کد خبر : 34101 تاریخ : ۱۳۹۶ جمعه ۱۵ ارديبهشت - 23:00
قانون بچه ها/ من با يك لپ‌تاپ و قلم نوري «داگبين» را ساختم شاید بیشتر ما این سوال را در ذهن‌مان داشته باشیم که موفقیت چگونه به‌دست می‌آید؟ چگونه می‌توان از صفر به صد رسید و چگونه می‌توان پا در عرصه‌های مختلف گذاشت و موفق شد

قانون-معصومه ديودار

شاید بیشتر ما این سوال را در ذهن‌مان داشته باشیم که موفقیت چگونه به‌دست می‌آید؟ چگونه می‌توان از صفر به صد رسید و چگونه می‌توان پا در عرصه‌های مختلف گذاشت و موفق شد. نگاهی به پروژه‌های دانشجویی، تا حدودی مي‌تواندپاسخی برای این سوالات باشد. هنگامی که پروژه‌های دانشجویی موفق به دریافت لوح و تقدیرنامه می‌شوند، می‌توان به این نتيجه رسيد که همیشه برای موفق بودن، نباید از صد شروع کرد و می‌توان با کوچک‌ترین و کمترین امکانات نيز به موفقیت دست یافت.

این جملات را برای آن دست از نوجوانانی می‌نویسم که برای دستیابی به موفقیت و رسیدن به اهداف‌شان، به دنبال راه‌های پیچیده هستند. «آتوسا غفاری»، خالق انیمیشن «داگبین» است. انمیشینی که با کمترین امکانات موجود به بهترین نحو خلق شد و در نهایت توانست علاوه بر حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی، رتبه نخست جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت را کسب کند. «قانون بچه‌ها» با او به گفت‌وگو نشست تا پروژه‌ای دانشجویی را مورد بررسی قرار دهد که با کمترین امکانات خلق شده است اما همچنان بر این موضوع تاکید دارد که انیمیشن نیازمند حمایت است.

 

از شروع کارتان و ساخت انیمیشن برای‌مان بگویید.

لیسانسم را در رشته گرافیک از دانشگاه شریعتی دریافت کردم و در مقطع فوق‌لیسانس در دانشگاه سوره، انیمیشن خواندم. طی سال‌های تحصیل، در چند پروژه انیمیشن فعالیت داشتم؛ از «مرد خاکی» گرفته تا «کلاه خیام» و «قاب شیشه‌ای». اما در نهایت تصمیم گرفتم انیمیشن «داگبین» را که پروژه پایان‌نامه‌ام بود به تنهایی انجام دهم و تمام بخش‌ها از رنگ و کانسپت گرفته تا اجرا را خودم انجام دهم. این درحالی است که ساخت انیمیشن یک فعالیت گروهی است اما برای محک توانایی‌هایم این تصمیم را گرفتم تا ساخت انیمیشن مستقل را تجربه کنم و موفق هم شدم. بیش از یک سال را به ساخت این انیمیشین اختصاص دادم اما امیدوارم در پروژه‌های حرفه‌ای بعدی، بتوانم با کمک یک تیم کارها را پیش ببرم.

 

از داگبین و خلق کاراکتر برای کودک و نوجوان برای‌مان بگویید.

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان تا حدودی حساس است. با توجه به آنکه سوژه داگبین، کمی کمدی و طنز بود، بازخوردهای متفاوتی از سوی مخاطبان دریافت کردم. اما دوست داشتم کاری فرهنگی از جنس کودک و نوجوان بسازم که بتواند آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. بسیاری از افراد از کار خوش‌شان آمده بود؛ از رنگ‌پردازی گرفته تا کاراکتری که خلق شده بود. ایده و انیمیت را پذیرفته بودند. در این میان برخی معتقد بودند که فیلمنامه داگبین، ضعف دارد. من نيز با این نظر موافق هستم. اما خودم دوست داشتم موضوع بسیار ساده بیان شود. سطل آشغالی که تبدیل به آشغال می‌شود.

در میان مخاطبان کودک نيز با استقبال خوبی روبه‌رو شد. حتي کودک دو ساله توانسته بود با این انیمیشن ارتباط برقرار کند و جذب آن شده بود. خوشحال هستم که از سوی مخاطب کودک مورد استقبال قرار گرفت و توانستم به نتیجه‌ای که می‌خواهم دست یابم.

 

به عنوان انیماتور و شخصی که کاراکتر خلق می‌کند، بگوييدیک کاراکتر انیمیشن که برای کودک و نوجوان خلق می‌شود، باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

به خاطر دارم، هنرمندی از نقاشی بچه‌ها، کاراکتر خلق کرده بود. این کاراکترها برای بچه‌ها خیلی جذاب بودند. فکر می‌کنم در کاراکتری که برای بچه‌ها خلق می‌شود، رنگ، عنصر اصلی است. ممکن است یک کاراکتر خیلی ساده باشد اما رنگی که برای آن به کارمی‌رود، به اندازه‌ای جذاب باشد که دیگر نیازی به پردازش‌های بیشتر برای کاراکتر مورد نظر نباشد. من نيز سعی می‌کنم با استفاده از رنگ در کاراکترهای ساده، مخاطبان را جذب کنم.

 

انیمیشن‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند، به اندازه‌ای جذابیت دارند که مخاطب کودک و نوجوان را جذب کنند؟

بچه‌های امروزی بسیار باهوش هستند و گويي از بدو تولد، همه چیز را می‌دانند. پیشرفت فناوری سبب شده بچه‌ها نيز ناخودآگاه درگیر این پیشرفت شوند. این امر کار را دشوار می‌کند چراکه بچه‌های نسل جدید بر عکس دوره ما که می‌نشستیم، چوبین را می‌دیدیم تا ببینیم کاراکتر وحشتناکی که در آن بود چه شکلی است یا هاچ زنبور عسل را پیگیری می‌کردیم که سرانجام مادرش را پیدا می‌کند یا نه، به دنبال این سبک کارها نیستند و دیگر اين انیمیشن‌ها برای آن‌ها جذاب نیست. سخت‌پسندتر شده‌اند و کسی که در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کند، با دشواری‌های زیادی روبه‌روست. به نظرم نباید خیلی راحت دست به کار ساخت اثر برای کودک و نوجوان شد. باید مطمئن شد که مخاطب آن اثر را می‌پسندد یا نه و بعد اثر را خلق کرد. در این میان بهتر است افرادی که می‌خواهند وارد عرصه انیمیشن شوند، فیلم زیاد ببینند چرا که فیلم دیدن به دید خلاقانه و نحوه کارگردانی کردن کمک بسیار زیادی می‌کند.

 

با وجود آنکه سلیقه نسل جدید تغییر کرده است اما همچنان با انیمیشن‌هایی مانند لاکپشت‌های نینجا و پاندای کونگ‌فوکار ارتباط برقرار می‌کنند. دلیل موفقیت این آثار چیست؟

هیجان و ایده اولیه این آثار بسیار قوی است و فیلمنامه خوبی دارند. هیچکاک می‌گوید سه چیز که برای ساخت یک فیلم خوب نیاز است، فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه است. بي‌شك یکی از دلایل موفقیت این انیمیشن‌ها نيز فیلمنامه خوب و قوی است که دارند. ممکن است فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیادی بسازیم و از شبکه پویا منتشر کنیم اما این برنامه‌ها نمی‌توانند مخاطب کودک و نوجوان را جذب و با خود همراه کنند چراکه از یک سو با کمبود بودجه و بسیاری از مسائل پشت پرده انیمیشن ایران روبه‌رو هستیم واز سوي ديگر به ایده‌پرداز این اجازه داده نمی‌شود که وارد داستان شود و بچه‌ها را با خود همراه کند. این‌گونه به نظر می‌رسد که صرف ساخت یک اثر کفایت می‌کند و مسائل دیگر مطرح نیست. بازاریابی و تبلیغات درستی در این حوزه انجام نمی‌شود درحالی که استعدادهای درخشانی داریم که با حداقل امکانات نيز بهترین را خلق کنند.

هرچند ممکن است امکانات موجود در ایران با فناوری و امکانات کشورهای پیشرفته قابل مقایسه نباشد اما می‌توان با بها دادن به این حوزه، آثار خارق‌العاده‌ای خلق کرد. من با یک لپ تاپ، تبلت و یک قلم نوری انیمیشن داگبین را درست کردم. می‌توان با کمترین امکانات نيز انیمیشن ساخت. مهم این است که بتوانیم ایده‌های‌مان را به مرحله ظهور برسانیم.

 

آیا انیمیشن ایران توانسته جای خود را در میان مخاطبان باز کند و نسل جدید پیگیر آثاری که در این حوزه خلق می‌شود، هستند؟

هنوز آن اندازه که باید، نتوانسته جایگاه خاص خود را پیدا کند. البته ممکن است این امر به پیش‌زمینه ذهنی مخاطبان باز گردد چراکه طی سال‌های گذشته، کارهای سطحی و کم کیفیت دیده‌اند و هنوز باور نکرده‌اند که انیمیشن نیاز به حمایت دارد. ای کاش مردم حتي با هزینه کم، از تولید انیمیشن حمایت کنند.