کد خبر : 92747 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن - 21:24
آمارهای سازمان نظام پزشکی از افزایش ۱۲ درصدی شکایت از پزشکان خبر می دهد شکایت شهروندان از پزشکان، هر روز بیشتر از دیروز از خطاهای پزشکی گرفته تا تشخیص‌های اشتباه و هزینه های گزافی که برای طبابت از سوی برخی پزشکان دریافت می شود، همگي محور شکایاتی است که همواره گروه‌هایي از شهروندان مطرح مي‌كنند

قانون-از خطاهای پزشکی گرفته تا تشخیص‌های اشتباه و هزینه های گزافی که برای طبابت از سوی برخی پزشکان دریافت می شود، همگي محور شکایاتی است که همواره گروه‌هایي از شهروندان مطرح مي‌كنند. شکایاتی که در بيشتر اوقات نتیجه روشن و مشخصی ندارد. هرچه هست موضوع شکایت در حوزه پزشکی و سلامت کشورمان همواره داغ است و با وجود وعده‌های همیشگی مسئولان این حوزه، روند کاهشی در آن مشاهده نمی‌شود. بسیاری از شهروندان با وجود آنکه از طریق خطوط ارتباطی شکایات خود را دنبال می کنند اما با راه‌های دشوار اثبات شکایت مواجه ودر آخر ره به مقصود نبرده،نا اميد مي‌شوند. اینکه شکایات شهروندان در حوزه پزشکی و درمانی بیشتر مربوط به چه حوزه‌هایی است، موضوعی است که دیروز معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، علی فتاحی، با اشاره به میزان تخلفات و شکایات پزشکی طی سال‌های اخیرتاکید کرده در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۶۰۰ شاکی از پزشکان داشتیم که این شاکیان به دادسراهای سازمان نظام پزشکی مراجعه کردند. بر این اساس در سال ۱۳۹۶ رشد ۱۲ درصدی شکایات از پزشکان را نسبت به سال ۱۳۹۵ شاهد بودیم. وی با بیان اینکه البته این میزان رشد معقول است، افزود: چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده‌ایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا کرده باشد، بلکه یک نُرم معقول هر ساله را داشته‌ایم.

پزشکانی با بیشترین شکایت

فتاحی درباره بیشترین رشته‌های پزشکی مورد شکایت نیز گفت: طبیعتا بیشترین شکایات از رشته‌هایی است که جمعیت بیشتری داشته و خدمات درمانی بیشتری انجام می‌دهند یا اینکه اقدامات‌شان عمدتا در بخش اورژانس است. در مجموع در بخش سرپایی بیشترین شکایت از پزشکان عمومی و دندان‌پزشکان انجام شده که به لحاظ جمعیت حدود ۶۰ درصد از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند و طبیعی است که شکایت از آن‌ها بیشتر باشد. در بخش بستری نیز بیشترین میزان شکایات از رشته زنان، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده است. زیرا بیشترین اقدامات جراحی و بستری که انجام می‌شود، مربوط به این سه گروه بوده و در عین حال این سه گروه بیشترین اعمال اورژانس را هم انجام می‌دهند و با رشته‌هایی که در شرایط الکتیو بیمار را جراحی می‌کنند، کاملا متفاوت هستند. بنابراین نباید این‌طور قضاوت کنیم که از آنجایی که این گروه‌ها بیشترین میزان شکایت را داشته‌اند، پس بیشترین میزان تخلف را هم انجام می‌دهند، بلکه بیشترین شکایات به دلیل بالا بودن جمعیت و زیاد بودن اقدامات درمانی و اورژانس‌شان مربوط به این گروه‌هاست. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه درباره میزان تخلفات و شکایات تعرفه‌ای نیز اظهار کرد: در حوزه تخلفات تعرفه‌ای رشد زیادی را نسبت به سال گذشته نداشته‌ایم. حتی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش رشد شکایات تعرفه‌ای را به خصوص در بخش بیمارستانی شاهد بودیم.

تبرئه شدن‌های مراکز درمانی

فتاحی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ کل شکایات تعرفه‌ای ثبت شده در سامانه ۱۹۰ و در حوزه بستری در استان تهران ۲۸۸ شکایت بوده است، گفت: این در حالی‌است که در تهران سالانه بیش از ۱.۵ میلیون بستری داریم و فقط ۲۸۸ مورد شکایات تعرفه‌ای در حوزه بستری تهران داشته‌ایم. البته باید توجه کرد که ۹۵ درصد این شکایات نیز به شکایات بیمارستانی بازمی‌گردد؛ یعنی بیمار از خدمتی که در بیمارستان دریافت کرده و از پولی که بابت آن پرداخته است، شکایت داشته است. همچنین در اغلب موارد و بیش از ۹۰ درصد، موارد بیمارستان تبرئه شده و در پنج درصد منجر به محکومیت پزشک شده است. وی با بیان اینکه حدود پنج درصد از کل شکایات استان تهران در سال گذشته به بحث دریافت خارج از صورت‌حساب بیمارستانی به اختصاص يافته است، گفت: بنابراین شکایت‌های‌مان به‌ویژه در زمینه دریافت خارج از صورت‌حساب بیمارستانی بسیار اندک شده است. به‌طور کلی هم میزان شکایات در زمینه دریافت خارج از صورت‌حساب بیمارستانی در شهرستان‌ها بسیار کم بوده و در تهران هم پنج درصد کل شکایات بوده است.