انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle بوکتاب قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
بین‌الملل
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
آينده براي بيشتر مردم مبهم است
روسيه دوباره به اوكراين هشدار داد
تلاش عربستان برای دستیابی به تکنولوژی موشکی پاکستان
پوتين، آمريكا را تهديد به حمله موشكي كرد
رايزني مخفيانه نتانياهو با اعراب
نشست ورشو با سخنراني پمپئو آغاز شد
مادورو پاي كشورهاي اسلامي و عربي را به درگيري كشيد
سكوت در برابر جنايت تكفيري در عربستان
رييس اطلاعات طالبان كشته شد
ابهام در اینستکس
اجرایی شدن کامل SPV ماه‌ها زمان خواهد برد
INSTEX ماكتي از spv
آیا دموکرات‌ها به آرزوی بركناري ترامپ می‌رسند؟
قیام علیه سیاست‌های ضدنژادی ترکیه
فرافکنی‌های برون‌مرزی نیکلاس مادورو
اتحادیه اروپا خواستار برگزاری فوری انتخابات در ونزوئلا شد
جلیقه‌زردها بازهم به خیابان‌های فرانسه می‌آیند
آلمان مادورو را تهديد كرد
فرانسه از اجرایی شدن SPV در چند روز آتی خبر داد
داووس ۲۰۱۹ در تسخیر زنان
زمزمه‌هاي لغو اجلاس ورشو
تشريح فشارهاي آمريكا عليه ايران توسط يك مقام امنيتي
کابوس بازگشت تحریم های اروپایی
حمله شبكه آمريكايي به وليعهد عربستاني
لهستان و فرانسه در جبهه آمریکا
ادامه عملیات برجام ستیزی
غلبه اژدهای زرد بر ترامپ
رویای بلند بانوی سابق کاخ سفید
چند هزار نفر در يمن كشته شدند؟!
فر انسه در آستانه جمهوری ششم
كنايه يك يمني به مسئولان ايراني
عراق به دنبال اخراج آمريكا
چکش پلوسی بر سر ترامپ!
سال سخت ترامپ
داماد ترامپ به دنبال انداختن طناب دار برگردن بن‌سلمان!
آغاز دموکرات ها برای پایان ترامپ
گذر مسیر صلح طالبان از تهران
مانش، کانالي رويايي!
تغییر استراتژی کُردها
پشت‌پرده زلزله سياسي در رژيم سعودي
سرنوشت بازار شام پس از آمريكا
پايان يك شوراي منفور
كوچ پناهجويان به بازار شام
القاعده برمی‌خیزد!
دولت تر امپ در تعطیلات اجباري
جولان هكرها
خروج ترامپ از سوريه عجيب نبود
تاخت و تاز اردوغان
۹ درصد تجارت جهانی از مسیر چابهار انجام می شود
بازخوانی سناریوهادرباره قضیه خاشقجی
بیشتر
کد خبر: 91713 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۶ - 17:10
ازسرگیری قطار مسافری تهران-دمشق

ازسرگیری قطار مسافری تهران-دمشق

مدیرعامل راه آهن سوریه با بیان اینکه قطار تهران-دمشق در مسیر راه اندازی قرار دارد گفت: سفرهای بین دو کشور از طریق محور «تنف» از سر گرفته خواهد شد.

قانون- آغاز جنگ در سوریه و عراق و شدت گرفتن شعله آن از یک سو تمامی زیر ساخت های حمل و نقل کشورهای درگیر جنگ را مورد هدف خود قرار داد و از سوی دیگر بر روابط ترانزیتی کشورهای مذکور با دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران تاثیر منفی داشته است؛ موضوعی که در جریان نقدها و بررسی های انجام شده در خصوص جنگ داخلی سوریه و عراق کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش قانون به نقل از مهر، به عنوان مثال روابط تجاری میان ایران و سوریه و همچنین سفر زائران دو کشور به مقاصد یکدیگر از جمله نمونه های مناسبات تجاری میان ایران و سوریه بود که حتی روابط سیاسی دو کشور را نیز تا حدی تحت الشعاع خود قرار می داد.

یکی از خاطرات شیرین زائران و گردشگران عازم سوریه، سفر به این کشور  با استفاده از قطار بود که ایران را به مقصد ترکیه و سپس سوریه ترک می کرد. سفری پر خاطره که با کمترین هزینه در قیاس با هواپیما انجام می شد.

اما شکل گیری جنگ در سوریه و حضور داعش در این کشور منجر به از بین رفتن زیر ساخت های ریلی سوریه شد. به ویژه تخریب خط ریلی مرزی عبوری از داخل خاک ترکیه که بسیاری از مواقع در اختیار داعش و دیگر گروه های تروریستی بود، منجر به قطع ارتباط ریلی کامل میان ایران و سوریه شد.

اما طی ماه های اخیر و با پیشرفت نیروهای دولتی سوریه در شکست گروه های تروریستی در داخل خاک این کشور، مسئولان وزارت راه سوریه به همراه شرکت های تابعه آن از جمله راه آهن این کشور به فکر بازسازی زیر ساخت های ارتباطی تخریب شده طی سال های گذشته و برقراری ارتباط مجدد با کشورهای همسایه از جمله ایران افتاده اند.

در همین راستا، خبرگزاری مهر گفتگویی با «محمد علی حسنین»  مدیر عامل راه آهن سوریه انجام داده که در ادامه به نظر مخاطبان می رسد.

با پیشروی نیروهای دولت سوریه در جبهه ­های جنگ علیه گروه ­های تروریستی حاضر در این کشور، آیا سوریه برنامه توسعه و بازسازی خطوط ریلی خود را تدوین کرده است؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است، زمان اجرای این برنامه­ ها را اعلام کنید.

با تلاش نیروهای سوری و همکاری برادران ایرانی و مقامات هر دو کشور، قسمت اعظم زمین های سوری از دستان تروریست­ ها آزاد شده و در حال حاضر وزارت حمل و نقل سوریه و موسسات ریلی،  بازسازی راه­ آهن را از سر گرفته­ اند.

فعالیت در بعضی از محورها مانند محور لاذقیه-طرطوس به سمت حمص بی ­وقفه در جریان است. از سویی نوسازی خط به سوی دمشق و همچنین محور دمشق- زبدانی (سیاحتی) تقریبا تکمیل شده است و همچنین خط فسفات از حمص - طرطوس نیز از خطوط دیگری است که نوسازی آن را آغاز خواهیم کرد.   

به نظر می رسد قرار است اتصال ریلی ایران و عراق به مدیترانه از طریق مسیر ابوکمال- لاذقیه امکان پذیر شود. آیا چشم انداز روشنی در برابر این پروژه وجود دارد؟ وضعیت امنیت این مسیر از دید شما چگونه است؟

بله این اتصال امکان پذیر است و بین ما و برادران عراقی از طریق تنف به بندر طرطوس و لاذقیه هماهنگی ­هایی انجام شده است. این خط، محوری امن و شریانی حیاتی بین ایران، عراق و ساحل سوریه خواهد بود.

سوریه به لحاظ موقعیت ژئواکونومیک خود می تواند به عنوان هاب صادرات خاورمیانه به اروپا از طریق مدیترانه در نظر گرفته ­شود، دست یافتن به چنین افقی چه مقدار زمان نیاز دارد؟

 ما برای اتصال به ایران در سریع ­ترین زمان ممکن تلاش خود را معطوف می­ کنیم اما این مساله به پایان یافتن جنگ در سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از شرق سوریه بستگی دارد.

قطار تهران- دمشق یکی از قطارهای خاطره انگیز برای توریست ­ها و زوار ایرانی و سوری در دوران پیش از جنگ سوریه بود. به نظر شما امکان از سر گیری راه اندازی این قطار چه زمان محتمل خواهد بود؟ آیا پروژه مهم ریلی برای تسهیل رفت و آمد زائران حرم حضرت زینب (س) در دست دارید؟

ما  مشغول نوسازی این محور به صورت کامل هستیم و به کمک و یاری ایران امیدواریم.  سفرهای بین دو کشور در این محور در اسرع وقت از طریق محور جدید تنف از سر گرفته خواهد شد و امیدواریم سفرهای سیاحتی و حمل و نقل بار همچون گذشته و بهتر از آن شود. همانگونه که در جنگ باهم پیروز شدیم بر مشکلات اقتصادی نیز چیره خواهیم شد.

نکته ای که مایلم بدان اشاره کنم، پروژه مهم و حیاتی قطار حومه‌­ای برقی دمشق و حومة آن به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر است که از چهار محور تشکیل شده است: دمشق-فرودگاه با گذشتن از حرم حضرت زینب (س)، محور دمشق –صحنایا-الدیر علی، خط آهن دمشق-الهامه و راه آهن دمشق-قطنا.

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.