از آنجايي كه سطح کیفی خودروهاي ساخت داخل از ديرباز تاكنون به شدت دچار ضعف بوده، اين روزها بحث پيادهسازي استانداردها در وسايلنقليه بهويژه خودروهاي سواري و موتورسيكلتها حسابي داغ است.
در همين راستا، ماه گذشته هيات دولت مصوبهاي را ابلاغ كرد كه اين مصوبه، شمارهگذاری تمامي خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها ۸.۵ لیتر و یا بالاتر از ۸.۵ در ۱۰۰ کیلومتربود را موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کرده است.
به اين ترتيب خودروسازان داخلی برای اولینبار در طول تاریخ فعالیت خود، در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف مشمول جریمه شدند؛ بهگونهای که از زمان اجرایی شدن این مصوبه؛ خودروسازان داخلی باید برای شمارهگذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.
مطابق با مصوبه هيات دولت، تعدادی خودروی داخلی شناسایی و شمارهگذاری آنها متوقف شد.
مطابقت استانداردهاي جديد
اوایل ماه سال جاری بود که رییس سازمان ملی استاندارد، پیشبینی کرد تا پایان دی سال ۹۷ خط تولید چهار خودرو که نمیتوانند استانداردهای خودرویی را از ۵۲ به ۸۳ مورد، ارتقا و پلتفرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود.
از سوي ديگر قرار است دی امسال استانداردهای جدید خودرویی از ۵۵ مورد فعلی به ۸۳ مورد، ارتقا پیدا کند. با افزایش این استانداردها، بسیاری از خودروهای پرفروش خودروسازان که در این سالها دست آنان را در مواقع حساس گرفتهاند با مشکل جدی در تولید مواجه خواهند شد.
برای زمستان امسال و اوایل سال آینده، خودروهایی که همواره یکستاره در آسمان داشتهاند باید به فکر کسب ستارههای جدید باشند و همچنین بتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند. البته به دنبال اعمال استانداردهای جدید و تلاش خودروسازان، افزایش قیمت خودروها نيز وجود دارد.
دستور رييس جمهور
روز گذشته نيز وحید مرندی مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد ایران زمانبندی افزایش استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد را تا ابتدای دی سال آینده در سه مقطع زمانی اعلام کرد و گفت: در کمیته آلایندگی به دستور رییسجمهوری در سال ۹۴ و ۹۵ فرصتی تعیین شد تا موتورسیکلتها از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شوند و این اتفاق باید در سال ۹۷ رخ دهد. تا ابتدای دی سال ۹۶ باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد، پس از آن تا ابتدای تیر سال ۹۷، دو مورد دیگر به ۶۱ مورد قبلی اضافه میشود و با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی، مجموع استانداردها براساس مصوبه مربوطه تا ابتدای دی سال ۹۷ به ۸۵مورد میرسد. اروپا موارد استاندارد مذکور را در سال ۲۰۱۸ الزام آور کرده است. ما نیز در ایران در سال ۲۰۱۷ استانداردهای مربوطه را برای افزایش استانداردهای خودرویی الزام آور کردیم و در صورتی که برخی خودروهای موجود، امکان ارتقاي استاندارد برایشان فراهم نباشد، از چرخه خارج میشوند.
انتظار وزير از خودروسازان
پيشتر نيز محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم گفته بود كه همه خودروسازان زماني ميتوانند با وزارت صنعت كنار بيايند كه حداقل كف استانداردهاي توليد خودرو را رعايت كنند. در دوره زمانبندی معینی این موضوع را با خودروسازان بدون هیچ رودربایستی مطرح میکنیم که رعایت ۵۵ استاندارد صنعت خودرویی، حداقل و کف انتظار است. وزير تاكيد كرده بود كه رعایت نکردن استانداردهای ایمنی ،مساله غیرقابل گذشت است و نمی توانیم برسر ایمنی مردم معامله کنیم.اينبار خودروسازان ديگر همچون گذشته پشتيباني ندارند و به نظر ميرسد صنعت خودرو با وجود اين سختگيريها و زيرذرهبين قرار گرفتن استانداردها، در آينده وضعيت بهتري نسبت به گذشته داشته باشد و سطح كيفي توليدات روند رو به بهبودي را طي كند. متاسفانه در سال 96 ، در حالي تولید خودرو در کشورمان حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده که این تولیدات هیچ گونه تغييري در جهت افزایش کیفیت نداشتهاند.