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته تا رشد ۲۸ درصدی را تجربه کند.

به گزارش قانون به نقل از مهر، افزایش هزار تومانی نرخ عوارض این آزادراه سبب شده تا به گفته شاهدان عینی تنها نیمی از خودروهای عبوری، این آزادراه را به عنوان مسیر تردد خود انتخاب کنند و مسیرهای جایگزین را برای عبور خود به پرداخت ۴۵۰۰ تومان برای ۱۷ کیلومتر از مسیر ترجیح دهند.

گلایه های مردمی به خصوص گلایه شهروندان پردیس، که مجبورند برای تردد به تهران هر روز این عوارض «سرسام آور» را پرداخت کنند، باعث شده تا بسیاری از مسئولان محلی، استانی و کشوری پیگیر تعدیل افزایش نرخ عوارضی آزادراه باشند و یکی از موضوعات مطرح شده در شورای اداری شهرستان پردیس همین افزایش نرخ عوارضی آزادراه باشد.

این امر در حالی است، که به گفته مدیرعامل آزادراه تهران- پردیس این افزایش قیمت را به دلیل عدم افزایش نرخ عوارض در یک سال و نیم گذشته می داند و می گوید: ادامه این آزادراه تا بعد از شهر آبعلی به طول ۱۲ کیلومتر، ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بخش خصوصی تنها در صورت کسب منافع در این زمینه اقدام می کند.

تردد در آزادراه خطر تصادف را کاهش می دهد

بسیاری از خودروها ترجیح می دهند، مسیر خود را به سوی جاده قدیم جاجرود منحرف کرده و از مسیر پر پیچ و خم خطرناک آن جاده عبور کنند، تا این که مجبور به پرداخت ۴۵۰۰ تومان عوارض آزادراه نباشند.

رییس پلیس راه شرق استان تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تردد از جاده قدیم جاجرود به عنوان مسیر جایگزین آزادراه تهران- پردیس بسیار خطرناک تر است و درصد تصادفات در این مسیر بیش از آزادراه برآورد می شود.

سرهنگ سیاوش محبی ضمن ادامه داد: عرض جاده قدیم جاجرود به مراتب کم تر از آزادراه است و به هیچ وجه تردد از این مسیر را توصیه نمی کنیم.

وی در پاسخ به سوال که آیا پلیس توصیه ای در خصوص تعدیل نرخ عوارض آزادراه تهران- پردیس به مسئولین آزادراه داشته است، یا خیر، گفت: ما همواره نرخ تصادفات را اعلام می کنیم، ولی مسئولین آزادراه اعلام می کنند، که تعیین نرخ بر عهده آن ها نیست و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص تصمیم می گیرد.

آزادراه فقط برای پول دارهای تهرانی کاربرد دارد

یکی از شهروندان پردیس که برای حضور در محل کار خود باید روزی ۲ بار از این مسیر عبور کند، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چشم انتظاری های زیادی برای احداث این آزادراه کشیدیم و بسیاری از مسئولان آمدند و رفتند، تا این آزادراه احداث شد، اما عملا کاربردی برای ما ندارد و تنها پولدارهای تهرانی برای مسافرت به شمال و تفرجگاه ها از این آزادراه استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: عبور از مسیرهای جایگزین آزادراه هم زمان رسیدن به محل کارمان را افزایش می دهد و هم خطر تصادف دارد، بارها از مسئولین برای این موضوع راه چاره خواستیم، اما اقدامی ندیدیم.

عضو شورای عالی استان ها، که یکی از منتقدان جدی افزایش نرخ عوارض آزادراه ها است، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که در خصوص کاهش قیمت عوارضی آزادراه تهران- پردیس چه اقدامی انجام داده اید، گفت: چندی پیش در شورای اداری شهرستان پردیس بحث کاهش عوارض آزاد راه را به عنوان نماینده مردم و بر حسب وظیفه مطرح کردم، که در پی آن یک فرجه یک هفته ای به مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- پردیس جهت کاهش قیمت و رفع مشکل داده شد.

دولت برای حل مشکل عوارض آزادراه یارانه به بخش خصوصی بدهد

محمد قانبیلی ادامه داد: اما در این بازه زمانی عملا اقدامی از طرف شرکت آزادراه تهران- پردیس صورت نگرفته است، بنابراین برای توقف نامه وزارت راه مبنی بر افزایش قیمت عوارضی آزادراه شکوائیه ای تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارجاع دادم، که متعاقبا نتیجه را اعلام خواهم کرد.

وی در پاسخ به این که چرا برای شهروندان شهرستان پردیس تمهیداتی جهت استفاده رایگان و ارزان قیمت از آزادراه در نظر گرفته نمی شود، افزود: باید در این خصوص رایزنی صورت بگیرد و این امر به نوعی که مردم ضرر نکنند، محقق شود.

وی اظهار داشت : چندین با با وزارت راه در این خصوص رایزنی داشته ام ولی متاسفانه تفکرات مسئولان وزارت راه در خصوص کاهش عوارضی آزاد را ه تهران- پردیس، تفکر خوبی نیست و بارها گفته ام اگر قیمت ها را کاهش دهید میزان تردد از آزادراه افزایش می یابد، بنابراین باعث در آمدزایی بیشتر این محور جهت تامین هزینه‌های نگهداری، بازسازی و غیره برای آزاد راه خواهد بود، که مسئولان ذی ربط باز هم بهانه افزایش استهلاک آزاد راه را برای عدم توجه به معضلات جاری پیش می کشند.

قانبیلی با ابراز تاسف از ذهنیت مسئولان مربوطه اذعان داشت: متاسفانه آزاد راه تهران- پردیس جزو گران ترین آزاد راه های کشور با توجه به مسافت ۱۷ کیلومتری است، که مسئولان وزارت راه در این خصوص از حربه ای به نام بخش خصوصی برای افزایش قیمت‌ها استفاده می کنند.

عضو شورای عالی استان ها گفت: در واقع تنها بخش کوچکی از پروسه ساخت آزاد راه مربوط به بخش خصوصی است و بخش بیشتری از این آزاد راه را یکی از بانک های دولتی، شرکت عمران، وزارت راه و در صدی هم شهرداری پردیس سهامدار است.

وی خاطر نشان کرد: اگر سرمایه گذار آزاد راه شخصی است، دولت برای حل مشکل مردم می تواند یارانه به بخش خصوصی بدهد.

پیگیری های ۳ ساله پاسخی نداشته است

فرماندار پردیس نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ما ۳ سال است، که به این نرخ ها اعتراض داریم، از طریق نماینده های مجلس شورای اسلامی، استانداری تهران و روش های مختلف استفاده کردیم، اما جواب نگرفتیم، مسئولین آزادراه معتقدند که آزادراه متعلق به بخش خصوصی است و چاره ای جز تامین منفعت این بخش وجود ندارد.

مرتضی حیدری که ۲۶ اردیبهشت ۹۷ برای تعیین تکلیف و تعدیل نرخ آزادراه تهران- پردیس مهلت یک ماهه تعیین کرده بود، ادامه داد: مسئولین آزادراه توجیه می کنند، که سال ۹۶ نرخ عوارض را اضافه نکردیم و سال ۹۷ همان ۱۰ الی ۱۲ سال افزایش نرخ داشتیم، چرا که این افزایش نرخ متعلق به ۲ سال است و ما برخلاف گفته های وزیر راه نیز عمل نکردیم.

وی با بیان این که مردم از این وضعیت نارضایتی دارند، گفت: ما هر کاری در توانمان بود، انجام دادیم، نمایندگان مجلس نیز هر کاری توانستند، کردند، اما به نتیجه نرسیدیم.

افزایش نرخ آزادراه تهران- پردیس سبب شده که رانندگان تمایل چندانی برای تردد در این محور نداشته باشند و این اتفاق سبب کاهش کارآیی آزادراه و دور شدن از اصل هدف احداث آن می شود.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.