کد خبر : 92477 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي - 14:52
مسعودرضايي، نماينده مردم شيراز در گفت‌وگو با«قانون»: وضعيت فعلي جامعه درحال تبديل شدن به سيل است اقدامات امنيتي در مسائل اجتماعي بازدارنده نيستند

قانون-مریم چهاردولی

مشكلات و معضلات اين روزهاي كشور مربوط به پايتخت يا مناطق مرزي نيست و همه مردم ايران با اين مسائل روبه‌رو هستند. مسائلي كه اگر از جانب مسئولان بخش‌هاي مختلف كشور با بي توجهي مواجه شود، در آينده به بحران‌هايي تبديل خواهد شد كه آسيب‌هاي فراواني به مردم و جامعه وارد مي‌كند. شيراز و استان فارس نيز به دلايل مختلف با مسائلي روبه رو است كه مردم اين خطه ادب‌پرور و با تمدن را نيز منتقد وضعيت موجود‌كرده‌است. درهمين راستا و براي بررسي وضعيت كشور و به ويژه حوزه انتخابيه شيراز به سراغ مسعودرضايي، نماينده اصلاح‌طلب اين شهر رفتيم و اين نماينده‌مجلس نيز بالهجه دلنشين شيرازي توضيحاتي درباره مسائل و معضلات كشور و حوزه‌انتخابيه خود ارائه داد كه در ادامه مشروح گفت‌وگوي اين عضو فراكسيون اميد با «قانون» را مي‌خوانيد.

فعاليت‌هاي سياسي خودرا ازكجا شروع كرديد ؟

فعاليت سياسي ام را با حزب كار شروع كردم؛ زماني كه ديدم درآنجا معامله وجود داشت، بيرون آمده وبه حزب اعتماد ملي رفتم. درآن زمان آقاي كروبي رييس حزب بودند كه ايشان به واسطه فعاليت‌هايي كه دراين حزب داشتم، توانستنددر استان فارس راي بسياربالايي بياورند. زماني كه ايشان به زندان رفتند،حزب اعتماد ملي ازهم پاشيده شد. قبل از انتخابات مجلس دوستاني با بنده تماس گرفتندوبيان كردند مي‌خواهندحزب كارگزاران را در شيرازتشكيل داده وراه اندازي كنند. از بنده خواسته شد دراين حزب فعاليت كنم. ازطريق اين حزب وارد مجلس شدم. هرحزبي بايد سه شاخصه داشته باشد تا به عنوان حزب شناخته شود؛پايگاه اجتماعي ، سرمايه ونيروانساني .احزاب بايد ازلحاظ ثروت وسرمايه روي پاي خودشان بايستند. نبايدازطريق پرداخت حق عضويت حزب داري كرد. احزاب دردنياازلحاظ مالي بسيار قوي وثروتمند هستندكه ازاين طريق مي‌توانند روي مسائل سياست وقدرت كشورشان مانوربدهند.وجود سرمايه دراحزاب لازم وضروري است؛ اگر احزاب سرمايه لازم را نداشته باشند، وام‌دارحاكميت ودولت خواهند شد. مساله دوم وجود پايگاه اجتماعي براي احزاب است؛ احزاب بايد با وجود افراد شناخته شده اي كه درجامعه صلاحيت وپايگاه اجتماعي دارند، پايگاه اجتماعي خوبي براي خود ايجادكنند.موضوع سوم تعداد افراد دراحزاب است. متاسفانه دركشوراحزابي وجود دارندكه بيشتراز پنج نفر درآن فعاليت نمي كنند.اين حزب محسوب نمي شود. بنده بسياربه حاكميت قانون دركشور اعتقاد دارم.حاكميت قانون همراه با استبدادبراي جامعه لازم است؛ حاكميت قانون حتي اگر با زور واستبداد هم همراه باشد،همه مردم جامعه آن را مي پذيرند،زماني كه بدانند دربرابرقانون يكسان هستند واحكام قانوني براي همه يكسان اجرا مي شود،رضايت عمومي درجامعه حاكم خواهدشدكه اين حاكميت متاسفانه دركشوروجود ندارد. دركره شمالي هيچ پولي بين افراد رد وبدل نمي شودزيرا در آنجا مغازه وجود نداردتا دادوستدومعامله انجام شود. افراد بسيارشادي زندگي مي كنندزيرا قانون به صورت مساوي براي همه اجرا مي شود. درآنجا تمام مسائل امنيتي است و براي هرفرد خارجي يك مامور وجود دارد. سفير ايران در كره شمالي تعريف مي كرد كه مامورمحافظت ازاو سه دقيقه ديربه محل كارش رسيد،اين فرد درجه سرهنگي داشت اما به دليل آن سه دقيقه تاخيري تمام درجاتش ازاو گرفته شد؛ چهارسال درمعدن تبعيد شد وبعداز چهار سال بايد دوباره مثل يك سرباز از صفر شروع مي كرد. اين حاكميت قانوني با زوربسيار خوشايند است زيرا تمام افراد مي‌دانند اگر خطا كنند مجازات براي همه يكسان اجرا خواهد شد. اين نوع حاكميت واعمال قانون شادي آور است كه متاسفانه دركشور ما وجود ندارد.

نزديك به چهارسال از آغاز مجلس دهم مي‌گذرد و شما زماني كه كانديداي انتخابات شديد، شعارهايي داشتيد؛ تا چه حد به شعارها عمل كرده وبه اهداف مورد نظرتان رسيده ايد؟

در ابتدا ازشما بابت دعوت به روزنامه براي گفت‌وگو و بررسي وضعيت كشور وكارنمايندگان مجلس تشكر مي‌كنم و در ادامه بايد اشاره كنم كه تفكر من اصلاحات است و در اين سال‌ها بيشتر كار فرهنگي انجام دادم زيرامعتقدم كشورملك ُمشاع است؛ همه حق قضاوت درباره آن را دارند و مي‌توانند درباره مسائل ومشكلات كشورچاره انديشي وحتي دراداره ممكلت نيزدخالت داشته باشندو برهمين مبنا، آمادگي خودم را براي نماينده شدن اعلام كردم. مطالعات و اقدامات تحقيقاتي من درباره ايران باستان ،زبان شناسي ،تاريخ ادبيات فارسي وساختارهاي حكومت بوده است. بنده دردورشته ادبيات فارسي وحقوق عمومي تحصيل كرده ام. شعارهايم را باتفكراصلاح طلبي ارائه دادم .به نظرم بايد دركشورتغييراتي به وجودبيايدكه به دنبال آن تغييرات هستيم .همچنين معتقدم ازلحاظ فكر بايد درجامعه بازترعمل كرد زيرا انديشه هاي مختلف با برخورد باهم مي توانندبه يك نتيجه وساز وكار خوبي برسند. بسياري از مشكلات به ساختارتشكيلاتي وحكومتي كشوربازمي گردد. زماني كه درساختارحكومتي كشور ديدبازي وجود نداشته باشد هرفردي، باهر توانايي در هرجايگاهي كه قرار بگيرد، نمي تواندبه درستي كاركند.يكي ازشعارهايم اين بودكه بايد فاصله رجال وافراد حكومتي بامردم جامعه كم شود. درحال حاضر درباره حقوق افرادوتساوي بين زن ومردكارمي كنم و خوشبختانه دراين زمينه قدم هاي خوبي برداشته شده است. اگر هنوز به برخي شعارهايم عمل نكردم وبه اهداف مدنظرم نرسيدم به دليل موانعي كه برسر راه ها وجودداشته بود.يكي ازمشكلات اساسي كشورموضوعات اقتصادي است. مشكلات اقتصادي به جامعه آسيب رسانده است. بايد براي جامعه آسيب ديده برنامه ريزي داشت ودركناربرنامه ريزي اعتبارهم درنظرگرفت زيرا اگربودجه نباشد، اجراي برنامه ها امكان پذيرنيست.

مشكلات اصلي كشور از نظر شما شامل چه مواردی است؟

امروزه حاشيه نشيني دركلانشهرهاتبديل به يك چالش وبحران براي كشورشده است. براي حل اين معضل اجتماعي ابتدا بايداعتبار وبعدمكاني براي زندگي اين افراد درنظرگرفته شود. مساله مهمي كه دراين زمينه وجود دارد،ايجاد شغل براي اين افراد است.معتقدم اگر درجامعه شغل ايجادشود وبيكاري از بين برود، بي‌شك 90درصد ازچالش ها ومعضلات اجتماع حل خواهد شد. متفكران وصاحب نظران معتقدند بايد 24ساعت شبانه روز را به سه قسمت تقسيم كرد؛ هشت ساعت براي كار وبقيه رابراي تفريح وخانواده واستراحت درنظرگرفت. اگر چنين تقسيم بندي درزندگي‌مان وجودداشته باشد خلأ كمترمي شود درنتيجه فساد وبداخلاقي ها هم درجامعه ازبين مي رود. بيكاري ومعطل ماندن انسان ها حتي افرادقوي را هم به سمت فسادمي كشاند.براي سالم ماندن افرادبايداقناع فكردرجامعه ايجادكرد.طبق آمارهاحدود هفت ميليون نفربيكاردركشوروجود دارد.وقتي آمارها ميليوني اعلام مي شود بي‌شك دركنارنبودشغل مناسب، شغل هاي كاذب وانحرافات فكري به‌وجود مي آيد،همه از سرگرداني وبيكاري رنج مي برند. متاسفانه درزمينه ايجاد شغل ورفع بيكاري موفق عمل نكرديم. دركميسيون اجتماعي مجلس براي قشرهاي آسيب پذيروكساني كه تحت پوشش كميته امداد امام خميني (س) هستند،تلاش كرديم مستمري آن‌ها دوبرابرشود. براي افراد معلول ونيازمندتحت پوشش بهزيستي نيز دربرنامه ششم بودجه درنظر گرفته شده است. همچنين بايدبراي افرادآسيب ديده وحاشيه نشيني شغل ايجادكنيم تاكرامت انساني آن‌ها حفظ شود.يكي از مشكلات ساختاري كشوراين است كه بايد مجلس ازشعاردادن خارج وبه سمت عمل گرايي روبياورد. بايد بدون داد وفرياد، شعاردادن وحتي تبليغات به دنبال مصوبات وقوانين تغييردهنده برويم. بايد قوانين مستدل باتجزيه وتحليل درمجلس مصوب شودتاجامعه راتكان دهد وبه جنبش وادارد. يكي از قوانيني كه مجلس دهم به آن افتخارمي‌كند، تصويب قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان است.بنده جزو طراحان اين طرح بودم كه خوشبختانه با راي بالايي اين طرح تصويب شد والان هم شاهد اجراي آن هستيم. بااجراي اين طرح 14استاندار و17معاون استاندار وفرماندار ومعاون فرماندارهاوكساني كه پست هاي كليدي درشهرستان‌ها برعهده داشتند،بازنشسته شده و افرادجوان‌ترجاي آن ها راگرفتند. اين كارها باعث پويايي جامعه مي شود واميد را دربين مردم افزايش مي دهد.زمان انتخابات با شعار تغيير وارد مجلس شدم .درواقع هدفم اين بودكه با تصويب قوانين مناسب مي توانيم درجامعه تغييرات خوبي ايجادكنيم.يكي از ضعف‌ها وخلأهايي كه هنگام اجراي قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان به وجودآمده، اين است كه براي انتخاب استاندارها به مشكل برخورديم زيرا افرادي كه سال‌هااستانداريا معاون استاندار بودندمثل مهره هاي شطرنج فقط جابه‌جا مي‌شدند. آن ها جايگزيني براي خود تربيت نكرده بودندتا بعد باكناره‌گيري ازپست‌شان ازافرادجايگزين استفاده شود. متاسفانه دربرخي از مناطق هنوز فردي را كه صلاحيت استاندار شدن داشته باشد،پيدانكرده اندكه اين موضوع نشان مي دهد افراد كارآمدياهنوزشناخته نشده انديا وجودندارند.معتقدم بايدحاكميت قانون درجامعه اجراشود.حتي اگر درآن قانون ايرادات زيادي وجودداشته باشدزيرابهتراز اجرانشدن قانون است. درهركشوري كه قانون به صورت كامل درآن اجرا مي شود بي شك موفقيت ،شادابي واميد به زندگي درآن جامعه بالا ست و مردم راضي تر هستند.دراين زمينه دوكشور رابراي شما مثال مي زنم؛ زماني به مدرن‌ترين كشور جهان يعني سوييس سفركردم. اين كشور زير هشت ميليون نفر جمعيت دارد وبسيار ثروتمند است. درآنجا حاكميت مطلق قانون براي همه يكسان اجرا مي‌شود. تمام افراد جامعه ازحقوق شهروندي يكساني برخوردارهستند وهمچنين قانون مطلق آزادي درآنجا وجوددارد.تمام افراد جامعه خوشحال وراضي درآن كشورزندگي مي‌كنند. كشور دوم كره شمالي است؛ اين كشور بسيارفقيرحتي به عنوان ضعيف ترين كشور دردنيا مطرح است. درآن كشور هم حاكميت قانون مطلق اجرا مي شود. تفاوتي كه كره شمالي باسوييس دارد، اين است كه درسوييس حاكميت قانون همراه با آزادي و دركره شمالي همراه با استبداد است. دركره شمالي مردم ازترس وتنبيه خطا نمي كنند و در خانه ها قفل وبست نداردزيرا دزدي درآن كشوروجودندارد. مردم بسيار فقيرهستند؛ درواقع دركره شمالي توزيع فقر شده است .به اين كلمه توجه كنيد؛ مي گوييم دركشورسوييس توزيع ثروت و دركره شمالي توزيع فقر شده است. يعني فاصله بين فقير وغني وجود ندارد، همه افراددركره شمالي فقيرهستند.براي جشن 70سالگي استقلال كره شمالي از طرف خانه كارگربه آن مراسم دعوت شده بوديم.مراسم ازصبح تا 12 بعد ظهربود. مردم براي جشن گل‌هايي را كه به دست گرفته بودند،خودشان به همراه آورده بودند و دولت به‌آن ها نداده بود؛ حتي تمام مسير را ازخانه تا محل جشن پياده آمده بودند.مردم كره‌شمالي دركمال فقربسيارشاد زندگي مي كنند.اين مساله بسيارمهم است زيرا زماني كه مردم احساس كنند تبعيضي دربين افراد جامعه وجودندارد، روي به شادي مي آورند.متاسفانه دركشورمان فاصله طبقاتي بين فقير وغني بسيارزياداست. دركنارثروتمندان افرادي زندگي مي كنند كه محتاج خوراك روزشان بوده ونيازمندكمك از سوي نهادهاي مربوطه هستند. اين فاصله ها به جامعه آسيب واردكرده وآن را ناامن مي كند. اگر اين فاصله ها كم نشود، جامعه به سمت بي رمقي ونااميدي خواهد رفت ووضع جامعه روزبه روزبدترخواهد شد.

اين مسائل در حوزه انتخابيه شما نيز وجود دارد؟ مهم‌ترين مشكل حوزه انتخابيه شما چيست؟

آثارمدنيت وتمدن دراستان فارس به مركزيت شيراز است.شيراز ازتاريخ هشت هزارسالي كه مهد تمدن است، برخورداراست .آوازه شيراز نه فقط درايران بلكه دردنيا شناخته شده است.شيراز شناسه جهاني دارد و اين به دليل جايگاه فرهنگي ،علمي ،وجود فلاسفه وعلما وشعرايي است كه درشيرازوجوددارد ولي متاسفانه شيراز نيز مانند بقيه شهرها رشدآنچناني نداشته است. قبل ازانقلاب مركزصنعت الكترونيك كشور درشيرازبود.متاسفانه بعد ازانقلاب به دليل كم توجهي،اين صنايع ازبين رفتند. اين صنايع درگذشته به قدري پيشرفته بودندكه حتي توريست صنعتي به شيرازمي آمد. متاسفانه ازآن صنايع امروزه هيچ آثاري وجود ندارد. درصنايع نظامي ودفاعي پيشرفت‌هاي خوبي دركشورداشتيم اما درتوسعه ديگر صنايع پيشرفت چنداني نكرديم . مشكل ديگري كه دراستان فارس وجود دارد، اين است كه به دليل خشكسالي و اينكه اين استان نيمه خشك ونيمه بياباني است وهمچنين ذخايرآبي كمي دارد، باعث بحران آبي شده است.درگذشته استان فارس قطب كشاورزي ايران بود امابه دليل خشكسالي كشاورزي استان ديگر آن رونق سابق را ندارد. در تلاش هستيم تا به جاي كشت محصولاتي مثل برنج كه آب زيادي مي خواهد محصولات كم آب‌بر متناسب با اقليم وآب وهوا كشت شود. اميدوارم طبيعت دست از قهرخود بردارد تا دوباره آن سرسبزي وخرمي به استان فارس بازگردد.خوشبختانه شيراز ازلحاظ قطب پزشكي رشدبسيارخوبي داشته است. از ديرباز دانشگاه علوم پزشكي شيراز درايران حرف اول را مي زد حتي دربرخي ازرشته ها از دانشگاه تهران نيز جلوترهستيم. بسياري ازكشورهاي حاشيه خليج فارس به دليل نزديك بودن به استان فارس براي درمان به شيراز مي آيند كه درزمينه پزشكي هم توريست داريم .

درحوزه راه واحداث جاده اوضاع استان فارس چگونه است؟

درگذشته خوب نبود و باتلاش هاي صورت گرفته بالاي 60 درصداز راه‌ها بهبودپيداكرده اند. آزاد راه اصفهان -شيرازكه نهايت به تهران وصل مي‌شود دردست احداث است. حدود 60درصدكارانجام شده و قرار بود تا پايان سال97 به پايان برسد كه به دليل كمبودبودجه بسياركندپيش مي رود.

درجاده هاي بين شهري بامشكلات زيادي مواجه هستيم.اميدواريم هرچه زودتر اين مشكلات نيزحل شود.40 درصد ازجاده هاي استان فارس هنوز تعميريا احداث نشده اندكه بايد براي بهبود واحداث آن ها تلاش هاي بيشتري كرد.

به دليل قدمت وتمدن، شيراز هميشه قطب گردشگري‌ايران بوده است، چه برنامه ها واقداماتي انجام داده‌ايد تا جذب گردشگر بيشتري داشته باشيد؟

1.3 درصد صنعت گردشگري ايران مربوط به استان فارس وشهرشيرازاست. آثارباستاني بسيارقديمي مثل تخت جمشيدكه نمونه آن درجهان وجود ندارد و همچنين آثارتاريخي كه به قبل از اسلام برمي گردد، جاذبه هاي منحصر به فردشيراز هستند. خوشبختانه درمنطقه جذب توريست خوبي داريم اماعدم زيرساخت‌هايي مثل هتل ، محل اسكان‌، وسايل حمل ونقل وامكانات رفاهي آن جذابيت كه درخورشيرازباشد را ندارد. دراين زمينه تلاش هاي زيادي كرديم. دربعضي ازموارد به خصوص جذب توريست خارجي به دليل تفكرات وايدئولوژي‌اي كه داريم بازدارنده هستيم. شايد گفتن اين حرف راحت نباشد امابسياري ازتوريست‌هاي خارجي براي رفاه ،آسايش و خوشگذراني به گردشگري روي مي آورندكه دركشورچنين بسترهايي فراهم نيست. توريست ها نمي‌توانند به هرشكلي كه مي خواهند ازلحاظ خوراك ، مكان ها ي‌تفريحي وحجاب آزادباشند.اين مسائل ازجذب توريست شيرازكاسته است.

درباره بحران آب در شيراز توضيحات بيشتري بدهيد.

متاسفانه شيراز دربحران آبي به سرمي برد ووضعيت خوبي ندارد. دراين زمينه اقداماتي انجام شده است. بايدآب را ازديگراستان‌ها به شيراز بياوريم كه هوز امكانات آن فراهم نيست. سد دورود زن ورودخانه كر حدود 35 درصدآب شيرازرا تامين مي كند. خط دوم لوله انتقال آب در دست احداث است كه با افتتاح اين خط آب شرب منطقه تامين مي‌شود. 70درصدآب حوزه انتخابيه ما از آب هاي زيرزميني تامين مي‌شود. با توجه به كمبود بارش ها تا حدودي آب‌هاي زير زميني نيز درحال تمام شدن هستند.تمام ضعف ها درحوزه كشاورزي منطقه به دليل كمبودآب است. براي حل بحران آب نمايندگان ومسئولان منطقه درتلاش هستند واز وزارت نيرو خواسته اندكه تمهديداتي دراين زمينه بينديشد. اگربتوانيم آب رااز خليج فارس به شيراز بيارويم مشكلات‌مان درحوزه بحران آب حل خواهد شد.

وضعيت اشتغال در حوزه انتخابيه شما چگونه است؟

يكي از معضلات مهم كشوركه به آن هم اشاره كردم موضوع عدم اشتغال ورشد بيكاري درجامعه است.طبق آمارها جمعيتي بالاي 6ميليون نفر بيكار درجامعه وجود دارد. اين جمعيت داراي انژري وپتانسيل هستند.بدون تعارف مي گويم اگربه نظام آسيبي برسد پاشنه آشيل آن عدم اشتغال و بيكاري درجامعه است. وقتي يك فرد جواني شغلي نداردگذشته ازاينكه به خودش وجامعه آسيب مي رساند ازلحاظ اعتقاد وتفكر تغييركرده وبه باورهاي اخلاقي پشت مي كند.زماني كه جوان ناراضي باشدبه همه چيز بدبين مي شود.آثاردينداري ازبين مي‌رودو دين گريز مي شود. وقتي جوانان نمي تواننديك زندگي معمولي تشكيل دهندوباسختي روزگارراسپري مي كنندبي‌شك تمام مشكلات را ازچشم حكومت مي بينند. پايه اصلي حكومت كشوردين است؛ بنابراين اولين موضوعي كه آسيب مي‌ببيند دين است. اگرانسان‌ها آرامش فكر نداشته باشند درعبادات نيز كاهلي مي كنند و عبادات واقعي وحقيقي وجود ندارد. متاسفانه درحوزه اشتغال تاكنون كارخاص ومفيدي انجام نشده است.براي ايجاد شغل بايد توليد وجود داشته باشد توليد هم بدون سرمايه گذاري امكانپذيرنيست. اگر سرمايه گذاري صورت بگيرد توليد وشغل ايجاد مي‌شود. درحال حاضر ازلحاظ اقتصادي دربدترين دوره به سرمي بريم .درواقع يك جنگ تمام عياراقتصادي رابا دنياآغازكرديم كه باعث ناامني در سرمايه گذاري‌ها شده است. ازطرف ديگردولت ثروت وتوانايي لازم براي ايجاد شغل ندارد. كساني كه ايجاد شغل مي كنندسرمايه داران هستند كه بخش خصوصي محسوب مي‌شوند؛اگر براي بخش خصوصي زيرساخت ها مشخص نشود امنيت شغلي وبرگشت سرمايه وجودنداشته باشد بي شك سرمايه گذاري نخواهندكرد. درايجادشغل دركشوربامشكل مواجه هستيم. نكته‌اي كه بنده به عنوان يك نماينده ازآن رنج مي برم اين است كه بيشترين افراد مراجعه كننده به دفترافرادبيكاروجوياي شغل هستندكه جزشرمندگي حرفي براي گفتن ندارم؛ به همين دليل در شيرازدنبال جذب سرمايه گذارهستيم تا زمينه اشتغال براي منطقه فراهم شود.

چه اقداماتي تاكنون براي بهبود وضعيت و توسعه در منطقه انجام داده ايد؟

شيراز دوميليون نفرجمعيت دارد و درواقع شهر بزرگي محسوب مي شود.توسعه بايد به جاي برون شهري بيشتردرون شهرباشد. دربحث توسعه شيراز احداث آزادراه،تاسيس دوايستگاه بازيافت آب‌هاي جاري درشرق وغرب شيراز، ساخت دوشهرك اقماري وجود داردكه ساختمان‌ها وزيرساخت هاي آن ها فراهم شده است. اما باتوجه به تحريم‌ها براي تامين برخي دستگاه هاي‌ خارجي بامشكل مواجه شده‌ايم.براي توسعه منطقه احداث پالايشگاه دوم رادر دستوركارداريم كه متاسفانه محيط زيست با عناوين مختلف باتوجه به برون رفت بروكراسي‌هاي‌ اداري مانع احداث پالايشگاه شده است.

شما عفوكميسيون اجتماعي مجلس هستيد؛ رهبري با مسئولان مرتبط با معضلات اجتماعي نشست‌هايي را درزمينه بررسي وحل آسيب هاي اجتماعي برگزاركرده است. شما در جريان اين جلسات بوديد ودرآن شركت مي كنيد؟

رهبري تاكنون باكميسيون اجتماعي مجلس جلسات مختلفي داشته است. البته ايشان با همه دستگاه ها براساس چالش هاي اجتماي جلساتي را برگزاركرده اند. درجلسات رهبري ازاعضاي كميسيون اجتماعي مجلس هميشه افرادي شركت داشته اند.آسيب هاي اجتماعي مثل اشتغال ،حاشيه نشيني،كودكان كار،زنان بي سرپرست وبد سرپرست، قاچاق واعتياد است كه براي بررسي وحل اين آسيب ها حدود 36 دستگاه درحال فعاليت هستند. اين دستگاه ها به مجلس نيز مي‌آيند وگزارش كارمي دهند تابا استفاده ازراه كارهاي قانوني زودتر به راه حل هاي درست برسند. دراين كار تقسيم بندي وجود دارد. براي مثال بحث تقسيم بندي،جمع آوري وسامان دهي معتادان متجاهربود. هردستگاهي مسئول يك قسمت ازآن كار شد و نيروي انتظامي مسئول جمع آوري،شهرداري‌ها مسئول تامين مكان براي نگهداري ازاين افراد و وزارت بهداشت درخصوص سلامت ودرمان آن ها اقدام كردند.

در ميان آسيب هاي اجتماعي، كودك آزاري در جامعه زيادشده است، چه توضيحي در اين زمينه داريد؟

تاكيد مي كنم بايد درجامعه ايجاد شغل شود ومردم سرگرم كار شوند. متاسفانه در كشور فقط بحث درمان را داريم. درباره پيشگيري هنوزكارهاي مفيدي صورت نگرفته است. متاسفانه درباره معضل كودك آزاري درجامعه نيزفقط درمان مي كنيم كه معلوم نيست اين درمان نتيجه‌بخش باشد.زماني معتادان را ازخيابان ها جمع آوري مي‌كنند وباروش هاي مختلف به درمان آن هامي پردازند تاپاك به جامعه برگردند و زماني كه آزاد مي شوند درجامعه رها مي شوند ولي اگر به پناه خانواده برگردند وخانواده هاي‌شان آن ها را قبول كند شايد دوباره به سمت اعتياد نروند اما متاسفانه بيشتر اين افراد دوباره به مصرف مواد مخدرروي مي‌آورند.همان‌گونه كه اشاره كردم، تمام مشكلات كشور را به دليل بيكاري وعدم وجود شغل درجامعه مي دانم. زماني كه كارگاهي تشكيل داديم وبراي ايجادشغل سرمايه گذاري‌ها صورت گرفت درآن زمان راه درمان وعلاجي قطعي صورت مي گيرد.

هرچند وقت يك‌بار درجامعه شاهد تجاوز به كودكان هستيم و آمار اين تجاوزات هرروز بيشتر مي‌شود؛ درباره افرادي كه اختلالات جنسي دارند وممكن است به هركسي آسيب برسانند چه اقدامات پيشگيرانه اي تاكنون انجام شده است ؟

اين مسائل ومشكلات يك روزه ويك شبه به وجود نيامده بلكه ازگذشته بوده است. منتها به لطف رسانه هاي قوي امروزي و خبررساني‌هاي بسيار قوي سطح آگاهي واطلاع رساني درجامعه بسياربالاست . درگذشته ازاين دست مسائل وجودداشته اما اطلاع رساني درسطح جامعه كم بوده است .درباره پيشگيري ازاين مواردآموزش هايي درسطوح مختلف تحصيلي ودانشگاهي صورت مي گيرد اما درجامعه‌اي كه بيماري درآن وجود دارد احتمال اينكه هر انسان سالمي هم بيمار شود وجود دارد. بايدعامل بيماري را ازبين برد تا ديگرشاهد چنين مسائلي نباشيم. به جرات مي توان گفت تزلزل فكري وروحي درجامعه به وجودآمده است. اگردستگاه هاي نظارتي كمي دقيق تر عمل كنند شايدباكنترل بهتربتوانند جنبه هاي بازدارنده تربيشتري دركشور داشته باشند. همچنين بايد دستگاه هاي الكترونيكي مثل دوربين هاي كنترلي را درجامعه زيادكنيم تا افرادي كه دركوچه وخيابان وحتي مدارس مشكل‌آفرين وآسيب رسان هستند به راحتي مشاهده وشناسايي شوند دراين صورت است كه جلوي بسياري ازتخلفات گرفته خواهد شد‌. متاسفانه هنوز دركشوربه اين تكنولوژي نرسيده ايم كه بتوانيم جلوي بسياري از خطاها و انحرافات را بگيريم. به غيرازاين درسيستم آموزشي هم ضعف هاي وجود دارد زيرا امكانات آموزشي كم است و در مدارس هنوزآموزش ها به صورت سنتي است.كره شمالي يكي از فقيرترين كشورها دردنياست، درآن كشوركودكان ازسن دو سالگي ازمادر جدامي شوند وتحت مراقبت مهدكودك قرارمي گيرند. باتوجه به فقري كه دركشور وجود دارد اما آموزش ها بسيار قوي ومنسجم وعيني صورت مي گيرد. تمام آموزش ها در كره شمالي الكترونيكي وبادوربين هاي مداربسته داخلي صورت مي گيرد. درآن كشور هيچ ارتباط خارج از مرزي وجودندارد. متاسفانه سيستم آموزشي كشور هنوزسنتي وبه صورت جزوه،كتاب و... است. فقط يكسري مطالب تئوري در ذهن دانش آموزان انباشته مي شودكه اين مطالب نتيجه وكارايي لازم در زندگي راندارد. متاسفانه خوداتكايي را به فرزندان‌مان آموزش نمي‌دهيم. امروزه كودكان به دليل حمايت هاي بيجاي خانواده ها قوي تربيت نمي شوند درنتيجه آن ها نمي توانند در آينده دربرابرچالش هاي اجتماعي از خوددفاع كنند وآسيب پذيرنباشند.

براي افرادكودك آزار چه مجازاتي درنظرگرفته شده است؟

بستگي به نظر قاضي پرونده دارد . قاضي عوامل جرم رابررسي ودرنهايت حكم را صادرمي كند. براي هرجرمي قانونگذار يك پاداشي درنظرگرفته است .حكم صادره بستگي به قاضي دارد و نمي‌تواند براساس اينكه احساسات عمومي جامعه جريحه دارشده حكم اعدام براي مجرم اعلام كند زيرا چنين اجازه اي قانون به او نمي دهد. بايد ديد دستگاه قضا چه تنبه هايي رابراي اين‌گونه جرم‌هادرنظرگرفته است.

دربحث آسيب هاي اجتماعي به غيراز مسائل اشتغال دركدام زمينه هابحران وجود دارد؟

درزمينه هاي‌ قاچاق واعتياد مشكلات بسيارزياد است. يكي ازعوامل فسادبرانگيز دركشور بحث مواد مخدر وچالش‌هايي محسوب مي‌شود كه به وسيله موادمخدر وجودآمده است. اقدامات امنيتي بازدارنده نيستند و اين نكته را به مسئولان مربوط گوشزد كرده‌ام. درجلسات ستادمبارزه با مواد مخدركه باحضوربرخي ازسرداران نيروي انتظامي برگزار مي شد شركت كردم. درآنجا به مسئولان گفتم وحتي عده اي ازحرفم دلخور شدند كه به مذاق‌شان خوش نيامد. من در آن جلسه به آن ها گفتم ترياك رامانندگذشته ودوره قبل آزادكنيد. عرض كردم ازلحاظ تجربي ،تحقيقي وعملي اين مطلب رابيان مي كنم . زماني كه انسان هارا از موضوعي منع مي‌كنيد اين ممانعت خودبه خود ذهن هارا وادار مي كند تابه دنبال آن منع شده بروند.اگرانسان حق انتخاب داشته باشد وآزادباشد شايد كمتر سراغ مسائل آسيب رسان برود. قبل ازانقلاب زماني كه نوجوان وجوان بودم ترياك آزادبود وبه عنوان دارو مصرف مي شد.كساني كه مريض يا سن بالايي داشتند پزشكان براي آن ها ترياك تجويزمي كردند وبه عنوان دارو ازآن استفاده مي شد حتي كوپن ترياك وجودداشت و افرادبااين كوپن از داروخانه ترياك دريافت مي كردند .اين نوع ترياك‌ها به دليل آنكه زيرنظر وزارت بهداشت ودرمان تهيه مي‌شد بهداشتي بود وهيچ گونه آلودگي ومواد زايد درآن وجود نداشت و درنتيجه ضررهاي جانبي كمي داشت. جالب است بدانيد افراد ازسهميه خودشان به ديگران نيز تعارف مي كردند اما كسي به دنبال اين مخدرنبود. بيشتر جوانان آن دوره اهل هيچ گونه مساله‌اي ازاين دست نبودند چون هيچ نيروي بازدارنده اي وجودنداشت. همچنين دراين مخدرجنبه هزينه وسودآوري وجودنداشت و اگرازمواد مخدر سود را حذف كنيم، هيچ فردي به دنبال خريدوفروش آن نمي رود. چالش اجتماعي آن ازبين مي رود و حتي حكم اعدام وزندان نيز حذف خواهدشد.اين نكته را نيز اشاره كنم كه20سال قبل تحقيقي درباره قيمت ترياك كردم. درآن زمان قيمت ترياك در مرز ايران وپاكستان كيلويي 70هزارتومان بود. اين مخدر تا به تهران برسد به كيلويي 600هزارتومان مي رسيد و درواقع 530هزارتومان تفاوت يك كيلو ترياك ازمرز پاكستان تا تهران بود. اين سود هرانساني راوسوسه مي كردتا ازمرز باخودش ترياك بياورد.براي مبارزه باورود وتوزيع مواد مخدردركشور چه ميزان از نيروهاي انساني ما از دست ‌رفتند وچه پول ها وسرمايه هايي ازبين مي‌روند؟!چندنفر به زندان واعدام محكوم مي شوند؟!اگرسودحاصل از فروش مخدرها حذف شود ومعتاد واقعي براي تامين مواد به پزشك مراجعه واو برايش تجويزكند. كاسبي وسودآوري مواد ازبين رفته وديگركسي نيز به دنبال فروش مواد مخدرنخواهد رفت. بسيارمشكلات ودرگيرهاي فعلي كشور به دليل سودآوري درفروش مواد مخدر است. موضوع بعدي اين است كه مخدرها صنعتي شده و به راحتي مصرف وتهيه مي شوند. درجهان مافياهاي بسيارقوي وقدرتمند وجود دارند؛ آن ها هزينه بسياري براي توزيع وفروش مواد دردنيا مي كنندكه حتي ارگان هاي‌ مبارزه با مواد مخدرهم قادربه مقابله‌ با آن ها نيستند.من معتقدم وپاي حرفم مي ايستم اگرترياك را آزادكنيم روي آن كنترل دقيق تري خواهيم داشت ودرنتيجه بحث قاچاق مواد به راحتي حل خواهد شد. زماني كه درمسائل اجتماعي وعمومي جلوي راه اصلي رامي گيريم هميشه راه هاي انحرافي باوضعيت بسيارنامناسب‌تري بروزخواهندكرد. هرزمان جلوي راه آب را بگيريد، آب دريك جا جمع وتبديل به سيل خواهد شد. وضعيت فعلي جامعه هم درحال تبديل شدن به سيل است. من هرچقدرانسان فرهنگي باشم وميزان تحصيلاتم را بالا ببرم نمي توانم فرزندم رادرجامعه كنترل كنم. زيراهميشه ودرهمه جا نمي توانم همراه او و دائم كنترل كنم. كارهاي اجتماعي بسيار حساس هستند وبايد با ظرافت ودقت زيادي در جامعه كارشوند تا چالشي به‌وجود نياورند.

مسئولان هر روز از كشف و انهدام مشروبات الكلي خبر مي‌دهند. بي شك اين حجم باكولبري و جاسازي درماشين‌هاي شخصي انجام نمي شود. چرامسئولان و بالا دستي ها به ويژه وزارت كشوركه بحث مبارزه باقاچاق زيرمجموعه آن‌هاست به‌اين موضوعات توجه ويژه اي نمي‌كنند؟

به نظر من چه بسا برخي‌مسئولان نيز در واردكردن اين‌گونه مسائل دست داشته باشند. در همين مدت اخير دونفر را به دليل خريد سكه اعدام كردند. من اين سوال را پرسيدم كه دركجاي قانون خريدكردن ممنوع و جرم محسوب مي شود؟! كه حكم اعدام براي آن صادرمي كنند. اگر خلافي صورت گرفته مربوط به فروشنده مي شودكه سكه ها را به خريدارفروخته است. همچنين سوال ديگر اين است پول اين حجم از سكه ها ازكجا تامين شده است؟! درجامعه باورپذيري اين موضوع كه پشت اين مسائل نكته‌اي نيست، وجودندارد. مردم ديگرحرف مسئولان را قبول ندارند. زماني كه بين مردم ومسئولان فاصله هاي زيادي وجودداشته باشد مردم اعتمادشان را نسبت به نظام ازدست خواهند داد و بايدنسبت به اين موضوع به صورت ريشه اي نگاه كردوموضوع راحل كرد.

شما عضو فراكسيون اميد هستيد و به اين فراكسيون انتقادهاي زيادي وجوددارد اما نكته مهم اين است همه افرادي كه در فراكسيون اميد كارمي كنند اصلاح طلب نيستند.حتي اقداماتي را انجام مي‌دهند كه به ضرراين فراكسيون تمام مي‌شود. اين نوع رفتار باعث دلزدگي بدنه طرفدار اصلاحات شده است. چرا شخصيت هاي اصلي فراكسيون اميد درباره بحران‌ها براي مردم روشنگري نمي كنند؟

دونوع اصلاح طلب دركشوروجود دارد؛ نخست كساني كه اصلاح طلب واقعي‌هستند يعني ذهن وانديشه اصلاح طلبي دارند. عده اي ديگربا ورود به جريان اصلاحات به دنبال منفعت هستند. اگر بنده ادعا مي كنم اصلاح‌طلب هستم بايد تفكراتم درهمه حالت اصلاح طلبي بوده ومنافع ومضرات آن را قبول داشته باشم.از حدود 100 نفري كه درليست اميد هستند حدود 60نفر آن ها اصلاح طلب واقعي هستند؛آن هايي كه تظاهر مي كنند وصداي بلندي دارند اعتقادي به اصلاح طلبي ندارند. نبايد به هرطريقي باتظاهر به خوش اخلاقي ومراوده باديگران خود رانشان داد وديگران را مجبوركرد كه ما را بپذيرند. اين رفتارهاجزو جريان اصلاح طلبي نيست.اصلاح طلب واقعي ابتدا ضعف هاي خودش را اصلاح كند.موضوع بعدي اين است كه درجامعه برمبناي خلأهاي موجود مردم به سمت اصلاح طلب ها روي آوردند. درمجلس از لحاظ سياسي سه طيف ولايي ، اميد ومستقلين تشكيل شده است. برخي از افراد ليست اميدبه صرف اينكه درليست بوده احساس دين مي كنند.عده ديگري ازآن هابه فكر آينده و جايگاه‌شان هستند ومصلحت را دراين مي بينند كه ازاين جريان بيرون نروند. اين افراددرخلوت اصلاح‌طلب واقعي نيستند. به همين دليل باعنوان اصلاح طلب هرمطلبي رادرجامعه بيان مي كنندكه فقط بار اضافي براي اين جريان دارد. چندين بار باآقاي عارف صحبت كردم ولي ايشان معتقد است بايد اين افرادرا نگه داشت. تازماني كه به دنبال تعداد هستيم ناچاريم بعضي هارا بپذيريم.

رييس‌مجلس در نشست خبري‌اي كه داشتند درباره تغيير نظام سياسي ايران از رياستي به پارلماني صحبت هايي كردند، به نظرشماحال حاضر زمان مناسبي براي اجراي اين طرح است ؟

درحال حاضرنظام سياسي كشور به بن بست رسيده است كه بايد يك راه بازكننده براي اين بن بست به وجودبيايد. اين مطالبي را كه عنوان مي كنم نظرسياسي ام نيست بلكه شخصي است . بايد فرد مقتدري در كشور وجود داشته باشد و فردبايد قدرتي داشته باشدكه حرف اول وآخررا بزند تابه اين نظام يك ريتم وآهنگ مناسبي بدهد. بعد به مرورزمان آن را آزادكند. امروزه همه مسائل بهم گره خورده است. معتقدم اگرنظام رياستي را حذف وپارلماني كنيم وبعد هيات دولت رادر اختياررهبري قرار دهيم دركارها گشايش بسياري به وجودخواهد آمد. متاسفانه الان به گونه اي شده كه براي مثال اگرآقاي ظريف پاي ميز مذاكره پيروز شود افرادي كه سهمي دراين مذاكرات نداشتند مي گويند ما كرديم واگر پيروز نشودمي گويندما ازاول گفتيم كه چنين كاري نكنيد. اين نوع رفتارها درسياست وحاكميت قابل قبول نيست؛ حاكميت بايد برنده باشد.متاسفانه زماني كه خطايي صورت مي گيرد وآن فرد خطاكار فرارمي كند تمام خطاها را به گردن او مي اندازيم.هيات دولت بايدمسئوليت پذيري بيشتر كارها را داشته باشد. همچنين وزيران قدرتمندي راانتخاب كند كه بتوانندآزادنه كاركنند.25 نفرازاعضاي پايداري در مجلس دهم حضوردارند.اين افراد به همه ناسزا مي گويند وهركاري‌دل‌شان بخواهد مي كنند و صداي‌بلند وناهنجار دارند. اينكه آن ها به كجا وصل هستندكه چنين قدرتي دارندجاي سوال دارد. اگر دركارهاي آن ها منطق وجود داشته باشد درمجلس اعلام مي كنند ماباشما اختلاف نظر هاي زيادي داريم اما برسرمنافع ملي كشور مشترك هستيم.

همگرايي تا چه حد مي‌تواند ما را از مشكلات رهايي بخشد؟

درحال حاضر درجنگ اقتصادي به سرمي بريم .همه قبول دارند براي برون رفت از بن بست بايدسه جريان اصولگرا ،اصلاح طلب واعتدل گرا باهمگرايي هم كمك كنند تا ازاين بن بست خارج شويم. ما كشور بي‌هويتي نيستيم، تاريخ داريم. زماني كه چنگيزخان به حكومت رسيد وچين وماچين را تصرف كرد؛دست به كشورگشايي زيادي زد. به دليل فرهنگ غني ايران زماني كه چنگيزخان به مرزكشورمان رسيد ابتدا يك كاروان بازرگاني براي مراوده اقتصادي وبازرگاني به ايران فرستاد.فرماندارمرزي ايران از روي جهالت اموال اين تجار راگرفت وآن ها را كشت. چنگيزخان براي پادشاه ايران پيام فرستاد كه باافراد خاطي برخوردكند. قاصد چنگيزخان را هم كشتندكه اين رفتار باعث شد چنگيز خان مغول به ايران حمله وخراسان،نيشابور وبخارارا كه درآن زمان مهد تمدن بودازبين ببرند. درواقع پيامد تفكرجاهلانه يك فرماندار وپادشاه درآن دوره باعث حمله مغول ها به ايران شد. اما زماني كه همين چنگيزخان مغول كه به وحشيگري معروف بود به شيراز رسيد درزمان اتابكان وسنقري هابودند آن ها ابتدا مغول ها را پذيرفتند يعني تسليم آن ها شدندتا محفوظ بمانند. درواقع تنها جايي كه ازحمله مغول ها محفوظ ماند فقط فارس بود.با پرورش دانشمندان وعلما وشعراي بزرگ به مرور زمان به مهد تمدن كشور تبديل شد. متاسفانه درحال حاضر جوانان كشور تاوان خطاهاي‌گذشته راپس مي دهند. وقتي به سفارتخانه هاي آمريكا ،عربستان وانگيس حمله شد نه تنهامهاجمان تنبيه نشدند درواقع طوري وانمودكردندكه انگار ازاين عمل راضي هستند.حتي اسم فرد انقلابي را هم روي آن ها گذاشتند. تاوان اين خسارت هارا نسل هاي آينده مي دهند. به نظرم اگر به فكر نجات مملكت هستيم بايد واقعيت ها را بپذيريم. بين واقعيت وحقيقت هم فرق وجوددارد.حقيقت بسيارخوب ومطلوب است اما ممكن است وقوع پيدا نكند. واقعيت امروزه كشور اين است كه ما نمي توانيم دوباره وارد جنگ باديگركشورهاشويم تادوباره يك نسل را نابود كنيم. همچنين ثروت كشور راهدردهيم. بايد مشكلات را از راه مصالحه ومذاكره حل كرد. هيچ انسان آزاده اي نمي پذيردكه خاك كشورش را به دست بيگانگان بدهد درعين حفظ خاك وناموس كشور مي توان روابط با كشورها برقرار كرد.

به نظر شما روزي كه داعش به مجلس حمله كردافرادي با اين متجاوزان همكاري كرده بودند؟

بعيد مي دانم كسي با آن ها همكاري كرده باشد. زيرا ازجايي كه وارد شدند وهمچنين دوربين ها نشان مي دهد مسلط نبودند. معلوم بود از قبل ورودي‌ها وخروجي ها راشناسايي كرده اند. آيااينكه هدف آن ها نمايندگان مجلس بوده و راه را گم كرده بودند راتاريخ مشخص مي كند.زيرابه جاي ساختمان اصلي مجلس به ساختمان سمت راست رفتند. اگر آن ها به بالكن صحن هم مي آمدند مي توانستند به راحتي تمام نمايندگان را نشانه بگيرند وافرادرا به رگبار ببندند.

عملكرد مجلس دهم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

باتوجه به موقعيت وزمان، مجلس دهم تاكنون عملكردخوبي داشته است . همچنين باتوجه به اينكه مجلس ازدولت راضي نيست اما به دليل شرايط وموقعيت كشور بسيار بادولت همراهي وهمكاري كرده تا جامعه در آرامش بيشتري باشد. برخي لوايح وطرح ها باراي بسيارخوبي به تصويب رسيده است. دراين مجلس كارهاي مهمي مثل قانون منع به‌كارگيري بازنشستگي صورت گرفت.دراين مجلس ضعف هايي وجود داردكه بايد اين ضعف ها را نسبت به زمان وموقعيت جامعه مقايسه كرد.معتقدم هر زماني كه مي خواهيم هردوره از مجلس را باديگرمجالس مقايسه كنيم بايدبه صورت عرضي باشد. براي مثال دوكشور كه در شرايط وموقعيت يكساني هستند راباهم مقايسه كنيم، نقاط ضعف وقوت آن ها رادرنظرگرفت وبه صورت موازي باهم مقايسه كرد.اگردر خط موازي جلوتر باشيم رشدكرده ايم درغيراين صورت عقب مانده ايم. معتقدم اگر كميسيون هاي‌ تخصصي مجلس بدون درنظرگرفتن منافع شخصي وهمچنين باآرامش به بررسي مشكلات بپردازند وراه حل قانوني خوبي را براي برون رفت ازمشكلات پيداكنند،درچهارسال فعاليت خود درمجلس بسيارموثرعمل كرده اند ومجلس كارآمدي بيشتري خواهد داشت .زماني كه قانون عدم به‌كارگيري بازنشستگان تصويب ولازم‌الاجراشد از طرف شهرداري بسيار تحت فشار قرارگرفتم. پيشنهادهاي مختلفي به كميسيون اجتماعي مجلس وبنده مبني براينكه اجازه دهيم آقاي افشاني شامل اين قانون نشود بسيارزياد بود؛ بنده به هيچ عنوان زير بار نرفتم .‌هميشه گفته ام درساختارمشكل داريم براساس همين ايراد است كه مشكلات وبحران هاي‌كشور به‌وجود آمده كه مي توانيم با اجراي راهكارهاي قانوني مشكلات راحل وازبحران ها خارج شد. به نظرم به هيچ عنوان صداي بلندمشكلات را حل نخواهدكرد.

آيا همراهي بيش از اندازه مجلس با دولت باعث كم كاري قوه‌مجريه نشده است ؟

دربعضي موارد اين‌گونه است اما دربسياري ازموارد مجلس ناچار بود بادولت همراهي كند. درچند ماه گذشته استيضاح وزرا درمجلس رقم خوردكه اين استيضاح ها براي تكان دادن دولت بود كه نتيجه اي جز بي‌وزيرماندن چندوزارتخانه در پي نداشت و دولت هم ناكارآمدتر ازگذشته شد.

مشكلات ديگر دولت از نظر شما چيست؟

دولت خسته است. متاسفانه دولت دوم آقاي روحاني پسرفت داشته و رشد آنچناني نكرده است. آقاي روحاني در آغاز دولت عملكرد خوبي داشت اما هرچه روبه انتها مي وريم ضعف ها بيشتر مي شود. اگردولت يازدهم ودوازدهم را با هم مقايسه كنيم به مراتب وزراي دوره اول بهتر ازوزيران اين دوره هستند. متاسفانه هر زمان كه كم وكاستي به‌وجودآمده وزيررا بركنار كرديم و با رفتن وزيران فقط دولت ضعيف شده است. آقاي روحاني وتيم ايشان از روزي كه سركارآمدند هدف‌شان اين بود كه با مذاكره وصلح جهاني راه پيشرفت كشور را پيش بگيرند بعد با امكانات بهتر وبيشتر داخل كشور را بسازند.اگر به شعارهاي دولت دقت كنيدبيشتر درباره رنگين ترشدن سفره هاي مردم صحبت مي كرد كه درواقع آن ها دورنمايي از آينده داشتند وفكرمي كردندزماني كه درمذاكرات پيروز شوند وبا حذف تحريم ها مي توانندآينده را به دست آورند واصلاحات مورد نظر را انجام دهند. متاسفانه به سنگ سختي مثل ترامپ برخوردند و نتوانستند پيروز شوند.

سخن آخر شما با مخاطبان ما چيست؟

طبق قانون وشعارهايي كه مي‌گويد «مجلس در راس اموراست» بايدبگويم مجلسي درراس اموراست كه بااستدلال وفهم مشترك قدم بردارد وهمچنين تمام راه ها را بررسي كرده وآنچه مقرون به صرفه است رابراي بهبودزندگي مردم انتخاب كند.متاسفانه مجلس هنوزشعارگونه برخورد مي كند. معتقدم اگرارتباطات‌مان رابابرخي كشورهاي حفظ مي كرديم و به‌جاي شعاردادن وبرخوردبا آن ها به نوعي ديگر استقلال كشوررا حفظ مي كرديم مردم اين‌گونه درفقر به سر نمي بردند. اينكه به نام استقلال مردم درفقر هستند به معناي استقلال واقعي نيست .استقلال زماني شكل مي گيردكه انسان ها دررفاه فكري بسر برندتابتوانند خوب بينديشند واستدلال كنند. برخي از نمايندگان نگاه‌هايي بسته دارند و به نظر من تانگاه ها باز وواقعيت ها پذيرفته نشود نمي توانيم راه هاي برون رفت از مشكلات را پيداكنيم. متاسفانه برخي ها فكر مي كنند اگر مراوده و مذاكره باجهان داشته باشيم بسياري از منافع راازدست مي‌دهيم. انسان ها تازماني مي توانند استقلال كشورشان را حفظ كنندكه بتوانندبه بحث وگفت‌وگو بپردازد؛ درآن صورت است كه مي توانندازمنافع ملي وعمومي كشورشان دفاع وحراست كنند. هرچقدر درحالت قهر ورويگرداني ازديگركشورها ي‌جهان باشيم درواقع يك حصار وديواري دورخودمان كشيده ايم كه نتيجه اي دربرنخواهد داشت.

محورهاي گفت‌وگو:

بسياري از مشكلات به ساختارتشكيلاتي وحكومتي كشوربرمي گردد

امروزه حاشيه نشيني دركلانشهرهاتبديل به يك چالش وبحران براي كشورشده است

معتقدم اگردرجامعه شغل ايجادشود وبيكاري از بين برود، 90درصد ازچالش ها ومعضلات اجتماع حل خواهد شد

طبق آمارهاحدود7ميليون نفربيكاردركشوروجود دارد

يكي از مشكلات ساختاري كشوراين است كه بايد مجلس ازشعاردادن خارج وبه سمت عمل گرايي روبياورد

يكي از قوانيني كه مجلس دهم به آن افتخارمي كندتصويب قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان است

درهركشوري كه قانون به صورت كامل درآن اجرا مي شود مردم راضي ترزندگي مي كنند

درصنايع نظامي ودفاعي پيشرفت هاي خوبي دركشورداشتيم اما درتوسعه ديگر صنايع پيشرفت خاصي نكرديم

مطمئنا جوانان تمام مشكلات را ازچشم حكومت مي بينند

پايه اصلي حكومت كشوردين است بنابراين اولين موضوعي كه آسيب مي بيند، دين است

اگرازمواد مخدر سود را حذف كنيم هيچ كسي به دنبال خريدوفروش آن نمي رود

كارهاي اجتماعي بسيار حساس هستند وبايد با ظرافت ودقت زيادي در جامعه اجراشوند تا چالشي به‌وجود نياورند

دركجاي قانون خريدكردن ممنوع و جرم محسوب مي شود. كه حكم اعدام براي آن صادرمي كنند

اگر احزاب سرمايه لازم را نداشته باشند، وامدارحاكميت ودولت خواهند شد