انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
سیاست
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کنایه شوخی بادامچیان به ازدواج دوم نجفی
راه انتخابی آمریکایی‌ها غلط است
محمدیان عضو حقیقی شورای انقلاب فرهنگی شد
اين همه هجمه به ظريف براي چيست؟
گفتگوي ملي، راهكاري براي عبور از چالش اقتصادي
رايزني براي بازار شام
اظهارات اخیر ظریف ایجاد امیدواری برای مقابله با فساد
مقررات اینترنت اشیا به دستگاههای حاکمیتی ابلاغ شد
آمریکا در انزوای سیاسی قرار دارد
مشکلات اقتصادی حل خواهد شد
از فرصت تحریم به نفع خود استفاده کنیم
از تحریم نفتی می‌توان یک فرصت بزرگ ساخت
کسی از «نواصولگرایی» خبر ندارد!
چیزی هم برای مصوبات مجلس باقی بگذارید!
حیرت و نفرت مانع از شناخت دقیق غرب شد
آمارسازي دردسرساز
طرحي ضد مردم تهران!
سياست زدگي و خزان در رسانه ملی
مسئولان نگران وقت‌كشي اروپا هستند
سياسيون خاص آباني
بدهکار مردم خوزستان هستیم
چه ایرادی دارد بخشی از استادیوم ورزشی به بانوان اختصاص یابد
افزايش تعداد نمایندگان تهران در انتخابات آینده
«ستاد مقابله با تحریم‌» در استان‌ها ایجاد شود
ترامپ شرایط مشوشی را درصحنه بین‌الملل ایجادکرده
ماجرای اعدام ۲۲ نفر در اهواز خبرسازی است
عرصه سیاسی باید ميداني براي ملی‌گراهاي عملگرا باشد
رابطه احزاب كارآمد و شعار زنده باد مخالف من
گفت‌وگوي ملي براي حفظ امنيت و منافع ملت است
واکنش معاون عملیات ارتش به تهدید نفتکش‌ها
اجازه فرصت سوزی به اروپا ندهیم
نامه يك نماينده به لاریجانی درباره صداوسیما
دوران تحریم از منابع خارجی استفاده خواهیم کرد
پیام تسلیت محسن رضایی در فقدان امیر لطفی
توقع از صدا و سیما بالاست
شفافيت‌، ذهنيت درباره معافيت مالياتي نهادها را تغيير مي‌دهد
از خودگذشتگي در محاق!
همگرايي با يك شريك قوي براي دوران تحريم
تشریح دستور کار کمیته ضد تحریم
قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان و حواشي پافشاري بر آن
حوزويان اولين گام های وحدت را بردارند
واکنش فلاحت‌پیشه به لفاظی پمپئو
جلسه رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT
انتقاد رهبر انقلاب از کسانی که درصددند یاد شهدا را به فراموشی بسپارند
خانه تکانی بزرگ در وزارت کشور
دلایل رد لوایح پالرمو وCFTدرشورای نگهبان
پرداخت اولین بسته حمایت غذایی دولت تا پایان آبان
اسامی نهادهای معاف از مالیات اعلام شد
طرح کامل نمایندگان برای استانی شدن انتخابات
آمار وزیر کشور از استانداران بازنشسته
بیشتر
کد خبر: 85927 | تاریخ : ۱۳۹۷/۶/۶ - 12:49
بدعت تحديد
سكوت نمايندگان در برابر دخالت شوراي نگهبان در نظارت برعملكرد آن‌ها شائباتي را ايجاد كرده است

بدعت تحديد

گاه‌اظهاراتي بيان مي‌شود و اتفاقاتي در كشور رخ مي‌دهد كه پيام‌هايي فرامتني دارد و هزينه‌هاي آن را بيشتر اوقات مردم و جمهوريت نظام پرداخت مي‌كنند...

قانون- فاطمه‌آقايي فرد

گاه‌اظهاراتي بيان مي‌شود و اتفاقاتي در كشور رخ مي‌دهد كه پيام‌هايي فرامتني دارد و هزينه‌هاي آن را بيشتر اوقات مردم و جمهوريت نظام پرداخت مي‌كنند. در همين راستا چندي پيش عباس‌كدخدايي كه توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بعد از يك دوره وقفه به شوراي نگهبان راه پيدا كرد و سخنگوی اين شورا شد، در اظهاراتي عجيب گفت كه یکی از وزیران در چند ماه گذشته از یک نماینده مجلس به دلیل اظهارات خلاف واقع شکایت کرد که شورا به این نماینده تذکر داد.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که برخی نمایندگان تهمت ها و افتراهایی را وارد می کنند، آیا شورای نگهبان نباید در مساله اخلاقیات ورود کند؟ وی برای بیان دقت شورای نگهبان به مسائل اخلاقی به تشریح اتهام یکی از نمایندگان به وزیری پرداخت و گفت: چند ماه گذشته یک نماینده مطلبی را علیه یکی از وزیران مطرح کرد، وزیر مذکور در نامه ای به شورای نگهبان کذب بودن این مطلب را همراه با اسناد و مدارکی برای ما فرستاد. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همکاران ما این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند و گفتند بیان این مسائل می‌تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما تاثیرگذار باشد. سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: ایران، کشوری مسلمان است و دستورات و آموزه‌های دینی ما را مکلف می‌کند در چارچوب اخلاق و رفتار اسلامی عمل کنیم.

ايستادگي عليه بدعت

اين نوع رويكرد و اقدام يا بهتر بگوييم بدعت توسط شوراي نگهبان در همان روزها سبب اعتراض بسياري شد. مصطفي‌تاجزاده اولين فردي بود كه به اين موضوع واكنش نشان داد و اين نوع عملكرد را زير سوال برد. در ادامه محمدجواد فتحي كه در رابطه با شفاف‌سازي آراي نمايندگان سخن مي‌گفت در پاسخ به این سوال که آیا این شفافیت آرا می‌تواند حساسیت شورای نگهبان را نسبت به نمایندگان بیشتر کند، گفت: خاك برسر آن نماینده‌ای كه از نظر شورای نگهبان می‌ترسد. در همان روزهاي ابتدايي نيز غلامرضا کاتب، عضو هيات‌رييسه مجلس شورای اسلامی از تذکر شورای نگهبان به نمایندگان مجلس اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، اما تاکید دارد این شورا نمی‌تواند به نمایندگان تذکر دهد.

او به ایرناپلاس گفته بود كه شورای نگهبان نمی‌تواند به نمایندگان مجلس به دلیل اظهاراتی که در طول دوران نمایندگی دارند تذکر‌دهد. اگر هم در طول چهار سال نمایندگانی خلافی از آنان سر بزند این هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است که وظیفه دارد به آن رسیدگی کند. چنین اتفاقی که شورای نگهبان بخواهد تذکر بدهد تاکنون سابقه نداشته است. نجات‌ا... ابراهیمیان، عضوحقوقدان شورای نگهبان نيز در این باره اعلام كرده بود كه تذکر به نمایندگان مجلس در وظایف شورای نگهبان قید نشده است.

ابراهیمیان در همین حال تشريح كرده بود كه منظور آقای کدخدایی از بیان تذکر به نماینده مذکور این بوده که شورای نگهبان اگر نماینده‌ای تخلف کند، آن سابقه را در پرونده او درج می‌کند و هنگام بررسی صلاحیت‌ها در دوره‌ها، این تخلف را درنظر می‌گیرد. به گزارش رسانه‌هاي جمعي عضو حقوقدان شورای نگهبان در حالی می‌گوید منظور کدخدایی از تذکر به نمایندگان «در نظر گرفتن تخلف‌ها هنگام بررسی صلاحیت برای دوره‌های بعدی» است که سخنگوی شورای نگهبان به‌صراحت در نشست خبری خود اعلام کرده بود «همکاران ما این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند».

دخالت بي‌ربط

مطابق قانون اساسی، شورای نگهبان وظایف متعددی برعهده دارد. این وظایف در اصول ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی (و به‌صورت تاکیدی در چند اصل دیگر)، بیان شده است. برخی وظایف برعهده‌ اعضای فقیه و سایر وظایف به‌طور مشترک توسط همه‌ اعضای شورا انجام می‌شود.

۱. نظارت بر قوانین و مقررات

براساس اصل چهارم قانون اساسی «کلیه‌ قوانین و مقررات اعم از مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه‌ اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده‌ فقهای شورای نگهبان است».

وظیفه‌ اصلی شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از طریق نظارت بر قوانین و مقررات است. قانون اساسی در اصول ۷۲ و ۸۵، نظارت بر مصوبات مجلس و اساسنامه‌های مصوب دولت را برعهده‌ شورای نگهبان قرار‌داده است. مهلت اظهارنظر شورا در رابطه با مغایرت یا عدم‌مغایرت مصوبه، 10 روز است که تا بیست روز قابل تمدید است (اصل ۹۵). درصورتی‌که شورا در این مهلت مقرر نسبت به مصوبه نظری اعلام نكند، مصوبه قابل اجراست (اصل ۹۴).

مطابق اصل ۹۶ قانون اساسی تشخیص عدم‌مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض آن‌ها با قانون اساسی، بر‌عهده‌ اکثریت همه‌ اعضای شورای نگهبان است. همچنین مطابق اصل ۹۷ قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان به‌منظور تسریع در کار می‌توانند هنگام مذاکره درباره‌ لایحه یا طرح قانونی، برای شنیدن مذاکرات در مجلس حاضر باشند. اما وقتی طرح یا لایحه‌ای فوری در دستور کار مجلس قرار بگیرد، اعضای شورا باید در مجلس حاضر شوند و نظر خود را بیان کنند.

همچنین مطابق تبصره دو ماده ۸۴ و ماده ۸۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، اگر از دیوان عدالت اداری ابطال مصوبه دولتی به استناد مغایرت با موازین شرعی خواسته شده باشد، دیوان در این رابطه از فقهای شورای نگهبان استعلام كرده و درصورت اعلام مغایرت مصوبه با موازین شرعی توسط فقهای شورای نگهبان، دیوان اقدام به ابطال آن مي‌كند.

۲. تفسیر قانون اساسی

مطابق اصل ۹۸ قانون اساسی، از جمله دیگر اختیارات شورای نگهبان، تفسیر قانون اساسی است که با تصویب سه‌چهارم آنان انجام می‌شود. همچنین مطابق اصل ۱۷۷ قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان در شورای بازنگری قانون اساسی عضو هستند.

۳. نظارت بر داوطلبی، انتخابات و همه‌پرسی

وظیفه‌ دیگری که در قانون اساسی برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده است، نظارت بر انتخابات است. شورای‏ نگهبان مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی ‏نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آرای عمومی‏ و همه‌‏‌پرسی‏ را برعهده‏ دارد. مطابق اصل ۱۱۸ قانون اساسی، مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری برعهده‌ شورای نگهبان است.

در بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی بیان شده است که صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در قانون اساسی می‌آید باید قبل از انتخابات به تایید شورای نگهبان برسد. بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان قبل از انتخابات مطابق ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و آیین‌نامه آن به فقهای شورای نگهبان موکول شده است: «مرجع تشخیص دارا بودن شرایط، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی هستند». همچنین مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، ريیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور ريیس قوه‌‌قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود، سوگند یاد می‌کند.از دیگر وظایف شورای نگهبان، حضور (یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام) در شورای موقت رهبری مطابق اصل ۱۱۱ قانون اساسی و شرایط آن است. همانگونه كه مشاهده كرديد در هيچ كجاي قانون اشاره‌اي به نظارت شوراي نگهبان بر عملكرد نمايندگان نشده است و اين رويه مي‌تواند در ادامه وكلاي ملت را تحديد كرده و سبب ترساندن آن‌ها شود. از سويي شايد بتوان آن را تداخل وظايف اركان نظام دانست و بر خلاف منافع كشور خواند. از آنجايي كه بعد از اين اظهارنظر تامل برانگير، سكوتي خاص در ميان نمايندگان حاكم شده بود و به نوعي اين شائبه را ايجاد مي‌كرد كه اين قشر همانگونه كه محمود صادقي گفته است عصاره فضائل شوراي نگهبان هستند نه مردم. در ادامه به سراغ نمايندگان مجلس رفتيم تا نظر آن‌ها درباره اين اظهارت و رويكرد شوراي نگهبان جويا شويم كه آن ها را مي‌خوانيد.


ترساندن نماینده جایز و قانونی نیست

حسن لطفی/ عضو فراکسیون امید

بر اساس آیین نامه قانون اساسی، نمایندگان آزاد هستند تا درباره تمامی مسائل کشور نظر خود را بیان کنند. این موضوع نشان می دهد که قانون گذار به استقلال و آزادی نماینده ها بها داده و در اصل به نمایندگان اختیار تمام داده است. بر همین اساس هر گونه تهدید و ترساندن نماینده ها از سوی نهادهای اصلی کشور جایز و قانونی نیست و می تواند جایگاه مجلس را زیر سوال ببرد.

شورای نگهبان نیز همیشه به وظیفه خود به خوبی عمل کرده و هیچ گاه رفتار غیر قانونی با نماینده ها نداشته است. بنده معتقدم که شورای نگهبان هیچ گاه به دلیل نطق نماینده ای، او را رد صلاحیت نخواهد کرد. نباید با همجمه های رسانه ای و توییت برخی از افراد فعالیت شورای نگهبان را زیر سوال ببریم و از این نهاد انتقاد کنیم. بنده با شناختی که از شورای نگهبان دارم، معتقد هستم که این شورا به نحو احسن فعالیت خود را انجام می دهد و آزادی بیان را از نماینده‌ها نگرفته است. البته شاید برخی از خطاهایی بوده که تابه حال دیده شده است اما در مجموع این شورا به دلیل نطق یک نماینده را تهدید به رد صلاحیت نکرده است. بنده ایمان کامل به درستی کار شورای نگهبان دارم. شورای نگهبان هیچ فردی را به دلیل حرفی که زده است، تابه حال رد صلاحیت نکرده و افرادی که تابه‌حال رد صلاحیت شده اند از قانون تخطی کرده اند. همه می‌دانیم که در تمامی سیستم کشور یک سری ایرادهايی وجود دارد که باید رفع شوند. باید بدانیم که اگر از پشت تریبون به یکدیگر حمله کنیم، کمکی به حل مشکلات نکرده ایم. باز اشاره مي‌كنم كه شورای نگهبان خارج از چارچوب کسی را رد نمی‌کند. قانون این اجازه را به شورای نگهبان نمی دهد که به دلیل حرف یا نطقی نماینده را رد صلاحیت کند. این شورا هیچ گاه نسنجیده عمل نکرده است و بی حساب و کتاب فردی را تهدید نمی کند. به عقیده بنده فعالیت شورای نگهبان همیشه قانونی بوده و اگر موضوعی مطرح شده حتما دلیل قانونی برای آن وجود داشته است.

ولی بحث ما این است که این روزها به جای توجه به خرده گیری از یکدیگر و بیان ایرادها هم باید به اتحاد و همدلی توجه کنیم. زیرا وضعیت کشور ما به گونه‌ای است که نیاز به وحدت و یکدلی بیشتری داریم. باید بدانیم با محکوم کردن یکدیگر نه تنها آزادی بیان را از افراد می‌گیریم بلکه این طرز رفتارها می‌تواند ما را از هدف اصلی خود یعنی اتحاد دور کند. در واقع، محکوم کردن افراد از پشت تریبون مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات موجود را حتی بزرگ‌تر خواهد کرد. در این شرایطی که با آن مواجه هستیم، ما مسئولان قرار نیست تا از وظیفه اصلی خود که حل و فصل مشکلات است، فاصله بگیریم و به علت ترس از رد صلاحیت، از اظهارنظر درباره چالش های اصلی کشور خودداری کنیم. این گونه اظهارنظرات بسیار راهگشا هستند و ما نباید از مطرح کردن نظرات خود صرف نظر کنیم. باید آزادی بیان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و تمام تلاش خود را برای پیگیری مشکلات کرده باشیم. البته این آزادی بیان از سوی نمایندگان نباید موجب از بین رفتن احترام و استقلال کشور شود. آزادی بیان باید در چارچوب قوانین کشور باشد و هیچ گوته تخطی از این قوانین مطرح نباشد زیرا اگر نماینده ای بخواهد فراتر از چارچوب قانون اساسی کشور گام بردارد و اظهارنظر کند، بي‌شك امنیت فکری جامعه به هم می‌خورد. رسانه ها نیز باید به این مسائل توجه کنند و سعی نکنند تا با طرح موضوعاتی امنیت روانی کشور را بر هم بریزند. این طرز رفتار آزادی بیان نیست بلکه موجب اختلال در نظام است.


شورای نگهبان همیشه قانونی عمل کرده است

حبيب ا... نيك زادي پناه/ فراکسیون ولایت

شوراي نگهبان خود نهادي است كه به مسائل قانوني كشور نظارت دارد. بر همين اساس عملكرد اين شورا در تمامي مسائل قانوني و بر اساس ضابطه است.به نظر من در برخي از زمينه ها كه شوراي نگهبان حرف‌هاي نماينده اي را تاييد نكرده و او را تهديد به رد صلاحيت مي‌كند، خود نماينده مقصر بوده است. اگرچه بنده مطلع نيستم كه سخنگوي شوراي نگهبان بر اساس چه حرفي اظهار نظر كرده كه به دليل حرف هاي گفته شده يك نماينده او را رد صلاحيت خواهد كرد اما بي شك بر اين موضوع باور دارم كه اين نماينده سخني خلاف قانون گفته و خارج از ضوابط قانوني صحبت كرده است. در واقع شوراي نگهبان خود ناظر بر قواعد و قانون است و همه مسائل را رعايت مي‌كند پس تخلف نمي‌تواند از سمت نهادي باشد كه خود ناظر بر اجراي قانون است بلكه از سوي نماينده خلافي صورت گرفته كه اين بازخورد را داشته است. شوراي نگهبان اين اجازه را به نماينده ها داده تا بر اساس حق مسلم خود در زمينه مسائل مردم و كشور اظهار نظر كنند. نماينده ها نيز بر همين اساس آزادي بيان دارند تا ايرادها را بگويند. زيرا اين حق طبيعي يك نماينده است تا به راحتي حرف بزند و بتواند به خوبي به وظايفي كه دارد و به قول‌هايي كه به مردم داده است عمل كند. اما در اين زمينه نمايندگان نيز بايد حد و حدود قانوني را رعايت كنند و از مرزهاي لازم تخطي نكنند. معتقد هستم كه بر اساس قوانين موجود مسئوليت هر كسي مشخص شده است و نماينده ها بايد بر اساس قوانين به وظايف تعيين شده خود عمل كنند زيرا عملكرد آن‌ها توسط جامعه و نهادهاي مسئول ارزيابي مي‌شود. هر يك از نماينده‌ها بايد بر اساس آيين نامه مجلس رفتار كنند و اطمينان دارم كه شوراي نگهبان به عنوان نهاد مسئول بر مسائل قانوني مرتكب خلاف نشده و جايگاه مجلس را زير سوال نبرده است.


شورای نگهبان صاحب نظر است!

علی اسدی کرم/ عضو فراکسیون امید

درباره اتفاقی که براي یکی از نماینده ها افتاده بود و باعث شد تا شورای نگهبان وی را تهدید به رد صلاحیت کند، مباحثی را شنیدم. اما به طور دقیق نمی دانم که جزيیات ماجرا چه بوده و چه اتفاقی افتاده بود که باعث شد این واکنش از سوی شورای نگهبان ایجاد شود. بنده به طور دقیق در جریان نیستم که آن نماینده چه گفته بود که بتوانم حق را به وی بدهم یا خیر. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که سخن آن نماینده جای تامل و بررسی داشته که باعث این واکنش از سوی شورای نگهبان شده است.

شورای نگهبان صاحب نظر است و می‌تواند در این گونه موارد اظهارنظر کند اما جدای از این مباحث باید گفت که هر دو طرف یعنی شورای نگهبان و هم نماینده ها وظیفه دارند تا در چارچوب قانونی که به آن ها اجازه داده‌شده است، اظهار نظر کنند. بر همین اساس باید گفت هر کسی که در چارچوب قانونی بتواند به وظیفه خود عمل کند، حق با آن فرد یا نهاد است.

نمایندگان افرادی هستند که از سوی مردم به مجلس فرستاده شده‌اند و باید در برابر ملت پاسخگو باشند. بنابراین رفتار آن ها بسیار حساس است و بايد به صورت قانونی پاسخگوی نیازهای مردم باشند. بنابراین طبیعی است که اگر کسی از قانون تخطی کند، مقصر است و باید پاسخ عمل خود را به مردم و نهادها بدهد. اگر نمایندگان یا نهادهای قانونی مثل شورای نگهبان، خارج از قانون رفتار کنند، آسیب های این رفتارها به کشور وارد می شود و این ضربه به منافع ملت و کشور اصابت می‌کند.

اگرچه شورای نگهبان به عنوان یکی از نهادهای ناظر بر اجرای قوانین در کشور است اما نباید از مرزهایی که قانون تعیین کرده، پیشروی کند. این موضوع درباره نماینده‌ها و مسئولان دیگر نیز صادق است. بنابراین می‌توان گفت که هر کسی قانونی عمل کند، حق را باید به او داد.

هر کسی در هر جایگاهی که است برای این کشور وظیفه خطیری بر عهده دارد و باید به وظایف خود عمل کند اما در برخی موارد نیز عده‌اي سعی کرده‌اند تا از قوانین تمرد کنند که نباید اين‌گونه باشد. هر کسی در هر جایگاهی از احترام قابل توجهی برخوردار است، چه شورای نگهبان و چه هر یک از مسئولان و نمایندگان و افراد جامعه، هیچ فرقی در میان افراد در نحوه اجرای قوانین وجود ندارد.

باید نمایندگان بیش از همه به عمل کردن فکر کنند تا حرف زدن. متاسفانه یکی از مشکلات کشور در حال حاضر این است که همه تنها حرف می زنند و شعار می‌دهند. دستگاه‌های دولتی نیز وظیفه دارند تا با حفظ شأن و مقام هر یک از افراد مسئول، نخست قوانین خوبی را تصویب کنند و در مرحله بعدی نیز بر نحوه اجرای این قوانین نظارت داشته باشند تا قوانین به خوبی اجرا شوند.


ارعاب نماینده تاثیر مخربی بر امور کشور دارد

سهیلا جلودارزاده/ عضو فراکسیون امید

این روزها در کشور اتفاقاتی افتاده که متاسفانه بیش از همه شأن و منزلت اسلام و کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع شعارهایی که بر علیه مسئولان داده می‌شود يا ترساندن آن‌ها باعث تزلزل جایگاه ارکان حکومت شده است. عده‌ای عدم مذاکره با آمریکا را ناشی از اهل مذاکره نبودن مسئولان عنوان و برخی دیگر از استخر فرح صحبت می‌کنند و شأنیت اسلام و کشور را کاهش می‌دهند. در مقابل عده ای دیگر نیز صلاحیت مسئولان را خطاب قرار داده و ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران را متزلزل می‌کنند. غافل از اینکه این موضوعات می‌تواند اتحاد جامعه را از بین ببرد و هیچ تقدس و شأنی را در کشور بر جای نگذارد. شاید یادمان رفته است که اصل وظیفه ما در کشور چه بوده و برای چه در کنار همدیگر جمع شده ایم. باید گفت که وظیفه اصلی ما مسئولان امر بیش از اینکه به مسائل حاشیه پرداخته و یکدیگر را تهدید کنیم، این بوده که با میزان درکی که از مسائل داریم دور یکدیگر جمع شویم و برای حل مشکلات کشور چاره ای بیندیشیم. این در حالی است که گاهی می بینیم مسئولان و نماینده های مجلس حساب کار را فراموش کرده اند و با ساز و کار مناسبی برای از میان بردن چالش های کشور قدم برنداشته‌اند. در همين راستا متاسفانه باید گفت که وقوع اتفاقاتی همچون تهدید نماینده‌ها در رد صلاحیت آن ها می‌تواند نظام را از بین ببرد. با چنین اتفاقاتی مجلسی نمی‌ماند که بخواهد در راس امور باشد و فعالیت کند. جدای از این اركان جایگاه و شأن خود را از دست می‌دهد و دیگر اعتباری برای نهادهای مهم کشور باقی نمی ماند.

وقتی ما به جمهوریت که اصل اساسی نظام است اعتنایی نمی‌کنیم و مسائلی را مطرح می‌کنیم که به طور مستقیم جایگاه مسئولان را مورد هدف قرار می‌دهد و در اصل به بنیادهای کشور لطمه وارد کرده ایم. این در حالی است که یک نماینده و یک مسئول امر باید عصاره فضائل در کشور باشد. نماینده‌ها باید از سوی نهادهای مختلف کشور مورد احترام واقع شوند. بر همین اساس تهدید یا ارعاب نماینده‌ها می‌تواند تاثیر بسیار مخربی را بر جریان امور کشور بگذارد. اگر نماینده‌ای به خاطر ترس از رد صلاحیت نتواند حرفی بزند یا فعالیتی را انجام دهد. در اصل امور کشور مطابق با ساز و کار پیش نخواهد رفت و این موضوع همچون غده‌ای سرطانی می‌تواند تمام نظام را آلوده کند و تاثیر منفی آن به جامعه نیز منتقل شود. به عقیده بنده پیش از اینکه به مسائل حاشیه توجه کنیم و ایرادهای کاری یکدیگر را مطرح کنیم، ما مسئولان وظیفه داریم تا با خود بیندیشیم که چقدر برای رضایت خداوند تلاش کرده ایم و در این راستا گام برداشته‌ایم. باید قبل از اینکه ایرادهای یکدیگر را فاش کرده یا همدیگر تهدید کنیم در برابر خداوند متعال شرح و حال خود را بازگو کرده و برگردیم به راهی که ما را در آن قرار داده اند تا برای حل مشکلات کشور با اتحاد و دوستی گام برداریم.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.