انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
دستگیری 300 تن به اتهام احتکار اقلام بهداشتی و ضدعفونی
ممنوعیت برگزاری اردوهای درسی و نوروزی مدارس
بسیج امکانات شهرداری‌ها برای مقابله با شیوع کرونا
تعداد تلفات ویروس کرونا در کشور به ۳۵۴ نفر رسید
جمعیت پنهان مبتلایان HIV در روستاها
کارتون
کارتون
برگزاری اولین عهدواره منطقه ای پیشرفت در گلستان
دشواري زندگي مردانه زنان در جامعه
طغیان آنفلوآنزا با مرگ 17 نفر
دستان گرم برای شب سرد میانه
بهترین دیدنی‌های شیراز
چرا باید بیمه مسافرتی بخریم؟
10 هتل نزدیک به فرودگاه بین المللی امام خمینی
تبعات ترور شهروندان در اینستاگرام
پایان یک عمر بی‌هویتی
شهرت‌طلبی و پشت کردن به جامعه!
نهاد آموزش و بیماری بی عدالتی
بلای توسعه سیمانی!
انتقاد پذیری، رکن اصلی رشد وتعالی در آموزش و پرورش
معیشت پرفشار کارگری
زن بلوچ؛ چهارمین بانوی روستایی برتر جهان
جزييات بدهي و ميراث 52 هزار میلیاردي قالیباف
اپيدمي كلاهبرداري پيامكي !
جزييات منتفي شدن فروش سربازي در سال 98
سونامی تحصیل‌کردگان بی سواد
تلاش براي «فلج نشدن» زندگي
آیناز کودک ربوده شده یا گم شده؟
خطر دخالت دیگران بر روابط
متهمِ طلبکار
اثر مستقیم فرار مالیاتی پزشکان بر بیکاری
دوره گشت ارشاد به سر آمده است
سپندارمذگان روز زن، زمین و مادر
رویکردهای نوین در توسعه پایدار شهری
از قاچاق تا ورود دام‌های مشكوك!
سرگرمی و کسب درآمد به قیمت آزار حیوانات
ازدواج با چه زناني معافيت سربازي در پي دارد؟!
حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان
جلسه هاشمی باحناچي درباره اعتبار خطوط ۶ و ۷ مترو
حکایت مصايب رسانه
دستفروشی؛ چالشي پايدار!
گامی دیگر برای مشارکت فرهنگیان
پیش بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
رسيدگي به جريمه‌هاي رانندگي در مراسم 22 بهمن
جزئیات لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸
برج ميلاد و تهدید جانی حدود ۲۲۳۶ نفر
شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز
رکود-تورمی و زنان سرپرست خانوار
عوارض شبهه‌ناك
لزوم عادت دادن بچه ها به رفتار خوب
بیشتر
کد خبر: 87724 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۴ - 13:34
استمداد هاشمی از رهبری
رییس شورای شهر به آيت ا... خامنه‌اي نامه نوشت

استمداد هاشمی از رهبری

بعد از آنكه اصلاح طلبان در اردیبهشت سال گذشته و در انتخاباتی با شکوه رای قاطبه مردم تهران را از آن خود کردند و چهار ماه بعد یعنی در شهریور، کار خود را برای اصلاح مدیریت شهر آغاز کردند، چشم‌های بسیاری منتظر تحولاتي جدی در شهر ماند.

قانون-گویی قرار نیست موتور حرکت جدی در تهران روشن شود. بعد از آنكه اصلاح طلبان در اردیبهشت سال گذشته و در انتخاباتی با شکوه رای قاطبه مردم تهران را از آن خود کردند و چهار ماه بعد یعنی در شهریور، کار خود را برای اصلاح مدیریت شهر آغاز کردند، چشم‌های بسیاری منتظر تحولاتي جدی در شهر ماند. محمد‌علی نجفی با حمایت کامل شورای شهر نشینان بر مسند مدیریت شهر نشست و با عزمی جزم برای اصلاح بسیاری از رویه های غلط در تهران تلاش کرد اما حرکت پر انرژی او در همان ابتدای راه و در کمتر از پنج ماه تکیه زدن بر صندلی ریاست ساختمان خیابان بهشت به دلایلی كه هیچ گاه به روشنی گفته نشد، نا گهان متوقف شد. بعد از او، شورایی ها به انتخاب سرپرست موقت برای شهرداری دست زدند تا فرصت کافی برای انتخابی دقیق و اثر‌گذار برای جانشینی نجفی داشته باشند و در نهایت نیز محمد علی افشانی، سکاندار هدایت شهرداری شد. این سکانداری اما در دریای پرتلاطم شهرداری به موانع بسیاری برای حرکت جدی برای توسعه پایتخت مواجه شد که از مهم‌ترین آن‌ها، موضوع درآمدهای شهرداری و منابع مالی ته کشیده شهرداری بود. اصلاح طلبان که شهر را با بدهی 52 هزار میلیارد تومانی و انبوهی از کارکنان کم اثر در بدنه شهرداری تحویل گرفته بودند، هر روز بر مشکلات‌شان برای پرداخت حقوق، تسویه مطالبات پیمانکاران، تامین هزینه های اداره شهر و ... افزوده می شد. تشدید مشکلات اقتصادی کشور و نبود مشارکت لازم از سوی شهروندان در تامین بخشی از هزینه های اداره شهر از یک سو و عدم همراهی دولت در پرداخت کمک های قانونی خود به تهران و سهم حضور پرهزینه اش در شهر از سوی دیگر سبب شد تا اداره تهران به سخت ترین کار ممکن این روزهای کشور تبدیل شود. به همین دلیل، مدیران شهری به دنبال راه‌های مختلف برای تامین درآمدهای پایدار شهری و راهی برای برون‌رفت از مشکلات عدیده مالی در شهر بودند و هستند اما هنوز در نیل به آن‌ها به توفیق لازم نرسیده اند.

گلایه و نامه به رهبری

در این میان اما نگارش نامه به رهبری انقلاب برای مساعدت در حل بخشی از مشکلات اداره پایتخت، اقدامی بود که به تازگي از سوی محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت تا راهی برای گره‌گشایی مشکلات باشد. این اقدام که شاید در طي سال ها و دهه‌های اخیر مدیریت تهران کم سابقه بوده و مدیران شهری مسائل شهر را عمدتا در ارتباط های دولتی و بین قوه ای حل می‌کردند، می تواند نشانی از وخامت شرایط اداره شهر باشد. شهری که با جمعیت 16 میلیون نفری خود در روز، الگویی برای دیگر شهرها و کلانشهرهای کشور است و گیر افتادن در چاله بزرگ مشکلات اقتصادی می تواند هزینه‌های زیادی را در پی داشته باشد. محسن هاشمی که پیشتر عنوان کرده بود اگر نگذارند تهران توسعه بیابد، گلایه خود را نزد رهبر انقلاب می بریم، گفته که من به تازگي نامه ای حدود یک صفحه و نیم خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و در آن تمام چالش‌های شهر تهران را مطرح کردم.

محورهای نامه مفصل است و در آن از ایشان درخواست کردم که اگر می‌توانند کمک کنند؛ چرا که تهران پایتخت کشور است و ما باید مواظب باشیم و اکنون تمام مشکلات در آن جمع شده است و اگر به آن پرداخته نشود، از پس کار برنمی‌آییم؛ در نتیجه به نظر من دخالت ایشان را می‌طلبد و ما به آن امیدواریم.وی بار دیگر ترافیک تهران را بدتر از داعش خوانده و تاکید می کند: من بارها به صورت شوخی و جدی گفته‌ام که ترافیک تهران از داعش بدتر است و به این اعتقاد دارم چراکه ترافیک تهران نشان دهنده آن است که ما نمی‌توانیم مردم را مدیریت کنیم.

در صورتی که راه حل آن وجود دارد و دم دست ماست و یکی از راهکارهای آن این است که ما در حال حاضر 220 کیلومتر مترو داریم و می‌توانیم هفت میلیون سفر با آن انجام دهیم، در نتیجه چرا باید به جای استفاده از این ظرفیت تنها دو تا دو و نیم میلیون سفر با مترو انجام شود؟هاشمی با تاکید بر توان داخلی برای تولید واگن مترو گفت: ما چهار کارخانه واگن سازی داریم، چرا پول نمی‌دهیم که واگن‌ها ساخته و شغل ایجاد شود و مردم راحت شوند؟ ما حداقل پنج کارخانه اتوبوسرانی داریم، چرا پول نمی‌دهیم که اتوبوس ساخته شود و تعداد اتوبوس های تهران به 9 هزار دستگاه برسد؟وی در مورد درخواست خود از رهبر انقلاب اظهار داشت: درخواست من این بود که دو میلیارد دلار از مقام معظم رهبری و صندوق توسعه ملی بگیریم تا کمکی به تهران شود. منظورم این بود که پولی را برای کمک به حل ترافیک شهر تهران بگیریم چراکه شهرداری اکنون درگیر است و 52 هزار میلیارد بدهکار است. شهرداری حتی اوراق مشارکت خودش را هم نمی‌تواند بفروشد و این مساله به یک معضل تبدیل شده است.این معضل را چه کسی می‌تواند حل کند؟ من باید این مساله را یا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهم یا خدمت مقام معظم رهبری ببرم، راهی جز این ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا دریافت پول از صندوق توسعه ملی برای شهرداری تهران از مقام معظم رهبری مسبوق به سابقه بوده است یا خیر، گفت:خیر اما مساله متروي تهران همیشه با نظر مقامات بالا پیشرفت کرده است. زمانی که بحث مترو شروع شد، خود آیت ... هاشمی به میدان آمد. اولین ارز به متروی تهران توسط دولت ایشان داده شد. در دولت های هفتم و هشتم هم همواره از ريیس جمهور وقت ارز را تامین کردیم. احمدی‌نژاد به من ارز نداد ولی به آقای درویش بعد از من داد و یک بخشی از مترو پیشرفت کرد.

همه دستگاه‌ها در هزینه های شهر سهیم هستند

تهران امروز در شرایطی قرار گرفته که بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه دستگاه‌های مختلف دولتی و نهادهای عمومی برای برون رفت از مشکلات شهری دارد. برخی معتقدند که چرا باید تهران بیش از دیگر کلانشهرها و مراکز استان ها دیده شود و نباید فرقی در تامین اعتبارات اداره آن با دیگر شهرها داشت که در اینجا باید گفت حضور گروه‌ها و اقشار مختلف مردم از شهرها و بخش های مختلف کشور در پایتخت برای پیگیری امورات مختلف زندگی و سکنی داشتن بخشی از مردمان سایر شهرها در تهران می طلبد که نگاه ویژه‌ای نیز به این شهر داشت. امروز در تهران بخش قابل‌توجهی از مردمان ترک و كرد و لر و مازنی و... زندگی می‌کنند و سال‌هاست که دیار خود را ترک کرده و نشانی تهران را برای زندگی خود می دهند و از این رو نیاز است که همه دستگاه‌ها نگاهی متفاوت به مشکلات شهر داشته باشند. درست یا غلط، تمرکز امکانات و خدمات طی دهه های گذشته در پایتخت سبب روانه شدن سیل مهاجرت به این شهر شده و تا وارونه شدن این مسیر باید نگاهی دگرگون به تهران داشت. حضور وزارتخانه ها و دستگاه‌هاي دولتي در تهران در كنار ده‌ها سفارتخانه و ... روزانه هزينه هاي زيادي را به شهر تحميل مي كند كه بايد از سوي دولت جبران شود. اگرچه خود دولت نيز به دلايلي كه بسياري از آن آگاهند، با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي كند اما نمایندگان مجلس، روسای قوا، مدیران دولتی و ... اکنون باید تلاش خود را در تامین نیازهای پایتخت به کار گیرند و مدیران شهری نیز با اصلاح رویه های موجود در هزینه تراشی برای پایتخت و مدیریت صحیح هزینه، اجازه لطمه خوردن شهر را ندهند. در ماه‌های اخیر، بارها از دلایل تشدید مشکلات مالی تهران از گران اداره شدن پایتخت در یک دهه گذشته گرفته تا پیش‌خور شدن بسیاری از منابع آینده شهر سخن گفته شده و اکنون وقت آن است با بهره گیری از نظرات علمی و کارشناسی اساتید اقتصاد شهری ، مسیر درآمدی تهران را روی ریل اصلی و صحیح قرار داد و با بهینه کردن استفاده از زیر ساخت ها، شرایط تهران را به سمت توسعه پایدار و کاهش مشکلات زندگی شهری سوق داد.

 

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.