انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد قانون با اپ «جار» همراه شما آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
اینستاگرام فیلتر می شود؟
ممنوعیت استفاده از اسامی نامفهوم در منوی کافی شاپ ها
قنبری : موضوع بازنشستگی شهردار تهران را با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌کنند
سرویس مدارس استثنایی رایگان ماند
چالش های حوزه سلامت در شرایط تحریم
۱۱ توصیه برای پیشگیری از سرطان
بارش باران در محورهای شمالی کشور
ارسال پیامک اطلاعات لحظه‌ای اردو‌ها به والدین
خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی با قمه‌زنی
ایرلاین‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمی‌کنند
چه کسانی از نظر سازمان سنجش مشکوک هستند؟
۸ علت مهاجرت جمعیت در سال گذشته
تذکر جدی شهردار تهران درباره نصب بنر حاشیه ساز
فعالیت تکایا و حسینیه‌ها پس از نیمه‌شب با مجوز
زباله سلامت مردم گیلان را به خطر انداخته است
وزارت نفت چند دلار به مترو پایتخت می پردازد؟
نظر پلیس درمورد تغییر ساعات کاری ادارات
اعلام 7 منطقه برای دریافت گواهی کسر خدمت ایثارگران نیروی زمینی ارتش
وضعیت تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور مشخص شد
تعطیلات زمستانی مدارس امسال اجرایی نمی‌شود
نامه شهردار به شورا درباره برج ـ باغ‌ها
نامه‌ به وزیر کشور درباره وضعیت شهردارتهران
۴۰ مدیر بازنشسته از شهرداری می‌روند
کمبود لوازم معمولی پزشکی برای کنترل عفونت در بیماستان‌ها
نتایج آزمون ارشد دانشگاه آزاد فردا اعلام می‌شود
لوازم نجومي
پاسخ وزیر علوم به منتقدان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور
راه‌اندازی سامانه رصد برای نظارت بر قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان
اعلام شرایط کسری خدمت مشمولان کارشناسی ارشد و بالاتر
تفاوت دستمزدِ کارگران ایرانی‌ و عراقی
نمی‌دانیم افرادی که در شهرداری سکوت کرده‌اند، چه در سر دارند
اعلام شرایط جدید انتقال دانشجویان ایرانی به دانشگاه‌های داخلی
مذاکره؛ راهکار مساله آب میان ایران و افغانستان
به رسـم زندگی
صندلي‌ها ي جانبازسـاز
برنامه‌های وزارت کار برای اشتغال
#وقت_خداحافظي
چشم طمع سودجويان همچنان به‌دنبال جنگل هاي شمال
شهردار تهران می ماند/ نیازی به استفساریه از مجلس نیست
درخواست شورا برای افزایش سهم زنان در برنامه سوم توسعه
حوزه زنان در مدیریت شهری تحت الشعاع مشکلات اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته است/ جامعه برای پست های مدیریتی هنوز پذیرای زنان نیست
بیماری در تعطیلات ممنوع !
علت عدم برگزاری دور سوم مذاکرات در تبریز
ویزای اربعین ریالی می‌شود
علل خون‌دماغ شدن و راه‌های درمان و پیشگیری
بازداشت ۳ گردشگر خارجی حین اعمال خلاف شرع
مرغ باز هم ارزان شد
۷ استان در معرض سوءتغذیه شدید
نام بلوار شهرداری به قیصر امین‌پور تغییر می‌کند
اُفت ۴۰ درصدی خرید ساندویچ
بیشتر
کد خبر: 86840 | تاریخ : ۱۳۹۷/۶/۲۱ - 16:05

اختلالات خواب کودکان را جدی بگیرید

مطالعات دانشگاهی صورت گرفته گویای آن است که از جمله رایج‌ترین مشکلات خواب دانش‌آموزان، کابوس شبانه (۱۵.۷ درصد) و مقاومت در برابر بیداری (۲۱.۵ درصد) است.

قانون-مطالعات دانشگاهی صورت گرفته گویای آن است که از جمله رایج‌ترین مشکلات خواب دانش‌آموزان، کابوس شبانه (۱۵.۷ درصد) و مقاومت در برابر بیداری (۲۱.۵ درصد) است.

به گزارش قانون به نقل از ایسنا، مشکلات خواب در کودکان مدرسه‌ای زیاد است. باید در مورد این مشکلات در کودکان حساس بود و والدین در خصوص الگوهای سالم خواب آگاهی بیشتری پیدا کنند.

پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی کاشان، یزد و تهران با مطالعه‌ای که بر روی ۳۰۰ دانش‌آموز هفت تا ۱۲ ساله‌ی شهر کاشان انجام شد، دریافتند این کودکان خواب کافی ندارند و تفاوت‌های زیادی بین الگوهای خواب و بیداری آن‌ها در تعطیلات و شب‌های مدرسه وجود دارد.

کودکان مدرسه‌ای به ۹ تا ۱۱ ساعت خواب در شبانه‌روز احتیاج دارند. مشکلات خواب از قبیل راه رفتن در خواب، هراس شبانه، دندان قروچه، کابوس‌های شبانه، خروپف و ... در کودکان مدرسه‌ای رایج هستند.

وجود مشکلات خواب در کودکان ممکن است با نشانه‌هایی مثل دمدمی مزاجی، زودرنجی، تندخویی، بیش‌فعالی، نافرمانی و مشکلاتی مانند نقص توجه، مشکلات حافظه، ناتوانی در حل مسئله، کاهش خلاقیت و... و. قابل شناسایی باشد.

مشکلات خواب با وجود شیوع زیاد، اغلب نادیده گرفته می‌شوند. این مشکلات در دوره‌ نوزادی و کودکی زودگذر هستند و معمولا به دنبال رشد و نمو طبیعی الگوهای سالم خواب ایجاد می‌شوند و مشکلات کاهش می‌یابد. ولی اگر این مشکلات تا سن مدرسه ادامه یابد، پیگیری و درمان نیاز است. به همین منظور دکتر فرناز اعتصام؛ روان‌پزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش با انجام مطالعه‌ای فراوانی مشکلات خواب در دانش‌آموزان ابتدایی شهر کاشان را مورد بررسی قرار دادند.

از ۳۰۰ دانش‌آموز شرکت‌کننده در این تحقیق ۱۳۳ نفر پسر و ۱۶۷ نفر دختر بودند. رایج‌ترین مشکل در این دانش‌آموزان کابوس شبانه (۱۵.۷ درصد) و مقاومت در برابر بیداری (۲۱.۵ درصد) بود. مشکل بیدار شدن در شب و از خواب پریدن در پسرها شایع‌تر از دخترها بود.

نتایج این پژوهش در شماره‌ تابستان فصل‌نامه‌ی علمی-پژوهشی «علوم خواب» منتشر شده است. به گفته‌ دکتر اعتصام و همکارانش: «بیشتر اختلالات خواب در کودکان مدرسه‌ای قابل شناسایی است و می‌توانند به صورت حمایت‌گرایانه و محتاطانه درمان شوند. لازم است آگاهی از خانواده‌ها، مربیان بهداشت و معلمان مدارس در این حوزه افزایش یابد».

برای بهبود خواب کودکان چه کارهایی باید انجام داد؟

-یک برنامه‌مشخص برای ساعت خواب و بیداری کودک خود تنظیم کنید. کودک باید در هر شبانه‌روز در یک ساعت مشخص بخوابد و از خواب بیدار شود.

-حفظ کردن ساعت خواب ثابت بسیار مهم است. کودکان زمانی برنامه‌خواب همیشگی را ادامه می‌دهند که در آن زمان فعالیت‌های آرام و لذت‌بخش داشته باشد. همراهی والدین برای به خواب رفتن کودک از طریق کتاب خواندن، قصه‌گویی و ... به حفظ ارتباط با کودک و داشتن یک ارتباط خوب روزانه کمک می‌کند.

-یک محیط آرام برای خواب فراهم کنید. مطمئن شوید که اتاق خواب کودک راحت، تاریک، خنک و ساکت است.

-اگر کودک ساعت خواب را به عقب می‌اندازد، محدودیت‌ها را رعایت کنید. در انجام محدودیت‌های شفاف و محکم باشید. ساعت خاموش کردن چراغ‌ها و تعداد داستان پیش از خواب باید مشخص باشد.

-تلویزیون، رادیو، کامپیوتر و اینترنت را خاموش کنید. دیدن تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از اینترنت و دیگر فعالیت‌های محرک در ساعت خواب باعث ایجاد مشکلات خواب می‌شود.

از خوردن کافئین جلوگیری کنید. کافئین در نوشیدنی‌های گازدار و قهوه، شکلات، چای و ... وجود دارد.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.