کد خبر : 20142 تاریخ : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي - 21:39
«جناب‌خان» سر از تبلیغات اتوبوسی درآورد! سرنوشت تلخ جناب خان،سرنوشت غم انگیز بسیاری از شخصیت های محبوب عروسکی ماست.

قانون«جناب خان» یکی از عناصر مهم در خندوانه بود که دیگر در ادامه فصل جدید آن را نداریم، اما همکاری خودمان را با محمد بحرانی در بخش های دیگر ادامه خواهیم داد.» این ها را رامبد جوان گفت،درست در روزی که محمد بحرانی صداپیشه عروسک جناب خان مهمان برنامه اش بود و بیننده های ثابت این برنامه که بخشی عظیمی از آنها علاقه وافری به جناب خان دارند منتظر شنیدن برگشت این عروسک محبوب به تلویزیون بودند اما متاسفانه حرف های دیگری شنیدند،صحبت هایی که خبر از خداحافظی جناب خان با تلویزیون می داد.

محمد بحرانی هم در این برنامه حرف دلگرم کننده ای در خصوص بازگشت جناب خان نزد،فقط گفت که:« عروسک هم مانند انسان از جسم تشکیل می شود و اگر بدون روح وجودی به آن نگاه شود، ارزش جانی ندارد، این عروسک ها با صدا و افرادی که پشت خلق کردن ایده ها هستند روح می گیرند و دیده می شوند، جناب خان هم مانند دیگر شخصیت های عروسکی از این قاعده مستثنا نبوده و به خاطر نگاه های این مردم معنا پیدا کرده است.». 
هرچند که این دعوای لفظی و جنگ نرم رسانه ای در خصوص مالکیت جناب خان تا مدت ها میان خندوانه ای ها ادامه پیدا کرد اما در نهایت آنچه که ازین جنگ لفظی عاید مردم شد،محروم شدنشان ار دیدن جناب خان بود.
نکته تلخ تر این ماجرا شاید حضور جناب خان در تبلیغات اتوبوسی مواد شوینده در شهر بود! مردمی که از دیدن جناب خان در قاب جادویی محروم شده بودند تصاویر او را روی اتوبوس های شهری دیدند.سعید سالارزهی ترجیح داده تا جناب خان را از جعبه جادو به کف خیابان بکشاند و این روزها جناب خان با همان عینک آفتابی معروفش در حال تبلیغ  مواد شوینده روی اتوبوس های شهری است!تبلیغی که گفته می‌شود سالارزهی در مقابل رقمی اندک آن را پذیرفته و او با این کار یک عروسک را که وجهه‌ای فرهنگی داشت به سراشیبی سقوط و فراموشی سپرده است.سقوطی که در آن سالارزهی و تلویزیون به یک اندازه مقصرند،نه کمتر و نه بیشتر از یک دیگر.

سوال اینجاست که الان عروسک های محبوب ترین برنامه های صداو سیما کجا هستند و در چه وضعیتی قرار دارند؟ سوالی که برای بسیاری از عروسک های محبوبمان مطرح و جواب هم نامشخص است. تازه اگر پاسخ روشنی هم وجود داشته باشد به  احتمال قریب به یقین خوشحالمان نخواهد کرد. سالارزهی بارها اشاره کرده است هیچ منفعت مالی از برنامه «خندوانه» نصیب خالقان جناب‌خان نشده:«اگر مبلغی هم به خاطر اجرای چنین برنامه‌هایی دریافت شده است رامبد جوان و محمد بحرانی هم جزو دریافت‌کنندگان بوده‌اند. به نظرم این‌ مسائل مهم نیست. آیا ما در حال انجام کار فرهنگی هستیم یا تنها به دنبال کسب درآمدیم؟ اگر کار فرهنگی می‌کنیم پس دغدغه‌های دیگری داریم. من دلال خودرو یا آهن‌فروش نیستم که این‌طور با من برخورد می‌شود، وجهه درستی از من نشان داده نمی‌شود. من کارگردان «کوچه مروارید» و سرپرست نویسندگان هستم، من آقای جوان را به عنوان آقای محترم در این برنامه وارد کردم و این ترتیب و رابطه ایده من بود، اما به من به شکل یک دلال نگاه می‌شود، من به عنوان کارگردان نگران یک پدیده هستم.» آنطور که سالارزهی می گوید تمام تلاشش حفظ خویست و شان فرهنگی جناب خان بوده و هرچه که تا کنون پیش آمده هم از این منظر بوده است اما حالا که کار به اینجا رسیده واقعا این پرسش مطرح می شود که آیا شان فرهگی جناب خان همان تبلیغات مواد شوینده روی اتوبوس های شهر است؟
جناب خان که با تلویزیون خداحافظی کرد و تکلیف مشخص شد. مشخص شد که هنوز که هنوز است «حق مالکیت» به درستی در ایران معنا پیدا کرده و بعد از گذشت سال ها هنور هم به درستی مشخص نیست که مسئولیت یا حق مالکیت عروسک های تلویزیونی که شهرت و محبوبیتشان را مدیون تلویزیون هستند با کیست؟ گروه سازنده برنامه تلویزیون یا طراح و ایده پرداز شخصیت عروسکی؟
سرنوشت تلخ جناب خان،سرنوشت غم انگیز بسیاری از شخصیت های محبوب عروسکی ماست. عروسک هایی که روزی چنان وارد زندگیمان می شوند که با گریه شان بغض می کنیم و خنده هایشان بی اراده لبخند را روی لبانمان می نشاند و این برای مسئولان تلویزیون و برنامه سازان تکلیف است که به درستی از این خاطرات کودکی نسل های مختلف محافظت کنند،خاطراتی که باید «زنده» بماند تا شاید زبان مشترک نسل ها باشد آن زمان که پدر و مادری با کودکشان تلویزیون می بینند،یکی از همان محبوبان نسل گذشته را.