انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
"پس از برخوردِ جسم سخت به سر" دوباره به روی صحنه می رود
خيز براي تصاحب فصل طلايي!
نامتناهی سازی ذهن در سینما
روايت سكانس هاي در بند!
آغاز ثبت آثار برای شرکت در نخستین جشنواره ملیِ هنرهای دیجیتال
رشد زیر سایه‌ حاشیه ها
ترکیب عشق و سینما با ذائقه شرقی
از فرمان قیصر تا فرمان جوجه فکلی
روایتی از سرگشتی انسانی
کله‌پاک‌کن سینما
وضعيت سيمرغ‌هاي جشنواره مشخص شد
نابودی درک و حضور زیبایی در اثر هنری
بلوغ کارگردانی
فقدان شخصیت داستانی
روزِ فیلم‌هایی که از جشنواره اعتبار می‌گیرند
ميركريمي با «قصر شيرين» به اوج بازگشت
رويارويي انعطاف و اغراق!
وامانده در فرم و مفهوم!
لزوم قانون‌گذاری و نظارت تعاملی در رسانه های مختلف
ديدار با يك ذهن جوان
خط بطلان بر يك گمان!
روز متظاهرانه‌های روشنفکری
صف کشی متـوسط‌ها و ضعیف‌ها
خراشِ فالش بر حنجره موسيقي!
رهایی با فرم‌گرایی
روایتگر زیبای یک فاجعه انسانی
از نگاه کیوریتور
انزواي ژانر وحشت بر پرده نقره اي!
انعكاس سيماي زنان در سيمرغ و سينما
«مردمی بودن» مهمترین ویژگی انقلاب است
آشوبِ ستاره‌هاي خاموش!
اميركبير، فرزند خلف اما ناکام رویاهای ضد استعماری
هنر در بودجه مهجور مانده است
6 ایرانی در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر ۲۰۱۸
طرح مجلس برای وزارت‌خانه‌اي كه متولي است ولي هنر ندارد!
پنجاه ميليون ايراني يك بار هم سينما نرفته اند
آلبوم هاي موسيقي درخواب زمستاني
انیماتوریست شرقی با نگاهی جهانی
هشت کتاب در مینای مهتاب
تقابل جهان دیروز و امروز
پرواز سیمرغ‌ها بر فراز آشیانه!
جدول کامل برنامه نمایش فیلم‌ها در جشنواره فجر
مهرمجوزهای ارشاد پای تئاتر جنجالی
جای خالی و یاد ماندگار
كوتاه آمدن مهدي يراحي در برابر ارشاد
گرته برداري از آمريكايي‌ها در صداوسيما
پیاده شده گان در ایستگاه سلینجر
سطرهاي كتاب در سكانس‌هاي سينما
پشت پرده يك ابطال!
زمان آن رسیده که چرخ صنعت تئاتر ایران به حرکت در آید
بیشتر
کد خبر: 92118 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۶ - 16:00
ترسیم جهان خیالی در پی کشف حقیقت
کارنامه نقاشی علی ترقی جاه در گلستان نقد و واکاوی شد

ترسیم جهان خیالی در پی کشف حقیقت

هرکس علم خیال را نداند بویی ازمعرفت نبرده است. این آغاز معرفت شناسی ابن عربی است. مشخصا این عالم خیال نزد ابن عربی فراتر از عوالم زیبایی شناسی احساس و عاطفه شاعرانه مورد نظر ماست

قانون- جاوید رمضانی

هرکس علم خیال را نداند بویی ازمعرفت نبرده است. این آغاز معرفت شناسی ابن عربی است. مشخصا این عالم خیال نزد ابن عربی فراتر از عوالم زیبایی شناسی احساس و عاطفه شاعرانه مورد نظر ماست. این را از ان رو گفتم که نمایش اثار علی ترقی جاه به گفته وی با جملاتی از ابن عربی آغاز گردیده بود.
هنرمند در بیانیه خود می‌گوید …. حرکت به سوی اصل حقیقت و کنار زدن ظواهر مادی … رسیدن به معنایی که در پس رویا نهفته است… سیر صعود در عوالم آیینه‌ای سلسله مراتب حقیقت … حرکت از ظاهر به باطن … رسیدن به معنای باطنی حقیقت … تاویل
در واقع نام نمایشگاه تاویل است.جاوید رمضانی در اوام مگ ، نقدی نوشته است بر نقاشی های علی ترقی جاه در گالری گلستان که در ادامه می خوانیم.تاویل اصطلاحی در علوم قرآنی است و در تعبیر عام اصطلاحی است که در مطالعات مربوط به فهم نصوص کار برد دارد به معنای نوع خاصی برداشت از متن که به نحوی بر خلاف ظاهر متن باشد.
پس نقاش ما در پی کشف حقیقت، جهان خیالی خود را رقم زده است . علی ترقی جاه فرزند مرحوم محمد علی ترقی جاه است که در نقاشی صاحب نام و شهرت است وی نیز در زندگی خود عطف به نظام اسطوره‌ای ایرانی نقاشی خیالی ساز بود. در همین راستاست که پسر مسیر پدر را طی میکند اما با تکیه به عوالم عرفان اسلامی. آنچه مخاطب در نمایش هنرمند می‌بیند جریانی از موتیف‌های ایرانی است. با رنگ‌هایی شاد و پر تحرک.
اگر هندسه پنهان ترکیب بندی عمده آثار را بررسی کنیم تعهد نقاش به ترکیب بندی متقاطع هویدا است و از این رو سعی در ایجاد سطوح هندسی در کلیه آثار مشهود است اما این هندسه چه نسبتی با هندسه مقدس دارد و چگونه قدرها و اندازه‌های ابدی آسمانی را نشان می‌دهد آنچنان که در هنر اسلامی می‌بینیم. این ترفند نقاش از برای ایجاد سطوح و درگیر شدن محدود به سه بعد نمایی است تا سنت نقاشان ایرانی در فضایی جدید باز تولید شود.
اینکه تا چه مقدار این نگاره‌ها نگارگرانه است و از سر منشا خیال سر چشمه گرفته خود امری علاحده است. اما اگر در معارف ابن عربی تامل کنیم عالم خیال دارای مراتبی است که با محسوسات میانه‌ای ندارد گر چه باید اضافه کنم.
…. از منظر این متفکر اسلامی خلقت جلوه ای هنری دارد و بر اساس این دیدگاه عالم اثر هنری خداوند است و انسان سعی در کشف حقییقت عالم دارد. انسان در تنگنای تنهایی در جهان خلق میکند و هنراز این ضرورت پدیدارشده است. آثار ترقی جاه اما سراسر سرخوشی است رنگهایی که در عین شفافیت در هم ادغام شده ومرزهای خود را توسط واسطه های رنگی خاکستری پر کرده اند و با استادی نظام سایه و نور را برای محو کردن فواصل مربع های رنگی استوار میکنند در میان این سطوح رنگی موتیفها یی از نقوش فانتزی و حیوانات و گیاهان و میوه ها و صورتها ی انسالنی دیده میشوند سطوح سفید رنگی برای سامان دادن هارمونی جا نمایی شده اند، داخل این سطوح کلمات نقر شده و بافت خوبی را بوجود آورده، البته این کلمات همیشه دارای معنی مشخصی نیستند بیشتر سطوحی هستند که با حروف تزیین شدهاند. به لحاظ بصری هرتابلو معمولا دارای چند لایه تصویری در عمق است که در حول یک سوژه مشخص شکل گرفته این سوژه گاهی یک دسته گل یا یک دسته تربچه و یا چند انار و سیب و حتی یک منظره است .که با تکنیک بازنمایی واقعگرایانه ترسیم شده اند باقی نقوش عمدتا با حال و هوایی ساده و گاها طراحانه کار شده، تصویر حیوانات در بیشتر آثار ترقی جاه به وفور دیده میشود و مشخصا رنگ سفید اساس کارماده رنگی هنرمند است.
در آثار متاخرهنرمند ما شاهد غلبه سطوح طراحانه و نقش مایه‌های حروف همراه با زمینه سفید هستیم. فانتزی تصویری ترقی جاه همراه امکانات گسترده تخیل و مهارت طراحی وی آثاری فاخر خلق نموده که در حد شاهکارهای هنر معاصر ماست. اما جنس هنر وی فی‌ذاته بدون تکیه بر شیئیت تابلو و امضائ هنرمند مفهوم نخواهد داشت و این فاصله معنا داری با جهان مثالی هنرمندان نگارگر دارد هنرمندانی که در خدمت روایت ونشانه های نوشتاری تصا ویر را خلق کرده و در هندسه ابدی سطوح و خطوط قلم گیری فرمها، محصور بوده اند.

 

عضویت در کانال تلگرام قانون

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.