کد خبر : 92649 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۹ بهمن - 16:59
در گردهمایی مدیران بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل (IPD) مطرح شد؛ دیجیتال مارکتینگ، راه پیشرفت ایران در حوزه گردشگری سلامت مراسم گردهمایی مدیران بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل (IPD) با هدف بررسی گردشگری سلامت در ایران در هتل اسپیناس‌پالاس تهران برگزار شد....

قانون- رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: برای پیشرفت در حوزه گردشگری سلامت باید نگاهمان را صنعتی کنیم. بر همین اساس استفاده از فضای دیجیتال مارکتینگ علاوه بر اینکه میزان آسیب‌های گردشگری سلامت را کاهش می‌دهد، سبب جذب گردشگران بیشتری نیز خواهد شد.

به گزارش قانون به نقل از ایلنا، مراسم گردهمایی مدیران بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل (IPD) با هدف بررسی گردشگری سلامت در ایران در هتل اسپیناس‌پالاس تهران برگزار شد.

سعید هاشم‌زاده (رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت) در ابتدای این مراسم گفت: بیش از یکسال است که رویکرد ما در وزارت بهداشت آموزش به فعالان گردشگری سلامت بوده است. بر همین اساس آشنا کردن فعالان این حوزه با قسمت‌های مختلف گردشگری سلامت در دستور کار ما قرار گرفته است. در حال حاضر این صنعت با آسیب‌های جدی مواجه است که حضور دلالان و نگاه سازماندهی نشده فعالان این حوزه به آن؛ از جمله این موارد به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت در حوزه گردشگری سلامت باید نگاه‌مان را صنعتی کنیم، افزود: یکی از راه‌حل‌هایی که با استفاده از آنها می‌توان آسیب‌های گردشگری سلامت را کم کرد، استفاده از فضای آنلاین مجازی و دیجیتال مارکتینگ است که اکنون در بسیاری از نقاط مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر حل آسیب‌های این حوزه، از فوایدی بسیاری نیز برخوردار است.

هاشم‌زاده در ادامه با بیان اینکه مدل موفق استفاده از دیجیتال مارکتینگ ترکیه و هند هستند، اظهار کرد: اکنون این دو کشور در بحث گردشگری سلامت با پیشرفت بسیار خوبی مواجه بودند و روز به روز نیز در حال رشد در این حوزه هستند. یکی از مهمترین فواید دیجیتال مارکتینگ وجود فضایی است که با استفاده از آن می‌توان با کشورهای مختلف جهان ارتباط برقرار کرد و به این صورت ارتباط با کشورهای دیگر را ارتقا داد. همچنین در این فضا مردم با راحتی بیشتر پول خود را خرج می‌کنند چراکه در شبکه‌های اجتماعی به شدت فعال هستند و جذب فعالیت‌هایی به این صورت می‌شوند. 

وی افزود: علاوه بر این موضوعات در فضای دیجیتال به راحتی می‌توان تجزیه و تحلیل کرد و متوجه رضایت یا عدم رضایت مشتریان شد. بازگشت سرمایه در فضای دیجیتالی بسیار عالی بوده و به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در آن هفتاد دلار بازگشت سرمایه دارد که در هیچ جای دیگری نمی‌توان آن را ایجاد کرد. همینطور کار کردن در این فضا سبب ایجاد شفافیت در گردشگری سلامت شده و همین موضوع می‌تواند اعتماد گردشگران داخلی و خارجی را به شدت جلب کند.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: در نهایت باید بگویم که گردشگری سلامت ایران به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد و باید با همکاری و همفکری یکدیگر بسترها را برای ایجاد آن فراهم کنیم. امروز جالب است بدانید که سهم گردشگری سلامت در کشور هند حدود ۲۰ درصد است که نتیجه جدی گرفتن این موضوع توسط آنهاست.

در ادامه این مراسم پنلی با موضوع چالش‌های گردشگری سلامت در ایران با حضور سعید هاشم‌زاده (رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت)، محمد جهانگیری (رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت ایران و نماینده نظام پزشکی, و فلاحت (مشاور و نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) برگزار شد.

در این پنل محوریت بیشتر صحبت‌ها در بحث آسیب‌های حوزه گردشگری سلامت به ویژه حضور دلالان در این حوزه مطرح شد. همچنین در بخشی از مراسم اینطور عنوان شد که دولت به هیچ وجه نباید در بخش خصوصی وارد شود و تنها به وظیفه حمایتی خود بپردازد در غیر اینصورت بخش دولتی خود را به عنوان رقیب برای بخش خصوصی مطرح می‌کند که این موضوع درست نیست. و ایران برای پیشرفت در حوزه گردشگری سلامت نیازمند فاصله گرفتن از روش‌های سنتی و بهره بردن از روش‌های مدرن همچون دیجیتال مارکتینگ است.

در بخش دیگری از این نشست رضا زرنوخی (رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران) درباره چالش‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری سلامت به ارائه مطالبی پرداخت.

وی در سخنانی با اشاره به جهان سرمایه‌گذاری خطر پذیر و پیشرفت روز افزون آن در جهان گفت: یکی از حوزه‌های جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر، حوزه پزشکی و تجهیزات پزشکی است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که سال آینده حداقل ۱۹۵ میلیارد و حداکثر ۴۵۰ میلیارد تومان روی استارت‌آپ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری شود. 

زرنوخی ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از ۴۸ نهاد سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود داشته که یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی بوده است. به این ترتیب همین روند را برای سال ۹۸ نیز پیش‌بینی می‌کنیم.

در ادامه مراسم، پنل دیگری با موضوع بررسی بازار گردشگری سلامت و روش‌های جذب بیماران خارجی برگزار شد. در این پنل به این موضوع اشاره شد که برای جذب گردشگران سلامت خارجی و پیشرفت در این حوزه باید همه چیز در اختیار متخصصین آن قرار گیرد تا بتوان اتفاق‌هایی را رقم زد. البته در کنار این موضوع دولت باید حمایت خود از بخش خصوصی را همواره ادامه دهد.

در بخش پایانی این مراسم از الومدیکال، اولین پتلفرم جامع گردشگری سلامت رونمایی شد. در توضیح پتل فرم گفته شد که الومدیکال در واقع حلقه واصل بین بیماران و بیمارستان‌ها بوده و هدف اصلی آن معرفی پتانسیل گردشگری سلامت ایران به کشورهای دیگر است.