انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
سیاست
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
رابطه ایران و پاکستان «بی‌نظیر» نیست!
درخواست نمايندگان از ظريف براي بازگشت به وزارت‌خارجه
ادعاي كريمي‌قدوسي درباره ظريف
لرزه ظريف بر اندام سياستمداران
انتقاد تند آيت‌الله‌خامنه اي از ازدواج سفيد
تكذيب دستور گرفتن روحاني از MI6
تكذيب يك شنود
نبرد ديدگاه‌ها
نقش اصلاح‌طلبان در بحران‌ امروز
احزاب در ایران نان انتخابات را خورده اما چوبش را نخورده‌اند
آرشيو صدا و سيما را از كشور خارج كرده‌اند!
وضع آزادی از زمان طاغوت بدتر شده است
تقدير آيت‌ا...‌خامنه‌اي از نوجوان شطرنج‌باز
نمره ۲۰ از ۱۰۰ روحاني
دومينوي خودخواهي و ضربه به هم‌ميهن
دولت نمي‌تواند به متخلفان كمك كند
سرنوشت FATF در گرو رفراندوم
اندیشه ایرانشهری به مثابه ابرگفتمان
ارسال لایحه «جامع انتخابات» به مجلس
اصلاح‌طلبان نباید با یکدیگر درگیر شوند
واكنش خنثي ظريف درباره FATF
زندگي اشرافي با انقلابي‌گري سازگاري ندارد
اميد به كليد سندرز
پارادوكس مودت ـ تخاصم
نپیوستن به FATF یعنی نه به شفافیت بین المللي
تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تا ۴ ماه دیگر
آيت‌الله خامنه‌ای درگذشت محمدمؤمن را تسلیت گفتند
يك امام جمعه ديگر نيز كناره‌گيري كرد
تحكيم وحدت با اژدهاي زرد
لبيك صوتي!
گره ارشادي
رد شهادت و عباي روحانيت
راهبرد شرقي
پژمانفر، رييس دفتر روحاني را تهديد كرد
رياست‌جمهوري اختصاص هزارميلياردي به پديده را تكذيب كرد
شهادت زکریا سازمان ملل را از خواب غفلت بیدار کند!
ایران و ایالات متحده ،حکایت تلخکامی و شرح جدایی
شکایت سید محمد خاتمی از کریمی قدوسی
بدهكار اصلي اروپاييان هستند
حاتم‌بخشي هزارميلياردي
نماينده ولي فقيه در خوزستان از امامت جمعه استعفا داد
شكايت دادستاني عليه دو نماينده براي نطق در مجلس
كنايه جهنمي به علي‌مطهري!
جزييات انهدام خانه‌های تيمى عوامل حادثه تروريستی زاهدان
اعانه‌اي كه پايمال مي‌شود!
سایه بحران دیپلماتیک بر روابط تهران- اسلام آباد
هشدار از قم به عربستان و پاكستان
من به مسئولین و دولتی‌ها نمی‌گویم چه کنند
اولين سيلي سپاه به تروريست‌هاي زاهدان
فيك‌نيوز فارس را كريمي قدوسي تكذيب كرد!
بیشتر
کد خبر: 87872 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۶ - 20:33
نقطه‌اشتراك «ما مي‌توانيم» و منافع ملي

نقطه‌اشتراك «ما مي‌توانيم» و منافع ملي

سیاست ورزی منهای منافع ملی از نگاه طبیعی،شکار، از نگاه اجتماعی،شارلاتن بازی، افسون گری و مکر و از نگاه روشنفکری آشفتگی ذهنی و ایده‌آلیسم رمانتیک مبتنی بر تحلیل غیر کاربردی و افسردگی ....

قانون-كوروش الماسي/ پژوهشگر

متاسفانه بیشتر صاحب منصبان و صاحب نظران به اصطلاح پیرو مقامات عالي كشور بیشتر اندیشه ها، اظهارات و... راهبردی مقامات عالي را بدون هیچ تحلیل و بررسی عمیق و میدانی که منجر به اقدامات و راهکارهای عملی شود، فقط باز نشر یا بازگو می کنند. راهکار«ما می توانیم»، یکی از اندیشه‌های بسیار سودمند، ضروری و ممکن الحصول مقام معظم رهبری است. مقام معظم رهبری بارها در جلسات گوناگون تاکید کرده اند که می توانیم با تکیه بر امکانات، توانایی‌ها و شهروندان وطن دوست و جوانان تحصیلکرده آگاه و با اراده به سطوح عالی توسعه در عرصه های گوناگون نایل شویم. این موجز تلاش دارد تا بنیاد اجرایی کردن اندیشه مقام معظم رهبری مبنی بر ما می توانیم را به طور بسیار مختصر تبیین کند و به عبارتی بيان كند كه، مبنای اندیشه راهبردی ما می توانیم، چیست؟

بحران رويكردهاي غيركارآمد

اعمال اجتماعی(و نه بیولوژیک بنیاد) انسان‌ها متکی بر برخی بنیادهای نظری(ذهنی) است. انسان‌ها ممکن است به بنیادهای ذهنی/نظری اعمال خود آگاه یا ناآگاه باشند. بي‌شك برخی مخالف این گفته خواهند بود که بسیاری از سیاست ورزان آگاهی و درک کاربردی از مبانی نظری/ذهنی عملکرد سیاسی ندارند. شفاف ترین نمود یا دلیل این ادعا آشفتگی، بی‌برنامگی، ناکارآمدی، تضعیف شدید اخلاق، خود خواهی غیر اجتماعی برخی صاحب منصبان، مدیریت پرهزینه و...در عرصه سیاسی و عملکرد برخی صاحب منصبان است.

توجه به منافع ملي، ركن پيشرفت

به باور نگارنده، چار چوب های فکری اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدال‌گرا و... نه تنها کاربردی و کارآمد یا به عبارتی پاسخگوی نیازهای بسیار جدی و مبرم کشور نیست بلکه آینده کشور را به ناکجاآباد یا یهتر بگویم، به مسیر‌های بسیار پرمخاطره با پیامدهای ویران کننده هدایت می کند. تنها و تنها قالب فکری که قابلیت نجات(برون رفت از انواع چاش های جدی به خصوص اقتصادی و روابط خارجه) کشور و نظام مدیریت کلان از آینده‌ای قابل پیش بینی با پیامدهای بسیار نامطلوب را دارد، اندیشیدن، عملکرد، برنامه ریزی کردن و... با لنز یا چار چوب فکری منافع ملی است. اینکه، به گواه شواهد بی شمار تاریخی، تمامی مبانی منطق، اخلاق، سیاست و... تنها بنیاد مشروع، کاربردی، عملی و کارآمدی که می تواند موجب پایداری، پویایی، کارآمدی و توسعه هر حاکمیتی شود، تکیه حکومت ها بر فهم کاربردی از منافع ملی است. منافع ملی چیست؟ منافع ملی تجمیع منفعت فردی، گروهی و اجتماعی است. منافع ملی تعاریف و تفسیر‌های گوناگون جناحی، زمانی یا مکانی ندارد. همه انسان‌ها صرف نظر از زمان، مکان و اینکه تحت پوشش چه نوع حکومتی باشند، تعداي خواسته‌ها، نيازها و تمايلات روانشناختي، اجتماعي و فيزيكي دارند. محتوا، ساختار يا معني زندگي تلاش براي تحقق اين نيازهاي ضروري است. به دلیل محدوديت‌هاي ذاتي و طبيعي، انسان‌ها مجبور هستند با همكاري و هم‌انديشي يكديگر نيازهاي فوق‌ خود را برآورده كنند. تلاش مشترك براي تحقق نيازهای اساسي همان منافع جمعي يا ملي است.

نيازهاي جامعه

منشأ مفهوم منفعت، نیاز است. نیاز های انسانی را می توان به دو دسته یعنی نیازهای ثابت و نیازهای متغیر تقسیم کرد. از نگاه اقتصادی و تجاری منفعت به معنی کسیب سود است. کسب سود به معنی تمایل و خواست انسان‌ها به تسلط، تصاحب و در اختیار گرفتن هر چه بیشتر منابع مادی است. منابع مادی به معنی انواع دارایی ها از جمله پول، املاک گوناگون، انواع تولیدات مصرفی و... است. منفعت از نگاه روانشناختی به معنی«خودِ» تمایلات و خواسته های گوناگون است. تمایلات و خواسته هاي انسانی می‌توانند از درجات اهمیت و اولویت گوناگون برخوردار باشند. درجه اهمیت و ضرورت، مبنای تفکیک خواسته ها و تمایلات به ضروری و کمتر ضروری است. به عبارتی، خواسته ها و تمایلات ضروری به معنی انواع نیازها(غذا، لباس، مسکن، امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و...) هستند و در نتیجه می توان آن‌ها را نیازهای ثابت تلقی کرد. نیازهای کمتر ضروری ( نوع وسیله نقلیه، برخی تولیدات صنعتی، انواع نیازهای فرهنگی و...) را می توان نیازهای متغیرکه وابسته به عوامل گوناگون اجتماعی، زمانی، مکانی، فرهنگی، تاریخی و...هستند، تلقی کرد. بنابراین، اگر تبیین ساده و مختصر چیستی منافع (ملی)را بپذیریم، آنگاه می توان ادعا کرد( با در نظر گرفتن شرایط عینی، روزمره و بسیار نامطلوب) اصلی ترین چالش و وظیفه حاکمیت تحقق منافع ملی به معنی برآوردن نیازهای ثابت شهروندان است. ناکامی حاکمیت در تحقق نیازهای ثابت(منافع ملی) شهروندان موجب انواع ناهنجاری‌ها و ناآرامی های اجتماعی و در نتیجه ناکارآمدی و ناپایداری هر حاکمیتی خواهد شد. مصداق زنده این ادعا اتحاد جماهیر شوروی است. به گواه سرتاسر تاریخ جوامع، ناکارآمدی و ناپایداری حکومت‌ها، مطلوب ترین بستر نفوذ بیگانگان یا عوامل بومی آن‌ها در مدیریت کلان به منظور بهره‌برداری اقتصادی و سیاسی، آشفته و ناکارآمد کردن هر چه بیشتر مدیریت کلان است.

ما مي‌توانيم و منافع ملي

با توجه به گفته‌هاي بالا، اجرایی کردن اندیشه راهبردی«ایجاد خود باوری و ما می توانیم» مستلزم یک نقشه راه کلان است. اینکه به گواه شواهد بی شمار از تاریخ جوامع گوناگون، کاربردی و پایدار ترین نقشه راه مدیریت سیاسی یک جامعه برآیند فهم چیستی، چرایی و ضرورت منافع ملی است. وقتی شهروندان از برآوردن ابتدایی ترین نیازها و خواسته‌های خود عاجز هستند به این معنی است که نظام مدیریتی جامعه ناکارآمد است. به باور نگارنده، هیچ راهی به‌جز فهم کاربردی و اجماع پیرامون یک تعریف مشترک از منافع ملی برای کارآمد تر کردن نظام مدیریت کلان وجود ندارد. نه فقط در چهار دهه اخیر بلکه در طول قرن ها تاریخ این مرزو بوم انواع روش ها و راهکارها برای مدیریت ایران زمین به‌کار گرفته شده است. به گواه ناکامی ها و تجربیات گران و تلخ بی شمار تاریخی، بیشتر چالش های ملی ناشی از عدم درک کاربردی و مشتر ک از چیستی، چرایی و ضرورت پایبندی به منافع ملی، میان نخبگان است. به همین دلیل است که انواع مبادلات، جدل ها و کنش و واکنش ها در عرصه سیاسی و مدیریت کلان، توان مقابله و حل و فصل امور و دشواری‌های گوناگون شهروندان را ندارد و گزاف نیست اگر گفته شود پیوسته دیروز شهروندان بهتر از فردای آن‌هاست. تنها و تنها بدخواهان و دشمنان ایران و ایرانی نمی خواهند که شهروندان ایران زمین از ابتدایی ترین ملزومات زیست مدنی که ذکر آن گذشت برخوردار باشند. به باور نگارنده، هر سیاستمدار یا صاحب منصبی که هدفی جز تحقق اهداف منافع ملی داشته باشد، بی‌شک در زمین دشمنان شرقی و غربی بازی می کنند. طبق قانون اساسی، بالاترین مقام رسمی حافظ منافع ملی، مقام معظم رهبری است. رهبری به درستی راهبرد توسعه همه جانبه کشور را در اندیشه ما می توانیم و ضرورت ایجاد خودباوری را ارائه کرده اند. بنا بر تبیین بسیار مختصر فوق، واقع بینانه ترین زیر ساخت نظری عملیاتی کردن اندیشه راهبردي رهبری، فهم و تکیه بر منافع ملی است. نگارنده در چندین یادداشت یگانه راهکار و ابزار عملی اجرایی کردن اندیشه ما می توانیم را در قالب ایجاد شورای عالی منافع ملی ارائه کرده است. در پايان دوباره تاكيد مي‌كنيم كه مبنای تاسیس جوامع بشری این ایده و خواست بود که اراده و خرد جمعی، مسئول تهیه و تامین نیازهای حیاتی انسان‌ها شود. نظام اجتماعی در قالب انواع نهادهای اجتماعی و حاکمیتی مسئول بی قید و شرط مدیریت تهیه و تامین نیازهای ثابت و متغیر شهروندان است. هیچ سیاست ورز یا صاحب منصبی حق ندارد بر خلاف منافع ملی بیندیشد، عمل کند یا هدفی داشته باشد. در عالم مدیریت کلان سیاسی هیچ هدفی والاتر از تحقق اهداف منافع ملی وجود ندارد و منافع ملی اساس سیاست‌ورزی مشروع است. هیچ اندیشه، طرح، راهکار و راهبرد سیاسی بی آنکه بر بنیاد منافع ملی ایجاد شده باشد نه مشروع، کارآمد، کاربردی و نه پایدار خواهد بود. ایران به شدت نیازمند دلسوزان خردمند، تلاشگر، آماده چشم پوشی از منافع فردی و جناحی، فهم اهمیت همکاری به‌جای رقابت کور و... است. سیاست ورزی منهای منافع ملی از نگاه طبیعی،شکار، از نگاه اجتماعی،شارلاتن بازی، افسون گری و مکر و از نگاه روشنفکری آشفتگی ذهنی و ایده‌آلیسم رمانتیک مبتنی بر تحلیل غیر کاربردی و افسردگی سیاسی است. به عبارتی، فهم منافع ملی اساس فهم سیاست ورزی است.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.