انتخاب تاریخ:   /  /   
<stylestyle ویژه‌نامه بی‌قانون منتشر شد آسیاتک قانون بچه‌ها نیشخط پایگاه جامع اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران
خبرهای این صفحه پربیننده‌ترین خبرها
کد خبر: ۹۱۴۸۰ | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۸ - شماره: 1081
گزارش ترافيك پايتخت روي ميز شوراي شهر

بلاي جان تهراني ها درمان پذير نيست

گروه جامعه

رونق روز افزون اپليكيشن هاي مسافربري و تاكسي هاي اينترنتي، با وجود معدود مشكلات ناشي از فعاليت شان سبب شده تا تهران از جمله پرشمارترين شهرهاي جهان باشد كه آپ‌هاي مسافربري در آن فعال است. با آنكه عمده مردم نهايت دو يا سه اپليكيشن معروف در اين حوزه را مي‌شناسند، اما معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ديروز در جلسه شوراي شهر از فعاليت بيش از 22 شركت مسافربري اينترنتي در پايتخت خبر داد كه البته كمترين نظارت ممكن نيز بر فعاليت آن‌ها مي شود. او گفت كه هر یک از اين شركت ها بیشتر از سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران خودرو در اختیار دارند و تابع هیچ مقررات خاصی نیستند. «محسن پورسيدآقايي» ديروز در جلسه علني شوراي شهر پاسخگوي سوالات ترافيكي اعضاي شوراي شهر و البته رسانه ها نيز بود تا مهم‌ترين مشكل پايتخت‌نشينان در بوته نقد قرار گيرد.

ارزاني، علت تردد زياد خودروهاي شخصي

اين روزها بحث هاي زيادي درباره لزوم افزايش هزينه زندگي در تهران براي كاهش مشكلات موجود در شهر مطرح مي شود و معاون ترافيك شهردار تهران نيز ديروز با اشاره اي به اين موضوع تاكيد كرد كه «علت اینکه ماشین شخصی در تهران زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیمی از سفرهای درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود، این است که عوارض حمل و نقل شخصی ما در تهران بسیار پایین است. این در شرایطی است که در عموم کشورهای دنیا عوارض خاص برای برخی معابر وجود دارد و نبود این عوارض در شهر تهران تقویت استفاده از حمل و نقل شخصی را به همراه دارد». وي افزود: توسعه حمل و نقل عمومی به منابع مالی بسیاری نیاز دارد به شکلی که برای تکمیل هفت خط متروی ساخته شده در شهر تهران و کاهش سرفاصله این خطوط به سه دقیقه، حدود 22 هزار میلیارد تومان با کمبود هزینه در شهرداری تهران مواجه هستیم.در بخش اتوبوسرانی نیز در شهر تهران به 10 هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز داریم و از اتوبوس‌های موجود نیز 3700 دستگاه از رده خارج هستند و باید جایگزین شوند. نبود سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی و عدم پوشش متعادل در شهر تهران از دیگر معضلات ماست به شکلی که در غرب تهران به ویژه در منطقه 22 هیچ‌گونه سیستم حمل و نقل عمومی این منطقه را پوشش نمی‌دهد.در حال حاضر 2800 دستگاه واگن مترو نیاز داریم و در حوزه حمل و نقل عمومی با چالش‌های دیگری از جمله عدم مدیریت واحد و چندگانگی مدیریت ترافیک مواجه هستیم. متاسفانه امروز اختیارات و وظایف شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک همخوانی ندارد. در وزارت کشور شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصمیم‌گیری می‌کند. در استانداری‌ها تصمیم گیری در حوزه ترافیک وجود دارد و نیروی انتظامی نیز بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های ترافیکی را بر عهده دارد بنابراين عوامل بسیاری نمی‌گذارند تصمیمات یکپارچه در این حوزه اتخاذ شود.بسیاری از تصمیمات در حوزه ساخت و سازهای جدید و پروانه‌هایی که صادر می‌شود باید مسائل حمل و نقلی در آن‌ها مد نظر قرار گیرد که متاسفانه به دلیل عدم وجود یکپارچگی شاهد تحقق این مهم نیستیم.

ساماندهي محدوده طرح ترافيك

وی عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای شهر تهران را یکی دیگر از چالش‌های ترافیکی این کلانشهر خواند و افزود: برخی شهرها همانند مشهد در این حوزه خیلی بهتر کار کرده‌اند. امروز در شهر تهران حضور تاکسی‌های اینترنتی نيز که تابع هیچ مقررات خاصی نیستند ، بر معضلات ترافیک افزوده است. سیستم‌ شرکت‌های اینترنتی که هر کدام بیش از سازمان مدیریت تاکسیرانی خودرو در اختیار دارند بدون هیچ رابطه‌ای با شهرداری تهران اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند و مقرراتی برای ساماندهی این سیستم‌ها نداریم و این شرکت‌ها سیاست‌گذاری‌های خود را جدای از شهرداری تهران انجام می‌دهند. امروز بیش از 22 شرکت خصوصی در این حوزه در شهر تهران در حال فعالیت هستند. متاسفانه شهرداری تهران با آژانس‌ها نیز ارتباطی ندارد، چرا که آژانس‌ها به عنوان یک صنف اداره می‌شوند. برابر قانون باید حمل و نقل بار و مسافر در شهرها توسط شهرداری انجام شود اما مشاهده می‌شود که این‌گونه نیست.پور سید آقایی به ضرورت ساماندهی محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اشاره کرد و افزود: بیش از 30 سال است که طرح ترافیک در شهر تهران اجرایی شده و طرح زوج و فرد نیز که به عنوان یک طرح اضطراری آغاز شده تا به امروز تداوم پیدا کرده است، بنابراين نیاز است که بازنگری در نتایج این طرح‌ها انجام شود. به ویژه اینکه برخی دستگاه‌های نظارتی بر اجرای این طرح‌ها از جمله وجود کارت‌های شناور اعتراض دارند.بخش عمده سهمیه‌ای که به صورت سنتی برای طرح ترافیک ارائه می‌شود به نهادها و سازمان‌ها تعلق می‌گیرد و بخش اندکی به مردم داده می‌شود. 118 هزار سهمیه تعیین شده توسط شورای ترافیک که بخش عمده آن به صورت سهمیه‌ای به نهادها و سازمان‌ها تعلق می‌گیرد.در اجرای طرح کاهش نیز باید به سمتی حرکت کنیم که خودروهای آلاینده ورودشان به مناطق مرکزی شهر که با آلایندگی بیشتری مواجه هستند، محدود شود. امروز به دلیل اجرای طرح ترافیک بخش مرکزی شهر از سکنه خالی شده و اجرای طرح زوج و فرد نیز باعث شده افراد به سمت دو ماشینه شدن حرکت کنند.به دلیل افزایش تعداد خودروها حتی در کوچه‌های بن بست نیز جای پارک خودرو وجود ندارد و این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده است.

دردسر موتورسيكلت ها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنين به وجود سه میلیون موتورسیکلت در شهر تهران اشاره کرد و افزود: در کلانشهر تهران سه میلیون موتورسیکلت پلاک شده است که هیچ چارچوبی ندارند. بیشترین آمار کشته‌شدگان تصادفات شهر تهران مربوط به راکبان موتورسیکلت است که اغلب این تصادفات با جرح راکب موتورسیکلت همراه است. به همین دلیل باید تیم قضایی بر سر صحنه حادثه حضور پیدا کنند که به شدت باعث ایجاد ترافیک می‌شود.باید در برخورد با موتورسیکلت سواران تبعات اجتماعی را مد نظر قرار دهیم چرا که این افراد بيشتر از قشر پایین جامعه هستند. باید سعی کنیم این موتورها را برقی کنیم، چرا که حجم آلودگی موتورها در تهران بیش از حجم کل آلودگی خودروهاست. امروز در تهران ورود موتورها به خطوط ویژه BRT و عدم رعایت قوانین، نابسامانی‌های بسیاری را ایجاد کرده و این در شرایطی است که حتی در محدوده طرح ترافیک نیز موتورها قابل کنترل نیستند. حتی موتورهایی که به دلیل تخلفات در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شوند راکبان آن‌ها برای گرفتن مجدد موتورها به دلیل قیمت پایین مراجعه نمی‌کنند بنابراين انبوهی از موتورها در پارکینگ‌های شهر تهران باقی مانده است.

كمبود بودجه هاي ترافيكي

پورسیدآقایی همچنين با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل با کمبود منابع زیادی مواجه هستیم، گفت: این کمبود منابع باید از طرق مختلف تامین شود که یا باید این منابع از سوی دولت تامین شده و یا شهرداری در قالب اخذ عوارض مختلف این بودجه را تامین کند.وی با بیان اینکه درخواست اخذ عوارض را به شورا ارائه خواهیم کرد، تصریح کرد: شهرداری بدون مجوز شورا نمی‌تواند نسبت به انجام هر کاری اقدام کند و نکته قابل توجه این است که اگر منابع تامین نشود اوضاع ترافیک همچنان ادامه می‌یابد.وی با بیان اینکه هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست به دلیل زیان‌ده بودن مترو در آن سرمایه گذاری کند، گفت: مترو هر سال 700 میلیارد تومان زیان می‌دهد و شرکت زیان ده امکان پذیرش در بورس را ندارد.معاون شهردار تهران با تاكيد براینکه مردم با پرداخت عوارض در ضررها سهیم نمی‌شوند بلکه مترو در حال ارائه خدمات به مردم است و باید هزینه‌های آن تامین شود، تصریح کرد: یا دولت باید این هزینه‌ها را پرداخت کند یا شهرداری؛ که جای سوال است شهرداری از کجا می‌خواهد این منابع را تامین کند که یا باید عوارض ساختمانی بگیرد و یا مالیات!

مترويي ها ، اخراج نمي شوند

وی همچنین در پاسخ به سوالي مبنی بر فعالیت کارمندان بیکار در مترو گفت: در مدیریت قبلی و در سال 91 تعداد زیادی نیروی مازاد در مترو جذب شد که تخلف مدیریت قبلی بود و حتی پرونده آن در سازمان بازرسی کل کشور مفتوح و به دادگاه ارسال شده است؛ چرا که این جذب نیرو بر اساس ضابطه نبوده و تنها بر اساس رابطه بوده است.معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای حل مشکل نیروی مازاد به فکر چاره هستیم،‌ افزود: البته خطوط مترو توسعه یافته و نیاز به تعدیل نیرو نیست بلکه این افراد را در خطوط جدید به کار می‌گیریم و حتی ممکن است با افتتاح خطوط دیگر با کمبود نیرو مواجه شویم که البته نیروهای زیادی طی سال‌های اخیر جذب شده‌اند.

لزوم توجه به ايمني تهران

اما در جلسه ديروز شوراي شهر علاوه بر بحث‌هاي طولاني ترافيكي، ايمني پايتخت و افزايش آن نيز مورد توجه برخي اعضاي شوراي شهر قرار گرفت و در يكي از آن‌ها عضو هیات رییسه شورای شهرتهران نسبت به ناامن بودن بیمارستان‌های پایتخت هشدار داد.زهرا نژادبهرام گفت: بر اساس گزارش شهرداری در مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران، ۲۴۳ مورد فضای ناایمن وجود دارد. بیش از ۹۰ درصد بیمارستان های تهران عمری بالای ۴۰ سال دارند و این در حالی است که بیمارستان ها به جای اینکه مکانی برای آلام درد باشند، باتبدیل شدن به ناامن ترین اماکن شهر، دردی بر دردها افزوده اند.وی با اشاره به اینکه این فضاهای ناایمن به تاییدیه آتش‌نشانی نیاز دارند، گفت: در این خصوص اقدامی صورت نمی گیرد و عدم اقدام در این خصوص نوعی بی قانونی است که هم اکنون ۱۹ بیمارستان به لحاظ سیستم اطفا و اعلام حریق و سایر نکات ایمنی، در اولویت قرار دارند.

۵۰۰۰ فضای ناامن برای زنان

زهرا نژادبهرام درخصوص رفع تبعیض و خشونت علیه زنان نیز گفت: بر اساس یک نگاه مشترک به موضوع جهانی رفع خشونت در مورد زنان، در خصوص مناسب‌سازی برخی فضاهای تشدیدکننده بروز خشونت، متذکر می شوم و از شهرداری می‌خواهم که نسبت به رفع ۵۰۰۰ فضای بی دفاع در سطح شهر تهران، اقدام عاجل انجام دهد. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، احتمال بروز خشونت به‌خصوص درمورد زنان، در چنین فضایی درصد بالاتری به خود اختصاص می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد