کد خبر : 91143 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر - 16:17
گفت‌وگوي «قانون»با سردارآسودي،مشاور ارشد نماينده‌ ولي فقيه در سپاه زندگي راحت مردم از آرمان‌هاي امام‌خميني(س) بود درعرصه‌هاي دفاعي، سياسي وعلمي خوب پيشرفت كرديم اما در بحث راحتي مردم واستقلال فرهنگي واقتصادي آن‌گونه كه مدنظر امام(س) بوده پيشرفت نكرده‌ايم...

قانون- بسيج يكي از ابتكارات امام‌خميني(س) بود كه براي تقويت نهادهاي مردمي در راستاي پيشبرد اهداف عمومي جامعه ايراني راه‌اندازي شد. در سال‌هايي كه از انقلاب و تاسيس اين نهادانقلابي مي‌گذرد، بسيج فراز و نشيب‌هاي فراواني داشته است و گاهي انتقاداتي به آن وارد شده و زماني هم عملكرد آن تحسين شده است. براي بررسي عملكرد اين چند دهه فعاليت بسيج با يكي از سرداران فعال در عرصه فرهنگي سپاه‌پاسداران گفت‌وگو كرديم تا از دستاوردهايي كه داشته و راهبردهايي كه اين نهاد انقلابي در آينده‌ خواهد داشت، آگاه شويم. سردار محمدعلی آسودی، مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه در گفت‌وگويي كه با«قانون» داشته است، مي‌گويد درعرصه فرهنگ بايد برنامه‌ريزي وتقويت هايي صورت بگيرد زيرا مردم ما ملت خوبي هستند و اگر درجايي غفلت مي‌كنند، مقصر ما هستيم. در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را با معاون پيشين فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه را مي‌خوانيد.

     درباره دستاوردهايي كه سپاه و بسيج در اين سال‌ها داشته‌اند، اندكي براي ما توضيح دهيد.
سال‌ها از انقلاب مي‌گذرد و با توجه  به تلاش‌هايي كه صورت گرفته است، بسيج و سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامي دستاوردهاي مختلفي داشته‌اند كه به نظرم با توجه به آن‌كه  درهفته بسيج قرار داريم بهتراست به دستاوردهاي اين سازمان بپردازيم. مهم‌ترين دستاوردي كه بسيج  تاكنون داشته، تبيين فرهنگ بسيج دربين آحاد مردم است كه فرهنگ قالب تفكروتشكيلات بسيج است؛ البته تفاوت‌هايي بين افرادي كه پيروي فرهنگ مذكور هستند، وجود دارد. ممكن است  افرادي درلباس بسيجي نباشند اما فرهنگ بسيجي يعني عزتمندي را براي خود وديگران دارند. اگر فردي فرهنگ بسيجي را داشته باشد، پيوسته به دنبال عزت خود ومردم كشوراست. براي اينكه اين عزت را به دست بياوريم بايد تلاش‌هاي مختلفي كرد كه به نظرم يكي از آن ها خود سازي است و خودسازي يعني اينكه از همه بدي‌ها و زشتي‌ها خودمان را دور نگه داريم و به همه خوبي‌ها نزديك و مجهزشويم. فرهنگ بسيجي به معناي آن است كه يك انسان خوب، باكمال ومعرفت وهمچنين انسان‌دوست وهمنوع دوست باشد. براي رسيدن به اين جايگاه تلاش‌هاي فراواني را بايد انجام داد.
     اين تفكر كارآيي لازم را دارد؟
تفكر بسيجي در بسياري از مسائل و امور مي‌تواندكارساز باشد. براي مثال از بخش هاي بسيار مهم فرهنگ بسيج مي‌توان بحث مديريت جهادي را مطرح كرد. مديريتي كه باعزم راسخ وتلاش مضاعف وبراي رضاي خدا وحل مشكلات  جامعه است.بي‌شك مديريت جهادي فقط شركت در جنگ سخت نيست و مديريت شاخص‌هاي مختلفي دارد. در مديريت جهادي تمام سعي وتلاش با سرعت ودقت براي حل مشكلات  است. اگر مديريت جهادي را گسترش دهيم، بي‌شك موفقيت‌هاي بيشتري دركشور كسب خواهيم كرد.
 نبايد فراموش كنيم كه در اين سال‌هايي كه از انقلاب مي‌گذرد، هرجا كه موفق بوديم تفكر وانديشه بسيجي با مديريت جهادي حاكم بوده است و با مديريت جهادي توانستيم بن بست‌ها را بشكنيم.براي مثال اگردر انرژي هسته‌اي موفق هستيم به دليل اين است كه دانشمندان هسته‌اي جهادي عمل وكاركرده‌اند. درغير اين صورت نمي‌توانستيم دراين زمينه به رتبه هاي بالاي علمي برسيم .دربحث موشكي نيز همين‌گونه است؛ شهيد تهراني مقدم با مديريت جهادي ازسال 63 از صفرشروع كرد  و ايشان توانست با مديريت جهادي با همكاران‌شان در بحث موشكي بسيار عالي عمل كند وپيش برود؛ به گونه‌‌اي كه  امروزه دشمن جرات تجاوز به كشوررا ندارد.
     به نظر شما در اين عرصه پيشرفت‌داشتيم؟
بي‌شك در حوزه دفاع موشكي  وتجهيزات نظامي دست‌مان پر است. صدام باكمك ابرقدرت‌ها ازعراق، تهران وديگر شهرهاي ايران را باموشك مي‌زد وما هيچ كاري نمي توانستيم كنيم زيرا دست‌مان خالي بود و وسيله‌ و ابزاري براي دفاع نداشتيم. امروز آنچه كه داريم مديون تلاش مديران جهادي مانند شهيد تهراني مقدم است كه با يك مديريت جهادي توانست اين صنعت را شكل دهد و توليد اين صنعت را افزايش دهد تا امروز به سطح عالي برسيم و همان‌گونه كه گفتم همه اين موفقيت‌ها با مديريت جهادي بوده است. زماني كه آركيو7 آمريكا را گرفتيم، دانشمندان ما روي آن مهندسي معكوس انجام دادند و ما آن را توليدكرديم وحتي به توليد انبوه رسانديم و اين نشانه توانمندي و گسترش توان ما در اين زمينه است.
 آخرين عمليات موشكي را به خاطر بياوريد، زماني كه درتلافي اقدام مزدوران آمريكايي دراهواز كه خون مردم بيگناه را ريختند وآن ها را تروركردند با عمليات موشكي وپهبادي درغرب فرات در منطقه سوريه داعشي‌هاي معلون را درمقررشان باتلفات سنگين زير ضرب برديم. اين اقدامات و توانمندي‌ها برگرفته از مديريت جهادي بوده كه يكي از شاخص‌ها ومولفه هاي تفكر بسيجي است.
     اين تفكر مولفه‌هاي ديگري نيز دارد؟
 ازديگرتفكرهاي بسيجي اين است كه دل‌مان را  به مردم خوش كنيم و اين فرهنگ را گسترش دهيم؛ همان گونه كه امام راحل(س) يادمان داد تا بگوييم ما مي‌توانيم. بي‌شك ايرانيان از هوش سرشاري برخوردار هستند و براي همين ما مي‌توانيم هركاري را كه بخواهيم انجام دهيم.
دركنار اين تفكر كه ما مي‌توانيم اگر مولفه ايمان ومعرفت نيز قراربگيرد، تفكر بسيجي شكل خواهد گرفت و با همين تفكر خواهيم توانست بن بست‌هاي عجيب را بشكنيم  و  اقداماتي باور نكردني را انجام دهيم. باورهايي كه در افكار بسياري نمي‌گنجد. بنابراين آن‌هايي كه دل درگروي ديگران  و به ويژه غرب وآمريكا دارند و دائم مي گويند ما نمي‌توانيم هميشه كشور را باچالش ومشكل روبه رومي‌كنند.
اگر اين تفكر بسيجي را كه ما مي توانيم، بپذيرند در جنگ اقتصادي در مقابل آمريكا واستكبارجهاني پيروز خواهيم شد.تحريم ها باعث شده دركشورابتكارات واقدامات خوبي داشته باشيم كه همه اين‌ها از همين بركت است. با شعار «ما مي‌توانيم » خواهيم توانست بسياري از نيازهاي كشور را طرحي وتوليد كنيم وحتي ابتكارعمل هم داشته باشيم.
     تشكل‌هايي در بسيج سازماندهي شده است؛ كارآيي آن‌ها چيست؟
تفكر بسيجي در كنار تشكل بسيجي يكي از دستاوردهاي مهم كشور است. بله درست است تشكل‌هاي متخلفي در بسيج شكل گرفته است، مثل بسيج دانشجويي، دانش آموزشي، پزشكي، اساتيد و هنرمندان كه همه اين‌ها براي گسترش فرهنگ وتفكر بسيجي است. اين تشكل‌ها براي گسترش انديشه وفرهنگ  امام راحل(س) شكل گرفته است تا تفكر امام(س) بين جوانان  گسترش پيدا كند. وقتي تعداد زيادي از بسيجيان رادرتشكل‌هاي مختلف اين سازمان مي‌بينيم، اين خود يكي ازدستاوردهاي بسيار مهم محسوب مي‌شود.
     دلايل حضور بسيج در حوزه‌هاي علميه چيست؟
 امام خميني(س) درسال 67 دستور به شكل‌گيري تشكل وتفكر بسيج دانشجويي وطلاب داد. بي‌شك يكي از دستاوردهاي  بسيج در حوزه‌هاي علميه است كه پيشرفت‌هاي بسيار خوبي دراين زمينه بوده است. زماني كه تفكر بسيجي دركنار حوزه علميه قرارمي گيرد يك فقه پويا در ابعاد مختلف مثل فقه فرهنگي ، اقتصادي وهنري به وجود مي‌آيد. اين فقها در عرصه هاي مختلف مي‌توانند به حل مشكلات كمك كنند.
     وضعيت بسيج سازندگي در اين روزها چگونه است؟
بي‌شك يكي ديگر از دستاوردهاي مهم بسيج ، بسيج سازندگي است كه دراين سال‌ها متاسفانه با وزارت كشاورزي ادغام و باعث شد جهاد سازندگي آن‌گونه كه بايد فعاليت خود را پيش نبرد. البته در سال‌هاي اخير بسيج سازندگي فعاليت‌هايي داشته است و در اين عرصه بسيجيان با فرهنگ وتحصيلات مختلف به روستاهاومناطق محروم مي‌روند و اقدامات بسيار ارزشمندي درمناطق مختلف كشور انجام مي دهند و اين نشان دهنده آن است كه بسيج سازندگي تاكنون بسيار تاثيرگذار بوده است.
      به نظرشما مسئولان در قواي مختلف از ظرفيت‌هاي بسيج به خوبي استفاده‌مي‌كنند؟
اگر دولتمردان و مسئولان كشورتشكل وتفكر بسيجي را خوب بشناسند،اين سازمان نشانگر يك ساختار وظرفيت دركشور است. در كشور ما مسئولاني هستند كه با تفكر بسيج آشنا هستند اما ايمان ندارند بسيج به معناي مردم است.
كسي كه دل درگرو پيشرفت اسلام وانقلاب دارد، بسيجي است و ديگر نيازي نيست نيروي خاص داشته باشد. اگر مسئولان مردم را بيشتر بشناسند و به توانايي آن ايمان بياورند و قبول داشته باشند كه از اين ظرفيت مي‌شود استفاده كرد مشكلات بسياري حل مي‌شود.
     منظور شما مشكلات كلان كشور است؟
بله؛ به نظر من بايد در وزارتخانه ها به بسيج ميدان داده شود تا به وزرا ،معاونان ومسئولان كمك كند. مسئولان ميدان بدهند و خودشان هم بپذيرند كه بسيجيان كارآيي لازم را دارند. اينكه فقط يك هفته مراسم برگزار واز چند نفر تقديركنيم، فايده ندارد و به اين هفته بسيج نمي گويند، بايد اين فرهنگ وتشكل را خوب شناخت.
      چرا دستگاه‌ها نسبت به توان بسيج بي‌اعتماد هستند؟
در كشور به هرحال از توان بسيج استفاده مي‌شود اما نه به اندازه ظرفيتي كه اين سازمان دارد. در دوران دفاع مقدس ازظرفيت بسيج خوب استفاده كرديم و نتيجه آن را نيز ديديم.در آن زمان اگر مردم وبسيجيان در دفاع مقدس حضور پيدا نمي‌كردند، معلوم نبود جنگ چه زماني به پايان برسد. در زمان جنگ مردم و بسيجيان به ميدان آمدند و درعمليات‌ها شركت كردند تا ما در دفاع مقدس پيروز شديم.شايد همگان به خاطر داشته باشند كه در دوران جنگ فرماندهان  بسيجي در سطح لشگر، تيپ وگردان داشتيم.
 وقتي مسئولان بسيجيان را بشناسند و آن‌‌ها را به‌كار بگيرند، مشكلات بسيار بزرگي مثل جنگ تحميلي كه 47 كشور پشتيبان صدام وارتش بعث عراق بودند، حل مي‌شود. جنگ تحميلي درواقع جنگ جهان با يك كشور بود و زماني‌كه در جنگي با اين گستردگي ازظرفيت بسيج براي پشتيباني، عمليات‌ها، مديريت وفرماندهي استفاده شد، پل‌هاي خيبري در زمان بسياركوتاهي طراحي و ساخته شدند. هيچ كسي تصور نمي‌كرد برخي اقدامات در دفاع مقدس صورت بگيرد. كارها و فعاليت‌هايي را كه دنيا مي‌گويد نمي‌شود انجام داد  با فرهنگ بسيجي كه يك اكسير بسيار معجزه گر است، مي توان انجام داد.
  همه مسئولان بايد  اين فرهنگ وتفكر را بشناسيم و به آن ايمان بياوريم و بهره ببريم. فراموش نشود كه براي حل مشكلات مردم درعرصه‌هاي اقتصادي كه امروزه جامعه را با مشكلات زيادي مانندگراني و بيكاري مواجه كرده‌است، مي‌توان از بسيج كمك گرفت ولي چرا اين درخواست را قبول نمي‌كنند؟! بارها بسيج اعلام كرده كه حاضر است تمام ظرفيت‌هاي خود را دراختيار مسئولان ودولتمردان قرار دهد.
     به گفته شما بسيج در عرصه فرهنگي موفق بوده است، اين سازمان در عرصه‌هاي اقتصادي و نظامي چه پيشرفت‌هايي دارد؟
 دربسيج سازندگي كه بخش عمده آن حل مشكلات معيشتي مردم است دربحث كمك به كارگاه هاي كوچك وام هاي  مختلفي به بسيجيان دادند. كارگاه‌ها وتوليدهايي راه‌اندازي شد و همچنين دربخش كارآفريني نيز فعاليت‌هاي گسترده‌اي صورت گرفت. بسيج تا آنجايي كه درتوان دارد تلاش كرده است بدون پشتوانه وكمك دولت هرچه داشته ازظرفيت هاي  وامكانات خودش استفاده كند.
دربحث نظامي نيز اگر در عراق وبحث داعش موفقيت‌هايي را مي‌بينيد برگرفته از تفكر بسيجي است. اينكه داعش تا پشت دروازه‌هاي بغداد، نزديكي كربلا ونجف آمد ولي شكست خورد برگرفته از اين نوع تفكر است. اگر در سوريه كه داعش تمام آن را گرفته بود و نابود كرد، نيروهايي به موفقيت دست پيدا مي‌كنند و دشمن را از بين مي‌برند الگو برداري از انديشه بسيجي است زيرا اين روش بسيار مناسب درعرصه دفاع است. در عراق حشدالشعبي، نيروهاي مقاومت در سوريه، لبنان و يمن همه تفكر بسيجي را سرلوحه كار خود قرار داده‌اند. آن‌ها در عرصه نظامي از بسيجيان ما مشاوره گرفتند و توانستند درمقابل دشمن تا دندان مسلح مقاومت كنند. مدافعان حرم با همين تفكر وانديشه بسيجي به ميدان جنگ رفتند كه اگر آن‌ها نبودند ما بايد در همدان وكرمانشاه مقابل آن‌ها مي ايستاديم و همه اين‌ها برگفته از دستاوردهاي نظامي بسيج است.
      امام خميني(س) آرمان هايي براي كشور به ويژه براي نهاد سپاه وبسيج داشتند. به نظر شما تا چه اندازه توانستيد به آن آرمان‌ها برسيد؟
من تصور مي‌كنم كه آرمان هاي امام(س) در بخش‌هاي مختلف تحقق پيدا كرده است. براي مثال يكي از آرمان‌هاي امام(س) اين بودكه بسيج جهان اسلام راه بيندازند كه راه افتاده است و حشد‌الشعبي يا همان نيروهاي مردمي در سوريه و حزب ا... در لبنان و نيروهاي مردمي در يمن همان بسيج جهان اسلام است.
يكي از آرمان هاي امام(س) اين بود كه اسلام ناب را دركشورهاي مختلف برپا وقله ها را فتح كنيم و ما در اين  مسير موفق بوديم. عده‌اي سعي داشتند تا  داعش را به عنوان نماد اسلام در جهان به نمايش بگذارند كه با تلاش‌هاي صورت گرفته شكست خوردند. آن‌ها مي‌خواستند اين نماد اسلام آمريكايي را حاكم كنند كه ما توانستيم با يك اقدام مناسب و به موقع اسلام ناب را درسوريه گسترش دهيم. ما به ارتش سوريه كمك هاي فراواني كرديم و اين روزها آن ها مي‌گويند ايراني ها فرشته نجات ما بودند.بي‌شك آرمان هاي امام(س) در بخش‌هايي تحقق پيدا كرده است اما يكي از آرمان هاي امام(س) اين بود كه مردم ايران در شرايط خوبي زندگي كنند و مشكلات اقتصادي نداشته باشند ولي اين روزها شاهد آن هستيم كه وضعيت كشور چگونه است. ما در چند عرصه مشكل داريم كه يكي از آن‌ها در عرصه اقتصادي وديگري فرهنگي است. درعرصه‌هاي دفاعي، سياسي وعلمي خوب پيشرفت كرديم اما در بحث راحتي مردم واستقلال فرهنگي واقتصادي آن‌گونه كه مدنظر امام(س)  بوده پيشرفت نكرده‌ايم.
      چرا دراين دوعرصه نتوانسته ايم پيشرفت كنيم ؟
عرصه اقتصادي  و بخشي از حوزه فرهنگي دست قواي مجريه و مقننه‌ است و براي بهبود امور آن‌ها بايد همكاري لازم را داشته باشند. همان‌گونه كه در حوزه نظامي و دفاعي پيشرفت كرده‌ايم در عرصه اقتصادي نيز مي‌توانيم به موفقيت برسيم ولي برخي اين باور را ندارند.
به نظر من تحريم هاي آمريكا نبايد در زندگي ما تاثيرگذار باشد زيرا از زمان تسخير لانه جاسوسي  يعني سال 58تحريم‌هاي آمريكا شروع شده است ولي متاسفانه عده اي فكر مي‌كنند تحريم‌ها اتفاق جديدي است يا آمريكا را كدخداي جهان مي دانند؛ در صورتي كه آمريكا هيچ است.تا زماني كه اين باور هنوز در برخي ها وجود داشته باشد، نمي‌توانيم تحول اقتصادي داشته باشيم.
مقام معظم رهبري چند سالي است بحث اقتصاد مقاومتي را مطرح مي‌كنند، آيا به ابعاد اين اقتصاد عمل شده است يا خير؟اگر عمل مي‌كردند، نبايد اوضاع كشور اين باشد؛ نبايد تحريم‌ها روي ما تاثير بگذارد. عده اي در كشور ما از وضعيت‌هاي به دست آمده سودجويي مي‌كنند؛ اگر اقتصاد مقاومتي را عملي مي‌كردند، جلوي سودجويان گرفته مي‌شد ولي به نظر مي‌رسد در عملي نكردن اين موضوع برخي‌ها منافعي دارند كه اگر به آن عمل كنند، منافع آن‌ها به خطر خواهد افتاد.
      درزمان جنگ روحيه ايثارو از خودگذشتگي موج مي‌زد و اين روحيه باعث موفقيت كشور شده بود، الان به زماني رسيده‌ايم كه ازاين دوعامل بسيار دور شديم و اگر دقت كنيد مسائلي مانند احتكار وگران‌فروشي زياد است و برخي از مردم خودخواه شدند. به نظر شما علت اينكه مردم ازآن فرهنگ تا اين حد فاصله گرفتند،‌چيست؟
شما تهاجم فرهنگي را كه حضرت آقا(مقام‌معظم‌رهبري) ازآن ناتو فرهنگي وقتل عام فرهنگي ياد مي‌كنند در نظر بگيريد. براي اين مواردي كه شما به آن اشاره مي‌كنيد، هم بايد پيشگيري‌هايي صورت بگيرد وهم مقابله بايد كرد كه البته پيشگيري مهم‌تر از مقابله است. اينكه عرض مي كنم در عرصه فرهنگي نتوانستيم خوب قله ها را فتح كنيم برگرفته از همين معضلات است.
 در كشور ما برخي ها مسئول اين امر هستند؛ همه بايد به ميدان بيايند و از تهاجم فرهنگي پيشگيري كنند. حضرت آقا(رهبرمعظم انقلاب) بارها هشدار دادند ولي برخي توجه نكردند. ايشان چندين سال است كه مي‌گويند مواظبت كنيد دشمن به اين رسيده كه در عرصه سياسي ونظامي نمي تواند رخنه كند مي‌خواهد از عرصه فرهنگي به ما ضربه بزند و مردم را بي هويت وبي دين كرده و مردها را بي غيرت وزنان را بي عفت كند. تهاجم فرهنگي يعني اينكه خاكريزهاي عفت،ايمان وغيرت  را كناربزنند كه بي‌شك تلفات آن بسيارسنگين است. وقتي به هشدارها توجه نشود تهاجم فرهنگي تاثير خودش را روي بخشي از مردم مي‌گذارد و اين سبب مي‌شود مردم از روحيه جهاد،شهادت وايثار فاصله بگيرند.
 به نظر بنده كه 40 سال است مدير فرهنگي هستم ودر دوران دفاع مقدس وبعد از دفاع مقدس وراهيان نور فعاليت هاي زيادي داشتم به نظرم به غير از مقام معظم‌رهبري هيچ كسي به مساله فرهنگي توجه نمي كند. برخي دغدغه فرهنگي نداشته وتهاجم فرهنگي را قبول ندارند.عده‌اي به مسئولان رده هاي فرهنگي گفتند شما توهم مي‌زنيد  اما اين موضوع توهم نيست بلكه يك واقعيت است ولي وقتي قبول نكنيم با همين مشكلات مواجه مي‌شويم. اين دغدغه اي كه آقا(رهبرمعظم انقلاب) نسبت به كار فرهنگي داشته‌‌اند ونگراني‌هايي كه دارند به دليل اهميت اين عرصه است. ايشان در بياني مي‌فرمايند كه پاسخ كار فرهنگي باطل كارفرهنگي حق است، بايد كار فرهنگي كرد. ما كار فرهنگي‌مان بسيار ضعيف است، درعرصه فرهنگ بايد برنامه‌ريزي وتقويت‌هايي صورت بگيرد. مردم ما ملت خوبي هستند و اگر درجايي غفلت مي‌كنند مقصر ما هستيم كه بايد به عرصه  فرهنگي توجه مي‌كرديم. نماهنگي وجود دارد كه در آن حضرت‌آقا(رهبرمعظم انقلاب) درباره خانم‌هايي كه حجاب مناسبي ندارند، نكاتي را بيان مي‌كنند كه به نوعي مدلي فرهنگي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و اين نگاه تفاوت دارد با تندروي‌هايي كه گاهي صورت مي‌گيرد.
ضمن اينكه به امر به معروف ونهي منكر هم بايد پرداخته شود و نبايد فراموش كنيم كه اين رويه يك اقدام مفيد است ولي متاسفانه در اين روزها اين واژه فراموش شده است.
    سازمان  بسيج و بسيجيان بايد چه روندي را پيش بگيرند تا مردمي بودن آن‌ها هميشه حفظ شود؟
بسيج بايد مردمي باشد ومردمي بودنش را بيشتر كند. اين سازمان بايد مردم ياري‌اش را بيشتر كند زيرا احتياج به ياري دارد. هرچقدر مردم ياري بيشتر شود، بسيج در دل آحاد مردم بيشتر جا پيدا مي كند. از طرفي به بسيجيان نيز بايد توجه شده و كساني كه بسيجي هستند بايد حرمت‌شان حفظ شود.بايد از بسيجيان پشتيباني و از اقدامات آن ها تقدير وتشكر شود.

 

محورهاي گفت‌وگو

ممكن است  افرادي درلباس بسيجي نباشند اما فرهنگ بسيجي يعني عزتمندي را براي خود وديگران دارند
     اگر مديريت جهادي را گسترش دهيم بي‌شك موفقيت‌هاي بيشتري دركشور كسب خواهدكرد
     هرجا كه موفق بوديم، تفكر وانديشه بسيجي با مديريت جهادي حاكم بوده است
     اگر اين تفكر بسيجي را كه ما مي‌توانيم، بپذيرند در جنگ اقتصادي پيروز خواهيم شد
     در كشور از توان بسيج استفاده مي‌شود اما نه به اندازه ظرفيتي كه اين سازمان دارد
     اگر مردم وبسيجيان در دفاع مقدس حضور پيدا نمي‌كردند، معلوم نبود جنگ چه زماني به پايان برسد
     فرهنگ بسيجي يك اكسير بسيار معجزه گر است
     يكي از آرمان هاي امام(س) اين بود كه مردم ايران در شرايط خوبي زندگي كنند
     ما در چند عرصه مشكل داريم كه يكي از آن‌ها در عرصه اقتصادي وديگري فرهنگي است
     ما در بحث راحتي مردم واستقلال فرهنگي واقتصادي آن گونه كه مدنظر امام(س)  بوده، پيشرفت نكرده‌ايم
     غير از مقام معظم رهبري هيچ كسي به مساله فرهنگي توجه نمي‌كند