انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
جامعه
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شهرت‌طلبی و پشت کردن به جامعه!
نهاد آموزش و بیماری بی عدالتی
بلای توسعه سیمانی!
انتقاد پذیری، رکن اصلی رشد وتعالی در آموزش و پرورش
معیشت پرفشار کارگری
زن بلوچ؛ چهارمین بانوی روستایی برتر جهان
جزييات بدهي و ميراث 52 هزار میلیاردي قالیباف
اپيدمي كلاهبرداري پيامكي !
جزييات منتفي شدن فروش سربازي در سال 98
سونامی تحصیل‌کردگان بی سواد
تلاش براي «فلج نشدن» زندگي
آیناز کودک ربوده شده یا گم شده؟
خطر دخالت دیگران بر روابط
متهمِ طلبکار
اثر مستقیم فرار مالیاتی پزشکان بر بیکاری
دوره گشت ارشاد به سر آمده است
سپندارمذگان روز زن، زمین و مادر
رویکردهای نوین در توسعه پایدار شهری
از قاچاق تا ورود دام‌های مشكوك!
سرگرمی و کسب درآمد به قیمت آزار حیوانات
ازدواج با چه زناني معافيت سربازي در پي دارد؟!
حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان
جلسه هاشمی باحناچي درباره اعتبار خطوط ۶ و ۷ مترو
حکایت مصايب رسانه
دستفروشی؛ چالشي پايدار!
گامی دیگر برای مشارکت فرهنگیان
پیش بینی وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
رسيدگي به جريمه‌هاي رانندگي در مراسم 22 بهمن
جزئیات لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۹۸
برج ميلاد و تهدید جانی حدود ۲۲۳۶ نفر
شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز
رکود-تورمی و زنان سرپرست خانوار
عوارض شبهه‌ناك
لزوم عادت دادن بچه ها به رفتار خوب
باروتي در انتظار جرقه
۲۱۳ هزار نفر مقرری بیکاری می‌گیرند!
فیلترینگ، راه‌حلی است که جواب نمی دهد
تخم افکار خود را در کدام زمین می‌افشانید؟
اعتراض به پیمان‌کاری
واکاوی رابطه تلقین‌گرایی و مصرف گرایی
سفیدنمایی ازدواج‌های کدر!
بايد پزشكان را ملزم به نصب كارتخوان كنيم
مدیریت های «دلال پرور»
مردان، قربانیان خاموش تبعيض
ماموریت در درایت ، مدیریت در ظرافت
دوگانه بودن يا نبودن «سگ» !
عذرخواهی، یک توانمندی در زندگی
تبعیض مثبت به نفع زنان
تولید پریشانی با بیمه شخص ثالث
منتهی‌الیه سمت چپ
بیشتر
کد خبر: 8865 | تاریخ : ۱۳۹۵/۶/۲۷ - 14:26
«کفگیر»آموزش و پرورش کی به «ته دیگ» می خورد؟
گفت وگوبامدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش

«کفگیر»آموزش و پرورش کی به «ته دیگ» می خورد؟

دخل وخرج آموزش و پرورش همواره ازموضوعات اساسی بوده است وعمده فرهنگیان از شرایط مالی خود ناراضی اندو متولیان امرازکافی نبودن درآمدها سخن می گویند.

قانون- اعظم پویان: مدتی است «وزارت آموزش و پرورش» در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال ایجاد تحول در منابع انساني ومالي  خود است. از آنجاییکه یکی از مهمترین دغدغه های هر سال این ارگان مهم وگسترده دولتی مشکل کسری بودجه است عزم آن دارد تا با استیفای حقوق مادی خود از سایر سازمان ها و نهادها بتواند بخشی از هزینه های خود را، بدون اینکه باری بر دوش مردم ودولت بگذارد تامین کند. این حقوق که سالهاست گرد و غبار فراموشی بر آن نشسته است با رویکرد جدی «وزارت آموزش و پرورش»در حال بررسی جهت اجرائي كردن است. از سوی دیگر این وزارتخانه با رویکرد اقتصادی سعی در بررسی و حل مشکلات در هم تنیده شده خود دارد. «منصور مجاوری»، مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش، مهمترین علت کسری بودجه آموزش و پرورش را ابلاغ مصوبه های قانونی در میانه های سال می داند، بدون اینکه بودجه ای به آن اختصاص داده شود. وی معتقد است برای احیای اقتصاد آموزش و پرورش به دنبال احیای منابع مالی آموزش و پرورش هستیم.

اگرچه طرح موضوع «اقتصاد آموزش و پرورش» در کشور ایران تازه است اما می تواند شروع خوبی برای بالا بردن کیفیت آموزش وپرورش در کشور باشد. در ادامه گفتگوی «قانون» با «منصور مجاوری»، مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش را می خوانید:

در این دوسال اخیر وزارت آموزش و پرورش توجه خاصی به طرح مباحث اقتصادی در امر آموزش و پرورش دارد. ضرورت طرح این نوع مباحث در امر آموزش از کجا آمده است؟

با توجه به اینکه برای انجام اجرای هر فعالیت صنعتی، کشاورزی و آموزشی وتربيتي نیاز به یک مبنای اقتصادی ضروری است، آموزش و پرورش  نیز به دلیل فعالیت های زیادی که دارد نیاز به منابعی از بُعد مالی دارد. تامین منابع برای آموزش و پرورش تعریف های مختلفی دارد. در تمام دنیا بودجه آموزش و پرورش از منابع دولتی وبخشي از صنايع ومردم تامین می شود و از محل بودجه عمومی، دولت بخش اعظم را به امر آموزش در آن کشور اختصاص می دهد. در کشور ما علاوه بر منابع دولتی، از طریق توسعه مشارکت های مردمی، توسعه مدارس غیردولتی و هزینه هایی که خانواده ها به دوش گرفته اند منابع مالی تامین می شود. متاسفانه بودجه آموزشی (در حد نياز واقعي) مغفول واقع شده است. بخش عمده ای از هزینه ها را خانواده ها در کنار آموزش و پرورش برای اجرای بهتر فرآیند آموزش و پرورش برعهده گرفته اند. هر چنداین کمک ها اجباری نیست و همیشه بصورت اختیاری بوده است. همه ساله آموزش و پرورش دچار برخی کسری هایی در بخش بودجه است. این كسري برخواسته از موارد قانونی بوده که در حین سال جاری یا سال های اجرایی اتفاق می افتد وعمدتا خارج از كنترل آموزش وپرورش است. برای مثال بودجه سال 95 آموزش و پرورش ابلاغ شده است اما یک مصوبه ای شهریور ماه در مجلس گذرانده می شود. این مصوبه به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود و می گویند اجرا کنید. این اجرا مستلزم این است که دولت یک بودجه ای را اختصاص دهد ولی چون ميانه سال فعالیت هستیم بودجه ای اختصاص داده نمی شود و آموزش وپرورش اقدام به اجرای این بخشنامه و مصوبه می کند. قاعدتا یک کسری ایجاد می شود که در سال جاری و در سال آینده و بودجه سال بعد خودش را نشان می دهد.وگاها پذيرفته نمي شود ويا به سختي قبول مي نمايند.

طی سال های اخیر، دولت یازدهم علی رغم محدودیتهای اعتباری  كلان ؛ سهم قابل توجهی را در بخش آموزش و پرورش اختصاص داده اما بازهم به اندازه کافی و ضروری مورد نیاز واقعي آموزش و پرورش نبود. برای احیای اقتصاد آموزش و پرورش به دنبال احیای منابع مالی آموزش و پرورش هستیم. راهکار 20 سند تحول بنیادین،«وزارت آموزش و پرورش» را موظف به مدیریت بهینه منابع و مصارف کرده است. وقتی صحبت از اقتصاد آموزش و پرورش می شود به این معنی نیست که فقط در آمدزایی کنیم بلکه بایداز منابعی که داریم مانند منابع مالی و انسانی و فیزیکی استفاده بهینه داشته باشیم.

تعریف شما از اقتصاد آموزش و پرورش چیست؟

اقتصاد آموزش و پرورش یعنی با استفاده از منابع انسانی، مالی و فیزیکی بتوانیم در فرآیند فعالیت های آموزشی و پرورشی محصول بهتری تحویل دهیم. وزیر آموزش و پرورش پنج اصل سیاستی و مدیریتی را اعلام کرده اند، یکی ازآن مباحث ساماندهی نیروی انسانی است. اگردرصدي در ساماندهی نیروی انسانی موفق عمل کنیم مبلغ بسیار زیادی را در بخش هزینه ای سامان داده ایم. اگر بتوانیم از فضاهای فیزیکی درست استفاده کنیم می توانیم در هزینه های مالی صرفه جویی داشته باشیم. اگر بتوانيم فرايندها وروشها را اصلاح نمائيم ؛قطعا صرفه جوئي قابل توجهي خواهيم داشت.

البته اقتصاد آموزش و پرورش فقط روی مباحث مالی تاکید ندارد بلکه منابع انسانی را نیزدر نظر گرفته است. در این راستا به بعد ساماندهی نیروهای انسانی و ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و ساماندهی رويه ها وفرآیندهای اجرایی پرداخته می شود. درواقع اصلاح رویه ها و فرآیندها چه در بعد مسائل آموزشی و چه در بعد مسائل پرورشی همه مي تواند در  بحث احیای اقتصاد آموزش و پرورش مد نظر قرار گيرد.

راهکار 20 سند تحول بنیادین وقتی صحبت از تخصیص و تنوع بخشی منابع مالی دارد در کنار آن صحبت از مدیریت مصرف متناسب با نیازهای کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت هم دارد. در وزارتخانه چه تدبیری اندیشیده شده است تا در کنار افزایش سهم اعتبارات همزمان به اصلاح شیوه مصرف نیز پرداخته شود؟

وقتی می گوییم تنوع بخشی به منابع درآمدی قاعدتا طبق قانون و ضوابطی که در کشور وجود دارد برخی از موارد درآمدی را می توانیم احصا کنیم. این منابع درآمدی تعریف شده در قانون است. چیزی نیست که ما امروز به روز رسانی کنیم، فقط به دلایل مختلف در طول زمان مغفول مانده است. دستگاه ها و سازمان ها و بخش هایی که موظف به پرداخت بودند سهل انگاری کردند ولذا دستگاه های نظارتی باید درکنار آموزش و پرورش قرار گیرند و این درآمدها را رصد کنند.

درآمدهای آموزش وپرورش چند دسته هستند. درآمدهای مصرح در قانون که همه سال در قانون بودجه ساليانه می آید مانند درآمد اجاره فضا و فروش ماشین آلات و درآمدهای آموزشگاه های آزاد و غیره. دوم برخی درآمدها ؛ مانند قانون شوراها برای یکبار وبه صورت جامع قانون  مصوب آمده است و این بصورت دایم است. شهرداری موظف است این درآمدها را بر اساس مفاد قانوني کسب و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. متاسفانه این درآمدها به هردلیلی به خوبی جذب نشده و در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفته است وحتي در سالهايي برخي تبصره ها ومفاد حذف گرديده است كه يك ظلم به فضاي آموزشي مورد نياز بوده است.وظیفه دفتربرنامه و بودجه آموزش وپرورش این است که درآمدها را با نظارت، کنترل و مدیریت بیشتری به آن سقف درآمد واقعی خودش برساند.منابع درآمدی تنها به منابع مالی یا پولی اختصاص داده نمی شود. وقتی از یک فضای آموزشی و تربیتی استفاده بهینه می کنیم یعنی تعداد دانش آموز بیشتری را به فضاهای آموزشی و ورزشی و آزمایشگاهی و غیرهسوق دهيم ، یعنی استفاده بهینه وبيشتر ومناسب تري داشته ایم. سرانه ای که اختصاصداده ایم به دانش آموزان بیشتری می رسد. ما این را هم به عنوان درآمد حساب می کنیم.پس در یکجا منابع درآمدی آموزش و پرورش می شود کسب منابع مالی و در جای دیگر ارایه خدمات مفيد ترو بیشتر است.

آموزش یک کارنيازمند بودجه است و باید از طریق در آمدهای دولت تامین شود. اکنون که بودجه در کل کشور محدود است نیاز به مدیران حرفه ای در سیستم آموزشی باید تقویت شود. این مساله علاوه بر سطوح بالای وزارتخانه ای باید در سطح مدیریت مدارس نیز اتفاق بیافتد. این بخش همان بحث ساماندهی نیروی انسانی در اقتصاد آموزش و پرورش است. عملکرد آموزش و پرورش در این بخش را چطور ارزیابی می کنید؟

طی چندسال گذشته بحث های زیادی پیرامون ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود داشته است. برخی معتقدند چون تعداد دانش آموز کمتر شده پس تعداد معلم هاهم کمتر شود. اگر در زمانی18 میلیون دانش آموز داشتیم و حدود یک میلیون کارمند و امروز حدود 13 میلیون دانش آموز داریم و حدود 900 هزار کارمند، نباید بنا را بر این گذاشت که اقتصادی عمل نشده است. شاید تعداد دانش آموز کم شده است اما کلاس و مدرسه تعطیل نشده است. هرم دانش آموزی ما که به سمت کاهش رفته بود اکنون دوباره رو به افزایش است. امسال نسبت به سال گذشته افزایش دانش آموز داریم. در هیچ کجا مدرسه را تعطیل نکرده ایم و کلاس 50 نفری در نرم 30 نفر قرار گرفته است. آموزش وپرورش 105 هزار مدرسه دارد یعنی 105 هزار مدیر دارد، اگر تعداد دانش آموز مدرسه 500 نفری بشود 400 نفر نمی توان از تعداد مدیر  يا معلم مدرسه کم کرد. طی یکسال گذشته از طریق ساماندهی سعی شده بحث کمبود نیروی انسانی ساماندهی شود و يا از طريق خريد خدمات با بخش غير دولتي صورت پذيرد. در سه سال گذشته حدود 80 هزار بازنشسته داشتیم بدون اینکه هیچگونه استخدامی داشته باشیم.

برای بالا بردن بهره وری ساعت ها، با برنامه هایی که اختصاص داده شده، بر اساس شاخص هایی که سازمان بهره وری اعلام می کند، شاخص آموزش و پرورش را در حد قابل قبولی ارایه کردند. در هیچ کجا معلم از ساعت تدریس خودش کم نکرده است، اما چگونگی استفاده کردن از آن زمان باید بررسی شود. گاهی اعلام می شود که کیفیت آموزش پایین آمده است درحالیکه کیفیت کاهش نداشته است.اگر اينگونه صحبتهاي ارائه مي شود بايد بر اساس مدرك ومستند ومعتبر باشد .

امروزه خروجی نسبي از مقطع ابتدایی به متوسطه تا دیپلم خوب است ودر بحث کیفی نیز آموزش و پرورش در تمام ابعاد  اجتماعي ،اقتصادی، دینی ومذهبي ،علوم ودانش روز و غیره سعی کرده است کارنامه قابل قبولی داشته باشد. یک بخشی از دانشه سواد نسبت به خواندن و نوشتن است اما آموزش و پرورش در بخش های دیگر اجتماعی و اقتصادی نیز آموزش دارد. برای مثال آموزش اجتماعی همان رفتاری است که دانش آموز از خود نشان می دهد و وارد جامعه می شود. اما اگر دانش آموزی صد در صد خوب باشد یا ضعف هایی داشته باشد نمی توان فقط به آموزش و پرورش نسبت داد زیرا سایر نهادها و دستگاه های کشور به بخش آموزش وارد شده اند. مثلا صدا وسیما خودش یک دستگاه آموزشي شده و سازمان های دیگرنیز نهادهای فرهنگی ایجاد کرده اند و همه این ها بر روش تربیت واقعی دانش آموز تاثیرگذار هستند.

جایگاه مهارت پروری در این افزایش کیفیت در آموزش و پرورش کجاست؟ چرا استقبال از رشته های فنی و حرفه ای تا این اندازه کم است؟

علت اینکه دانش آموزان از برخی رشته های دانشگاهی استقبال بیشتری دارند این است که با کمترین هزینه می توانند به آن برسند رشته هاي فني در دانشگاهها هزينه بر هستند. بحث ساماندهی نیروی انسانی و تامین معلم متخصص و متعهد که بتواند در آن حرفه تمام هنر خودش را نشان دهد یک بخش است و تامین منابع مالی مورد نیاز برای تجهیز کارگاهای حرفه آموزی و هنرستان ها بخش دیگر است. وزارت آموزش و پرورش در تامین تجهیزات فنی و حرفه ای کمبود منابع مالي دارد.وقتی می خواهیم یک دفعه دانش آموز را از رشته نظری به سمت فنی و حرفه ای ببریم باید دید آیا بستر تامين تجهيزات آموزش او فراهم شده است.

مساله دیگر اشکالی است که در بعد اشتغال افراد وجود دارد. آیا تمام دانش آموختگان فنی و حرفه ای جذب بازار کار شده اند. وقتی اشتغال محدودیت دارد و منابع در بستر آموزش محدودیت دارد خانواده ها نگران هستند که دانش آموزان خود رابه هنرستان بفرستند یا خیر. اگر دولت ها بتوانند اعتبار مورد نیازی برای تجهیزهنرستان و کارگاههای فنی را تامین کنند و ما بتوانیم آموزش های خوبی را ارایه کنیم قطعا دانش آموزان و خانواده های آنها استقبال می کنند. دولت باید به هنرستان ها پرداخت های خاصی داشته باشد تا حداقل تامین ابزارآلات خود را داشته باشند. طی سی سال گذشته به هنرستان های خودمان کمتر توجه کرده ایم. اگر دولتها و صنایع  هم در تامين تجهيزات ومنابع مالي مورد نياز وهم در بخش جذب وبكار گيري دانش آموختگان توجه بیشتر داشته باشند قطعا هنرستان ها جذابیت خواهد داشت.

اگر مساله، تامین منابع مالی در این نوع رشته ها است پس چرا قشر مرفه نیزچندان تمایلی برای ورود فرزندانشان به رشته های فنی و حرفه ای ندارند؟

اگر در آلمان سیستم مهارت های فنی ا شان رشد می کند بخاطر این است که دولتها خواسته اند وقوانين خاصي را براي جذب وبكار گيري وكمك به تجهيز گذرانده اند . دولت باید جلوی رشته هایی که فاقد مهارت و بازارکار و اشتغالزایی هست بگیرد و تبلیغات خودش را روی رشته های صنعتی وفني وكشاورزي  بگذارد. وظیفه آموزش و پرورش از ابتدایی تا مقطع دیپلم است. نمی توانیم دانش آموز را مستقیما وارد بازار کار کنیم. این وظیفه بازار کار است، كه شرايط را براي دانش اموزان فني وحرفه اي ايجاد نمايد ومنابع مالي را تامين كنند.

بخشی از این اشکال باید از آموزش عالی گرفته شود. بحث اشتغال وظیفه وزارت خانه ها وبخش هاي ديگر است. باید روی رشته هایی تبلیغ داشته باشند که آن رشته ها وارد صنایع شده و در تولید کاربردی داشته باشند. وقتی صنایع و تولید ما به هر دلیلی جذب ندارند  ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که دانش آموزان ما به بخش فنی حرفه ای رجوع کنند زیرا آینده اقتصادی خود را در خطر می بینند. برای اینکه بتوانیم دانش آموزان را مشتاق کنیم به رشته های فنی و حرفه ای باید در خارج از آموزش و پرورش به دنبال آن باشیم. یعنی بازار را آماده کنیم که وقتی دانش آموز فنی حرفه ای فارغ التحصیل شد وارد بازار کار شود نه اینکه حتما وارد دانشگاه شود و مدرکی بگیرد تا بتواند در رشته خودش اشتغال داشته باشد. نگاه دولت باید به مهارت ها تغییر کند و ابتدا تامین منابع مالی داشته باشد. آموزش و پرورش نمی تواند بر اساس دو سوم نیاز خودش این کار را انجام دهد. وقتی زمان پيشنهاد بودجه می شود براساس  آمارو شاخص ها و مواردی که داریم بودجه خاصی را اعلام می کنیم. وقتی  این بودجه در اختیار آموزش و پرورش قرار نگیرد ما نمی توانیم کاری انجام دهیم. همین که حقوق و مزایا را پرداخت کنیم هنر کرده ایم. آموزش و پرورش همیشه درگیر کسری بودجه است و به عمین علت نمی توانیم آن بخش اقتصادی آموزش و پرورش را لمس کنیم. وقتی سیستم بودجه ریزی ما براساس بودجه آموزشی کشور نیست نباید انتظار داشته باشیم کیفیت در حد انتظار باشد. هرچند ما معتقدیم کیفیت هرسال افزایش پیدا کرده است.اما بايد نگاه ورويكرد دولت مردان به نظام آموزشي كشور وبودجه مورد نياز كشور تغيير كند.

آموزش و پرورش تا چه اندازه به افزایش بهره وری در سرانه تولید ناخالص توجه دارد؟

باید بپذیریم که آموزش باعث افزایش بهره وری و کارآیی می شود. پس قطعا دانش آموزی که در مدرسه درس خوانده و مدرکی گرفته است، وقتی وارد  بازار كار یا کارخانه های تولیدی یا هربخش اقتصادی می شود باعث افزایش بهره وری می شود. در یک کارخانه ای که ده کارمند دارد اگر این ده کارمند بیسوادباشند قطعا بهره وری شان نسبت به ده کارمندی که باسوادند تفاوت خواهد داشت. پس آموزش و پرورش باعث افزایش بهره وری و افزایش تولید ناخالص ملی می شود. جمعیت در ابتدای انقلاب 18 میلیون بود و امروز 80 میلیون جمعیت داریم تمام شکوفایی که رخ داده است توسط همین دانش آموزانی است که در آموزش و پرورش و آموزش عالی درس خوانده اند. این ها براساس تفکرآموزشی که در همین سیستم و نظام آموزشی آموزش دیده اند تولید ات  ما را به این اندازه رسانده اند.

برنامه های آینده وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با اقتصاد آموزش و پرورش چیست؟

اقتصاد آموزش و پرورش رافقط یک دفتر نمی تواند انجام دهد. بر اساس سیاست کلانی که هست بحث ساماندهی نیروی انسانی و بحث مدیریت آموزشگاهی وهمچنین بودجه ریزی عملیاتی و توسعه مشارکتها مطرح است یعنی همه این عوامل باید کنار هم قرار گیرند. در بخش هایی نیاز است مراکز هزینه ای مدیریت شود، یعنی هزینه  و مصرف درست مدیریت شود. باید بخش نیروی انسانی را درست به کار بگیریم. در بخش توسعه مشارکتها با استفاده از ابزارهای درونسازمانی و برون سازمانی مشارکت کنیم. نگاه مدیریت مدرسهای را باید به یک نگاه اقتصادی معطوف کنیم. وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود آموزش و پرورش اولین و بهترین جایگاه فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی را دارد اما در سیاستهای اقتصاد مقاومتی که از سوی دولت اعلام می شود آموزش و پرورش به عنوان يك دستگاه همكار صدا و سیما معرفی می شود در حالیکه آموزش و پرورش نقطه آغازین آموزش اقتصاد مقاومتی است. اگر قصد تغيير وتحول فكري در بعد اقتصاد كشور داريم بايد از آموزش وپرورش وآن هم از مقطع ابتدائي شروع كنيم.

در این سازمان بصورت یکپارچه و درسطح مدیریتی در بخش نیروی انسانی و مدیریت واحدهای اجرایی و آموزشگاهی و در بخش بودجه ریزی عملیاتی به دنبال این هستیم که بخش هایی که مصارف بیش از حدی دارند و غیر مفید اند شناسایی کنیم و سعی می کنیم از فعالیت های مان تحلیل هزینه فایده داشته باشیم.

اگر بخواهيم به يك بهره وري مطلوب و آموزش وپرورش ايده آل برسيم بايد نگاه هزينه اي به موزش و پرورش را از اذهان دولتمردان  سياستگذاران وكارشناسان بودجه كشوردر آموزش وپرورش برداريم. بايد به معلم به عنوان اولين نيروي تاثير گذار ومهم د ر  دولت و كشور از همه نظر توجه شود و معيشت فرهنگيان به عنوان افراد اول توسعه گرا در كشور تامين گردد. بايد به تجهيزات آموزشي ومورد نياز در بخش آموزش وپرورش برای ارتقاء سطح كيفيت آموزش وپرورش توجه ویژه شود. بايد از شعارهاي پراكنده در خصوص اهميت آموزش وپرورش ومعلم فاصله بگيرند. بايد به توصيه مقام معظم رهبري (مدظله العالي)توجه نمود و فرمايش ايشان را عملي نمود "هرچه هزينه اي در اموزش وپرورش صورت بگيرد يك نوع سرمايه گذاري است "

 

 

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.