انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
اميركبير، فرزند خلف اما ناکام رویاهای ضد استعماری
هنر در بودجه مهجور مانده است
6 ایرانی در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر ۲۰۱۸
طرح مجلس برای وزارت‌خانه‌اي كه متولي است ولي هنر ندارد!
پنجاه ميليون ايراني يك بار هم سينما نرفته اند
آلبوم هاي موسيقي درخواب زمستاني
انیماتوریست شرقی با نگاهی جهانی
هشت کتاب در مینای مهتاب
تقابل جهان دیروز و امروز
پرواز سیمرغ‌ها بر فراز آشیانه!
جدول کامل برنامه نمایش فیلم‌ها در جشنواره فجر
مهرمجوزهای ارشاد پای تئاتر جنجالی
جای خالی و یاد ماندگار
كوتاه آمدن مهدي يراحي در برابر ارشاد
گرته برداري از آمريكايي‌ها در صداوسيما
پیاده شده گان در ایستگاه سلینجر
سطرهاي كتاب در سكانس‌هاي سينما
پشت پرده يك ابطال!
زمان آن رسیده که چرخ صنعت تئاتر ایران به حرکت در آید
پخش رابطه جنسي از صداوسيما
درگذشت صدابردار سينما
معضل سينماي قجري!
ترسیم جهان خیالی در پی کشف حقیقت
سرزمين بيضايي،سرزمين پهناور سينماست!
روشنفکر فصل های سخت
و اینک جولان مرگ بر سریر پادشاه
جای خالی نویسنده
نویسنده « روزنامه قانون» نامزد بهترین بخش نقد نویسی در تئاتر شد
قهرمان های از تاریخ گذشته
شرحی بر یک بازگشت
جزئیات ثبت یلدا در فهرست میراث جهان
اين كتاب نمونه سرگرداني نويسندگان در اداره ارشاد است
وقتي عكس ها، صداي خيابان هاي تهران شدند!
واكنش نمايندگان به خودسري مهنازافشار
عزت‌الله ضرغامي محكوم شد
چرا حال رشيد‌پور بازهم خراب شد؟!
اعلام زمان و مکان مراسم تشییع پیکر احمدرضا دالوند
پروانه‌هاي رانت‌جو بر فرازِ سينما!
چرا همسر زيبابروفه از دنيا رفت؟!
استاد دانشگاه امام‌حسين(ع) رييس شبكه افق شد
مجید مجیدی از هندی‌ها جایزه گرفت +عکس
مجری اسکار ۲ روز پس از انتخاب مجبور به استعفا شد
نامزدهای گلدن گلوب سال ۲۰۱۹ اعلام شد
«چهارشنبه داستان» به رسمیت شناخته شد
هنر ما از خوشگل‌ها ضربه خورده است
به حرفه خودتان مشغول باشید
حکم انتصاب رییس جدید سازمان حج صادر شد
با ایفای نقش پلیس خشن ترموافقت نشد
انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما
از صدای پای ابتذال تا تبلور در رسانه رسمی
بیشتر
کد خبر: 82213 | تاریخ : ۱۳۹۷/۴/۱۳ - 16:14
اصالت بدلی

اصالت بدلی

در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آنچه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز به آبیاری و مراقبت دارد.

قانون-در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آنچه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز به آبیاری و مراقبت دارد.

به گزارش قانون، غزاله صداقت در نمایشگاهی با عنوان «ارث پدری» به جست‌وجوی«اصالت، فرهنگ و شکوه» در سرزمین پدری خود رفته‌است. سرزمین افسانه‌ها و قصه‌های پرشکوه و غرورآفرین اما هرچه بیشتر جسته کمتر یافته و آنجا که یافته‌است نیز تنها اثر آن به مثابه درخت خشکیده‌‌ای برجا مانده است که نشان از خشکسالی طولانی مدت دارد.

در این مجموعه عکس که در گالری آتبین به تماشا گذاشته شده، صداقت در جست‌وجوی رویای اصالت خود، دست به کشف و شهود در میانه «برجای‌مانده»‌هایی می‌زند که در درون خود هنوز ریشه‌های خشک اصالت را نگاه داشته‌اند. او به مکان‌های آشنا و غریبه‌ تاریخی ویران و رها شده‌ای می‌رود و در میان آن جست‌وجوی خود را شکل می‌دهد. آثار غزاله صداقت را می‌توان به همین جست‌وجو محدود کرد و رنگ نوستالژیک و غم‌گرفته آشنای آن را به مثابه خاطره‌ای مشترک در ذهن ثبت کرد، یا حتی استفاده از ترکیب‌بندی قرینه که شاید برخاسته از پیشینه تحصیلی او در رشته معماری باشد یا شاید مصداق علاقه او به فرهنگ ساختارگرای معماری ایرانی را لذتی بصری به شمار آورد. اما جمله‌ای از والتر بنیامین در ابتدای گزاره نمایشگاه او آمده‌است که به از بین رفتن اصالت و جایگزینی ابهام اشاره می‌کند. با دقت بیشتر در آثار صداقت حضور این ابهام خود را نشان می‌دهد. ابهامی که او در ادامه گزاره نمایشگاه از آن به عنوان یک معما نام می‌برد. همین معماست که برخی از آثار نمایشگاه را به طرز قابل توجهی بالاتر از بقیه قرار می‌دهد و برخی را به همان گروه تصاویر نوستالژیک افول می‌دهد. اما هرچند قصد صداقت برای عکاسی از لحظه‌قطعی تا نئوتوپوگرافی در نوسان است، موفقیت بیشتر در تصاویری حاصل شده که معما به صورت پرسشی از اصالت بدون قضاوت و مرثیه‌خوانی مطرح شده است. نمونه این نگاه را می‌توان در تصویری از یک حیاط با دیگی در سمت راست و یک مغازه از یاد رفته فرش‌فروشی دید، دوچرخه‌ای در محور میانی تصویر قرار گرفته که آن را به دو بخش دیگ و فرش به همراه دری به زیر زمین تقسیم می‌کند. در گوشه‌ای از سایه دیگ پای گربه‌ای پنهان شده که به نظر تنها نشانه حیات در تمام این فضا می‌آید؛ فضایی که حاوی نشانه‌های متعدد و مشخصی از سنت است که به واسطه دوچرخه به عنوان شی‌ای برای حرکت و جلو رفتن به دو نیم تقسيم شده‌است. واژه فرش با خط نستعلیق سفید روی شیشه مغازه‌ای خالی نیز همان ارجاع گربه را تکرار می‌کند، منتها به گذشته تعلق دارد و حیات آن از دست رفته‌است.

صداقت این فضای پیچیده و پر تحرک را در باقی آثار به این کیفیت ارائه نمی‌دهد اما در تصویر دیگری که با تکرار دایره‌ها اشباع شده، چرخ دستی‌های روی هم و قوطی‌های حلبی روغن نباتی که خالی و انباشته در گوشه‌ای هستند همگی در یک سوی دیواری قرار دارند که از پس آن آسمان دیده می‌شود اما در ورود به آسمان با چرخ‌دستی‌ها بسته شده است. این درهم تنیدگی‌های نشانه‌ای اشاره‌ای غیر مستقیم به اصالت از دست رفته و ابهام جانشین آن دارند، که مانند کارنامه فرهنگی سرزمین پدری او و ما جلوه می‌کند. اما عکاس دربرابر سازه‌های معماری ناخودآگاه سویه پرسش‌گر خود را کنار نهاده و در ترکیب‌بندی غرق شده‌است و بالعکس آنگاه که به زیبایی‌های تزيینی و اغراق‌آمیز شرقی می‌رسد، گزارش تصویری را بر زیبایی فرمال ارجحیت می‌بخشد و انسجام فردی و فکری عکاس در فرم تصاویر دیده نمی‌شود. به عبارتی او در معماری تصاویر زیبا و خالی و در تزيینات تصاویری خالی از زیبایی ارائه می‌دهد.

بنابراین غزاله صداقت در نمایشگاه خود با عنوان«ارث پدری» گاه متمرکز، گاه شیفته و گاه با حسرت به ردپای اصالت و شکوه فرهنگی که به دنبال آن است، می‌نگرد که گاهی آن را یافته و به چالش می‌کشد و گاهی نیز دربرابر آن گنگ باقی می‌ماند. غزاله صداقت دارای لیسانس معماری و فوق لیسانس مدیریت هنری است. او در این کارنما مجموعه‌ای از ۱۵ اثرعکاسی خود در ابعاد ۶۰*۴۰ سانتی متر را با چاپ CPrint  در گالری آتبین به تماشا گذاشته است

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.