انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شهرت‌طلبی و پشت کردن به جامعه!
نهاد آموزش و بیماری بی عدالتی
بلای توسعه سیمانی!
انتقاد پذیری، رکن اصلی رشد وتعالی در آموزش و پرورش
معیشت پرفشار کارگری
زن بلوچ؛ چهارمین بانوی روستایی برتر جهان
جزييات بدهي و ميراث 52 هزار میلیاردي قالیباف
اپيدمي كلاهبرداري پيامكي !
جزييات منتفي شدن فروش سربازي در سال 98
سونامی تحصیل‌کردگان بی سواد
تلاش براي «فلج نشدن» زندگي
آیناز کودک ربوده شده یا گم شده؟
خطر دخالت دیگران بر روابط
متهمِ طلبکار
اثر مستقیم فرار مالیاتی پزشکان بر بیکاری
دوره گشت ارشاد به سر آمده است
سپندارمذگان روز زن، زمین و مادر
رویکردهای نوین در توسعه پایدار شهری
از قاچاق تا ورود دام‌های مشكوك!
سرگرمی و کسب درآمد به قیمت آزار حیوانات
ازدواج با چه زناني معافيت سربازي در پي دارد؟!
حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان
جلسه هاشمی باحناچي درباره اعتبار خطوط ۶ و ۷ مترو
حکایت مصايب رسانه
دستفروشی؛ چالشي پايدار!
گامی دیگر برای مشارکت فرهنگیان
پیش بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
رسيدگي به جريمه‌هاي رانندگي در مراسم 22 بهمن
جزئیات لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸
برج ميلاد و تهدید جانی حدود ۲۲۳۶ نفر
شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز
رکود-تورمی و زنان سرپرست خانوار
عوارض شبهه‌ناك
لزوم عادت دادن بچه ها به رفتار خوب
باروتي در انتظار جرقه
۲۱۳ هزار نفر مقرری بیکاری می‌گیرند!
فیلترینگ، راه‌حلی است که جواب نمی دهد
تخم افکار خود را در کدام زمین می‌افشانید؟
اعتراض به پیمان‌کاری
واکاوی رابطه تلقین‌گرایی و مصرف گرایی
سفیدنمایی ازدواج‌های کدر!
بايد پزشكان را ملزم به نصب كارتخوان كنيم
مدیریت های «دلال پرور»
مردان، قربانیان خاموش تبعيض
ماموریت در درایت ، مدیریت در ظرافت
دوگانه بودن يا نبودن «سگ» !
عذرخواهی، یک توانمندی در زندگی
تبعیض مثبت به نفع زنان
تولید پریشانی با بیمه شخص ثالث
منتهی‌الیه سمت چپ
بیشتر
کد خبر: 86786 | تاریخ : ۱۳۹۷/۶/۲۰ - 14:15

خرید پوشک به‌جای لوازم‌التحریر!

بررسی‌ها نشان از آن دارد که برخلاف گذشته که مواد پروتئینی در اولویت خرید قرار داشت، مردم در فروشگاه‌ها بیش از نیاز روزانه و حتی ماهانه خود به خرید محصولات بهداشتی روی آورده‌اند.

قانون-بررسی‌ها نشان از آن دارد که برخلاف گذشته که مواد پروتئینی در اولویت خرید قرار داشت، مردم در فروشگاه‌ها بیش از نیاز روزانه و حتی ماهانه خود به خرید محصولات بهداشتی روی آورده‌اند.

به گزارش قانون به نقل از ایسنا، در چند وقت اخیر به واسطه رشد قیمت ارز و به ویژه دلار، قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود گرفته و در برخی موارد حتی با وجود تامین نیاز از طریق تولید داخلی به ویژه محصولات پتروشیمی، دسترسی به مواد اولیه بسیار سخت شده و قیمت آن رشد قابل توجهی به خود گرفته است.

این موضوع عاملی شد تا قیمت محصولات نهایی برای مصرف‌کننده رشد دو تا سه برابری را تجربه کند و با توجه به کاهش قدرت خرید خانواده‌ها در کنار افت میزان تولید، برخی از خانواده‌ها احساس نگرانی کنند و برای آن‌که در آینده با مشکل مواجه نشوند، به خرید بیش از نیاز برخی از محصولات بپردازند. به‌طور مثال در هفته‌های گذشته محصولاتی که بسته‌بندی آن‌ها به مواد پلاستیکی - که مواد اولیه آن‌ها توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود - وابستگی داشت، با افزایش قیمت و کاهش تولید مواجه شد و مردم به خرید مواد شوینده و بهداشتی روی آوردند. این موضوع در حال حاضر تا حدودی فروکش کرده و به پوشک و نوار بهداشتی سرایت کرده است.

در هفته گذشته کارخانه‌های تولیدی به دلیل نبود مواد اولیه دست از تولید کشیدند و برخی افراد سودجو، این دو محصول بهداشتی را که به سلامت افراد جامعه به‌ویژه بانوان مرتبط است، احتکار کردند. نگرانی‌ مردم برخلاف سال‌های گذشته که معطوف به مواد خوراکی بود، در حال حاضر به سمت محصولات بهداشتی و شوینده سوق پیدا کرده است. این موضوع با فصل آغاز مدارس هم همراه و عاملی شده تا خانواده‌ها آنچنان به روزهای آینده خوش‌بین نباشند.

مشاهدات ایسنا از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای سطح شهر نشان از آن دارد که خانواده‌های دارای فرزند محصل در روزهای گذشته آنچنان به فکر خرید لوازم‌التحریر نیستند و خرید خود را به بعد از بازگشایی مدارس موکول کرده‌اند و در شرایط فعلی به دنبال خرید کوله‌پشتی هستند. کوله‌پشتی‌هایی که در بازار عرضه شده است، عموما نام برندهای مطرح جهان را یدک می‌کشند، اما در کارخانه‌های چینی تولید شده است.

در کنار محصولات چینی، کالاهای ایرانی هم عرضه می‌شود که متاسفانه به دلیل ضعف در طراحی، با استقبال دانش‌آموزان مواجه نشده است. در کنار کوله‌پشتی که برای خرید آن با تخفیف‌های قابل توجه حداقل باید ۱۸۰ هزار تومان هزینه کرد، نمونه ایرانی جامدادی هم عرضه می‌شود که قیمت آن معادل نصف محصول مشابه چینی است، اما این محصولات نیز به دلیل نداشتن طراحی جذاب، مشتری چندانی ندارند.

اگر کمی از غرفه لوازم‌التحریر که خانواده‌ها عمدتا نظاره‌گر آن هستند، فاصله بگیرید، با چرخ‌های مملو از محصولات بهداشتی، پوشک و نوار بهداشتی روبه‌رو می‌شوید که با استقبال زیاد خانواده‌ها روبه‌روست. نکته قابل توجه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک‌تر آن است که برندهای مطرح محصولات بهداشتی در این فروشگاه‌ها آنچنان دیده نمی‌شود و برندهای دست چندم جای محصولات باکیفیت را گرفته است. این موضوع نشان از آن دارد که پخش محصولات باکیفیت و تراز اول محصولات بهداشتی به‌ویژه نوار بهداشتی در تمام مناطق یکسان نیست و شرکت‌های توزیع‌ کننده، محصولات خود را به فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید درجه یک اختصاص داده‌اند.

محمد - ۳۵ ساله - به عنوان خریدار پوشک در پاسخ به این سوال که آیا قیمت پوشک در چند روز اخیر گران شده است؟ گفت که قیمت پوشک از بسته‌ای ۵۰ هزار تومان به بسته‌ای ۸۰ هزار تومان رسیده و به دلیل ترس ناشی از افزایش دوباره قیمت، مجبور به خرید زیاد پوشک شده است.

نکته قابل توجه در صحبت‌های محمد این‌ بود که فرزند آن‌ها هنوز به دنیا نیامده و این خریدها برای استفاده در ماه‌های آینده انجام شده است!

با توجه به اخبار رسیده مبنی بر این‌که شرکت‌های تولیدکننده مواد بهداشتی با نظر شخصی خود از میزان تولید کاسته‌اند و برخی سودجویان با توجه به این شرایط دست به احتکار محصولات آن‌ها زده‌اند، به نظر می‌رسد اگر مردم نگران آینده بازار نباشند و دست به خرید بیش از نیاز روزانه خود نزنند، برخی از شرکت‌های تولیدی اجازه افزایش قیمت را به خود نمی‌دهند.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.