انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
خبرهای این صفحه پربیننده‌ترین خبرها
کد خبر: ۱۱۵۱۱۶ | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۲۰ - شماره: 1365
تاريخچه وضعيت پادكست و توليد آن در ايران واكاوي شد

بهارِ يك فناوري

بيتا محسني


پادكست، روایت عمیق و همراه با جزيیات زیاد از یک اتفاق گاهي واقعی است؛ شبیه یک رمان فشرده که در هیچ بخشی از داستان، تخیلات نویسنده وارد نشده باشد

بیشترین حجم شنيدن در جهان به موسیقی اختصاص دارد و بعد از آن خبر و هواشناسی. پادکست در رتبه نهم قرار گرفته و کتاب صوتی رتبه هفدهم را در اختيار دارد

از زمان قرارگیری اولین پادکست‌ها بر روی آی‌تونز، بیش از 10 سال می‌گذرد. در این 10 سال، پادکست‌ها به قدری رشد کردند که مرزهای جغرافیایی را زیر پا گذاشتند و مخاطبان میلیونی در جهان پیدا کردند

«شنوتو» يكي از كامل ترين و اصلي‌ترين مراجع پادكست و داستان هاي صوتي در ايران است كه حدود 30 برنامه انحصاری دارد و در ابتدای فعالیت 100 درصد محتوای پلتفرم را خودش تامین و تولید می‌کرد

در حال حاضر در «شنوتو» یک میلیون دقیقه فایل صوتی معادل 320 هزار فایل وجود دارد.در این استارت‌آپ حدود 700 برنامه‌ساز فعالیت دارند و روزانه 100 هزار نفر از طریق درگاه وب و درگاه‌های اشتراکی یا اپ‌های اندرویدی و اپ‌های دیگر به شنوتو گوش می‌دهند

پادكست هاي داستاني يكي از پرطرفدار ترين نوع پادكست ها هستند؛ به طوري كه اگر كانال هاي تلگرامي در حوزه هنر را باز كنيد به چند نمونه مهم از آن‌ها برخورد خواهيد كرد كه «راديو چهرازي» و «كانال بي» از نام آشناترين و پرتكرارترين آن‌ها هستند

بايد گفت كه خطوط قرمز بسياري از استارت‌آپ‌ها كه پادكست توليد مي كنند توسط وزارت ارشاد تنظیم شده و با خطوط قرمز رادیو و صدا‌وسیما متفاوت است و شايد به همین علت باشد كه چند تن از گویندگان رادیو را به سمت خود کشانده است

پادکست تمام مزاياي موسيقي گوش كردن را دارد؛ به اضافه اینکه تکراری نمي‌شود و می‌تواند یکی از ابزارهایی باشد که شما با آن در جریان اخبار قرار می‌گیرید، می‌خندید یا یاد می‌گیرید یا به فکر فرو می‌روید یا دانش عمومی خود را به روز نگه می‌دارید

57 درصد شنوندگان پادكست، مردان و 48 درصد زنان هستند كه البته در سیستم بومی ایران این آمار کمی تفاوت دارد.اين نسبت در ابتدا،74به 26 بود كه در تازه‌ترين بررسي اين نسبت جنسیتی 69 به 31 تغییر پیدا كرد كه اين موضوع نشان مي دهد پادكست در جلب علاقه‌مندي زنان هنوز هم جاي رشد دارد

هر قسمت رادیو گیگ بخش‌های متفاوتي دارد،با خبر شروع مي شود و بعد به تقاطع تکنولوژی،جامعه و فضا، از ديدگاه انساني مي‌پردازد انگاردر حين موزیک گوش دادن،اخباري درباره دنياي فناوري نيز به گوش فرد تزريق مي كند. ۷9 قسمت از رادیو گیگ تاكنون منتشر شده كه با وجود منظم نبودن،مداوم بوده است


روزگار مدرنيته امروز،شبيه به يك آكواريوم زيبا و فانتزي است كه مارا ميان شيشه هاي زيبا و بلورين خود حبس كرده است.اين آكواريوم،همواره با خود حصارها و دغدغه‌هاي تازه به همراه داشته است.شايد بتوان گفت كه هر پديده اي در اين آكواريوم،در تلاش است تا صداي خود را به گوش همگان رسانده و تابش نوري باشد به گوشه اي از زندگي كه كسي تا به حال آن نقطه را نديده است.براي بسياري از خوانندگان،واژه «پادكست»،هنوز كلمه اي تازه و نامانوس است؛پديده 14 ساله اي كه مي توان گفت پس از سال‌ها در سال 2018 يا 1397 بهار طولاني مدت خود را تجربه كرده است،شبيه صدايي تازه كه چند صباحي است در هجوم صداهاي اطراف زياد به گوش مي‌رسد و در تلاش است ميان اين هياهو،راه خود را پيدا كند. برای آن‌هایی که قديمي‌تر هستند، پادکست را می‌توان يك نوع رادیو آماتوری اینترنتی تعریف کرد. البته با این تفاوت که در پادكست نبايد انتظار پخش زنده را داشت و شنوندگان، اپیزودهای برنامه‌های مورد علاقه‌شان را دانلود و گوش می‌کنند.آن‌هایی هم که نمی‌دانند رادیو آماتوری چیست، پادکست را می‌توانند با نام قدیمی‌تر آن یعنی «بلاگ صوتی» بشناسند؛ همان بلاگ،‌ اما با پست‌های صوتی اپیزودی.در ادامه قرار است زير و بم يك هجوم را مرور كنيم،هجوم يك صداي منفرد در دهكده جهاني مارشال مك لوهان را! پس تصمیم‌تان را بگیرید و اگر به پادکست علاقه‌مند هستید، مرورگر دستگاهی که به کمک آن این نوشته را می‌خوانید، آماده کنید چون قرار است به اعماق دنیای پادکست‌ها شیرجه بزنیم!

نقطه آغاز؛هجوم يك صداي تازه

مي دانيم كه اينترنت،فضايي است كه مي‌تواند گاهي كاملا شخصي مورد استفاده قرار بگيرد؛يعني می توان در آن نوشت يا عکس خود را بارگذاری كرد و در هجوم صداها و عکس‌ها، صدا و عکس خود را به ثبت رساند.پادکست در واقع انتشار کاشی‌های کوچک با ابعاد یک بند انگشت در یک بند انگشت به تعداد زیاد است که در آن «انتشار بر حسب تقاضا» صورت می‌گیرد.در این پديده،اين صداست که بنا به تقاضا می تواند شنیده و نيز قطع شود. با گذشت زمان و البته پیشرفت تکنولوژی بسیاری از افراد به این فکر افتادند که چرا خودشان یک رادیو نداشته باشند؟ به همین منظور در ابتدا وبلاگ‌نویسان به «بلاگ‌صوتی» روی آوردند.به این صورت که بلاگرها در بلاگ صوتی خود مطالبی را که داخل وبلاگ منتشر می‌کردند،می‌خواندند و فایل صوتی را در وبلاگ‌شان منتشر می‌کردند. پادکست‌ها انواع مختلفی دارند. از پادکست‌های موسیقی ‌محور گرفته تا آن‌هایی که به تکنولوژی، سینما، ادبیات، سیاست و... می‌پردازند. از زمان قرارگیری اولین پادکست‌ها روی آی‌تونز، بیش از 10 سال می‌گذرد. در این 10 سال، پادکست‌ها به قدری رشد کردند که مرزهای جغرافیایی را زیر پا گذاشتند و مخاطبان میلیونی در جهان پیدا کردند.بايد اشاره كرد كه نخستین بار در سال ۲۰۰۴ یک روزنامه‌نگار به نام بن همرسلی اصطلاح پادکست را برای بلاگ صوتی انتخاب کرد. در سال ۲۰۰۱ اولین ابزار نشر آوا به شکل پادکست فراهم شد ولی تا سال ۲۰۰۳ که به صورت جدی توسط مردم جهان استفاده نشده بود، مورد توجه قرار نگرفت.در سال ۲۰۰۴ گسترش و محبوبیت این پدیده به حدی رسید که حتی کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانی‌های جرج بوش را به صورت پادکست آماده کرد و روی سایت ريیس جمهور آمریکا قرار داد.در دنيا نيز شبكه‌هاي متفاوتي وجود دارند كه پادكست حرفه‌اي توليد مي كنند و مهم ترين آن‌ها، NPRيا راديو عمومي ملي است كه در تعريف ديگر يك سنديكاست كه به عنوان نماينده 900 ايستگاه راديويي در آمريكا معرفي شده است.اما نخستین پادکست در ایران در اواخر سال ۸۳ راه‌اندازی شد.در این میان به رادیو «هودر» و عبدالقادر بلوچ و محمود بشاش به عنوان پيشگامان اين موضوع نيز مي توان اشاره كرد.

جايگاه پادكست در ايران كجاست؟

بايد گفت كه بیشترین حجم شنيدن در جهان به موسیقی اختصاص دارد و بعد از آن خبر و هواشناسی. پادکست در رتبه نهم قرار گرفته و کتاب صوتی رتبه هفدهم را در اختيار دارد. 57درصد شنوندگان پادكست مردان و 48 درصد زنان هستند كه البته در سیستم بومی ایران این آمار کمی تفاوت دارد.اين نسبت در ابتدا،74به 26 بود كه در تازه ترين بررسي اين نسبت جنسیتی 69 به 31 تغییر پیدا كرد كه اين موضوع نشان مي‌دهد پادكست در جلب علاقه‌مندي زنان هنوز هم جاي رشد دارد.در سال هاي اخير و به‌خصوص دوسال گذشته،پادكست در ايران هم افزايش مخاطب چشمگيري پيدا كرده است.رده سني 25تا 34 سال با 48 دهم درصد بيشترين ميزان علاقه‌مندي پادكست را به خود اختصاص داده است.رده سني 35 تا 44 با 22 دهم درصد در رتبه دوم و رده سني 18 تا 24 سال با 18 دهم درصد در رتبه سوم قرار مي گيرند.همچنين 87 درصد كاربران از طريق وب و 13 درصد از طريق اپليكيشن‌هاي تلفن همراه از محتواي صوتي و پادكست ها استفاده مي كنند.شايد بسياري از ما پادكست را تنها فايل هاي ميكس شده موسيقي بدانيم اما در حال حاضر بيش از 11 دسته‌بندي موضوعي براي پادكست هاي فارسي تعريف شده است كه هشت موضوع اصلي شامل مديريت و كارآفريني با 20 درصد،سلامت و سبك زندگي با 16 درصد،شعر و ادبيات با 15 درصد،روان‌شناسي و جامعه با 15 درصد،تاريخ و هنر با 13 درصد،علم و تكنولوژي با چهار درصد،كمدي و سرگرمي با سه درصد و ساير موضوعات با 14 درصد،موضوعات مورد علاقه شنوندگان ايراني را تشكيل مي دهند.

پادكست؛در مسير روزمره شدن

اما آنچه به زبان ساده تر مي‌توان از اين سبك روزنامه نگاري فهميد،روایت عمیق و همراه با جزيیات زیاد از یک اتفاق گاهي واقعی است.شبیه یک رمان فشرده که در هیچ بخشی از داستان، تخیلات نویسنده وارد نشده باشد.پادکست تمام مزاياي موسيقي گوش كردن را دارد؛ به اضافه اینکه تکراری نمي شود و می‌تواند یکی از ابزارهایی باشد که شما با آن در جریان اخبار قرار می‌گیرید،می‌خندید،چیز یاد می‌گیرید یا به فکر فرو می‌روید یا دانش عمومی خود را به روز نگه می‌دارید.به عنوان مثال، «مسترمایند» كه يكي از بهترین قسمت‌های «کانال بی» است و داستان یکی از بزرگ‌ترین تبهکاران قرن ۲۱ را با روایتی بسیار جذاب از اول تا آخر تعریف می‌کند. داستان پر از جزيیات است و قسمت مهم ماجرا این است که شما حس می‌کنید گوينده درست وسط داستاني نشسته كه دارد آن را براي شما روايت مي كند!بعد از NPR كه پيشتر به آن اشاره شد، پادکست The‌Daily نيز از مهم‌ترين پادكست‌هاست که نیویورک تایمز آن را تولید می‌کند و يكي از دلايل جذابيت آن شايد نوع نگاه یک رسانه‌ حرفه‌ای به مفهوم خبر باشد.يعني نگاه به روندي كه مطبوعات، موضوعات را دنبال می‌کنند؛ به گونه اي که مقامات مجبور مي شوند به رسانه‌ها توضیح دهند و جزيیات را در اختیار آن‌ها قراردهند.انگار انسان‌ها از ابراز نظر واقعي خود ترسي ندارند.اين پادكست هرروز حوالی عصر به وقت تهران منتشر مي‌شود و کمتر از نیم ساعت زمان آن است.مایکل باربارو درباره یک موضوع مهم روز، به قدر کافی عمیق صحبت مي كند، نظر افراد مرتبط را می‌پرسد و با مقامات مصاحبه مي كند و بعد تیتر چند خبر مهم دیگر را به گوش مخاطب هديه مي‌كند. زمانی که صفحه پادکست را باز می‌کنیم اگر کاور جذاب باشد،انگیزه برای شنیدن پادکست ایجاد می‌شود. توضیح متنی هم که برای پادکست نوشته می‌شود، مهم است؛ به اين صورت كه اگر در توضیح به دغدغه‌های شنونده اشاره شود، انگیزه شنیدن دو برابر می‌شود و همچنین درصورتی‌که در 15 تا 30 ثانیه اول شنونده جذب شود،تمام پادکست را گوش می‌کند.

رخنه نظارت حتي در تازه ترين روزنه ها

اما سايه نظارت بر پادكست هم كه پديده‌اي تقريبا نوظهور است سنگيني مي‌كند؛ هرچند هنوز اعمال نظرها سليقه اي نشده و پادكست از اين نظر سلامت باقي مانده است!بايد گفت نظارت بر پادکست‌های منتشر شده از سوی وزارت ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

در ابتدای کار، زمانی‌که فایل‌های پادکست کم بود و اين پديده به آن صورت فراگير نشده بود، اعضای تیم هر استارت آپ در خودِ مجموعه آن‌ها را گوش می‌کردند اما پس از زیاد شدن تعداد فایل‌ها، دست‌اندرکاران هر استارت آپ مثل «شنوتو» اپلیکیشنی طراحی کردند که فرکانس صداها را می‌سنجيد و در صورتی‌که کلمات ممیزی در آن نبود، فایل را منتشر مي‌كرد.در اين ميان احتمالا می‌دانید که صدا و سیما مدعی‎ است که باید بر صوت و تصویر فراگیر نظارت داشته باشد،در سال‌های 78 و 79 که اینترنت در حال فراگیر شدن بود، همین اتفاق بین وزارت ارشاد آن زمان و صدا و سیما افتاد. چون صدا و سیما اینترنت را فراگیر می‌دانست و معتقد بود که باید مثل ارشاد بر محتوای اینترنت نظارت کند و هرگز اين ادعا به جايي نرسيد.در نهايت بايد گفت كه خطوط قرمز بسياري از استارت‌آپ ها كه پادكست توليد مي كنند توسط وزارت ارشاد تنظیم شده است و بسيار با خطوط قرمز رادیو و صدا‌وسیما متفاوت است و شايد به همین علت باشد كه چند تن از گویندگان رادیو را به سمت خود کشانده است!

شنوتو و آنچه در چنته دارد!

«شنوتو» يكي از كامل‌ترين و اصلي ترين مراجع پادكست و داستان هاي صوتي در ايران است كه حدود 30 برنامه انحصاری دارد و در ابتدای فعالیت 100 درصد محتوای پلتفرم را خودش تامین و تولید می‌کرد.اما بعد از گذشت چهار سال، این آمار به کمتر از 15 درصد رسیده است.

در واقع رسیدن به مرحله‌ای که بیشتر محتوا توسط پادکسترها تولید شود برای شنوتو و استارت‌آپ هاي اين چنيني، رسيدن به يك نقطه‌ ایده‌آل در حوزه پادكست است. در حال حاضر در «شنوتو» یک میلیون دقیقه فایل صوتی معادل 320 هزار فایل وجود دارد.در این استارت‌آپ حدود 700 برنامه‌ساز فعالیت دارند و روزانه 100 هزار نفر از طریق درگاه وب و درگاه‌های اشتراکی یا اپ‌های اندرویدی و اپ‌های دیگر به شنوتو گوش می‌دهند.همچنين اين مرجع، ماهیانه حدود 600 تا 700 هزار نفر شنونده دارد که می‌توانند از یک فایل تا بیشتر را بشنوند.

سفري از شاهنامه تا كافه هاي تهران در پادكست هاي تاريخي و ادبي

در ميان 12 موضوع اصلي پادكست‌سازي در ايران،به موضوعات متنوعي بر مي‌خوريم.در بخش تاريخ و ادبيات در حال حاضر 11 پادكست توليد شده است كه معروف ترين آن، پادکست «رادیو روغن حبه انگور» است.این پادکست که یکی از کهنه‌کارترین‌ها در زمینه خودش است، بیش از پنج سال است که تولید و منتشر می‌شود. البته آن وسط یک سال را هم در سکوت طی کرد و دوباره شروع کرد. «رادیو روغن حبه انگور» را تیمی از نویسندگان و گویندگان تهرانی تهیه می‌کنند که محور اصلی‌اش ادب،هنر و موسیقی است و سری هم به کافه‌های تهران می‌زند.

«بوم» نام پادکست ديگري است كه به تاریخ فلسفه مي پردازد.«تاریخ تازه‌ها» پادكستي است كه با نگاهي تازه به گذشته‌ و عقبه رخدادهای روز می‌نگرد.«دستان ۱۱۸» قصه‌گویی شاهنامه فردوسی براي علاقه‌مندان به اين شاعر ايراني است.«رادیو دست‌نوشته‌ها» نيز ازمجموعه پادکست‌هایی است كه تاریخ معاصر ایران را بر پایه تاریخ شفاهی،مصاحبه‌های اختصاصی‌ و اسناد آرشیوی گردآوري كرده است.«ساگا» نيز يكي ديگر از پادكست‌ها در حوزه تاريخ و ادبيات است كه داستان‌هاي کهن با خوانشی نو درباره قصه‌ها،افسانه‌ها و اسطوره‌ها را روايت مي‌كند.«شعر‌و ادبیات پارسی» اشعار ماندگار در ادبیات پارسی را شامل مي‌شود و «فردوسی‌خوانی» پادکستي برای دوستداران مبتدی شاهنامه است.«فلسفیدن» فلسفه و فرهنگ عامه را شامل مي شود،«لوگوس» فلسفه به روایت حامد قدیری است و «پاراگراف» تاریخ را شبيه به يك قصه روايت مي كند؛چراكه قصه ها کمک می‌کنند ما عمیق‌تر زندگي و به دنيا نگاه كنيم.

شيرجه در درياي فناوري و تكنولوژي

پادكست‌هاي تكنولوژي هم فراگير تر و هم نسبت به پادكست‌هاي تاريخي و ادبي،پرطرفدار‌ترند.در جست‌وجو ميان موضوعات اين پادكست،به 19 عنوان بر مي‌خوريم كه معروف ترين و البته قديمي‌ترين آن «راديو گيگ» است؛پادکستی قدیمی‌ از یک انسان قدیمی به نام جادي كه البته بسيار به روز در دنیای فناوری ايران است.هر قسمت رادیو گیگ بخش‌های متفاوتي دارد،با خبر شروع مي شود و بعد به تقاطع تکنولوژی،جامعه و فضا، از ديدگاه انساني مي پردازد.انگاردر حين موزیک گوش دادن،اخباري درباره دنياي فناوري نيز به گوش فرد تزريق مي‌كند. ۷9 قسمت از رادیو گیگ تاكنون منتشر شده كه با وجود منظم نبودن،مداوم بوده است.رادیو گیگ به زعم بسياري يك ایستگاه رادیویی نیست،بلكه يك حركت گاه راديويي است!«ايده كست» نام پادكست ديگري است كه به صورت گفت و گوي زنده و تصويري با كارآفرينان و متخصصان حوزه ديجيتال و به صورت هفتگي منتشر مي‌شود.«همفكر» نيز پادكستي درخصوص استارت‌آپ‌ها و دغدغه‌هاي كارآفريني است.«خورشت تکنولوژی» نام پادکستی است که در آن از گجت‌ها یا ابزار تکنولوژیکی جدید گرفته تا نوآوری‌های جدید در جهان فناوری یا حتی ویديوها و اخبار داغ در شبکه‌های اجتماعی پرداخته مي‌شود.«رادیو آپا» نيز مرور اخبار مهم حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات به همراه تحلیل رخدادهای مهم و توصیه‌های امنیتی است.همچنين مي توان به در اين زمينه به پادكست‌هاي ديگر از جمله «قبیله گیک‌ها»،«رادیوتک»«فين تاك»،«مسير»،«راديو بلاك چين» و ... اشاره كرد.

روايتي از زير پوست جامعه در پادكست‌هاي داستاني

پادكست‌هاي داستاني يكي از پرطرفدار ترين نوع پادكست‌ها هستند؛ به طوري كه اگر كانال‌هاي تلگرامي در حوزه هنر را باز كنيد حتما به چند نمونه مهم از آن‌ها برخورد خواهيد كرد كه «راديوچهرازي» و «كانال بي» از نام آشناترين و پرتكرارترين آن ها هستند.«رادیو چهرازی» یکی از پادکست‌های مشهور فارسی است که بین سال‌های 91 تا 93 تولید و منتشر شد.«رادیو چهرازی» داستان چند دیوانه به نام‌های «جمشید، دلبر و حبیب» در تیمارستان چهرازی تهران بود که به مسائل اجتماعی، سیاسی و گاهی هیچ چیز و با زبان آمیخته با طنز می‌پرداخت. این پادکست در 20 اپیزود تهیه شد که هر کدام حدود 10 دقیقه بودند.«راديو چهرازي» شايد،صدای نسلی باشد که زده است در دستگاه شور.حسابی هم ناله و فغانش از دردهاي یک جامعه مرده به آسمان بلند است.ناله های بلندی از دل طبقه متوسط جامعه که هم دلش از دولت و سیاست های فرهنگی خون است و هم از دست شبه روشنفکرها به ستوه آمده است.«رادیو چهرازی» در واقع نماینده بخش زیادی از آدم‌هاست که می توانستند خوب و سالم باشند ولی هرروز معیشت، رقت انگیز بودن نهادهای اجتماعی و مخصوصا فرهنگی داغ دل‌شان را تازه مي كند.«کانال‌بی»،نام پادكست ديگري است كه روایت شنیدنی از ماجراهای واقعی دارد.درواقع در هر قسمت از پادکست «کانال‌بی»،گزارش بلند یک ماجرای واقعی را که در یک رسانه‌ معتبر انگلیسی‌زبان منتشر مي شود، به فارسی می‌شنویم.هر قسمت اين پادكست هر 21 روز يك بار منتشر مي شود و گوینده‌ آن علي بندري است.«راديو ديو» یکی از مشهورترین پادکست‌های حال حاضر ایران است. این پادکست که با هزینه شخصی و توسط تولیدکنندگانی گمنام ساخته و هر چهار ماه منتشر می‌شود، به موسیقی، شعر و ادب و فرهنگ می‌پردازد. تولیدکنندگان رادیو دیو می‌گویند که دغدغه‌شان در کنار معرفی فرهنگ و موسیقی ملل، نشان دادن روحیات و احساسات و رسوم مشترک میان مردم دنیاست.

«راندوو» نام پادكست داستاني ديگري است كه در هر قسمت از آن، شما به یک قسمت از یک رمان فرانسوی گوش خواهید داد و سپس ترجمه و توضیح شفاهی آن را خواهید شنید.«راننده تاكسي» نيز نقل ماجراهایی است که در یک تاکسی رخ می‌دهد و راننده تاکسی، راوی آن است.در ادامه عنوان هاي پادكست داستاني،مي‌توان به «داستان شب»،«راديو رمانو»،«راديو قهوه آخر شب»،«راديو منزوي» و «راديو شهرزاد» اشاره كرد.

صدا،موسيقي و ديالوگ درپادكست‌هاي سينما و عكاسي

يكي از اتفاقات مهم در پادكست سازي، فراگير بودن و وسيع بودن موضوعات آن است.در موضوع سينما و عكاسي،9 عنوان به چشم مي خورد كه «راديو ديالوگ» و «ابديت و يك روز» از معروف ترين آن‌هاست. «ابديت و يك روز» مجموعه پادکست‌های حامد صرافی زاده درباره هنر سینماست و «رادیو دیالوگ» روایت واقعی از داستان‌ها و حس‌های درونی پیرامون زمان خود است که به شکل صدا،موسیقی و دیالوگ درآمده است.از ديگر پادكست هاي اين مجموعه مي توان به «پابريكا»،«دانستگي»،«نيمه شب»،«وستروس»،«هزارتو» و ... اشاره كرد.

به صرف خنده در پادكست هاي كمدي

شايد اولين اسمي كه در مجموعه پادكست هاي كمدي به ذهن مخاطبان پرو پاقرص پادكست،خطور مي‌كند،«راديو قرمز» باشد؛راديويي يك دقيقه اي و كمدي كه به مسائل روز مي پردازد و در حال حاضر طرفداران زيادي دارد.به جز «راديو قرمز»،نام چهار عنوان ديگر را نيز در مجموعه پادكست هاي طنز و كمدي مي توان ديدكه از ميان آن‌ها مي توان به «پارادوکس»،«رادیو گجیل»،«نازکنامه» و «یووری» نيز اشاره كرد.

گوش نوازی دانش در پادكست هاي علمي

در پادكست‌هاي علمي،نام 6 عنوان به چشم مي‌خورد و «استرینگ‌کست» از مشهورترين آن‌هاست.دراين پادكست درواقع يك ماهنامه‌ صوتی درباره‌ دانش و فناوری پيش روي ماست که انتشار دانش در بین مردم و مخاطبانش را به عنوان اصلی‌ترین هدف دنبال مي‌كند.«استرینگ کست» جالب‌ترین و عجیب‌ترین موضوعات علمی رو به بامزه‌ترین شکل ممکن و با بهترین موسیقی‌های ممکن در زمانی کوتاه روايت مي‌كند و همين دليل پرطرفدار بودن آن است.در اين مجموعه همچنين مي‌توان به «دایجست» ،«رادیو پیوست»،«رادیو راز»،«استرینگ بوکس» و«گمانه» اشاره كرد.

پادكست‌هاي كسب‌و كار،گفت‌وگومحور،موسيقي و ورزشي از ديگر مجموعه هاي پادكست سازي در ايران هستند كه در ميانه مسير موفقيت هستند و اميد است بتوانند در اين آشفته بازار هنر كه صدا به صدا نمي‌رسد،جان سالم به در برده و براي اولين بار در ايران يك پديده نوظهور باشند كه با سر سلامت به انتهاي مسير موفقيت رسيده و مصداق بارز اين جمله شوند؛تنها صداست كه مي ماند!

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد