انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
کد خبر: ۷۰۸۴۰ | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۰/۷ - شماره: 828
پويش مردمان خسته از آلودگي و ترافيك، به ۵۶ هفته رسيد

«سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» تنها ركاب‌زني نيست

نجمه جمشيدي/ گروه سرزمین

سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو پويشي برخاسته از دل مردمي بودكه از دود و ترافيك به ستوه آمده‌اند و حاضر شدند خود را به‌زحمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي، دوچرخه يا پياده‌روي براي به‌دست آوردن آبي آسمان و كاهش ترافيك بيندازند. پويشي كه هنگامي‌كه نوبت به اجراي آن در تهران رسيد به‌دليل دوچرخه‌سواري بانوان تهراني با حاشيه و اما و اگرهاي فراواني مواجه شد. اين درحالي است كه متوليان و حاميان اصلي اين پويش مي‌گويند سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو تنها دوچرخه‌سواري نيست بلكه روز بدون استفاده از خودرو تك‌سرنشين و آشتي با مترو، اتوبوس، تاكسي، دوچرخه و پياده‌روي است. اگر محدوديتي براي دوچرخه‌سواري بانوان وجود دارد ، روش‌هاي جايگزين كه هست.

در هفته‌هاي نخستين اين پويش خوشبين‌ترين افراد نيز حتي تصور آن را نمي‌كردند كه آوازه سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو از مرزهاي داخل و خارج از كشور شنيده شود.

ركاب‌زني پرحاشيه بانوان تهراني در سه‌شنبه

اين پويش در بسياري از شهرهاي كشور با استقبال فراواني مواجه شد و هر سه‌شنبه فضاي مجازي پر مي‌شود از سلفي‌هايي كه دوچرخه‌سواران خانم و آقا، پير و جوان از خود منتشر مي‌كنند و ديگر همشهريان خود را به دوچرخه‌سواري و عدم استفاده از خودرو دعوت مي‌كنند. اما از آنجايي‌كه تهران بسياري از پويش‌ها و كمپين‌ها را در خود به حاشيه‌ كشانده، اين پويش نيز در برهه‌اي از زمان با حاشيه‌هايي در اين كلانشهر مواجه شد. ماجرا اين بود؛ در يك سه‌شنبه آفتابي در مردادماه امسال بسياري از زنان و مردان تهراني كه در ميان آن‌ها چهر‌ه‌هاي شناخته‌شده‌اي مانند هنرمندان و ورزشكاران نيز ديده‌ مي‌شد، از بلوار كشاورز شروع به‌ ركاب‌زني كردند. اين دوچرخه‌سواري كه بانوان نيز در آن حضور داشتند به مزاج برخي از مسئولان و رسانه‌هاي اصولگرا خوش نيامد و شروع به جوسازي عليه آن كردند. ولي به‌دليل اينكه سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو يك پويش مردمي و به‌دور از هرگونه بازي سياسي بود به اين حاشيه‌ها كشيده نشد و به مسير اصلي خود بازگشت.

سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو به 56 هفته رسيد

محمد درويش مدیرکل دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست يكي از حاميان اصلي اين پويش بوده و از هر تريبون و فرصتي استفاده مي‌كنند تا ايرانيان را به اين پويش براي رهايي از آلودگي و ترافيك دعوت كند. درويش درباره پويش سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو به «قانون» مي‌گويد: ايده اوليه اين پويش توسط محمد بختياري از فعالان محيط‌زيست در اراك مطرح شد. دفتر مشاركت‌ مردمي سازمان نيز از آن استقبال و حمايت كرد. درحال حاضر 56 هفته از اجراي اين پويش مي‌گذرد. هدف اصلي از اجراي اين طرح جلب مشاركت مردمي براي حل بحران محيط زيستي آلودگي هواست كه ريشه در مسائل اجتماعي دارد.

درويش مي‌افزايد: درحدود 60 سال از بحران ترافيك وآلودگي هوا در تهران مي‌گذرد. ده‌ها سمينار و همايش برگزار شده و ساعت‌ها كار كارشناسي روي اين مسئله انجام شده. همچنين طرح‌هاي گوناگوني اجرا شده اما همچنان مشكلات آلودگي هوا و ترافيك پابرجاست. به‌نظر مي‌رسد تا زماني‌كه شهروندان به‌صورت جدي درخصوص حل اين مشكل مشاركت نكنند، دولت به‌تنهايي نمي‌تواند مشكلي را حل كند.

مردم براي آلودگي حاضرند از رفاه خود بگذرند

او با اشاره به پيام اين پويش عنوان مي‌كند: خوشبختانه حمايت و استقبال بي‌نظير مردم از اين پويش يادآور اين مساله به دولت و مجلس است كه هنگامي‌كه مردم براي حل مشكلات آلودگي هوا و ترافيك حاضرند از ابزارهاي رفاهي خود صرف‌نظر كنند، مسئولان بايد در فكر توسعه و ارتقاء سيستم حمل و نقل عمومي باشند. همچنين در كنار آن امكانات عمومي مانند دوچرخه علي‌الخصوص برقي را نيز گسترش دهند. اين كار موجب سلامتي و تندرستي شهروندان و كاهش آلودگي هوا و ترافيك مي‌شود.

دوچرخه‌هاي برقي به تهران مي‌آيند

درويش با اشاره به مذاكره با شركت‌هاي واردكننده دوچرخه‌هاي برقي تصريح مي‌كند: به‌دليل اينكه در بسياري از شهرهاي ما خيابان‌ها شيب‌دار هستند و امكان دوچرخه‌سواري را بسيار سخت مي‌كند به‌همين دليل دوچرخه‌هاي برقي گزينه مناسبي براي اين شهرها مي‌تواند باشد. شركت‌هاي بيمه هرساله خسارت‌هاي زيادي را بابت تصادف خودروها پرداخت مي‌كنند. با آن‌ها رايزني شده كه با حمايت از اين كمپين در كاهش تصادف خودروها تاثيرگذار باشند چراكه با اجراي اين طرح يك هفتم هزينه‌هاي بيمه‌ها كاهش مي‌يابد.

درويش درباره حاشيه‌هايي كه در مردادماه براي اين پويش در تهران پيش آمده بود، مي‌گويد: بانوان در بسياري از شهرهاي ايران دوچرخه‌سواري مي‌كنند و مشكلي پيش نمي‌آيد اما به‌دليل اينكه تهران در معرض ديد رسانه‌هاي گروهي است و بسياري از شخصيت‌هاي كشوري، هنرمندان و ورزشكاران در اين ركاب‌زني شركت كردند، يكسري مسائل پيش آمد. البته اين پويش همان‌طور كه از نامش پيداست تنها معطوف به دوچرخه‌سواري نيست. هدف اين است كه استفاده از خودروهاي تك‌سرنشين كاهش يابد. به افرادي كه از خودروهاي تك‌سرنشين استفاده مي‌كنند اين پيام را بدهيم كه حقوق شهروند ديگران را زير پا مي‌گذارند.بنابراين خودروسواري تك سرنشين جز افتخارات نيست و كساني‌كه اين كار را مي‌كنند بايد خجالت‌زده و شرمنده باشند.

شهرداران پاي‌ كار آمدند

او يادآور مي‌شود: پويش سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو تنها دوچرخه‌سواري نيست بلكه استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي (مترو، تاكسي، اتوبوس)، دوچرخه و پياده‌روي است. بانواني كه يك‌سري محدوديت براي استفاده از دوچرخه دارند، مي‌توانند از اين روش‌ها استفاده كنند. دوريش با اشاره به همراهي مديران شهري با اين پويش در كشور تصريح مي‌كند: در برخي از شهرها مانند نيشابور نه‌تنها فرماندار و شهردار از دوچرخه استفاده مي‌كنند بلكه امكانات و تسهيلاتي در شهر براي استفاده شهروندان ايجاد كرده‌اند مانند احداث مسيرهاي ايمن، ايستگاه‌هاي دوچرخه‌سواري و تعبيه‌ جك در اتوبوس‌ها براي دوچرخه‌سواران. در اصفهان 100 كيلومتر مسير ايمن براي دوچرخه‌سواري احداث شد، در روزهاي سه‌شنبه پليس از دوچرخه‌ استفاده مي‌كند و مركز شهر چهارباغ به‌روي تمامي خودروها بسته مي‌شود.

در سيرجان، مشهد، تبريز، قزوين، بهبهان، ماهدشت و بسياري از شهرهاي ديگر نيز مشابه همين اتفاقات رخ داده است. همچنين سازمان محيط‌زيست در نامه‌اي به بانك مركزي درخواست كرد، عنوان سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو در تمامي رسيدهاي دستگاه‌هاي خودپرداز چاپ شود. فضاي مجازي نيز شايد موثرترين ابزار در گسترش و فراگير شدن اين پويش بوده است.

درويش مي‌گويد: درحال حاضر بسياري از مديران شهري به اين باور رسيده‌اند كه ديگر عملكرد خوب يك شهردار به ساخت و توسعه تسهيلات براي خودروسواري مانند احداث تونل، پل‌هاي طبقاتي و بزرگراه نيست بلكه عملكرد خوب يك شهردار را با ايجاد مسير امن براي دوچرخه‌سواري، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي مانند مترو، اتوبوس و تاكسي مي‌سنجند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد