قانون-محمد وحدتی هلان/ عضو فراکسیون امید
من فکر می کنم دلایل استیضاح وزیر امور خارجه را باید از افرادی پرسید که خواستار این استیضاح هستند. به نظر من شخصیت ظریف قابل قبول و احترام است. وی عملکرد خوبی در سیاست خارجی داشته و ما از عملکرد او دفاع خواهیم کرد و اجازه نمیدهیم که او را استیضاح کنند. حتی رهبری نیز عملکرد وزیر امور خارجه را تایید میکنند و بهنظر میرسد که ظریف در موقعیتهای سیاسی و اقتصادی جامعه عملکردی قابل دفاع داشته است. اگرچه مخالفان نیز به عنوان نماینده در مجلس آزاد هستند تا در این زمینه اظهار نظر کنند. از نظر قانونی یک نماینده آزاد است تا در زمان مناسبی به وزیر تذکر دهد یا وی را مورد استیضاح قرار دهد تا در زمینه حل مسائلی که فکر میکند دارای اشکال است، اقدام کرده باشد. در زمینه استیضاح ظریف اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد و هر فردی نظر خودش را دارد که باید از زبان هر یک از مخالفان شنید که چرا خواستار این استیضاح هستند. اما بهنظر میرسد که استیضاح ظریف صد درصد به نتیجه نخواهد رسید، چرا که ما این اجازه را نخواهیم داد. در کل باید گفت که اگر استیضاح منطقی باشد و بر اساس آرمانهای درستی مطرح شود، نتیجه خوبی خواهد داشت، چرا که پرسش از وزیر اهرمی است که میتواند جلوی اقداماتی که بر علیه نظام میافتد را بگیرد. اگر عملکردها قابل قبول نیست و توجیهی برای اقدامات یک وزیر وجود نداشته باشد، باید وزیر مورد استیضاح باشد. نماینده تنها ابزاری که در دست دارد، اهرم استیضاح است و باید از این اهرم در زمان مناسبی استفاده کند. این در حالی است که اگر استیضاح به دلایل عامیانه و غيرمنطقی باشد و تنها براساس غرضورزیهای شخصی مطرح شود، در این صورت میتواند به جایگاه مجلس ضربه بزند. بنابراین اگر انتقادی وجود دارد باید تنها زمانی مطرح شود که به نفع نظام باشد و برای اصلاح امور باشد. اما باید از هرگونه انتقاد غرض ورزانه جلوگیری کرد. هرگونه استیضاح مغرضانه و غیرعاملانه بهجای تقویت منافع نظام میتواند گامی باشد برای سقوط جایگاه مجلس. من فکر میکنم درباره استیضاح ظریف نیز این حقیقت وجود دارد که طرح استیضاح او عالمانه و برای منافع نظام نیست. این موجب خواهد شد تا جایگاه وزیر امور خارجه در میان مردم بالاتر شود و در دید جامعه این فرد ارزش بیشتری خواهد داشت.