کد خبر : 78152 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت - 12:24
به نام كاهش آلودگي و ترافيك، به کام شهرداری تهران حدود يك هفته از آغاز اعطاي طرح ترافيك مي‌گذرد و شهروندان تهراني انتقادات بسياري نسبت به آن داشته و اعتقاد دارند اين طرح باعث تضييع حقوق‌شان شده است

قانون- یحیی کمالی‌پور، نایب رییس کمیسیون حقوقی مجلس

حدود يك هفته از آغاز اعطاي طرح ترافيك مي‌گذرد و شهروندان تهراني انتقادات بسياري نسبت به آن داشته و اعتقاد دارند اين طرح باعث تضييع حقوق‌شان شده است. طرح ترافيك جديد كه قرار بود با هدف سروسامان دادن به تردد وسايل نقيله شخصي در جهت كاهش ترافيك و آلودگي هوا تدوين شود در نهايت سبب نارضايتي بسياري شده است زيرا يكي از مهم‌ترين حقوق شهروندان يعني حقق تردد در شهر را منوط به پرداخت مبالغ بسياري كرده است كه سبب افزايش هزينه نقل‌وانتقال با وسايل نقليه عمومي شهري نيز شده است. با توجه به نقايص طرح پيشنهادي انتظار مي‌رفت شوراي شهر آن را تاييد نكند اما با راي مثبت نمايندگان شوراي شهر اجرايي شد. به نظر مي‌رسد طرح ترافيك سال1397 كه هدف آن جلوگيري از رانت‌خواري و سوءاستفاده افراد بود، نه‌تنها نتوانست اين اهداف را محقق كند بلكه در عمل حق استفاده از شهروندان از خودروها را نيز محدود كرده است. شهروندي كه با قيمتي بالا خودرويي با كيفيت پايين خريداري كرده است انتظار دارد بتواند از آن در طول روز استفاده كند نه اينكه اين حق منوط به استفاده در شب و ايام تعطيل شود. اين در حالي است كه مسئولان شهرداري و شوراي شهر، ترافيك و آلودگي هوا را بهانه‌اي براي اجراي طرح ترافيك يعني محدودكردن حق استفاده از خودرو مي‌دانند، در حالي كه براي كاهش آلودگي هوا لازم است اولا كيفيت خودروها افزايش يابد تا خريداران در قبال مبلغ بالايي كه مي‌پردازند بتوانند از خودرويي با كيفيت و امن بهرمند شوند؛ ثانيا اينكه خودروهايي وارد كشور شوند كه به لحاظ آلايندگي، استانداردهاي لازم و يورو4 را داشته باشند نه اينكه خودروهاي بي‌كيفيت چيني سهم بزرگي از بازار واردات خودرو را در اختيار داشته باشند. در اين مورد استفاده از خودروهاي هيبريدي مي‌تواند در كاهش آلودگي هوا نقشي مهم داشته باشد، در حالي كه شاهديم با توجه به آلودگي هواي شهر تهران دولت به جاي اينكه اين خودروها را با قيمتي مناسب در اختيار مردم قرار دهد با اخذ عوارض از آن‌ها باعث افزايش چشمگير قيمت شان و در نهايت عدم توان خريد مردم شده است. ثالثا اينكه مهم‌ترين اقدام، استفاده از بنزين‌‌هايي است كه آلودگي‌هاي كمتري ايجاد مي‌كنند. ضمن اينكه ثابت شده خودروها سهم كمي در ميزان آلودگي هوا دارند و بيشترين سهم را ناوگان حمل و نقل فرسود ه عمومي و كارخانجات توليد در داخل شهر تهران برعهده دارند. هرچند در اين سال ها با گسترش مترو و افتتاح خطوط جديد آن بسياري از مردم از اين وسيله براي تردد در شهر استفاده مي‌كنند اما سال‌هاست اتوبوس‌ها و برخي از ناوگان حمل و نقل عمومي خود مهم‌ترين عامل آلودگي هواي شهر تهران هستند. حال اين سوال مطرح است مسئولان براي خروج صنايع آلاينده از شهر تهران چه اقداماتي انجام داده‌اند؟ آيا ناوگان حمل و نقل عمومي به دستگاه‌هاي جديد و به روز مجهز شده‌است؟ اما موضوع ديگري كه براي اجراي طرح ترافيك مطرح مي‌شود بحث ترافيك شهر تهران است. شهرداري براي كاهش اين معضل وظيفه دارد با ساخت تونل، پل‌هاي هوايي، اتوبان و... از مشكل ترافيك بكاهد. نكته ديگر اينكه نيروي انتظامي و پليس مي‌تواند سهم بزرگي در كاهش ترافيك داشته باشد، به طوري كه پليس مي تواند نيروهاي آموزش ديده خود را در تمامي خيابان‌ها مستقر كند تا ترافيك را كنترل كنند، هرچند خود مردم با اجراي قانون و ممانعت از قانون‌گريزي مي‌توانند در كاهش اين مشكلات نقش داشته باشند. با اين تفاسير به نظر مي‌رسد شوراي شهر و شهرداري تهران با اجراي طرح ترافيك به دنبال تامين منافع مادي هستند تا كاهش آلودگي و ترافيك شهر تهران. زيرا اين طرح نه‌تنها باعث ازبين رفتن مشكلات نخواهد شد بلكه به نوعي سبب ‌تبعيض ميان افراد هم شده و بسياري افراد كه از تمكن مالي برخورداند با پرداخت مبلغ اعلام شده (36000 ) مي‌توانند در شهر به راحتي تردد كرده و بقيه افراد كه تعدادشان بسيار زياد است از اين حق محروم باشند. درخاتمه بايد گفت محدود كردن حق استفاده شهروندان از خودروها براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا پاك كردن صورت مساله است و نه راه حل قطعي براي رفع اين معضلات، پس بهتر است مسئولان به‌جاي اتخاذ اينگونه تصميمات مقطعي و زودگذر، برنامه‌هاي بلندمدت و كلان براي آن‌ها بينديشند تا حقوق شهروندان تضييع نشود.