کد خبر : 86690 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور - 15:10
تهران فقیرترین استان از نظر سرانه فضای آموزشی عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه تعداد کمی از کلاس‌های موجود در تهران از استانداردهای سطح تراکم برخوردارند، گفت: علیرغم اینکه تهران پایتخت است اما از نظر سرانه فضای آموزش در فقیرترین و بحرانی‌ترین وضعیت به سر می برد.

قانون-عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه تعداد کمی از کلاس‌های موجود در تهران از استانداردهای سطح تراکم برخوردارند، گفت: علیرغم اینکه تهران پایتخت است اما از نظر سرانه فضای آموزش در فقیرترین و بحرانی‌ترین وضعیت به سر می برد.
 

به گزارش قانون به نقل از خانه ملت،داود محمدی درخصوص وضعیت مدارس استان تهران، گفت: علیرغم اینکه تهران پایتخت است اما از نظر سرانه فضای آموزش و ایمنی مدارس در فقیرترین و بحرانی‌ترین وضعیت به سر می برد به گونه ای که بسیاری از مناطق محروم و دور افتاده شرایط بهتری نسبت به تهران دارند.

مناطق 9،10،11،12،15 و 17 تهران بیشترین مدارس فرسوده را دارند

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مدارس تهران فرسوده هستند و باید فکری به حال آنها شود، افزود: علاوه بر پراکندگی و وضعیت نامناسب مدارس شهر تهران که بیشتر این مدارس بحرانی در مرکز و بافت‌های فرسوده و حاشیه جنوبی تهران اعم از منطقه 9،10،11،12،15 و 17 قرار دارند در شهرستان‌هایی مانند شهریار، ملارد و شهر ری نیز مدارس فرسوده بسیاری موجود است.

محمدی با بیان اینکه گسترش روزافزون حاشیه نشینی در استان تهران یکی از عواملی است که بحران کمبود فضاهای آموزشی را شدیدتر می کند، اظهار کرد: در صورت بروز زلزله در تهران عواقب جبران ناپذیری به دلیل تراکم دانش‌آموزان در مدارس فرسوده ایجاد می‌شود بنابراین بایستی اعتبارات لازم برای نوسازی و مقاوم سازی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر برج سازی در منطقه 5 تهران رشد چشم گیری داشته اما متاسفانه مدارس به تعداد موردنیاز ساخته نشده است در نتیجه تراکم دانش آموزان در کلاس های درس بسیار است.

در برنامه ششم توسعه 3 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی برای بازسازی و نوسازی مدارس پیش‌بینی شده است

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 3 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی برای بازسازی و نوسازی مدارس پیش‌بینی شده است اما صندوق ذخیره پولی ندارد که در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد، تاکید کرد: اگرچه پیگیری‌های بسیاری برای تخصیص این اعتبار انجام شده اما به دلیل کمبود اعتبارات این رقم محقق نشده است.

محمدی با بیان اینکه به دنبال راهکاری نو برای تامین اعتبارات موردنیاز برای نوسازی مدارس هستیم، تصریح کرد: نمایندگان در جلسات با مسئولان سازمان نوسازی بر تخصیص اعتبارات لازم برای ایمنی مدارس تاکید دارند بنابراین مقرر شد رایزنی‌هایی با سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبارات انجام شود.

یک هزار فضای آموزشی در تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند

وی با بیان اینکه حدود یک هزار فضای آموزشی در تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند، ادامه داد: این موضوع علاوه بر مشکلات دیگر از جمله مکان‌یابی ناصحیح و احداث مدارس در حاشیه بزرگراه‌ها از چالش‌های اساسی شهر و استان تهران محسوب می‌شود.

تعداد کمی از کلاس‌های موجود در تهران از استانداردهای سطح تراکم برخوردارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به افزایش تعداد دانش‌آموزان در سال‌های آتی اتخاذ راهکارهای اساسی ضرورت دارد به نحوی که در حال حاضر در شهر تهران تراکم جمعیتی در کلاس‌های درسی مناسب نیست؛ با توجه به گزارش‌های موجود تعداد کمی از کلاس‌های موجود از استانداردهای سطح تراکم برخوردارند.