انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
خدمات ویژه برترین اپراتور ارتباطات ثابت کشور به اعضای خانه کارگر
اخلاق حرفه ای، گم‌شده مهندسی!
مجلس با «سهميه‌بندي بنزين» مخالفت كرد
حداقل دستمزد کارگران باید ۳ میلیون و ۷۵۹ باشد
وعده جذاب دولت براي خانه‌دار كردن پنج دهك جامعه
پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی برخي حقوق‌ها
مشاغل نجات‌بخش
بخش کشاورزی و ضعف رسانه‌ای
مزد بلاتكليف!
ركورد طلايي!
حفظ دارایی در گرو جلوگیری از زیان ساز بودن
سهام ؛ ارزش واقعی یا ذاتی؟
حاشیه ادامه‌دار چک‌ها
رئیس سازمان شیلات ایران برکنار شد
وزارت صادرات یا وزارت بازرگانی
فرصت های صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک
رانت اطلاعاتی، مفسده ای که جرم تلقی نمی‌شود
راه سوء‎استفاده واردکنندگان از ارز دولتی بسته شد
اشتغال چرمی!
تعيين تكليف برای پیش‌خریدها
سياسي كاري با دستمزد کارگران
بازار نفت در سه ماهه اول ۲۰۱۹ به تعادل می‌رسد
پاسخ به ماجراي ممانعت بانك‌مركزي از كاهش نرخ ارز
پیامک «یارانه شما قطع شد» جعلی است
هشدار نسبت به افزايش تحريم‌هاي آمريكا
سهم نفت در بودجه باید به صفر برسد
بودجه 98 مغایر با احکام برنامه ششم توسعه است
قیمت جهانی طلا کاهش یافت
بازار كساد طلاي سياه
فشارهای کمرشکن، حقوق‌های اندک!
لزوم راه‌اندازي ديپلماسي هوانوردي
سامانه‌های "سرکاری" سازمان تامین اجتماعی و سردرگمي مردم!
معرفي مقصر اصلي وجود تورم
سالانه حدود ۸۰۰ هزار زوج جوان به مسکن جدید نیاز دارند
اقدامی بیات
بحران گوشت‌هاي سلطنتي!
جهنم اجاره ‌نشینی
قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۸ افزایش نمی‌یابد
كارگران زير ضرب زندگي
وعده‌اي كه وابسته به كمك دولت است
پيشتازي گازي ايران
بازار بي تحرك مسكن
پروازهاي نجومي!
طرح سهمیه‌بندی بنزین مردم را فقیر می‌کند
هشدار يك نماينده مجلس درباره آينده ناخوشايند خودروسازي
ارزش پول ملی یک سوم کاهش یافته است
طلا به بالای ۱۳۰۰ دلار صعود خواهد کرد
خبرهای خوبی بانك مركزي درباره کسب وکارهای نوپا
وام 25 ميليوني به دانشجويان صنعتي شريف
تزريق نجومي به صنعت خودرو
بیشتر
کد خبر: 82317 | تاریخ : ۱۳۹۷/۴/۱۵ - 11:27
تهدیدی که اوپک نادیده گرفت

تهدیدی که اوپک نادیده گرفت

زمانی که اخبار از مذاکرات هند و چین برای تشکیل کلوب خریداران نفت حکایت داشت...

قانون-زمانی که اخبار از مذاکرات هند و چین برای تشکیل کلوب خریداران نفت حکایت داشت، اوپک سرگرم برگزاری نشست رسمی خود برای بازنگری سیاست تولید بود اما شاید اکنون زمان آن رسیده که نسبت به این اتحاد خطرناک نگران شود.

به گزارش قانون به نقل از ایسنا، نشریه "تایمز ایندیا" پس از اینکه ماه گذشته مذاکرات رسمی میان هند و چین آغاز شد، به نقل از یک مقام هندی نوشت: زمان مناسب فرارسیده است. رونق تولید نفت و گاز آمریکا، اهرم بزرگتری در برابر اوپک می‌دهد.

این دو کشور در ۱۷ درصد از مصرف نفت جهان سهیم هستند و اگر قیمت‌های نفت در نتیجه اقدامات اوپک بالا بماند، از جمله اقتصادهایی خواهند بود که شدیدترین آسیب را متحمل می‌شوند.

بعلاوه این کشورها در تلاش برای محدود کردن نفوذ اوپک در بازار نفت جهانی ممکن است تنها نباشند. طبق گزارش بلومبرگ، اروپا و ژاپن که پیش از این رغبتی به پروژه های ضد اوپک نشان نمی‌دادند ممکن است به این کلوب ملحق شوند. دلیل تمایل آنها برای پیوستن به اتحاد ضد اوپک این است که برخلاف سیکل‌های قبلی قیمت نفت، اکنون گزینه‌هایی برای سوخت‌های فسیلی وجود دارد. برقی سازی عرصه‌ای است که ممکن است اوپک را با یک کارتل خریداران نفت مواجه کند.

هند، چین و اروپا همگی نام‌های بزرگی در بکارگیری خودروهای برقی هسند. ژاپن در تولید باطری پیشرو است. اگر این کشورها همفکری کنند، ممکن است بازارهای نفت را متلاطم کرده و اوپک را فلج کنند. البته این سناریویی است که به وقوع پیوستن آن بعید به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال در هند یک نظرسنجی نشان داده است که ۹۰ درصد از رانندگان هندی تمایل دارند از خودروهای برقی استفاده کنند البته به شرطی که دولت زیرساخت شارژ را فراهم کرده، مالیات جاده‌ها را کاهش و یارانه ها را افزایش دهد. یک نظرسنجی دیگر، قیمت و مسافت پیمودنی خودروهای برقی را مانع بکارگیری گسترده آنها شناخته است. به دلیل این تغییرات دهلی نو اخیرا هدف بلندپروازانه درباره استفاده از خودروهای برقی را اصلاح کرده است.

چین نیز به نوبه خود در بکارگیری خودروهای برقی پیشرو است. این کشور بیش از ۵۰ درصد فروش جهانی خودروهای برقی در سال گذشته را به خود اختصاص داد با این حال این امر به مدد یارانه‌های دولتی سخاوتمندانه برای سازندگان خودروهای برقی حاصل شد. این یارانه‌ها قرار است تا سال ۲۰۲۰ به صفر کاهش پیدا کند و معلوم نیست که پس از آن رونق خودروهای برق ادامه خواهد یافت.

تحولات صورت گرفته در عرصه خودروهای برقی به چین و هند دلیل کافی می‌دهد تا به دنبال نفوذ بیشتر در بازارهای نفت جهانی باشند که تحت کنترل اوپک قرار دارند و تشکیل کلوب خریداران نفت را توجیه می‌کند. اروپا نیز عملکرد خوبی در حوزه خودروهای برقی داشته و به حفظ محیط زیست بهای زیادی می دهد. همزمان واردکننده بزرگ نفت است و به عنوان یک خریدار بزرگ، به قیمت‌های نفت اهمیت زیادی می دهد.

چین و هند با چالش‌هایی در بکارگیری خودروی برقی مواجه هستند. اروپا می‌تواند کمک کرده و سود هم ببرد به خصوص که اروپا، چین، هند و ژاپن به اتفاق یکدیگر ۶۵ درصد از خودروهای جهان را تولید می‌کنند و عمده این خودروها در اروپا تولید می شوند و این کشورها ۳۵ درصد از نفت جهان را مصرف می‌کنند و مایلند که این میزان کاهش پیدا کند.

اگر این کشورها با یکدیگر متحد شوند، می توانند تغییر تدریجی یا سریعتری برای بکارگیری خودروهای برقی داشته باشند و همه چیز به موافقت یا عدم موافقت اوپک با پایین نگه داشتن قیمت‌های نفت بستگی دارد.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.