انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
کد خبر: ۸۰۲۱۷ | تاریخ : ۱۳۹۶/۳/۱۰ - شماره: 940
قسمت نود و هشت :

کمدی موقعیت (۴)

مهرداد نعیمی

گفتیم که در کمدی موقعیت سعی خود را به کار می‌بندیم که بدون تکیه بر طنز کلامی، مسخره‌کردن گویش‌ها و قومیت‌ها، تنها با خلق موقعیت‌های طنز، مخاطب را سر ذوق بیاوریم.

بهترین راه برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب و بامزه رجوع به تخیل خودتان است.

مثلا با خود فکر کنید که دوست عبوستان می‌تواند چه کارهایی در حمام بکند. ريیس‌تان را در موقعیت‌های کمدی تصور کنید و واکنش‌های او را حدس بزنید.

همه و همه ایده‌هایی خلاقانه و بکر را در اختیارتان قرار خواهد داد. یا مثلا چطوری می‌شود موقعیتی نوشت که دوست خوشبین و خوشحال‌تان یک عالمه بلا سرش بیاید و باز هم احساس شادی و سعادت کند؟ یک کاراکتر شکمو را در چه موقعیتی می‌شود قرار داد که از این ویژگی‌اش آدم بخندد؟

آدم رُک در چه وضعیتی بامزه‌تر است؟ چون تقریبا واکنش آن‌ها را می‌توانید حدس بزنید اما یقینا احتمال اینکه بتوانید آن‌ها را در آن موقعیت‌ها ببینید وجود ندارد. با این‌حال به‌عنوان یک فیلمنامه‌نویس شما سلاحی دارید که دیگران ندارند و آن قدرت تخیل بی حد و حصر شماست.

این را بدانید که نوشتن دیالوگ‌های طنز کار بسیار طاقت فرسایی است. ممکن است یک دیالوگ یا موقعیت کمدی در نگاه اول برای شخص شما خنده‌دار باشد اما در بازبینی شاید حال‌تان از لوسی و بی‌نمکی آن بهم بخورد.

بنابراین باید آن‌گونه قوی باشد که پس از چند بار بازنویسی برای همیشه جذاب و صیقل‌خورده آمادگی پذیرش از سوی عموم مخاطبان را داشته باشد. همواره در هر ژانری بهتر است لحظاتی را هر چند کوتاه به مخاطب خود استراحت دهید. یک لبخند، یک نفس راحت یک آسودگی هر چند موقت. مخاطب را زده نکنید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد